Gå til innhold

Elvehundre

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Elvehundre skrev:

Liker forresten denne her. Så hvis Discovery ikke selges kan jeg donere karosseriet til sønnens Discovery og begynne å smi sammen noe helt annerledes på ramma. B)

 

Kjenner ikke navn på fotografene til disse bilder.

998BCFF2-76C2-4845-AC8D-B72BA2E53C9D.jpeg

57C3335A-AEA3-4149-82CD-CDFCE373001E.jpeg

 

Var nesten litt "Offroad Caterham" over den der. Antageligvis like praktisk også. :D 

 

Kul bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tja, vet ikke helt om dette er el-bilen jeg skal ende opp i.

 

Førsteinntrykket var som å sitte i en Land Rover Serie 2, altså lav frontrute. Taket er for langt ned.

 

På en 66-modell kan man akseptere å måtte bøye seg ned og fram for å lese skilt som henger over veien. Men vi er dog kommet til 2018.

 

De tenker vel at biler skal bli selvkjørende.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

DB1283CE-D531-4FCF-9013-FE83D8BCA394.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

I dag blir det litt pickup-bilder her i tråden.

 

De siste månedene har jeg jobbet stort sett hver kveld i verkstedet. Yngste sønnen kom i slutten av april med Subaru Brat og mangel-lapp fra PKK. Ikke lett å få tak i deler til slike Subaru, men etter hvert fikk jeg tak i det som trengtes. Så i juni ble bilen godkjent for to nye år fram til 04/2020. Herlig. Det som er fint med en slik eldre Subaru er at det er som å pusle med eldre Land Rover. Bilene er liksom aldri helt i stykker og heller aldri helt i orden.

 

I slutten av mai var jeg til samme yngste sønn og henta Beamer'n, skulle på Rudskogen å kjøre mandag 4. juni. Da jeg hadde overlatt XL 250'en til han med instrukser om dårlige bremser sammenlignet med en moderne BMW med ABS og servo samt gått gjennom startprosedyre på slik eldre klenodie informerte poden om at JEG hadde muligens lekkasje på min BMW.

 

Torsdag kveld konstaterte jeg lekkasje, men ikke hvor. Fredag morgen avbestilte jeg kjøring på Rudskogen kommende mandag, og fikk dermed ikke igjen depositumet jeg hadde betalt. Men ettersom jeg ikke visste hvor lekkasjen kom fra så jeg for meg at det var bedre å ikke kjøre på Rudskogen og risikere en blåst pakning og olje over hele banen. Tviler på at det ville vært populært.

 

Fredag kveld, etter grundig vask (noe som yngste sønnen helt hadde glemt burde gjøres, i alle fall når han "langtidslåner" andre sine kjøretøy), fant jeg lekkasje i ett gaffelben.

 

Fredagskvelden gikk sikkert med til å spise pølser eller vafler eller hva nå de som kommer innom og skrur på sine kjøretøy ettersom det er "fredagsskruing" har tatt med seg. Sosialt og hyggelig.

 

Bestilte deler til BMW. Først en gang der bestilling gikk galt, noe jeg oppdaget to uker etterpå. Nå er sykkel delvis nedplukket og deler er kommet. Men grunnet arbeid med overnevnte Brat og ikke minst timesvis, dagesvis, ukesvis og månedsvis med skuring på den rullede Light Weight har progresjonen på BMW stoppet opp.

 

Om ei uke starter ferien, hadde tenkt å kjøre Discovery V8 på Landsmøte i Lærdal. I det minste skulle jeg kjøre BMW. Særlig. Hvis jeg kommer blir det i Mitsubishi. Discovery V8 startet etter at den fikk nye rele, men har ikke fått langtestet den. Dessuten må den på PKK. Kunne gjort det, tror ikke det er mye feil. Men da virker ikke lampa for ABS-bremser og heller ikke indikasjonene for retningslys.

 

Min Honda CBX 750 F er forresten trukket fra salg. Etter at jeg overhalte hovedbremsecylinder og bremsecalippere foran har vi hatt noen fine turer. Korte turer. Noen i HØY fart blush. Sinnsykt god sykkel å kjøre. Fantastisk i svinger. Se for dere tegningene fra Joe Bar, og se deretter for dere en mann på 59 som har krøpet kroppen sammen med litt for skarp knevinkel alderen tatt i betraktning med full rulle på gasshåndtaket.

