Gå til innhold

D3 skal på tunet, men hvilken ?


LR_Zorro

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette tar jeg med meg!!!

Tusen takk for tips! Noen formening var utgiftene blir ved slik utbedringer? Utbedring ved punkt 1 er vel vesentlig rimeligere ved reg.bytte kan jeg tenke meg.

 

Skifte av oljepumpehus er nok mest fornuftig ved skifte av register reim, men nå er det jo slik at alle de årgangene av Discovery 3 som finnes i markedet skal ha skiftet register reim minst 1 gang ( 7 år ). På disse er det kritisk at det er rett type oljepumpehus som nå sitter på. Derfor ved kjøp må du forsikre deg om dette, eller ta skiftet av oljepumpehuset umiddelbart uavhengig av registerreimen. Har de nylig skiftet register reim, er sjansen for havari av det gamle oljepumpehuset betydelig større.

Tilfeldigvis er det jo akkurat nå en tråd her på discoforumet som omhandler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles i villrede :-)

Noen som har kjennskap til NAF-test komplett?https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/

Har ikke gjort dette ved tidligere bilkjøp.

Tenker det kan være greit hvis jeg skal kjøpe en bil som er lokalisert et stykke unna meg. Ser majoriteten av bilene er på Østlandet eller lenger nord- el østover.

Endret av LR_Zorro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å stjele denne tråden. Men jeg er som sagt også ute etter en D3. Det er stor variasjon i hvor langt disse har gått, det er noen som har gått rundt 300k. Forutsatt at det kan dokumenteres at disse har blitt godt holdt - hva tror dere om å kjøpe en slik kontra f.eks en som har gått det halve (også godt holdt). Generelt vil man vel kunne anta at jo lenger en bil har gått dess mer feil blir det på den.

 

Holder forresten på å vurdere om jeg skal endre kjøpsstrategi. Hadde egentlig tenkt å bytte inn nåværende bil hos forhandler, men tror nesten at jeg heller kjøper en bil privat av en entusiast som kan dokumentere bilen sin mye bedre enn diverse bruktbilsjapper kan. Selv om dette medfører at jeg kan bli sittende med gammelbilen på "lager" en stund...

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at testene på NAF sentrene ikke har spisskompetanse/kunnskap om D3 og derfor fort overser kostnader i flere 10 tusen kroners klassen.

 

Det tryggeste er å betale for gjennomgang og test hos et verksted med slik spisskompetanse. Men det er i praksis veldig vanskelig å få til.

 

Rimelige og gode biler vil det alltids være flere interessenter på og en har ikke anledning til å vente i dagevis med å ta bilen på test, eller kjøre x antall mil for å få det til.

 

Jeg tror det er lurt og riktig å regne med at en får kostnader på et par titalls tusen ved kjøp på såpass gamle og krevende biler i løpet av fex første året.

Vel å merke om en vil ha en bil som er i orden, kjører godt med styring, hjuloppheng, dekk , bremser osv.

 

Om en kjøper en bil med 200000 km på telleren og tror at en eu eller naftest gir en økonomisk oversikt eller forutsigbare vedlikeholdskostnader så bør en ikke kjøpe så gammel bil.

Og en kan ikke bare slå kjøpsloven i bordet å klage til en privat selger heller. En må som kjøper ta høyde for at det kan komme utlegg i flere 10 talls tusen kort tid etter kjøp på såpass gamle biler.

 

Eksempelvis kan jeg nevne at min egen bil ved første lille reparasjon av hjullager like etter kjøp, ble gjennomgått av Landrover verksted (ikke merke) og de presenterte små Rep på ca 50000.

 

For øyeblikket er jeg i ferd med å sende avgårde bestilling på deler for ca 15000. Dette er ikke kostnader relatert til eu kontroll.

 

Så beste rådet jeg kan gi er å betale for at folk med spisskompetanse på D3 går igjennom et mulig kjøpsobjekt grundig.

