Gå til innhold

Hjelp til rammebytte på D2 kjøpes


HenningT

Anbefalte innlegg

£995 for rammebytte må jo være utrolig rimelig? ?

 

Det er meget rimelig synes jeg, selv om ramme og bits and pieces kommer i tillegg. Det har jo også lett for å renne på litt nye dempere, fjærer osv. Så total prisen blir jo adskillig høyere.

 

Nå er bildet som er vist av bilen ikke spesielt smigrende, bare eier kan vite og føle om det er verdt pengene / turen.

En ting som er helt sikkert, er som nevnt, at ingen gjør det til en slik pris her hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pasienten skilt og er det forsvarlig å kjøre den halve Europa?

 

 

Nei, det er pt avskiltet.

 

Mener å huske at den ble kjøpt rimelig på auksjon (usett), derfor kan han legge litt penger i den og uten at det er heeelt uforsvarlig for de som tenker på økonomien oppi dette.

 

Den ble kjørt hjem fra Bergen? til Stavanger og tatt på bukk her hjemme, da ble den straks parkert etter å ha sett tilstanden, så tror ikke den skal ut på noen langtur for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er pt avskiltet.

Den ble kjørt hjem fra Bergen? til Stavanger og tatt på bukk her hjemme, da ble den straks parkert etter å ha sett tilstanden,

 

 

4land i polen henter bilen og gjør nok hele jobben om ønskelig. Alternativt er det bare å kjøre den på biltralle til ønsket destinasjon i UK.

Som sagt så er lønnsnivået for høyt her i Norge til at det det kan bli billigere her hjemme. Skal slik rådgivning ha noen hensikt så må vi jo nesten spørre hvor stort budsjettet for en slik plan er.

 

Ser at eks ripple valley selger galvanisert ramme til Disco 2 for £2800 + VAT ( eller + moms til norge ) .

 

Hvis han da får bilen til UK og får skiftet ramma der for £1000 + VAT ( som jo er grisebillig ), så er jo regnestykket slikt:

 

£3800 + 25 % moms er grovt regnet 40 000kr + 10 000kr = 50 000kr.

 

I tillegg kommer transport kostnader.

 

Så 50-60 tusen er kanskje noe i nærheten av hva budsjettet bør ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også spurt Spanner Monkeys om det er greit å ha med egne deler. Det kan hende de baserer inntekten sin på påslag på alle delene de vet folk vil bytte når de først foretar et rammebytte. Der ville i hvert fall jeg dratt inn mye kroner hvis det var min butikk. Når kunden først er inne butikken, og så videre ...

 

Evt. få alle priser på forhånd, sjekke andre steder og prute litt.

 

Dette blir spennende! :)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vekker en gammel tråd til live igjen med noen spørsmål:

*Er det noen på forumet som har foretatt 1/2-ramme bytte? 

(Mye jobb?)

*Og hvordan forholder biltilsynet seg til godkjenning av slikt?

-Såvidt jeg leser ut ifra lover og regler skal det jo være lov å utføre reparasjon på ramme, bare det gjøres 'fagmessig'.

 

Fra lovdata: "

2.2 Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når:

2.2.1 karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.

2.2.2 ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.

2.2.3 en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lafterolf skrev:

Det godkjenner ikke skjøting av ramme mellom fram og bakaksel. Dvs, de ber om fabrikkbeskrivelse av jobben.

 

Det som selges som halvramme til D2 er fra rett foran fjærfestene,infestninga til bakakslingen er ikke involvert i halvramma.

 

Jeg ville ikke gjort en sånn jobb med og bytte halvramme.

Karosseriet må løftes og støttes opp.Selv om det tilsynelatende virker solid når det sitter montert på bilen så kan det fort gi uønska fleksing når det er løsna fra ramma.

Ramma som ikke skal skiftes ut må støttes opp skikkelig så ingen ting får en sjanse til og bevege på seg,får en skjevheter her er hele ramma ødelagt.

Så må en lage nøyaktige referansepunkter på delen som skal byttes ut slik at den nye kommer i eksakt posisjon.

Så kommer overaskelses momentene inn etter en har støtta opp og forberedt alt skikkelig og begynner og kutte. Så dukker det somregel opp et overaskelses moment med at det er mer rust enn det en regna med og må begynne og sveise inn for og få skikkelig skjøtepunkt.

I tilegg får en en solid ny del opp mot en godt brukte en som er 15-20 år gammel med svekkelser her og der. Så hvis en først skal gjøre en omfattende jobb på ramma for og bevare bilen,ville jeg nok heller vurdert og bytte til ny ramme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjørfestet blir regnet som festepunkt til akslingene. Jeg hadde en lengre dialog med Vegvesenet på bytte av halvramme, og de var helt klar på at mellom fjørfester var utelukket.

Bak var greit.

 

Mulig de har forskjellige synspunkt fra sted til sted, men i Trøndelag var de veldig tydelig. 

 

For å sitere: 

Skaff dokumentasjon fra fabrikken på hvordan dette skal gjøres, og av hvem, så skal vi se på det.

Da ligger det i kortene at en træg trønder med 18 år gammel opprusta bil vil bli prioritert av Landrovers ingeniører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er problemet med biltilsynet at vurderingene går på synsing.

Når en ser på hva som blir gjort og godkjent med hotroder,gatebil osv og i tilegg kan en bygge egen bil i garasjen og få det godkjent. Så skal en måtte involvere fabrikken syns jeg hørtes rart ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sealt skrev:

Det er det som er problemet med biltilsynet at vurderingene går på synsing.

Når en ser på hva som blir gjort og godkjent med hotroder,gatebil osv og i tilegg kan en bygge egen bil i garasjen og få det godkjent. Så skal en måtte involvere fabrikken syns jeg hørtes rart ut.

 

Veldig viktig påeng. Er man uenig i tilsynets vurdering; KLAG !
Etterhvert går klagen til Vegdirektoratet, og der jobber det INGEN, eller iaf VELDIG FÅ som MENER noe som helst, de forvalter et REGELVERK, ferdig snakka !


Svært mange tilfeller jeg kjenner til der folk har fått avslag av Vegvesenet, har fått medhold i ankesaken og dermed fått lov likevel !

 

Bilentusiaster er litt for ofte flinkere til å skru, enn til å klage på de tøysete avslagene man får basert på subjektive meninger fra ansatte i en offentlig etat !

Så moralen er: KLAG om du føler du blir urettferdig behandlet, du kan bare få NEI en gang til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lafterolf; så hvis jeg forstår deg riktig så bør det i det minste gå bra å sette på de 1/4-rammene som selges? De fås jo i 2,5 og 3mm stål og er således mer solid enn originalt. -Åsså går de ikke helt frem til fjærfestet,men dekker fra bakerst og såvidt foran tanken, altså det området som pleier ruste værst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...