 

Og der kommer vi til et nytt punkt. Gasshåndtak skal ha returwire, noe tidligere eier har fjernet uten å erstatte denne. Lurte på hvorfor den gikk så seint ned i turtall når jeg dro tilbake gassen, fant det ut da jeg i pinsa hadde vært på Bike begagnad i Uppherad utenfor Trollhättan og kjøpt bryterboksen ved gasshåndtaket. Har nemlig alltid manglet startknapp. Så start har skjedd med remedier fra en ryggsekk eller noe som hang på styret og ble puttet inn der startknapp hadde vært. Fungerte greit for meg.

 

Den nye bryterboksen passet perfekt, men da startet ikke sykkelen. I koblingen var 8 pinner i bruk, mot 9 på den som sto fra før. Hadde forresten ikke bremselys heller. Resten fungerte. Hadde på Ebay kjøpt returwire, og ny gasswire samtidig. Satt der med to like wirer, gass. sinnsykt vanskelig å montere, spesielt gasswire. Demonterte halve sykkelen. Og kom fremdeles ikke til. Blant annet demonterte jeg gummien mellom forgassere og luftfilterboks. DE er skikkelig vanskelig å montere igjen.

 

Ny bestilling fra annet firma: Returwire, ny bryterboks, ny gummi til forgasser/luftfilter samt noe andre småting. Deler kom fredag. I mellomtiden hadde jeg rotet i skuff med BMW og Honda-deler, der lå en returwire. Enten har jeg kjøpt den tidligere eller forrige eier hadde kjøpt og sendt med. Uansett hadde jeg glemt jeg hadde den. Men en kveld jeg var lei av å skru Light Weight hadde jeg montert den returwiren.

 

I går ettermiddag og kveld, innimellom total oppfriskning i motorrom på Light Weight og enda mere banking på panser (som koster ca 10.000 å få fra Nederland, frakt kom på 400 Euro) samt enda mere popnaggler på panser, fikk jeg montert ferdig CBX. Light Weight lever mer og mer opp til navnet "popnagelwagen" (husk tysk aksent når dere uttaler det ordet).

 

Forresten, pakning på tube fungerer sinnsykt dårlig i stedet for korkpakningen som skal være under toppdeksel på toogenkvartmotoren i LR. I tillegg er etterlatenskapene fra en slik tubepakning helt for j..lig å fjerne.

 

På LW'en fikk jeg sveist inn ny plate for batteri der den originalt står på LR, på vår var batteri flyttet. Og luftfilter erstattet med noe som absolutt verken så pent ut eller fungerte optimalt. Så i går ble originalfilteret montert. Og toppdeksel "autoglymet", altså polert opp, og hele motoren ble vasket. Fordi CBX'en har ikke vært vasket på de kanskje 28-29 år forrige eier har eid sykkelen, jeg kjøpte fredag et vidundermiddel for å vaske motorsykler og tenkte at det fungerer sikkert på LR-motor også. Dermed ble den vasket etter at mc var vasket.

 

Dere tror sikkert jeg tilbringer all fritid i verksted, men jeg får tid til å være sosial, sitte på litt sportsbil, spise noen middager samt besøke en kamerat i Sverige som har kommet over en Serie 1. Helt utrolig flott bil, stått nedgrodd i skogen i 17 år, altså lagret i 40 år????.

 

Derfor skrev jeg at det blir pickup-bilder i tråden. Og noen Joe Bar tegninger av nesten CBX og i alle fall en XL250. Dere får tenke der hvordan jeg ser ut på disse tohjulingene. Og hver arbeidsdag kjører jeg min Zoomer.

 

Legg merke til originalverktøyet som fulgte med bilen til min svenske kompis.

 

Ønsker alle en god sommer og en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) og les også annonse for Brat under selges.

 

EDIT.

