Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Norwegianwood

Noen gode tips til demontering automatkassa D3?

Recommended Posts

Må bytte konverteren på min D3-05 189000km?

Noen som har gjort denne jobben og har noen gode tips?

Kan kanskje være greit å bytte turbo samtidig. Må jo bli mye bedre plass rundt den slik jeg ser det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode erfaringer,, tja..

Er en del skruing, og tidvis veldig irriterende hvor boltene sitter. spesielt på oversiden av kassen og til cross-over pipen til eksosen.

 

Det jeg kommer på i farta:

- Bør / må ha girkasse jekk (ja kassa er jævlig tung med transferdelen på). Bør også ha den tilt plata på girkassejekken.

- Motor må låses så den ikke vipper bakover når kassa tas av

- Tar du bort diesel kjøleren er det mye lettere og få ut starteren for å komme til boltene til TQ som sitter gjennom startkransen.

- når starter er ute kapper du bolten til +-polen på starteren så den er akkurat lang nok til kabelsko og mutter, blir lettere og få det sammen igjen etterpå.

- Eksosanlegg må bort helt fra turbo og bakover

- Cross-over bør kontrolleres for hull osv. mye lettere og bytte med kassa ute.

- Bør sjekke Ventilhuset i kassa når du først har den ute. Slitasje i ventilene og ofte i foringene er grunnene til at TQ blir dårlig (lavere oljetrykk gir mindre press på platene inne i TQ ergo blir lamellene glassert og TQ må byttes eller overhales)

- Nye muttere og pakning til turbo bør du ha

- o-ringer til rør til oljekjøler.

- Tapp ut giroljen ved å løsne slange på oljekjøler, start motor ca. 30-60 sek. stopp og gjenta. Da får du ut mesteparten av olja. Tapp så resten via tappeplugg.

- bytt til stålpanne med filter på kassa hvis du ikke har gjort det tidligere

 

Ellers så er det vel en grei skruing. Ville ikke begitt meg ut på denne jobben uten løftebukk hvis du skal slippe kassen ned. Eller så kan du løfte av karosseriet og foreta en masse annen service utbytting av deler samtidig. Typ bremserør, bakre rem osv. osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Crossoveren byttet jeg tidligere så har jo en anelse på hvor trangt det er oppi der? Har løftebukk og grav så tenkte å benytte to stk girkassejekker.

Hvordan låste du av motor for at den ikke skulle falle bakover?

Hvordan får man sjekket det ventilhuset for slitasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg får tenkt meg om så må du forhindre at motoren tipper fremover ikke bakover, jeg låste den ved å legge inn noen trekiler mellom bunnpanne og tannstag samt noen imellom blokk understell.

Ang ventilhuset fås det noen deler fra ZF, men har ikke gjort dette selv. Det er noen solenoider og ventiler som blir slitt, de bruker og vakumteste de for lekkasje i ventilene osv.

Vet bare at RATS samt andre anbefaler å gjøre dette da dette ofte er grunnen til at TQ blir slitt. Hadde jeg hatt en kasse til overs så hadde jeg plukket det ned for å se hvordan det hele er, men det har jeg ikke..

Vi sendte den kassen vi plukket ut over dammen for full overhaling med TQ bytte. Du får refurbished kasser fra Bristol Transmission for 2100£ pluss frakt og mva. Det tilkommer ett exchange gebyr på 800£ som blir refundert når de mottar gammel kasse fra deg. ca. 150£ i frakt hver vei.

 

Ved bytte kasse må du flashe ecu på girkassen i ettertid for å programmere denne opp til bilen for at den skal fungere. Bør uansett resette adaption og event oppdatere software på kassen etter en reparasjon.

 

Det er også to lufteslanger på toppen av kassen, en på selve girkassen og en på transfere. Disse må løsnes før du slipper kassen for langt ned.

Ellers så sitter det en RF modul ved girvelger som bør byttes. Denne er ettermontert og sitter på hoved + kretsen til girkasse ECU og feil på denne vil ofte ta sikringen til hele skiten og gjøre at du ikke kommer av flekken før den er fraplugget og ny sikring montert. Lurer på om det ikke er en 30A sikring.

 

Over starteren er det en gummipropp som tas ut for å komme til boltene til TQ / startkrans.

 

Jeg ville merket begge akslingene ut fra transfer hvor de er boltet fast, slik at du får de på samme plass ved montering. front aksling samt fremre del av eksos må monteres før bakre girkassefeste / travers monteres. Ja jeg glemte det i farta og måtte skru litt mer.. ;)

Endret av Trs1750

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×