Og gjerne være villig til å betale flere 10 talls tusen mer for en bil som har hatt godt vedlikehold og forebyggende utskiftninger av privat person.

 

Ingen merkeforhandlere tør å selge en bil som er 10 år gammel..

 

Trøsten er at det er store sjanser for at tilsvarende kostnader kommer på en hvilken som helst annen moderne 10 år gml bil også. Samt at en her har et forum med mye nyttig info og kunnskap. Og at Landrover ikke bare er en bil som gir transport fra A til Å men også kjøre og bruksglede for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit for meg å sette av en romslig pott til reparasjoner og fix første året. Men ønsker likevel å kjøpe en så god bil som mulig (selv om det er gamle biler som kan kreve sitt).

Når det gjelder rådet om å få "noen" med spisskompetanse på D3 til å gå gjennom en bil før kjøp så hadde det vært veldig fint. Men når man ikke kjenner noen så er det ikke så lett i praksis kanskje.

 

Konkret spørsmål: Kan hvilket som helst verksted med vanlig diagnoseutstyr ta ut alle feilkodene på D3? Eller må man ha spesielt utstyr for å ta ut de "siste"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dags med en oppdatering!!!

 

Gått noen runder og har vel konkludert at D3 utgår. Hvis det ikke skulle dukke opp noe spesielt.

Faren med Finn.no er at man ser på biler og blir fortrolig med høyere summer etterhvert.

Så tanken på D4 og 3L motor frister en del mer. Den har også noen andre kvaliteter som vi liker. Vi ønsker ikke bruke for mye peng og derfor begrenser valgene seg. Så er vel mest realistisk å gå for 10-11 mod.

Er inne på tanken om å kjøpe en varebil for så omregistrere den til personbil. Men har forstått det kan være litt utfordringer med det.

 

Tenkte jeg skulle dra å se på denne bilen som er i mitt nærområdet.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90578156

 

Ellers står det en i Sarpsborg. Uten soltak, verdsettes :)

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90490928

 

Står også en bil i Sarspborg, tipper det er en bil som har kjørt en del campingvogn (ref. tilhengerfeste).

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91037108

 

Har dere noe kjennskap til disse bilene? Eventuelt innspill å komme med i ifh til omreg.

Har erfaring fra omregistrering av D2`en jeg hadde. Det gikk ganske smertefritt. Det ble gjort i 2012. Mulig det er andre tider nå :):(

 

Endret av LR_Zorro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg en D3 2008 og lest meg kraftig opp på forum både her og i utlandet. Etter det jeg erfarer og leser har disse noen store fallgruver som kan bli svært kostbare. Oljepumpa er kjent for bli dårlig/ryke og lagerskålene i motoren er svært spinkle. Altså en suksess oppskrift på motor ras. I min ble hele motoren byttet rett over 200.000km. Så har du giboks, som også er kjent for å ryke på disse. Siden service intervallet på oljeskift fra LR er helt på bærtur er det en stor fordel å finne en bil der eier har tatt noen ekstra skift på girkassen. På min har girboks vært syk en stund og må byttes nå rett over 200.000km. Så har du selvsakt luftfjæringen, men den har jeg ikke inntrykk av att er noe dårligere enn hos andre merker, så her skiller ikke LR seg ut i forhold til andre biler med luft.

 

Hvis jeg regner verksted priser og nye deler er min nå/snart reparert for 195.000,- kr rett over 200.000km.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er girboks kjent for å ryke?

Den svakheten har nok mer med eiere som tror olje er evigvarende, og holdbarhet på motor er ikke så elendig som visse hevder.

Andre merker har større problemer, og jeg tror, at finner man en bil som har korte intervaller på oljebytte, så er sjansen større for at man får en bil som holder.

