Brage Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 £995 for rammebytte må jo være utrolig rimelig? ? Det er meget rimelig synes jeg, selv om ramme og bits and pieces kommer i tillegg. Det har jo også lett for å renne på litt nye dempere, fjærer osv. Så total prisen blir jo adskillig høyere. Nå er bildet som er vist av bilen ikke spesielt smigrende, bare eier kan vite og føle om det er verdt pengene / turen. En ting som er helt sikkert, er som nevnt, at ingen gjør det til en slik pris her hjemme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Kjøp bil med god ramme og bruk din egen som Delebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Og/eller selg resten som prosjekt/Delebil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenningT Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Har pasienten skilt og er det forsvarlig å kjøre den halve Europa? Nei, det er pt avskiltet. Mener å huske at den ble kjøpt rimelig på auksjon (usett), derfor kan han legge litt penger i den og uten at det er heeelt uforsvarlig for de som tenker på økonomien oppi dette. Den ble kjørt hjem fra Bergen? til Stavanger og tatt på bukk her hjemme, da ble den straks parkert etter å ha sett tilstanden, så tror ikke den skal ut på noen langtur for egen maskin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Nei, det er pt avskiltet. Den ble kjørt hjem fra Bergen? til Stavanger og tatt på bukk her hjemme, da ble den straks parkert etter å ha sett tilstanden, 4land i polen henter bilen og gjør nok hele jobben om ønskelig. Alternativt er det bare å kjøre den på biltralle til ønsket destinasjon i UK. Som sagt så er lønnsnivået for høyt her i Norge til at det det kan bli billigere her hjemme. Skal slik rådgivning ha noen hensikt så må vi jo nesten spørre hvor stort budsjettet for en slik plan er. Ser at eks ripple valley selger galvanisert ramme til Disco 2 for £2800 + VAT ( eller + moms til norge ) . Hvis han da får bilen til UK og får skiftet ramma der for £1000 + VAT ( som jo er grisebillig ), så er jo regnestykket slikt: £3800 + 25 % moms er grovt regnet 40 000kr + 10 000kr = 50 000kr. I tillegg kommer transport kostnader. Så 50-60 tusen er kanskje noe i nærheten av hva budsjettet bør ligge på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Jeg ville også spurt Spanner Monkeys om det er greit å ha med egne deler. Det kan hende de baserer inntekten sin på påslag på alle delene de vet folk vil bytte når de først foretar et rammebytte. Der ville i hvert fall jeg dratt inn mye kroner hvis det var min butikk. Når kunden først er inne butikken, og så videre ... Evt. få alle priser på forhånd, sjekke andre steder og prute litt. Dette blir spennende! Endret 1. mars 2017 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Vekker en gammel tråd til live igjen med noen spørsmål: *Er det noen på forumet som har foretatt 1/2-ramme bytte? (Mye jobb?) *Og hvordan forholder biltilsynet seg til godkjenning av slikt? -Såvidt jeg leser ut ifra lover og regler skal det jo være lov å utføre reparasjon på ramme, bare det gjøres 'fagmessig'. Fra lovdata: " 2.2 Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når: 2.2.1 karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig. 2.2.2 ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig. 2.2.3 en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Det godkjenner ikke skjøting av ramme mellom fram og bakaksel. Dvs, de ber om fabrikkbeskrivelse av jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Land Rover Owner May 2013.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 11 timer siden, lafterolf skrev: Det godkjenner ikke skjøting av ramme mellom fram og bakaksel. Dvs, de ber om fabrikkbeskrivelse av jobben. Det som selges som halvramme til D2 er fra rett foran fjærfestene,infestninga til bakakslingen er ikke involvert i halvramma. Jeg ville ikke gjort en sånn jobb med og bytte halvramme. Karosseriet må løftes og støttes opp.Selv om det tilsynelatende virker solid når det sitter montert på bilen så kan det fort gi uønska fleksing når det er løsna fra ramma. Ramma som ikke skal skiftes ut må støttes opp skikkelig så ingen ting får en sjanse til og bevege på seg,får en skjevheter her er hele ramma ødelagt. Så må en lage nøyaktige referansepunkter på delen som skal byttes ut slik at den nye kommer i eksakt posisjon. Så kommer overaskelses momentene inn etter en har støtta opp og forberedt alt skikkelig og begynner og kutte. Så dukker det somregel opp et overaskelses moment med at det er mer rust enn det en regna med og må begynne og sveise inn for og få skikkelig skjøtepunkt. I tilegg får en en solid ny del opp mot en godt brukte en som er 15-20 år gammel med svekkelser her og der. Så hvis en først skal gjøre en omfattende jobb på ramma for og bevare bilen,ville jeg nok heller vurdert og bytte til ny ramme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Fjørfestet blir regnet som festepunkt til akslingene. Jeg hadde en lengre dialog med Vegvesenet på bytte av halvramme, og de var helt klar på at mellom fjørfester var utelukket. Bak var greit. Mulig de har forskjellige synspunkt fra sted til sted, men i Trøndelag var de veldig tydelig. For å sitere: Skaff dokumentasjon fra fabrikken på hvordan dette skal gjøres, og av hvem, så skal vi se på det. Da ligger det i kortene at en træg trønder med 18 år gammel opprusta bil vil bli prioritert av Landrovers ingeniører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Tenk om vi hadde visst det vi vet om rustbehandling idag, for 25 år siden. Bilene hadde levd evig, og enda litt ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Det er det som er problemet med biltilsynet at vurderingene går på synsing. Når en ser på hva som blir gjort og godkjent med hotroder,gatebil osv og i tilegg kan en bygge egen bil i garasjen og få det godkjent. Så skal en måtte involvere fabrikken syns jeg hørtes rart ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, sealt skrev: Det er det som er problemet med biltilsynet at vurderingene går på synsing. Når en ser på hva som blir gjort og godkjent med hotroder,gatebil osv og i tilegg kan en bygge egen bil i garasjen og få det godkjent. Så skal en måtte involvere fabrikken syns jeg hørtes rart ut. Veldig viktig påeng. Er man uenig i tilsynets vurdering; KLAG ! Etterhvert går klagen til Vegdirektoratet, og der jobber det INGEN, eller iaf VELDIG FÅ som MENER noe som helst, de forvalter et REGELVERK, ferdig snakka ! Svært mange tilfeller jeg kjenner til der folk har fått avslag av Vegvesenet, har fått medhold i ankesaken og dermed fått lov likevel ! Bilentusiaster er litt for ofte flinkere til å skru, enn til å klage på de tøysete avslagene man får basert på subjektive meninger fra ansatte i en offentlig etat ! Så moralen er: KLAG om du føler du blir urettferdig behandlet, du kan bare få NEI en gang til ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Men Lafterolf; så hvis jeg forstår deg riktig så bør det i det minste gå bra å sette på de 1/4-rammene som selges? De fås jo i 2,5 og 3mm stål og er således mer solid enn originalt. -Åsså går de ikke helt frem til fjærfestet,men dekker fra bakerst og såvidt foran tanken, altså det området som pleier ruste værst.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Det går bra, men er bilen rustet lenger framover vil det kanskje hjelpe lite? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 2 timer siden, lafterolf skrev: Det går bra, men er bilen rustet lenger framover vil det kanskje hjelpe lite? Tja. Lengre fremme er jo ramma rett, og således mye lettere å fikse og sveise på selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.