Gå til innhold

D3 skal på tunet, men hvilken ?


LR_Zorro

Anbefalte innlegg

"Japse" var greit så lenge det varte, men savnet etter Land Rover ble for stort. Jeg har tidligere hatt en 90 og D2, men nå er dags for en D3.

De er kommet ned i akseptabel pris som familiebil. Bakdelen er at de har rullet en hel del og det kan dukke opp litt her og der.....

Men det må jo være noe bra eksemplarer der ute. Vi er ganske klar for en "ekspedisjon`s"og arbeidshest i igjen.

 

Det står ut en del biler i pris segmentet 220-260k. Lokasjonen på bilene er litt spredt. Jeg skulle gjerne tatt en norgesferie for å inspisert aktuelle kandidater, men det er dessverre lite forenlig som småbarnsfar. Så sitter jeg veldig pris på innspill eller forslag på biler som er godt holdt og som ka være våres neste Land Rover. Ikke alltid lett og få et skikkelig inntrykk av biler gjennom bilder, telefon osv.

 

For å kunne oppdage litt feil og mangler lurer jeg på om det er noen som kan være med på en befaring, eventuelt dere har diagnose verktøy for å lese ut litt feilmeldinger. Jeg har vurdert denne her litt https://www.finn.no/88881309 Etter en prat på telefonen syntes jeg selger var litt mangelfull på informasjonen.

 

Fyr på med forslag & inspill :D

 

 

Endret av LR_Zorro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kan ikke være med på befaring, men som nevnt i tidligere tråd, så kan enten en del av understellsdelene være på vei ut og bør skiftes, eller så har de vært skiftet. Om sistnevnte er tilfelle så kan det være en bra bil.

 

-Forhør deg om hjullager og bærebruker

-Få forhandler til å ta av tilhengerfeste, ganske sannsynlig at det er fastrustet.

-Forhør deg om luftbelgene har vært skiftet. Kan være at disse begynner å bli litt sprø og slitne på 8-9 år.

 

Ellers er det jo det vanlige. Skal være myke og fine gearskift, ikke ulyder fra understellet, EPB bør testes, og du bør testes om luftfjæringen hever og senker bilen greit og relativt raskt.

 

I alle fall det jeg kan komme på sånn i bråfarten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurt om det var skiftet andre deler enn det som var nevnt i annonsen. Han viste bare til servicehefte og det som var nevnt i annonsen. Syntes han var litt mye uviten ifh til at de har tatt bilen til innbytte ?

Rust er også et tema ifh til understellet, der kunne ikke ha si at det hadde vært noe vedlikehold, annet at han syntes det så greit ut der.

 

Snakker vi om håndbrekk ifh til EPB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør dei en bjørnetjeneste du vil takke meg for styr unna v6 tdi :)så beholder du litt av smile hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange tråder om ting som kan gå galt. Om du leser alt som kan gå galt og er typen som ligger våken om natta og bekymrer deg kan det hende Svalbard har rett. De fleste av oss tar service etter boka, skifter slitedeler og pynter på med litt stæsj.

Og koser oss i D3'ene våre.

 

Men om nesten alle bærebruer, luftbelger, hjullager og bremser inkl parkbrems er utslitt bør du som nevnt over se etter en annen bil eller få ganske godt prisavslag, da det koster mye å få dette rettet på verksted.

Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LR_Zorro, har nettopp vært i samme situasjon som deg.( nettopp kjøpt en Disco 3 2009 mod) et par av bruktbilfirmaene var rett og slett dårlig orienterte (ville ikke??) om status på de aktuelle bilene, da mista jeg interessen. . Spes understellbehandling, og historikk ut over servicehåndboka synes "vanskelig" å skaffe fram. Ta deg god tid! Håper det er noen forumister som kan bistå. Jeg sitter laaangt nord i kongeriket og måtte eventuelt tatt fly!! Flybilletten sparer jeg dog til jeg skal hente "nybilen" neste helg, litt lengre nord - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding så langt. Noterer meg hva du nevner Truls og Trond nevner.

Jeg opplever mye det samme som deg Knut. De gir ikke noe god magefølelse og frister ikke å ta turen over "fjellet" for å se på bilen da.

Jeg har ingen problem med å kjøpe en bil et stykke unna. Men da må jeg vite litt hva jeg går til. Hjemturen er stort sett kos.