 

Problem med oljepumpe kan man komme forbi med å bytte til riktig type, og dermed unngå motorras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å stjele denne tråden. Men jeg er som sagt også ute etter en D3. Det er stor variasjon i hvor langt disse har gått, det er noen som har gått rundt 300k. Forutsatt at det kan dokumenteres at disse har blitt godt holdt - hva tror dere om å kjøpe en slik kontra f.eks en som har gått det halve (også godt holdt). Generelt vil man vel kunne anta at jo lenger en bil har gått dess mer feil blir det på den.

 

Når jeg kjøpte tenkte jeg grovt sett som følger ang KM stand: Kjøpe bil som har gått 50-100.000km mer der noen eller alle svakheter er utbedret, eller kjøpe en som har gått lite å gjøre alle utbedringene selv. Når jeg regnet inn prisforskjellen på en bil som hadde gått feks 150.000 mot en som hadde gått i overkant av 200.000 ble de 50.000km dyre og valget ble for meg enkelt. Disse holder seg også veldig bra mtp rust, foruten bremserør osv. Men det er billig å bytte en diesel tank og noen bremserør kontra motor havari.

 

En annen ting er att biler med høy km stand som regel blir utsatt for svært lite "kortkjøring/kaldkjøring", de får som regel lengre turer med jevne mellomrom som er bra for motoren og spesiellt EGR system etc. Det er klart det hjelper lite hvis motoren havererer på 250.000 uansett, men det er en tanke jeg alltid har i bakhodet i hvertfall. Jeg hadde vært svært skeptisk på en Disco3 2007mod som har gått 100.000km. Det er kun 10.000km i året, da er bilen helt sikkert kun kjørt noen få kilometer til og fra jobb etc med en og annen langtur i påske/vinterferie/sommerferie etc, noe som helt sikkert kan sees på hvordan EGR, innsug og topp ser ut innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er girboks kjent for å ryke?

Den svakheten har nok mer med eiere som tror olje er evigvarende, og holdbarhet på motor er ikke så elendig som visse hevder.

Andre merker har større problemer, og jeg tror, at finner man en bil som har korte intervaller på oljebytte, så er sjansen større for at man får en bil som holder.

 

Problem med oljepumpe kan man komme forbi med å bytte til riktig type, og dermed unngå motorras.

 

Svaret på dette er i mine øyne ett klart JA. Antallet poster på engelske forum osv ang girboks havari er ALT for stort til att dette kun er ett "mandagsbil" problem. Ja, andre biltyper har også hatt en del trøbbel med automat bokser, men svært skjeldent i denne skalaen. Da har de som regel tilbakekalt bilene det gjelder og utbedret "feilen" på garanti, noe LR helt klart skulle gjort på disse.

 

Problemet er att bileier nummer 1 som kjøpte bilen ny har fått lovnader fra LR om att dette er evigvarende greier. Han kjører på service som normalt og ser selvfølgelig ingen grunn til å ta ekstra service på girboksen siden han har garanti på bilen uansett og skal selvfølgelig ikke ha bilen i mer enn 3-5år. Så om noe ryker er det LR sitt problem. Eier nummer 1 merker selvfølgelig ingen ting før han selger bilen 3-5 år senere. Problemet får han stakkars eier nummer 2 eller 3.

 

Om girboks problemene skyldes for dårlig vedlikehold eller feilaktige service intervall fra Land Rover er for meg forholdsvis uinteressant. Jeg som bruktbilkjøper har ikke noen mulighet til å påvirke servicen bilen fikk fra den var ny uansett. Om jeg flusher olje hver 5.000km spiller ingen rolle da skaden allerede har skjedd. Det som er greia er att andre merker også har like på tryne service intervaller på sine girbokser og akkurat like dårlig vedlikehold, uten att 80% av girboksene deres raser. Når man i tillegg tar i betraktning att en splitter ny Disco 3 kostet dobbelt så mye som disse "konkurrentene" så er dette rett å slett aaaalt for dårlig.

