Gå til innhold

Elvehundre

Anbefalte innlegg

I dag ble det ikke tid til kaffetreff på Vestby.

 

Var på Plaza i går, feira Haldenreaktoren 60 år og Institutt for Energiteknikk 70 år. God mat, hyggelige folk, bra underholdning. Og dans. Buss til og fra, hjemme ca 04.

 

Har vært ei travel tid de siste to årene, er tillitsvalgt på jobben.

 

Kaffe med LR-folket ble nedprioritert til fordel for kjøretrening på Rudskogen med KNA Østfold Offroad klubb. Der var det mange Land Rover i dag, og fikk hilst på forumister som jeg ikke har truffet tidligere.

 

Nei, ingen terrengkjøring på meg.

 

Fikk tatt litt bilder og noen filmer.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

DSCN1684.JPG

DSCN1685.JPG

DSCN1686.JPG

DSCN1688.JPG

DSCN1690.JPG

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK

 

Rolf har fått informasjon for lenge siden. Og folk lurer på hva jeg har kjøpt.

 

Jeg pleier å svare: "den er grønn". Men kommentaren da er "alle dine biler er jo grønne".

 

Her kommer ett bilde. Det er den grønne som står på planet av frakteren.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

large_584375951_LoadedonTransport04_jpg_9ba1426c24430c93cbfca6289c6b7b20.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 73-mod fra før. Denne er 74-mod. ;)

 

Men den forrige eide Adventure 50% av, før han rullet. Nå eier jeg en større andel igjen. Den er registrert på han, så den forsvinner. Og jeg må jo ha en slik.

 

Og riktig, det er hybriden Angus solgte. 

 

Ikke impulshandel denne gangen. Det sto mellom denne bilen og en Zero elektrisk motorsykkel. En Zero finner jeg nok senere, værre å finne en hybrid registrert i Norge. ^_^

 

ønsker alle en fin kveld 

hilsen Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En bra dag.

 

Ellveesstre, eller LR 88 SIII Light Weight, som Andreas var uheldig med i fjor er igjen ferdig bygd opp. Og den ble godkjent i dag.

 

Nå må jeg skaffe og montere dørpakninger, minus åtte merkes når man kjører en times tid i kalesjebil. Full guffe på varmeapparatet og frostrøyk fra sjåføren, begge veier t/r trafikkstasjonen.

 

Innom hjemme på tur tilbake til verksted, slik at Ellvesstre fikk treffe Ellvemoddy.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

DSCN1718.JPG

DSCN1719.JPG

DSCN1720.JPG

DSCN1721.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke eksakt hvor mange ekte Light Weight det er i landet.

 

Rolf har en og jeg ser Gaute har en.

 

Jeg har sett bilde av en S IIA, med dieselmotor så den er ikke helt ekte. S  IIA  ble offisielt bare bygd med bensinmotor.

 

Det er i alle fall 2 stk S III, hvorav en med dieselmotor i landet.

 

På Seriebiltreffet/RRclassic i høst var det også en S III med dieselmotor.

 

Andreas og jeg har en S III sammen og jeg har en original S IIA og en hybrid S III, så med de nevnt ovenfor blir det 9 til sammen. Det kan stemme med en uttalelse fra Rolf tidligere i høst: "du vet vi har til sammen halvparten av LWene i landet".

 

I tillegg finnes en 1964 eller 1965 Serie II/IIA med karosseriet fra en LW SIII. LW S IIA ble første gang bygd i 1967 og etter behov registrert og tatt i bruk av det engelske forsvaret fra 1968. Dermed er alle LW med registreringsår før 1968, hvis flere enn den ene overnevnte finnes, ombygde kjøretøy på eldre norske vanlige 88"-rammer.