Vi har vell satt oss et ønske om å kjøpe bilen litt i god tid før sommeren. Det optimale er at vi har en bil på plass til vinter-/påskeferie.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i markedet etter en D3 (eller kanskje en D4). Har også erfaring av at enkelte firma ikke er spesielt imøtekommende når det gjelder informasjon om bilene. Det er kanskje derfor de blir liggende usolgt så lenge...? Sitter egentlig bare å følger med nå. Men det er jo dette med salg av gammelbilen også, det enkleste er innbytte men det lønner seg sikkert å selge privat. Vel, får se hva som skjer - har bestemt meg for å ta meg god tid. Har jo en bil i dag som jeg er svært fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding så langt. Noterer meg hva du nevner Truls og Trond nevner.

Jeg opplever mye det samme som deg Knut. De gir ikke noe god magefølelse og frister ikke å ta turen over "fjellet" for å se på bilen da.

Jeg har ingen problem med å kjøpe en bil et stykke unna. Men da må jeg vite litt hva jeg går til. Hjemturen er stort sett kos.

Vi har vell satt oss et ønske om å kjøpe bilen litt i god tid før sommeren. Det optimale er at vi har en bil på plass til vinter-/påskeferie.

 

 

 

 

Har sendt deg en PM, om noen tanker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i markedet, og det er jo flusst av D3'er til salgs faktisk. :)
D4 frister også, selv om de blir litt dyrere. Jeg som kommer til å bruke bilen noe utenfor allfarvei (fjellturer, fisketurer, overlanding) ser fordelen i at bilen ikke er lakkert helt ned feks, slik den røde er.

Luftfjæring ser jeg også på som et must på en slik bil, selv om det er enda en ting som kan ryke på en gammel bil. Og skal man først bruke 2-300 lakser på en bil, vil man gjerne at bilen skal føles velutstyrt ut og, gjerne med utstyr man ikke hadde på forrige bil. Derfor har jeg sett kun på HSE. Flere som ligger ute har fått skiftet omtrent det som er av slitedeler i understell, jevnlig oppfulgt med servicer osv. Så det er mye bra og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått inntrykk av at disse bilene egentlig er svært solide i motsetning til ryktet de har fått.

 

Foringene er det største aberet. Komponentene er så tunge at det kan være vanskelig å sjekke skikkelig hva som eventuelt er slitt.

 

Luftfjæringen er egentlig veldig god. Jeg byttet bølger i høst, men etter nærmere inspeksjon var det helt meningsløst og bortkastede penger. Kompressoren er den som slites mest. Og det er viktig å holde øye med tørka. Ville gjort den til et servicepunkt om jeg hadde beholdt bilen.

 

Alle skrekkhistorier om motor må man bare hoppe over. Kommer ikke noe bra av det. Jeg ville kjøpt en 07 modell. Fordi den er euro 2 og ikke euro 4 som kom i 08. Jeg ville ikke hatt 06 og 05 pga barnesykdommer?

Fullt servicehefte må til.

Hyppig service etter kjøp også. Kun kvalitetsvarer.

 

Flush girkassen om ikke det er gjort.

Jeg ville ikke vært redd for en bil med høy km fremfor en med lav. Hvis begge er likt servet. Husk regreim skift pr 167kkm eller 7 år. Den siste der glemmes ofte. 7 år må man bare følge.

 

Jeg endte opp med en GL 320 nå rett før jul og jeg angrer hver gang jeg setter meg inn i den gamle bilen som min far overtok. Men med en kone som ikke kan pakke og jentebarn nr 2 straks i hus trengte vi mer bagasjeplass. Blir for noe LR på tunet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nok sett etter en som er bra vedlikholdt, man får fort en god magefølelse når man kommer over en slik bil. å kjøpe en bil som har gått lite kan fort bli dyrt når tid kommer for slitasjebytte.

har en 06.mod HSE som jeg vudere å selge såfall blir den lagt ut med en pris på 180K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk understell og at luftfjæring virker. Sjekk også bremser og bremserør. D3 spiser bremser til lunsj, ihvertfall med mye kjøring av tilhenger.

Og HSE er ikke et must i min bok. En SE kan ha de de fleste options. Og det største stereoen er jo strengt tatt ganske utdatert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du funnet deg bil. ? Har en 09. HSE 126 KM. Komplett service, understells behandlet, nytt batteri/ dynamo. Egr Ventiler m.m. syv seter. Ønsker du mer info så kan du sende meg en mall på sv-espe@online.no.