 

Jeg liker Land Rover veldig godt, men jeg er ikke religiøs.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dra å se på denne bilen som er i mitt nærområdet.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90578156

 

 

Helt klart den første. Synes den er meget fin, og det er "hyggelige" avgifter på denne med tanke på å sette inn seter. (kun 5 seter på denne)

Håper noen kjøper den raskt, slik at eg midlertidig kan få bort de dyre tankene som har sneket seg inn i hode mitt i de siste.

 

EDIT: Ut i fra alder skal denne ha nye reigisterreimer i år (om det er lik intervall som på D3), så det er noe å merke seg.

Hadde eg kjøpt denne, hadde eg også skiftet girolje på den med en gang.

 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mulig det blir litt annerledes om man skiller mellom girkasse og Converter? Det er vel helst lockup lamellene i converteren som blir slitt og skaper problem?

 

Både og. Man har også problemet med att kjøleveske lekker inn i ATF oljen, da er hele boksen skrot. I og for seg ikke girboksen sin feil, men i mitt hode er ikke det fryktelig relevant da kostnaden er den samme uansett.

 

Det blir litt sånn "joda, Land Rover er døds bra biler så fremt du bytter/oppgraderer/bygger om bla, bla, bla".

 

Misforstå meg rett, jeg er døds fornøyd med min. Men jeg var også fullstendig klar over alle problemene på forhånd, så forventningen var deretter. Og det er litt av poenget jeg prøver å komme frem til, det er langt i fra en feilfri bil.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Man har også problemet med att kjøleveske lekker inn i ATF oljen, da er hele boksen skrot. I og for seg ikke girboksen sin feil, men i mitt hode er ikke det fryktelig relevant da kostnaden er den samme uansett.

 

Det blir litt sånn "joda, Land Rover er døds bra biler så fremt du bytter/oppgraderer/bygger om bla, bla, bla".

 

Misforstå meg rett, jeg er døds fornøyd med min. Men jeg var også fullstendig klar over alle problemene på forhånd, så forventningen var deretter. Og det er litt av poenget jeg prøver å komme frem til, det er langt i fra en feilfri bil.

 

Jo, skal ikke si eg ikke er enig i det du skriver, for det er eg; men nå var det en D4 han LR_Zorro vurderer i dag, og da er heldigvis den noe idiotiske oljekjølerpatenten forbedret med en luftkjølt en :D Tror og håper de har forsterket Lockup lamellene i TC også, så da er forhåpentlig den faren mindre også, men ville ha skiftet ATF oljen med en gang for å være sikker.

 

Eller lar eg følelsene lure meg nå?

 

Hva med oljepumpe og lagerskål problematikken. Er de forbedret på 3.0 literen kontra 2,7?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo, skal ikke si eg ikke er enig i det du skriver, for det er eg; men nå var det en D4 han LR_Zorro vurderer i dag, og da er heldigvis den noe idiotiske oljekjølerpatenten forbedret med en luftkjølt en :D Tror og håper de har forsterket Lockup lamellene i TC også, så da er forhåpentlig den faren mindre også, men ville ha skiftet ATF oljen med en gang for å være sikker.

 

Eller lar eg følelsene lure meg nå?

 

Hva med oljepumpe og lagerskål problematikken. Er de forbedret på 3.0 literen kontra 2,7?

 

 

Siden tråden startet med Disco 3 så holdt jeg fokuset der. Jeg er mann vet du, kan ikke ha to tanker (biler) i hodet samtidig sier kjærringa :lol:

 

4ern har jeg ikke lest meg så mye opp på, jeg trodde den i utgangspunktet skulle være "feilfri" i forhold til 3ern. Men jeg synes jeg støtt å stadig ser tråder om både motor havari og automat bokser som tuller på de også, så jeg er ikke helt overbevist. 3 literen i Disco 4 er har jo samme motor som i 3ern bare med annen borring og slaglengde, og det rundt selvsakt. Man skulle tro LR var klok av skade og stilte krav om forbedring i den "nye" motoren, men jeg vet ikke hvor stor påvirkningskraft de har ovenfor Ford, som produserer motoren.

