Jump to content
LRforum

Recommended Posts

I går startet jeg å gre i det elektriske på hybriden. Tok ikke lang tid før jeg fant ut at farvekoder på ledninger stemte dårlig med det jeg har av skjema. Så det blir en utfordring her. Her også.

 

Fikk utført litt arbeide med hybriden i går, vil bruke det i grunnen alt for mye brukte og alt for populistiske ordet "kvalitetstid". Kjenner at jeg gyser i kroppen av å bruke ordet. Følte plutselig at tiden i verkstedet i går ikke var så bra som den egentlig var, når jeg brukte ordet "kvalitetstid" nå.

 

Tilbake til bilen. Nei, har ingen skjema. Sendte PM til selger for å spørre om han kanskje hadde skjema. Eller kanskje vet hvilken bil wiring harness kommer fra. Er noe blanding av ledninger.

 

Fikk i alle fall festet batteriet. Må etter hvert lage ny batterikasse, noe rust der. Fikk skiftet til mer PKK-vennlig støtfanger. Skiftet ratt til originalt. Og skiftet til ett sett 7,50R16-dekk som har mer egnet mønster for vinterveier.

 

Hadde ingen løse styrestag liggende. Rart i grunnen, må lete litt mer. Hvis ikke får jeg demontere fra en eller annen aksel som ligger ett eller annet sted. Snubler i en aksel på verkstedgulvet støtt og stadig, var en som skulle hente den akselen. Ja ja, tviler på at han kommer og henter. Jeg får bruke deler fra den akselen.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var på Rudskogen og luftet Light Weight («rullebilen» til Andreas) i går. Marius (andre sønnen) og hunden var med en kort tur, Marius blir lett sjøsyk og vuggingen i terrenget i gammel LR er som på sjøen i båt. Hunden hyperventilerte etter kort tid. De gikk tilbake til depot etter veldig kort tur.

 

Testa Toyo MT-dekkene, 255/85R16, 15 psi lufttrykk. Fungerte utmerket. Får ikke plass til 34-tommere, det er jeg sikker på. Toyo-Dekka som står på nå er 33 tommer. Og tror ikke bilen var nedi noen steder der jeg kjørte. Men dekk stikker utenfor skjermbredderne, må finne en løsning.

 

Artig at mange Land Rovere kom til Rudskogen i går.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Elvehundre skrev:

Var på Rudskogen og luftet Light Weight («rullebilen» til Andreas) i går. Marius (andre sønnen) og hunden var med en kort tur, Marius blir lett sjøsyk og vuggingen i terrenget i gammel LR er som på sjøen i båt. Hunden hyperventilerte etter kort tid. De gikk tilbake til depot etter veldig kort tur.

 

Testa Toyo MT-dekkene, 255/85R16, 15 psi lufttrykk. Fungerte utmerket. Får ikke plass til 34-tommere, det er jeg sikker på. Toyo-Dekka som står på nå er 33 tommer. Og tror ikke bilen var nedi noen steder der jeg kjørte. Men dekk stikker utenfor skjermbredderne, må finne en løsning.

 

Artig at mange Land Rovere kom til Rudskogen i går.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Den gutten er sjøsterk. Vi som slekter på sjøsamer. :D Artig med en film som Marius sendte meg. Bra dere koste dere

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timer siden, Elvehundre skrev:

Kan du sende meg filmen? Eller legge den ut her?

Var bare ett klipp fra inni bilen. Sendt på Snapchat kan ikke lagre det og legge det ut, da det vises bare en gang

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag ble hybriden PKK-godkjent B). 2 enere. Manglet vognkort, i grunnen ikke så rart ettersom jeg ikke fikk vognkort før bilen var PKK-godkjent. Lenge siden den var vist på PKK. Den andre eneren fordi vinduspusser var dårlig. Skifta frontruta her en kveld, hvorfor skifta æ ikke pusser?

 

I går kveld da æ skulle hente bilen oppdaget jeg litt søl ved høyre bakhjul. Smakte som bremsevæske. NEI. Visning i morra kl 14.

 

Lunsjen tilbrakte i verkstedet i dag. Litt lang lunsj. Visste jeg hadde noen brukte hjulcylindre liggende. Helt tilfeldig ser jeg en eske liggende under arbeidsbordet. Stemmer, kjøpte en cylinder foran høyre side til Rullebilen til Andreas, før jeg kjøpte 4 bremsecylindre osv.

 

Flaks, høyre bremsecylinder foran på en Serie 3 er samme cylinder som høyre bak på en 90. 

