Gå til innhold

Elvehundre

Anbefalte innlegg

I går startet jeg å gre i det elektriske på hybriden. Tok ikke lang tid før jeg fant ut at farvekoder på ledninger stemte dårlig med det jeg har av skjema. Så det blir en utfordring her. Her også.

 

Fikk utført litt arbeide med hybriden i går, vil bruke det i grunnen alt for mye brukte og alt for populistiske ordet "kvalitetstid". Kjenner at jeg gyser i kroppen av å bruke ordet. Følte plutselig at tiden i verkstedet i går ikke var så bra som den egentlig var, når jeg brukte ordet "kvalitetstid" nå.

 

Tilbake til bilen. Nei, har ingen skjema. Sendte PM til selger for å spørre om han kanskje hadde skjema. Eller kanskje vet hvilken bil wiring harness kommer fra. Er noe blanding av ledninger.

 

Fikk i alle fall festet batteriet. Må etter hvert lage ny batterikasse, noe rust der. Fikk skiftet til mer PKK-vennlig støtfanger. Skiftet ratt til originalt. Og skiftet til ett sett 7,50R16-dekk som har mer egnet mønster for vinterveier.

 

Hadde ingen løse styrestag liggende. Rart i grunnen, må lete litt mer. Hvis ikke får jeg demontere fra en eller annen aksel som ligger ett eller annet sted. Snubler i en aksel på verkstedgulvet støtt og stadig, var en som skulle hente den akselen. Ja ja, tviler på at han kommer og henter. Jeg får bruke deler fra den akselen.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Var på Rudskogen og luftet Light Weight («rullebilen» til Andreas) i går. Marius (andre sønnen) og hunden var med en kort tur, Marius blir lett sjøsyk og vuggingen i terrenget i gammel LR er som på sjøen i båt. Hunden hyperventilerte etter kort tid. De gikk tilbake til depot etter veldig kort tur.

 

Testa Toyo MT-dekkene, 255/85R16, 15 psi lufttrykk. Fungerte utmerket. Får ikke plass til 34-tommere, det er jeg sikker på. Toyo-Dekka som står på nå er 33 tommer. Og tror ikke bilen var nedi noen steder der jeg kjørte. Men dekk stikker utenfor skjermbredderne, må finne en løsning.

 

Artig at mange Land Rovere kom til Rudskogen i går.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Elvehundre skrev:

Var på Rudskogen og luftet Light Weight («rullebilen» til Andreas) i går. Marius (andre sønnen) og hunden var med en kort tur, Marius blir lett sjøsyk og vuggingen i terrenget i gammel LR er som på sjøen i båt. Hunden hyperventilerte etter kort tid. De gikk tilbake til depot etter veldig kort tur.

 

Testa Toyo MT-dekkene, 255/85R16, 15 psi lufttrykk. Fungerte utmerket. Får ikke plass til 34-tommere, det er jeg sikker på. Toyo-Dekka som står på nå er 33 tommer. Og tror ikke bilen var nedi noen steder der jeg kjørte. Men dekk stikker utenfor skjermbredderne, må finne en løsning.

 

Artig at mange Land Rovere kom til Rudskogen i går.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Den gutten er sjøsterk. Vi som slekter på sjøsamer. :D Artig med en film som Marius sendte meg. Bra dere koste dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Elvehundre skrev:

Kan du sende meg filmen? Eller legge den ut her?

Var bare ett klipp fra inni bilen. Sendt på Snapchat kan ikke lagre det og legge det ut, da det vises bare en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag ble hybriden PKK-godkjent B). 2 enere. Manglet vognkort, i grunnen ikke så rart ettersom jeg ikke fikk vognkort før bilen var PKK-godkjent. Lenge siden den var vist på PKK. Den andre eneren fordi vinduspusser var dårlig. Skifta frontruta her en kveld, hvorfor skifta æ ikke pusser?

 

I går kveld da æ skulle hente bilen oppdaget jeg litt søl ved høyre bakhjul. Smakte som bremsevæske. NEI. Visning i morra kl 14.

 

Lunsjen tilbrakte i verkstedet i dag. Litt lang lunsj. Visste jeg hadde noen brukte hjulcylindre liggende. Helt tilfeldig ser jeg en eske liggende under arbeidsbordet. Stemmer, kjøpte en cylinder foran høyre side til Rullebilen til Andreas, før jeg kjøpte 4 bremsecylindre osv.

 

Flaks, høyre bremsecylinder foran på en Serie 3 er samme cylinder som høyre bak på en 90. 

 

Nå i kveld står disse to søsken i gården hjemme. Veldig like. Veldig forskjellige. Serie 3 (Rullebilen) har 2-punkts veltebøyle (testet), venstreratt, paraboler, 2,25 bensinmotor og 4-trinns kasse med ut- og inn-koblbar 4WD. Serie 3 Hybriden har 6-punkts veltebur, høyreratt, spiralfjærer, 2,5 dieselmotor og 5-trinns girkasse med konstant firhjulsdrift og senterdiff. Samt Detroit-locker bak.

 

ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

69BA1E30-D12C-40B9-9DD8-C126A5B400D8.jpeg

900A52D1-85E0-4095-A656-180E399A8C9F.jpeg

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Søndag var disse tre Light Weight'ene samlet for kanskje aller siste gang. Ett bilde er med to LW og Blåmandag, en Discovery V8 æ ikke blir helt venner med.

