Gå til innhold

Elvehundre

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Adventure skrev:

Her er det muligheter skjønner jeg. Må skaffe meg nytt eller større lager

Det rekker om du mister oversikten. Da får man gleden av å finne samme ting flere ganger også. Jeg kjører den formelen til stor glede hver gang jeg er i garasjen.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Det rekker om du mister oversikten. Da får man gleden av å finne samme ting flere ganger også. Jeg kjører den formelen til stor glede hver gang jeg er i garasjen.:lol:

Hahahahhaha. Ja du er inne på noe der Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdatering kjøretøy.

 

Solgt en Serie 1. Solgt campingvogn, D1, Honda AT og beltetraktor i løpet av siste 19 måneder.

 

Kjøpt en S1, en Renault Dauphine Gordini fra 1963, en Mitsubishi Outlander bensin 2003-modell som var gått 56000 km, arva en Mitsubishi Colt fra 1986, og kjøpt en 90.

 

Altså 5 ting ut, og 5 ting inn blush. Skulle jo rydde.

 

Rydde må æ overalt. Solgte huset. Driver å kjøper et lite småbruk.

 

Og sa like godt opp jobben min. Har etterpå søkt om AFP.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Montert 4 nye stempel i «Spiralis», Light Weight’en med spiralfjærer.

 

Det var sprekk i alle 4 stempel.

 

Bunnpanna var limt fast med silikon eller noe slikt, i stedet for pakning. Lakk stort sett overalt, ikke så rart ettersom silikon var utenfor annleggsflaten. Både utenfor og innenfor bunnpanne <_<.

 

Nå skal æ skifte ventiltettinger og montere topp med ny topp-pakning, det er jo Rudskogen kommende lørdag ;).

 

Ønsker alle en fin 17. mai

hilsen 

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk start fredag kveld. Sprekker i alle 4 hot-spot også, tok litt tid før de kom. De måtte dessute maskineres noen ti-dels millimeter, dette tok også tid.

 

Når æ kikka under bilen flommet olje ute. Sprekk i røret som går mellom blokk og topp. Spesialrør blush
 

Hjem, i kjelleren, rote i kasser til 2,5 TD - motoren som står i verksted (sjekket motor først). Joda, i en kasse fant æ røret. 
 

Lørdag formiddag, i verksted og monterte rør, start, ingen lekkasje.

 

Men motor går ikke helt rent <_<. Hadde ikke tid å feilsøke, mistenker æ har vært litt «vøssløs» med injectorene, eller en av dem. Skulle i 60-årsdag i Sverige.

 

Hjem, dusj, pakke nødvendige klær i sekken, tok med noen cd’er for dab blir borte ett stykke inn i Sverige. Kjørte en av bruksbilene, pleier å ta en sedan på slike turer. Var ute i god tid, fint vær, dab ble borte, satte på ac/dc, fine veier, lite trafikk, rundt 80 km/t. Plutselig fikk bilen en sinnsyk sleng og for over i motgående kjørefelt, fikk retta opp og unngikk kollisjon med møtende bil. Passerte noen mørke felt på asfalt da det skjedde, ettersom alt så ok ut da æ sjekka bil tenkte æ det hadde vært noe oljesøl.

 

Startet opp igjen, kjørte. Men kjent noe var feil. Ringte etter bilberging. Ble etter en times tid hentet av noen andre bursdagsgjester. Kom bare 20 minutter for sent til middag. Bilen ble hentet senere av bergingsfirma.

 

Pleier alltid være ute i siste liten, det ska æ fortsette med. 
 

Dessuten hadde æ griseflaks som kan skrive dette, det kunne gått mye værre. 
 

Kom nettopp hjem, fikk sitte på til Halden med noen av de andre gjestene. Fikk lånt sengetøy, sov i ei badstu, tilogmed fikk tannbørste. Fin fest, traff masse trivelige mennesker. Helt greit at planene for i dag ble helt annerledes enn tenkt. Skulle jo hjem i går kveld eller natt, pakke og kjøre til Gråtassmuseet i dag.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Fant du ut hva som var galt med bilens understell?

 

Kommer du innom landstreffet?

 

God tur oppover.

Nedre arm røket ute ved hjulet. Fikk ikke ut bolten fra foring. Vet ikke ka æ gjør.

 

Påmeldt til landstreffet. Nå leter æ etter ei lita vogn. Får ikke med mæ LW, ettersom motoren ikke vil gå «skikkelig». Ikke Discovery heller, du har vel vært i kontakt med Andreas.