 

Nå i kveld står disse to søsken i gården hjemme. Veldig like. Veldig forskjellige. Serie 3 (Rullebilen) har 2-punkts veltebøyle (testet), venstreratt, paraboler, 2,25 bensinmotor og 4-trinns kasse med ut- og inn-koblbar 4WD. Serie 3 Hybriden har 6-punkts veltebur, høyreratt, spiralfjærer, 2,5 dieselmotor og 5-trinns girkasse med konstant firhjulsdrift og senterdiff. Samt Detroit-locker bak.

 

ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

69BA1E30-D12C-40B9-9DD8-C126A5B400D8.jpeg

900A52D1-85E0-4095-A656-180E399A8C9F.jpeg

Edited by Elvehundre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knallbra HA. Ingen selvfølge at en slik hybrid blir godkjent antagelig. Her er det jo mye "gladmekking". Sikkert en artig bil i bruk. Regner med at den skal testes den 15 på Rudskogen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planen er Rudskogen den 15. ja :D

 

Må bare få tak i plate å montere på buret først. Krav til plate over forsetene når man kjører med 6-punkts bur.

Edited by Elvehundre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra jobba. Man har mye å lære.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To flotte biler, tommelen opp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Søndag var disse tre Light Weight'ene samlet for kanskje aller siste gang. Ett bilde er med to LW og Blåmandag, en Discovery V8 æ ikke blir helt venner med.

 

Den mellomste hadde gjort seg klar for en lang reise, vel 200 mil. Altså Serie III, den Andreas rullet med. Først ca 65 mil på en bilfrakter, dernest er det sjøreise fra Trondhjæm til Hammerfest. Der blir den hentet med endelig destinasjon Alta. Skal jo en tur i Altaelva i august, Andreas har skaffet oss tre døgn i elva. Da bør vi ha en eldre LR å kjøre rundt med. Så blir bilen værende i Finnmark hos Andreas og Rikke.

 

Den eldste, Serie IIA, har blitt flyttet fram og det har blitt ryddet litt. Kanskje den står for tur nå. Nytt ledningsnett ligger og venter, erfaringsmessig bytter jeg et slikt nett på en helg.

 

Den yngste, Serie III hybriden, som har fått det passende navnet Spiralis (fra tegneseriene med Sprint og Kvikk), er ute og lufter seg til stadighet. Innimellom får den noen utbedringer og/eller forbedringer. Må få tak i en Spiralis-figur eller -bamsegreie som kan være i bilen. Min gamle RR har Viggo hengende i speilet.

 

Legger ved noen bilder fra forrige onsdag da disse tre kom brummende inn i gården. Noen venner, fra Norge og Sverige, henta mæ for cab-tur og piknik . Ble en fin kveld. Tok masse film, men disse ble ødelagt av vindstøy, så alle ble slettet.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

DSCN2067.JPG

DSCN2068.JPG

DSCN2069.JPG

DSCN2064.JPG

DSCN2017.JPG

DSCN2019.JPG

DSCN2024.JPG

DSCN2034.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Seriebil. Serie 2, 2A eller 3.

 

Steering relay lever, den nederste. Også kalt pitman-arm.

 

Kjøpte nye deler, men pitman-armen som kom burde vært mere bøyd. Den som sto på var mer bøyd, og er montert tilbake midlertidig.

 

En tomme «drop» som det heter i Amerika burde holde. 

 

Noen som har tips eller alternative utgaver av pitman-arm? Fra 109 ex-mil kanskje?

 

Hvorfor dette er nødvendig? Har spiralfjæret Serie 3 og innfesting i ramma for brakett til panhardstaget er på samme sted som endeledd på styrestaget av og til passerer. Og det er litt uheldig når man kan tenke seg å svinge til både høyre og venstre.

 

Spørsmålet legges også under Henry’s garage.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen 

Henry Arnfinn :)

På 27.6.2019 den 1.47, Julius Baardsen skrev:

Har kjøpt Julius.

 

Ble for sen til den du linket til, men fant en annen.

 

Skal henge den opp i velteburet.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stilig skilt. Vi bør kanskje ha ett slikt skilt på Fjernlager 2 Vest også. Og absolutt må det være et slikt skilt på "Gråtassmuse'et i Rennebu". 

 

Fikk telefon tirsdag kveld om at "transportselskapet" var i Fjernlager 1 Vest og hentet Serie I- deler.

 

Delene ankom Halden ca 24 i natt. "transportselskapet" hadde da vært via Matre med noe stein, innom Haugesund og bygd om inngangsparti og lagt steinheller, innom Stavanger og hentet et flyttelass. "Stafettpinnen" ser ut til å overføres til meg, så flyttelasset (og bilen) skal bl.a via Rennebu og Stiklestadspelet til Harstad.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanskje det er det man skal satse på. Ett navn til garasjen isteden for til bilene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...