 

Hvis man ser på de andre bilene motoren er/ble levert i er de betydelig mindre og lettere, så det er jo ganske nærliggende å tro att denne motoren i utgangspunktet ikke er utvklet og tiltenkt påkjenningen den får i en stor og tung Land Rover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt poeng er at om man finner en bil som har fått regelmessig bytte av olje på girboks, og ikke minst motor, så er sjansen for havari mindre.

 

Og serviseintervall er det ikke mange som ser på kanskje?

 

Det er jeg helt enig i.

 

Når det gjelder service intervall så følger nok de aller fleste dette, i hvertfall innenfor garanti tiden. Men problemet her er att LR har gått ut med ett service intervall på girboksen som er helt på bærtur (240.000km eller 10år). Da hjelper det lite å følge anbefalt service intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått fra meg D3 og hadde satt stor pris om diskusjoner rundt denne modellen hadde blitt lagt dø :-)

D4 er fokus nå ??. Så nå gjelder det å lese seg maks opp på den.

Jeg var en kvikk tur innom bilbutikken til den første D4 som jeg linket til. Bilen var da ute og da den andre selgeren brukte den. Jeg spurte om han hadde litt info rundt bilen osv. Nevnt også dette med diverse reimer. Da nevnte han at de hadde kjede ? Men han ba meg ta kontakt med selgeren som hadde kjennskap til bilen ?

 

Er det noen som kan gi meg en link til service intervallet og hvilke punkter som skal tas?

Er det noe jge må sjekke ifh til å sette inn seter?

Lar det seg dgjøre dette selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt klart den første. Synes den er meget fin, og det er "hyggelige" avgifter på denne med tanke på å sette inn seter. (kun 5 seter på denne)

Håper noen kjøper den raskt, slik at eg midlertidig kan få bort de dyre tankene som har sneket seg inn i hode mitt i de siste.

 

EDIT: Ut i fra alder skal denne ha nye reigisterreimer i år (om det er lik intervall som på D3), så det er noe å merke seg.

Hadde eg kjøpt denne, hadde eg også skiftet girolje på den med en gang.

 

 

Hadde meg en lunsj-tur å så på denne i dag. Meget fin. Så en mulighet her. Tenkte at det diagnose, prøvetur osv på lørdag. Tok en kort syning av bilen og sjekk av servicehefte.

Observerte at Matzker har uført de første servicene, og da slo det meg at den var brukt importert. Stilte spørsmål om det og fikk vite at den var brukt import i 2012 :( Da utgår den bilen, pga for store omreg. avg.

Jeg nevnt at det burde nevnes i annonsen, ganske vesentlig informasjon ifh til omreg osv. Selger henviste til Vegvesen sine sider :) Ikke så lett å sjekke det når annonsen ikke har noe reg.nr !!!!

 

Jakten forsetter ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde meg en lunsj-tur å så på denne i dag. Meget fin. Så en mulighet her. Tenkte at det diagnose, prøvetur osv på lørdag. Tok en kort syning av bilen og sjekk av servicehefte.

Observerte at Matzker har uført de første servicene, og da slo det meg at den var brukt importert. Stilte spørsmål om det og fikk vite at den var brukt import i 2012 :( Da utgår den bilen, pga for store omreg. avg.

Jeg nevnt at det burde nevnes i annonsen, ganske vesentlig informasjon ifh til omreg osv. Selger henviste til Vegvesen sine sider :) Ikke så lett å sjekke det når annonsen ikke har noe reg.nr !!!!

 

Jakten forsetter ..........

Da sank den forhandler ned noen hakk på stigen ja. Like bra, så kan eg også glemme den :P Det står også en på Motorstudio(tror eg navnet var) som er ferdig med seter, men er kjørt noe lengre. :unsure: Men liker personlig ikke Discovery med stigtrinn på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...