 

Takk. Snakkes te uka.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene tåler ganske mye. Har du sjekket tenningspunktet på pumpen? 

 

Løsne rør til dyse nr.1. Drei motoren til du ser dieseldråpen i røret. Sjekk med lommelykt på tenningsmerket på reimhjulet. Skal være ett merke på register som treffer ett hakk på reimhjulet. Stemmer det er tenning i det minste riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Knuste sidevindu på taket i går, ett tre hektet sæ i takstativet og dro det med bakover. Begge takstativ fikk ødelagt føttene, bulk begge sider av taket og «10000» glassbiter inne i bilen.

 

Nei, var ikke på offentlig vei -_-.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen 

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har glemt å informere om at motoren på Hybriden igjen er ok. Fikset for 4-5 uker siden. Ventilløfter på ventil 3 var sprukket <_<. Det er innsugsventil sylinder 2. 
 

Fant ikke igjen alle bitene, orket ikke rive ned hele motoren igjen. Det får gå som det går, mulig at deler/spon er havnet i filteret. Hadde ned bunnpanne, hadde av deksel ved kammen, fant noen fragmenter og litt spon. Skifta filter og olje. Skifta ventilløfter, hjulet og støtstang, justerte ventiler.

 

Oppstart, testkjørt, virker ok. Blir Rudskogen 22. oktober ^_^.

 

Ønske aill ein fin dag 

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Vet ikke om svaret kommer dit det skal, er litt utfordringer med «bla»-funksjonen på forumet. Må innrømme at æ blir litt pessimist når det gjelder dette flotte forumet, ikke kan æ legge inn bilder, ikke kan man bla til nye sider i topics, ikke kan man sende melding på PM. Forumet har vært fantastisk. Framtiden er vel å gå tilbake til 4WD, skrive noe som kommer på trykk 3 måneder etterpå og vente 3 nye måneder på kommentarer på det man har glemt man skrev ett halvt år tidligere <_<.

 

Det æ egentlig skulle fortelle med dette innlegget var at onsdag på første forsøk ble min 90 PKK-godkjent uten feil eller anmerkninger. Fornøyd med det, 32 år og har kun gått 120700 km ^_^.

Vet ikke om svaret kommer dit det skal, er litt utfordringer med «bla»-funksjonen på forumet. Må innrømme at æ blir litt pessimist når det gjelder dette flotte forumet, ikke kan æ legge inn bilder, ikke kan man bla til nye sider i topics, ikke kan man sende melding på PM. Forumet har vært fantastisk. Framtiden er vel å gå tilbake til 4WD, skrive noe som kommer på trykk 3 måneder etterpå og vente 3 nye måneder på kommentarer på det man har glemt man skrev ett halvt år tidligere <_<.

 

Det æ egentlig skulle fortelle med dette innlegget var at onsdag på første forsøk ble min 90 PKK-godkjent uten feil eller anmerkninger. Fornøyd med det, 32 år og har kun gått 120700 km ^_^.

Er vist litt utfordring med innlegg også, dobbelt innlegg i samme svaret var nytt. Har opplevd 2 like svar etter hverandre. Jaja, man venner sæ til det meste :blink:.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Og med det samme æ e innlogget, Hybriden e i form og den har vært på 3 snøkjøringstreff denne vinteren. Artig me snø og bilkjøring, bortsett fra når det bare e «sukkersnø» og vanskelig å komme fram. 
 

Motoren har fungert greit etter skifte av stempel, men oljelampa lyser når motoren er varm og har vært belastet skikkelig. Lange motbakker f.eks.

 

For øyeblikket står forresten Hybriden, fikk lekkasje på en dieselslange og har ikke hatt tid til å fikse det. E vel ikke annet å vente, det har jo vært blandet inn biodiesel i noen år og biodiesel e ikke bra for drivstoffsystemene. Leste denne uke at de bruker minimalt, eller ikke, biodrivstoff innblandet i diesel om vinteren grunnet biodrivstoffets fantastisk gode egenskap til å tiltrekke sæ vann og dermed brukes 20-30 % innblandet biodrivstoff om sommeren. For at Norge skal nå klimamålet i 2030 må snittet være 10 % biodiesel gjennom året. Noe å tenke på hvis man eksempelvis har båt, som kun brukes om sommeren. Gjelder også anleggsdiesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Og Discovery 1 (1998-modell) fungerer utmerket etter at Andreas var hjemme i jula og hjalp mæ å montere den nye turboen æ hadde kjøpt inn. Flink å skru den gutten, og det er også mulig at æ ikke lengre har samme tålmodighet til å drive akrobatiske øvelser i kald garasje for å jobbe litt ovenfra og noe nedenfra for å komme til alle skruer og muttere.