Ny gummi mellom forgassere og luftfilterboks gled smmmoooooot på plass etter varming i innpå kokende vann og fingermassasje på vældig trange steder i en luftfilterboks konstruert av noen med mindre hender enn det jeg har.

 

Har forresten noen deler til overs. Ny gasswire CBX 750 F (kan brukes på andre mc også), brukt gasswire i bra stand til samme, ny returwire til samme, nytt fordelerlokk til Subaru Brat som ikke passer på vår Subaru Brat.

 

Satte inne et bilde av min fine Zoomer, så slipper nye leser å søke etter slikt.

H A

 

 

 

cb(x).jpg

xl.jpg

gas.png

DSCN1319.JPG

DSCN1311.JPG

DSCN1313.JPG

DSCN1316.JPG

DSCN1318.JPG

DSCN1328.JPG

DSCN0908.JPG

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ganske utgjort. Om en time skulle jeg på PKK med Light Weight’en.

 

Ferdig sent i går. Med ALT. Hadde luftet bremsene samtidig som jeg skifta til visningshjul. Bytta hovedsylinder ettersom den forrige ble litt rar i beholderen av treet som lå rett over panseret. Montert siste deler, koblet alt elektrisk. 

 

Ut av verksted, lukket verksteddørene. Sikkert kl 23.30. Bruker ikke klokke, er jo ferie. Kjører en testturpå noen mil. Ved bremsing kommer den røde lampa, virker som noe lekker. Bilen bremser, drar ikke til noen side. Pumper noen ganger og pedal er ok og lampe lyser ikke. Kjører litt, og prøver igjen med samme resultat. Blir noen mil, men dette går seg ikke til. Mistenker lekkasje i en bremsesylinder ved ett av hjulene.

 

Kom til å tenke på at med den forrige hovedsylinderen, også den helt ny, skjedde det noe pussig en gang på Rudskogen en gang i fjor. Kom ikke opp en bratt fjellskråning, trykket inn bremsen for ikke å rulle ned. Bilen bremset, men pedal gikk rett til bunns. Fikk lirket bilen ned i revers. Jada, hadde dårlig håndbrekk.

 

Nede pumpet jeg noen ganger, alt som normalt. Kjørte resten av dagen i skogen uten problemer. Virket også helt ok fram til i går kveld eller i natt. Og nå med ny hovedsylinder igjen.

 

Innsett at det ikke blir Lærdal og Landstreff.

 

Ønsker alle en fin dag, ett godt landstreff, en fin sommer osv

hilsen

Henry Arnfinn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Discovery’en har jeg mista varsellys for ABS og for retningslys og for main beam. Men varsel for main beam virker av og til. Fant at disse lys hadde felles jord, de kommer i følge alle via en eller annen boks for instrumenter og lys. Sikkert enda en forb...a databoks. Det rare er at tilhengerkoblingslyset kommer også via samme punkt. Og det lyset virker.

 

Ettersom jeg har mista lyset for ABS har jeg ikke fått vist bilen på PKK. Og demed ble dette som skulle være turbilen min denne sommeren ikke ferdig. 

 

Noen tips?

 

Ellers er Discovery’en tilsalgs. Drittlei bilen, selv om den er en drøm å kjøre. Var en sen kveldstur med den denne uka. Bud over det et godt karosseri til Discovery koster. Får jeg ikke et bra bud går nemlig karosseriet, som ikke har all pussig rust Discovery tydeligvis har, til karosseribytte på podens Discovery. Understell og ombygd motor uten elektronikk går til skogsprosjekt. Med Serie 1 eller Light Weight karosseri ;).

 

ønske aill ein fin dag

hilsen 

Henry Arnfinn :)

97A1DFD1-1FB7-45EA-A407-9F7E9E532FA9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den følelsen. En fjær på justeringa av serie-bremser presser ut noen deler og blandt dem er ei lita skive, som du hører treffer etteller annet i verkstedet. Og du finner den ikke igjen.

 

Så, en av de andre skivene brukes. Men hvorfor vil det ikke skikkelig sammen. Noe blir skeivt. Typisk. Skru fra hverandre, file litt, lirke litt, små deler, skrur sammen. Ser ok ut. Løsner en bolt for å sjekke at det kom riktig i inngrep. Hva skjer da? Bolten har selvfølgelig knekt.