 

Den mellomste hadde gjort seg klar for en lang reise, vel 200 mil. Altså Serie III, den Andreas rullet med. Først ca 65 mil på en bilfrakter, dernest er det sjøreise fra Trondhjæm til Hammerfest. Der blir den hentet med endelig destinasjon Alta. Skal jo en tur i Altaelva i august, Andreas har skaffet oss tre døgn i elva. Da bør vi ha en eldre LR å kjøre rundt med. Så blir bilen værende i Finnmark hos Andreas og Rikke.

 

Den eldste, Serie IIA, har blitt flyttet fram og det har blitt ryddet litt. Kanskje den står for tur nå. Nytt ledningsnett ligger og venter, erfaringsmessig bytter jeg et slikt nett på en helg.

 

Den yngste, Serie III hybriden, som har fått det passende navnet Spiralis (fra tegneseriene med Sprint og Kvikk), er ute og lufter seg til stadighet. Innimellom får den noen utbedringer og/eller forbedringer. Må få tak i en Spiralis-figur eller -bamsegreie som kan være i bilen. Min gamle RR har Viggo hengende i speilet.

 

Legger ved noen bilder fra forrige onsdag da disse tre kom brummende inn i gården. Noen venner, fra Norge og Sverige, henta mæ for cab-tur og piknik . Ble en fin kveld. Tok masse film, men disse ble ødelagt av vindstøy, så alle ble slettet.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

DSCN2067.JPG

DSCN2068.JPG

DSCN2069.JPG

DSCN2064.JPG

DSCN2017.JPG

DSCN2019.JPG

DSCN2024.JPG

DSCN2034.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Seriebil. Serie 2, 2A eller 3.

 

Steering relay lever, den nederste. Også kalt pitman-arm.

 

Kjøpte nye deler, men pitman-armen som kom burde vært mere bøyd. Den som sto på var mer bøyd, og er montert tilbake midlertidig.

 

En tomme «drop» som det heter i Amerika burde holde. 

 

Noen som har tips eller alternative utgaver av pitman-arm? Fra 109 ex-mil kanskje?

 

Hvorfor dette er nødvendig? Har spiralfjæret Serie 3 og innfesting i ramma for brakett til panhardstaget er på samme sted som endeledd på styrestaget av og til passerer. Og det er litt uheldig når man kan tenke seg å svinge til både høyre og venstre.

 

Spørsmålet legges også under Henry’s garage.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen 

Henry Arnfinn :)

På 27.6.2019 den 1.47, Julius Baardsen skrev:

Har kjøpt Julius.

 

Ble for sen til den du linket til, men fant en annen.

 

Skal henge den opp i velteburet.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stilig skilt. Vi bør kanskje ha ett slikt skilt på Fjernlager 2 Vest også. Og absolutt må det være et slikt skilt på "Gråtassmuse'et i Rennebu". 

 

Fikk telefon tirsdag kveld om at "transportselskapet" var i Fjernlager 1 Vest og hentet Serie I- deler.

 

Delene ankom Halden ca 24 i natt. "transportselskapet" hadde da vært via Matre med noe stein, innom Haugesund og bygd om inngangsparti og lagt steinheller, innom Stavanger og hentet et flyttelass. "Stafettpinnen" ser ut til å overføres til meg, så flyttelasset (og bilen) skal bl.a via Rennebu og Stiklestadspelet til Harstad.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vært stille her i tråden lenge.

 

Det betyr ikke at det ikke skjer noe. Stadig noe pussel med Spiralis, min Light Weight Hybrid. Og kjører på Rudskogen på kjøretreffene hver måned.

 

I går kveld starta vi opp denne sykkelen. Selv om æ e gla i patina assistere æ også dæm som ønske det blankt. Eier arva sykkel etter sin bestefar, og husket at bestefaren kom hjem med den da den var ny i 1951. Starta prosjektet i november 2013 og i dag skriver vi siste dag i november 2019. Motor: Arnt Grø. Lakk: Ingard Aadahl. Vask av deler og demontering/sammenskruing: Hans Erik Sandberg. Demonteringsassistent/montasjeassistent/elektrisk/dekaler og helt sikkert litt til: "verksmesteren" i Henry's Garage. Jan Oskar Eriksen fikk gleden av å kicke den i gang i går kveld. Bilde hvordan den så ut i 2013 fant jeg ikke, lå sikkert på en havarert PC.

 

Restaurering handler ikke bare om å skru. Mye av tiden går med til å finne deler, reparere deler, vente på deler, vente på at folk har tid til å lakkere osv.. Var en fyr som harsellerte med at det tok sånn tid, æ svarte at "du har ikke greie på sånne ting som det her, og vil sikkert aldri skjønne det heller".

 

Trenger dere hjelp med en Webb-gaffel, så er det bare å spørre.

 

Ønsker alle en fin kveld, nå må jeg hive meg rundt for å rekke julebordet på mc-klubben

hilsen

Henry Arnfinn :)

DSCN2423.JPG

DSCN2427.JPG

DSCN2430.JPG

DSCN2436.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...