 

Må si æ like den bilen, og fabrikken gjorde muligens noe med støydemping da de produserte disse få Vogue-utgavene. Jepp, Discovery 1 Vogue. Trodde det var bare en tidligere eier som hadde klistret på merket, men fabrikken lagde noen få Discovery 1 Vogue. Eneste æ har sett i Norge.

 

fine dager og netter ønskes alle

hilsen

Henry Arnfinn :) som onsdag brukte noen timer på å slå gress og busker med min utmerkede «beitepusser» som dugnadsarbeid for å rydde del av «gamleveien» gjennom Rennebu der pilgrimsleden til Nidaros går. Mange vandrere nå, og det er sikkert trivelig å gå når noen har ryddet bred sti for dem ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skiftet ut returrøret til dieseltanken på hybriden, røret smuldret opp. Monterte slange som tåler biodrivstoff, ti kr 200 pr meter. Ikke tidligere opplevd rør som blir ødelagt slik.

 

Ellers har det vært litt vedlikehold av Pilgrimsleden te Trondhjæm. Vedkjøring te hvilekoie og henting av søppel blir fort greenlaning med gammel LR cool. Treffer hyggelige folk, som blir ekstra blide når æ sier de godt kan sove inne når det regner slik som nå. Canvas og dårlige lister ved dører medførte dam i førersetet i går, hjalp ikke å tømme setetrekket som æ trodde va vanntett. Det va dam under på setet også. Henta et sitteunderlag æ satt på. Hadde regnjakke og Helsport lårings, så ble ikke våt av vannet som drøp inne i bilen. Lå muligens noe vann over plata over velteburet også. Etter en times kjøring va dugget borte fra vinduer, den ettermonterte dieselvarmeren sluttet fungere da det va som kaldest i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdatering.

 

D1 har fått ny nedre dørhengsel på bakdør. Grei skruing, litt utfordring med justering. Måtte demontere dørtrekk og da røk mange av klipsene, selvfølgelig <_<.

 

LW Hybriden kjører for tiden vedlass. Med tømmerhengeren til ATV’en. Tidligere har æ ikke kommet opp med ATV’en fordi den er for lett og får ikke feste. Kom ikke opp med LW heller, selv om mønster er grovt på dekka og alle hjul spant. Ble kort stenging av fylkesveien, 90 med vinsj på ene siden av veien og med vinsjhjelp kom LW opp. «Livet på landet» :D.

 

Sist æ va på Rudskogen fikk æ først bli med som «instruktør» på en Ineos Grenadier. En Canadier boligadresse i Sverige med jobb i England og boende i Frankrike (var enda mere info) som kom med en noen måneder gammel slik bil. Koster 900 tusen i Sverige og 2,3 mill i Norge. Hadde med kone og voksen sønn. Fantastisk bil i terrenget, hadde plutselig funnet på å kjøpe en slik «LandRover» hvis prisen hadde vært mye lavere i Norge. Standardbilen kjørte alle plasser der modifiserte LR (og andre biltyper) har kjørt tidligere.

 

Samme dag fikk æ også gleden av å være med en Discovery 5 som «kjentmann/instruktør». Han var i følge med en kompis av mæ, som kjører Jeep Wrangler, og de ville teste noen løyper. «Vi har jo kjørt der tidligere med D3» sa æ. Har jo kjørt disse løypene med ganske original Defender, og med både D4 og den nye Defenderen, uten stor problemer. D5 kom komfortabelt fram på steder eieren aldri hadde trodd han kunne komme fram med bilen sin, og han var bekvem med å kjøre alle steder vi tok han med. Ble noen alternative trasevalg der overheng bak ikke ville klart vinklene.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

28. oktober va æ på Rudskogen. Traff gode venner og var så heldig at æ fikk en kjøretur med Ivar sin 110 V8.

 

Med enkle modifiseringer er dette en meget kapabel terrengbil. Bilen er jo i utgangpunktet velegnet i terrenget. Ivar har skiftet til Light duty fjærer med litt løft, denne fjærtypen medfører myke og fine bevegelser. På bilen står det 35 tommers hjul, bilen har kun sperre i gearkassen og ikke sperrer i akslene. Canvas-stativet er byttet til kraftigere utgave.