Vi ser på RR Sport, derfor vurderer vi salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lettere forvirret og usikker untegnede her nå. Nei jeg har ikke kjøpt noe bil enda. Fått utrolig mange tips, råd og innspill. Jeg er blitt litt usikker om det er noe fornuftig avgjørelse og gå for en D3, eventuelt vente noen år og heller gå for D4

 

Har observerte at mangen av bilene på Finn har stått en stund og det er nok en grunn for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som nevnt i en ganske lik situasjon. Vurderer hva jeg skal gjøre fortløpende. Har jo en annen bil jeg må selge eller bytte inn. Har bestemt meg for å evt selge først gammelbilen og så kjøpe ny - og det setter jo noen begrensninger... Så nå følger jeg mest med hos firma som tar innbytte, men dessverre viser det seg at disse firmaene ofte vet lite om bilene de skal selge og har problemer med å skaffe til veie dokumentasjon... Mulig jeg blir å se an D4-prisene framover og heller gå for det.

 

Men har jo lyst på D3, bilen jeg har er egentlig ikke så egnet å kjøre på dårlige fjellveier akkurat...

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ganske like der :-) tror og håper at salg av Honda'en bør gå ganske grei. Men ja det er nok mest fornuftig å selge bilen først.

Er jo ganske mange fine D4 der ute.

Men da blir det et solid byks i kronasjer. Usikker om jeg er villig til å passere 400k for en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet å kjøpt biler til 400+++ tidligere, men har bestemt jeg for å slutte med det. Så det blir nok å vente å se i forhold til D4. En D3 derimot kan det hende jeg plukker opp om alt klaffer. Det er uansett spennende å se etter biler. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør dei en bjørnetjeneste du vil takke meg for styr unna v6 tdi :)så beholder du litt av smile hvertfall

 

Det svalbard sikter til her er nok de to tingene som får mange V6 tdi til å havarere. Jeg ser du har 12 poster å er kanskje ikke så kjent i Lr verden.

Her er grunnlaget.

1. Feilkonstruert oljepumpehus på de tidligere modellene, som derfor har en for svak innfestning av strammehjul til registerreim. Dette er nå forbedret og du må sikrestille deg at du har det rette oljepumpehuset.

 

gallery_3792_537_68914.jpg

 

Bildet viser strammeren som knekker i innfestningen typisk etter register reim skifte pga material tretthet og det økte stresset en ny reim gir.

 

Hvordan det forbedrede oljepumpehuset skal se ut ser du her på bildet under:

 

OilpumpNew.jpg

 

Punkt2.

 

Det andre som havarerer motoren er feilkonstruerte lager skåler til veiva, det er slik at i denne motoren ble det satt inn lagerskåler som er 1-2 mm for korte. Dette gir rom for en liten bevegelse. Det fungerer slik at normalt så går dette helt bra, men i enkelte tilfeller gir denne muligheten for vandring av lagerskålene nettopp det. De vandrer litt ved hver oppstart /kaldstart, når slitasjen er tilstrekkelig så blir de med veiva rundt og på den måten sperrer de for oljekanalen som skal gi smørning. Da er havari uungåelig.

 

Jeg snakker om detaljer som disse.

s-l300.jpg

 

Små deler ja, men har tatt livet av nokså mange Disco 3 motorer.

 

Dette er fakta.

Punkt 1 er nokså lett å utbedre, og må skiftes hvis du skifter registerreim.

Punkt 2 er noe mere omfattende å få fikset, det har jeg ikke satt meg inn i som en føre var operasjon. Det overlater jeg til Dere Disco eiere å finne ut av. Men det må helt klart være billigere å gjøre ett slikt lagerskål skifte før motoren har havarert tenker nå jeg.

 

Så som ekspedisjonsbil, uten at disse to tingene er utbedret, blir det nå litt på hell og lykke.

 

Kjøpe Disco 3 uten å fikse / eller at oljepumpehuset er riktig. Ville jeg aldri gjort.

Punkt 2. Lever de fleste godt med, da det tross alt er en liten andel av motorene som raser i forhold til antall produserte, dog like ergelig når det er din bil som havner på statistikken.

 

Ta med deg dette..

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...