 

Og når jeg sjekket den nye strammer ser jeg at den originale som sto på er bittelitt større.

 

Skal sjekke de andre 3 før jeg skjærer dem i stykker.

 

Har sikkert irritert «LandRover-guden», mener ting burde gått en smule enklere. Håpet jo å bli ferdig slik at jeg kunne kjøre neste lørdag.

 

 

ønsker dere andre en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fikk bilde tilsendt fra sønnen. Mye sannhet i dette.

 

Han sitter i Alta med 2 år gammel girkasse som er havarert, og bare kjeft å få fra verkstedet i Norge som monterte kassen.

 

Jeg sitter med Discovery som går best når jeg står på utsiden av bilen og starter den. Og en LW S3 med bremser som er lite medgjørlige selv om alle deler er nye. Og en LW S2A hvor strømmen bare blir borte. Nytt ledningsnett ligger nå og venter på at «verkstedarbeideren» får tid.

 

Lurer på hvorfor folk snakker negativt om Freelander. Utfra det jeg leser er det en LAND ROVER. På godt og vondt. Nei, har ikke tenkt å kjøpe en. Nok å plundre med allerede.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

995EFDE1-D14F-4CC4-BC8A-8949A03FAF73.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant.

Det sies at de med tre fots syken, har et hull i havet som de slenger penger i.

Tror ikke vi (jeg) er langt unna når det gjelder å putte penger i LR prosjektene...

Men så var det dette med trivsel....."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja ja ja ja JA.

 

Mye rart kan skje.

 

Ettersom jeg synes det er artig å kjøre i skog og mark og myr og vann og berg og sand og stein igjen etter mange år uten store utfordringer terrengmessig annet enn noe "Greenlaning" der jeg absolutt ikke burde være (gjør jo ikke noe, har ikke skilt på kjøretøyene på slikt), har jeg jo tenkt å "bygge noe" egnet.

 

Så jeg kjøpte jo en Serie 1 i deler i vår. Og i fjor eller året før eller når det nå var kjøpte jeg en DetroitLocker. Og noen motorer og diverse automater har jeg stående. Og det lå noen modifiserte aksler fra en RR der, med bladfjærfester og skivebremser.

 

Sønnen rulla jo med Light Weighten for ca ett år siden. Erfarte at veltebøyle på softtopbil er veldig bra og ha.

 

Har jo pusla sammen den Light Weighten igjen og denne uka kom de siste delene jeg har venta på. Så nå bør den bli godkjent.

 

Men han skal sikkert ha den Light Weighten til Alta etterhvert.

 

Og den blå Discoveryen har jeg ikke sett noe mere på i det siste, men nå er diagnoseapparatet med adaptere her. Så kanskje den kan komme ut i løypene på Rudskogen igjen, snart???

 

Ja, dere lurer sikkert på hva som skjedde med motorer og girkasser og Serie 1 og aksler osv. De skal bli Serie 1, mest mulig origianl. Står til og med i vognkortet at den ikke skal bygges om/modifiseres. Pussig, chassisnummeret sier høyreratt og bilen er visserlig venstrerattet. Så noen i Norge har bygget den om allerede, står toogenkvat i den også og nyere girkasse og aksler.

 

Lørdag derimot tenkte jeg meg til Rudskogen å kjøre i skogen. Ca 1930 i går kveld fikk jeg telefon fra en engelsktalende transportør, han kom og leverte min nye lekebil. Kan nevne spiralfjærer, skivebremser, sperre i aksel, veltebur. Gleder meg. Men det var litt å gjøre, så ikke sikkert jeg får kjørt på lørdag.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

We are not here for a long time

 

WE ARE HERE FOR THE GOOD TIME!!!!

 

 

PS! Glemte å fortelle at jeg testa I-pace for et par uker siden. Brukte bl.a. opp 5 kilometer av rekkevidden på 2 kilometer veistrekning. Skikkelig kjøremaskin. Nei, bestiller ikke en slik. 53 mil til hytta, og jeg gidder ikke sitte i ladekø for å få ladet bil. DS

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...