 

Imponert over framkommelighet, Ivar satt ved siden av og dirigerte mæ inn på de vanskelige sporene. Kompis Dag (kjører Jeep og har flere LR og flere Jeep, var med de første årene da NLRK ble startet) satt bak, bortsett fra de gangene han falt ut av setet eller måtte klatre over sidekanten ut av bilen for å ta bilder og filmer.

 

Her på Gråtassmuse’et går dagene med til skjæring av grener etter å ha fått felt en diger gran og ei gammel og stor furu som sto litt nærme fylkesveien, LightWeight-hybriden trekker den lille tømmerhengeren som æ har til ATV’en. Feller noe andre trær samtidig, blir ved neste år. Gran og furu ska kappes til material, alltid bruk for noen planker eller bord.

 

ATV’en ble for lett til å trekke tømmerhengeren, den kommer ikke opp fra nedi skogen med last. Har hendt den ikke kommer opp gårdsveien heller, når æ har lasta for optimistisk. Blir stående å spinne på alle fire hjul.

 

En dag tidligere i høst fikk æ problem med LW’en også. Superoptimist, den bil’n klare aillt, har de siste 5 år blitt sittende fast en gang da den ble hengende på midten etter et elendig sporvalg av sjåføren 😏 samt at æ ga opp på ene kjøringa sist vinter da langvarig kulde hadde transformert en meter snø til en meter «sukker» uten noe mulighet for feste eller flyt.

 

Var litt vått i bakken, som ble til en slags «potetåker» når hjula hadde spunnet bort vegetasjonen, mangla 5-7 meter til fast grunn på fylkesveien.

 

Følgende scenario utspant sæ en times tid senere; kompis med ødelagt hånd etter uheldig møte med snekkerverktøy betjente fjernkontroll på «den orange», hans 14-årige sønn satt oppe i «den orange» med foten på bremsen (han har erfaring me det etter at æ måtte vinsjhjelpe dæm ut av noe snø i påska), og æ kjørte LW. Opp kom æ. Og fykesveien en fredag ettermiddag va bare sperra i en kort stund 😎.

 

Nå har denne veien vært sperra ved mæ flere ganger de siste måneder. Grunnet regn og oversvømmelse. Grunnet gravearbeid ved legging av ny kabel til nabo, nabohytter og mæ. Grunnet arbeid  ny fiberkabel. Det har tilogmed vært lysregulering nedenfor huset mitt. Og det har blitt påpekt: «har aldri før opplevd å måtte stå og vente på grønt lys oppå Skoga».

 

Har vurdert å sette opp sånn fareskilt ved veien sør og nord for her æ bor. Med undertekst «eldre folk leker». Mine «venner» mener det hele løses om de setter opp skilt med bilde av mæ, da vet folk de må bremse opp og kjøre forsiktig.

 

Det pussige er at veien forbi mæ e så smal at den ikke har midtstripe. Har forresten ikke stripe på veikantene heller. Og fartsgrensen er 80 km/t. På andre siden av dalen går E6 med striper på veikantene og i midten, og fartsgrense 70 km/t 😏. Heldigvis har mye omkjøring på veien her grunnet stengt E6 på andre siden medført noen skikkelige dumper i veien, noe som har skremt bort noen av de lave sportsbilene og noen motorsykler. Men det passerer kjøretøy i stoooor fart forbi her. Har vurdert og male vekselvis rødt og hvitt i noen av svingene, kanskje montere curbs 😁
 

Kan nevne utenlandske trailersjåfører som kjører på gps, samt noen ditto norske. Tror ikke de gjentar den kjøreturen dersom de ikke må. Utenlandske turister med stor bobil, eller bil med stor campingvogn, har også fått overaskelse når de skal ned i dalen herfra. Ikke som Trollstigen, men møter sjåfører som sikkert er vant med fra flate og brede veier med tydelig anspent ansikt når de kommer kjørende nedover.

 

Oppdatering plutselig, i kveld tenkte æ mæ en tur til Solihull.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skummel opplevelse i dag. Masse nysnø, rundt null grader. Drev og pakka snøen med LW-hybriden, pakker snøen for å slippe at grusen forsvinner når vi freser bort snø.

 

Bor jo i en bakke, har stort sett ingen flate områder. Når æ tok siste turen opp for å pakke slapp alle fire hjul og bilen glei bakover som en kjelke. Passerte D1 på en side og LSE og 90 på andre siden. Bak mæ på gårdsplassen sto Outlander 2020-mod med lav kilometerstand, og LW sklei i den retningen. I det æ passerte fjøset endret bilen retning og startet på turen ned gårdsveien. 
 