 

Det kan finnes en LW S III til, bygd ca 1987-1990. Da mest sannsynlig bygd på en "norsk" 88"-ramme, eller med "norske" papirer fra en 88". Sommeren 1987 var det en og hentet den første LW som kom til Norge. "Heilt tilfeldig" ble den hentet hos meg, jeg kjøpte den som "vrak" i Brummundal i 1985. Var en engelsk militær som klarte å krasje bilen på en øvelse i Norge på den tiden, og de så liten verdi i å ta den tilbake til England så den ble skrotet og hadde dermed ingen identitet. Grunnet studier og barn som kom til verden i 1987 (Andreas) valgte jeg å selge før bilen ble ferdig, så hvis den ble ferdigstilt av ny eier ble den bygd på annen ramme. Han som hentet bilen hos meg gjorde det på oppdrag for en annen, derfor husker jeg ikke hvem kjøperen var. Men han som hentet kom med stor tilhenger og en nydelig 1985 Land Rover 88" med dieselmotor. Og overdrive. Og Soft top. Husker jeg kjørte sammen med mannen fra Trøndelag til Oslo, vi bytta på å kjøre. Minnet om den 88-tommeren har jeg enda, den var så nydelig å kjøre og alt fungerte knirkefritt og motoren dro så utrolig bra. 

 

Som en kuriositet er det ene militære skiltet fra denne "første" LW'en skrudd på døra til ene boden i kjelleren min. Utrolig hva enkelte finner på å ta vare på. Jeg vet jeg har noen andre små minner fra "Brummunddal-bilen" også.

 

Det er bare bygd 1400 eksemplar av LR LW SIIA, så det gjør den til en av de mest sjeldne Land Rovere som er bygd. Og mange S IIA er ødelagt, enten i tjeneste for engelske forsvaret eller av eiere som har hatt bilene etter at de ble solgt på det sivile markedet. Hvis jeg husker riktig, noe jeg av og til gjør, så ble LW  S IIA kun levert til og brukt av det engelske forsvaret og ble altså ikke solgt til utlandet.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
tilleggsopplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer med Ellvemoddy i dag. Starter og går pent, har fylt GL4-olje på hjelpesnekka. Tror jammen det ble lettere på rattet. Kjørte litt med den.

 

Detroit locker i bakakselen, så begge bakhjul som trekker samtidig merkes godt på styring.

 

Fant også batterikassen i dag. Bak i bilen. Og fant ut at jeg må få oversikt over kabler og strøm.For batteriet jeg nå bruker står på gulvet foran passasjersetet. En jobb å gjøre før jeg kan komme meg på PKK. Må uansett få lamper til å lyse og finne ut av brytere, ekstr lys osv.

 

Skal montere originalratt også, er for armsvak til å kjøre rundt med lite ratt.

 

Lært meg teknikken med å komme inn i og ut av bilen uten å slå hodet i velteburet. 

 

Begynner å glede meg til testkjøring på Rudskogen. Neste kjøring 15. desember, vet ikke om jeg blir ferdig. Uansett er jo Ellveesstre PKK-godkjent, så jeg har bil å kjøre med på treffet i desember.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2018 den 19.11, Elvehundre skrev:

Vet ikke eksakt hvor mange ekte Light Weight det er i landet.

 

Rolf har en og jeg ser Gaute har en.

 

Jeg har sett bilde av en S IIA, med dieselmotor så den er ikke helt ekte. S  IIA  ble offisielt bare bygd med bensinmotor.

 

Det er i alle fall 2 stk S III, hvorav en med dieselmotor i landet.

 

På Seriebiltreffet/RRclassic i høst var det også en S III med dieselmotor.

 

Andreas og jeg har en S III sammen og jeg har en original S IIA og en hybrid S III, så med de nevnt ovenfor blir det 9 til sammen. Det kan stemme med en uttalelse fra Rolf tidligere i høst: "du vet vi har til sammen halvparten av LWene i landet".

 

I tillegg finnes en 1964 eller 1965 Serie II/IIA med karosseriet fra en LW SIII. LW S IIA ble første gang bygd i 1967 og etter behov registrert og tatt i bruk av det engelske forsvaret fra 1968. Dermed er alle LW med registreringsår før 1968, hvis flere enn den ene overnevnte finnes, ombygde kjøretøy på eldre norske vanlige 88"-rammer.