Gårdsveien e ganske bratt, og ender på fylkesveien. Nedenfor fylkesveien har æ en skogeiendom. Mange tanker for gjennom hodet, før det sa dunk og turen stoppet rett ved fjøset.

 

Jada, der hadde æ plassert en Colt (veteran, vært i familien siden ny) på mandag grunnet noe energiarbeide som noen folk skulle gjøre på tirsdag. Noe de forøvrig ikke gjorde fordi lift ikke virker når det er 20 minus.

 

Håndbrekk på. Ut å se, fryktet det værste. Bakdel (side) på LW sto inntil side (bak bakhjulet) på Colt. Henta nøkkler og fjerna snøen, starta opp og kjørte Colt forsiktig fram. LW sto i ro. 
 

Finner ingen skader på Colt. Den va dekka av masse snø, skjermbredderne på hybriden e myke ytterst. Kanskje de, samt snøen, fungerte som fender.

 

Toyo Open Country MT. Ikke seipet. 10 psi lufttrykk. 
 

I morgen eller lørdag skal æ tilpasse kjettinger.

 

ønske aill rin fin dag

hilsen

Henry Arnfinn 🙂
 

PS! Var på Solihull forrige tirsdag. Hyggelig å treffe igjen Svein, Are, Gunnar, Rolf (hadde tatt turen over fjorden) pluss pluss (huske i farten ikke navna). DS

Endret av Elvehundre
Glemte noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bil med samme dekk, men de er seipet tett og helt ned. Selv de kan slippe, og særlig på litt kram snø.

 

Intet sitter som ordentlige vinterdekk. Har det på min andre Defender, og det kan ikke sammenlignes. Det er som natt og dag.

 

Du var heldig at det gikk bra, både med bil og menneske. Og når du kom fra det uten en bulk var du snytheldig.

 

Snedig hvor raskt hjernen aksellerer når en sånn episode inntreffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fant ut at æ igjen kan legge bilder her.
 

Har de siste år tatt ned 4 store trær som grenset til fylkesveien. Den første grana «la vi» over veien da vi ved ett under berget å legge det over kraftledning og telekabel i lufta. 

 

Ei diger bjørk ble lagt «riktig vei» ved hjelp av vinsj på bilen.

 

Den digre grana og gamle furua brukte vi gravemaskin med klo for å legge «rett vei». 
 

Fylkesveien va jo stengt grunnet flom her nær huset sist høst, greit å vite at de trærne mine som kunne blåst over veien nå er nede.

 

Nyttårsaften kjørte æ 90. Like greit det, for veien blåste igjen både sør og nord for huset den natta. Gårdsveien blåste også igjen, brukte 3 forsøk før æ kom opp i gården. Fylkesveien fortsatte å være periodevis gjenføket både sør og nord for mæ i ei lita uke. 
 

Flombildene fra sist høst. E6 tvers over dalen, stengt og all trafikk over på fylkesveien på denne siden av dalen. Fjøset og verkstedet til «naboen» rett over dalen fikk store skader, de ble evakuert. Bilverkstedet e i gang og dyra berget, fjøset e reparert.
 

Stemningsbilde fra gårdsplassen. Nå har æ forresten fått 20-30 cm med løssnø igjen.

 

LW og æ på vintertreff med Gærhølet februar-23. Før treffet va æ på åpning av Rørosmartna’n. Kjøpte enda en hatt, havna på nyhetene på TV2 og NRK. Stemning 😄.

 

 

 

Ønske aill ein fin dag, og tusen takk til de som bidrar med å fikse forumet

hilsen

Henry Arnfinn 🙂

1DFC3372-4476-4E30-97F6-7BF9A2325653.jpeg

DC9644B4-A73F-40C6-892A-9853AD10C0C4.jpeg

95D23E54-9D59-4F15-B9D2-D70D05A37C19.jpeg

7D39446A-1AE0-4218-920A-7FF00B312CBA.jpeg

90BE4750-FD02-47BB-A93F-EC4BA845B4A1.jpeg

553C911E-4600-4C82-ABA8-19265695D42F.jpeg

0B7C15EC-8908-4FDF-A42C-2DB22AA1953A.webp

4B013B9F-87B0-449D-BFBE-6A84DA43652C.jpeg

03A595F0-1C22-41C3-90D8-53CA5DC95D6D.jpeg

D804D8B4-D324-4425-9860-03E6DEBC4B38.jpeg

FD8CD4AD-5E5A-47C9-A93A-13A1AB9A2958.jpeg

94E3C360-9BF5-401B-B3B0-295330D28B5E.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...