 

Det kan finnes en LW S III til, bygd ca 1987-1990. Da mest sannsynlig bygd på en "norsk" 88"-ramme, eller med "norske" papirer fra en 88". Sommeren 1987 var det en og hentet den første LW som kom til Norge. "Heilt tilfeldig" ble den hentet hos meg, jeg kjøpte den som "vrak" i Brummundal i 1985. Var en engelsk militær som klarte å krasje bilen på en øvelse i Norge på den tiden, og de så liten verdi i å ta den tilbake til England så den ble skrotet og hadde dermed ingen identitet. Grunnet studier og barn som kom til verden i 1987 (Andreas) valgte jeg å selge før bilen ble ferdig, så hvis den ble ferdigstilt av ny eier ble den bygd på annen ramme. Han som hentet bilen hos meg gjorde det på oppdrag for en annen, derfor husker jeg ikke hvem kjøperen var. Men han som hentet kom med stor tilhenger og en nydelig 1985 Land Rover 88" med dieselmotor. Og overdrive. Og Soft top. Husker jeg kjørte sammen med mannen fra Trøndelag til Oslo, vi bytta på å kjøre. Minnet om den 88-tommeren har jeg enda, den var så nydelig å kjøre og alt fungerte knirkefritt og motoren dro så utrolig bra. 

 

Som en kuriositet er det ene militære skiltet fra denne "første" LW'en skrudd på døra til ene boden i kjelleren min. Utrolig hva enkelte finner på å ta vare på. Jeg vet jeg har noen andre små minner fra "Brummunddal-bilen" også.

 

Det er bare bygd 1400 eksemplar av LR LW SIIA, så det gjør den til en av de mest sjeldne Land Rovere som er bygd. Og mange S IIA er ødelagt, enten i tjeneste for engelske forsvaret eller av eiere som har hatt bilene etter at de ble solgt på det sivile markedet. Hvis jeg husker riktig, noe jeg av og til gjør, så ble LW  S IIA kun levert til og brukt av det engelske forsvaret og ble altså ikke solgt til utlandet.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Utrolig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har vært og testkjørt Hybriden.

 

Skiftet først ene baklyset, så nå har jeg alle lys i orden. På en måte. Manglet langlys når jeg kjørte, virket i gården hjemme.

 

Ringte forresten Erik Winther Sørensen onsdag og bestilte 2 nye baklys. Torsdag kveld var det bare å hente på Posten. Fornøyd med delelevarensene fra Erik.

 

Kjørte til verkstedet, skulle bytte plass med «Rullebilen» til Andreas.  

 

Mista ladinga på turen. 

 

Og bilen gikk tregt. Satt og lurte på om det sto seriebildiffer i akslene. Slo på hodelykta. Aha. Høyserie er bakover på spaken til fordelingskassa. Gikk mye bedre da.

 

Men fant ut at jeg skulle kjøre sakte likevel. Bilen «lå» som ei dritings ku på veien. 

 

Da æ kom i verkstedet skifta æ te vinterdekk på «Rulle», og når æ sjekka luft-trykket kom æ på at det burde æ gjøre på hybriden også. Bilene bytta plass i verksted. Sjekka luft, ned mot 2-3 pund i ett par av hjula og alle lå godt under 25 pund som æ kjøre med. 25 pund er 1,8 bar. Målte batteriet, og det var null lading. Åpna panseret for å gi dynamo et kakk med hammeren. Men den gikk ikke rundt. Ikke vifta heller, eller vannpumpa. For reima hang og slang foran på motoren.

 

Så det ble ingen testtur med riktig lufttrykk i hjula. Hadde ingen reim med riktig lengde hengende i verksted, får sjekke i kjelleren. I morra.

 

Hjem og tilberedte lutfisk. Nydelig måltid.

 

Forresten, da jeg la bort det ekstra baklyset i «lampehylla» lå det 2 nye baklamper der fra før blush.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elvehundre skrev:

Hadde hjulpet hvis jeg skrev delene inn i ei bok også ^_^.

 

Glad vi ikke har vare telling en gang i året. Hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med riktig lufttrykk i hjula går hybriden som «på skinner». Fant forresten ut at styrestaget som ligger mellom hjulene er bøyd, får finne et annet og bytte da ;).

 

Endring: Ja, har kjøpt ny reim til dynamo og vannpumpe/vifte. Så nå er det lading.

 

Hybriden er god å kjøre, men kald. Ingen lister på dørene.

 

Har forresten fått lister rundt dørene på «Rulle», fant da ut list mellom frontrute og torpedovegg burde vært byttet. Kald trekk derfra, og ser lys fra lommelykta gjennom sprekken.

 

ønsker alleen fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...