Gå til innhold

FL2 er innen rekkevidde - Kjøpt!


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

 

Da var noen flere timer med kvalitetstid brukt i garasjen. Ga meg i kast med glødepluggbytte i går kveld. Litt arbeid, men dette gikk greit så lenge en jobber systematisk og tålmodig. Brukte to timer på å fjerne innsugsmanifolden. Plugger byttet og de gamle målt. kun 1 av 4 var fortsatt i live :D :D Pakkningene på innsugsmanifolden må skiftes, så det ble stopp i arbeidet der. De var blitt harde og deformerte og det var tydelige tegn på at en eller to av dem lakk. Må gjøre et forsøk i dag og se om noen har disse liggende bak disken. Ser på kryssreferansene at det sitter samme pakkninger på endel Peugeoter og Forder...så da bør det være mulig! Litt idioti fra min side å ikke ha anskaffet disse på forhånd. Har jo skrudd litt motor før.... :D

 

Disse er tilgjengelig under følgende delenummer:

FIAT 9661413780

FORD 1 466 211 - 550NOK

GLASER M38101 00

PEUGEOT 0348 T2 - 404NOK

ROVER LR005364 - 906NOK

VICTOR REINZ 11 38553 01

 

Update:

Etter en ringerunde er priser hentet inn hos fra lokale merkeforhandlerne, har lagt disse inn over.

Da ble pakkningssett bestilt hos den lokale Peugeot forhandler med levering i morgen tidlig. Kan ikke forstå at jeg engang giddet å ringe de lokale LR bandittene. Prisen sier vel sitt...??

Hei,

 

Kort oppdatering. Alt sammen montert på plass igjen sammen med nytt diesel filter og luftfilter, EGR ble blendet i samme slengen.

Det har ikke vært kaldt nok enda til å se om glødepluggskiftet gjorde noe forskjell, men vil uten tvil tro det. Startet uten host og hark i dag tidlig i -3. Blending av EGR har uten tvil gjort en forskjell. Det er merkbart bedre drag på lave turtall. Tidligere kunne jeg ikke bruke 6. giret på motorveg i 100, men den pussler fint avgårde slik nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du synes også at draget på lavere turtall ble bedre ja. :)

Godt å høre at det ikke bare er noe vi innbiller oss. En veldig enkel og billig modifikasjon som anbefales for alle. Med mindre man har miljøsamvittigheten utenpå kroppen og bor i en by med veldig store luftforurensningsproblemer, så kan jeg ikke se noen god grunn til å ikke blende EGR på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes også at draget på lavere turtall ble bedre ja. :)

 

Godt å høre at det ikke bare er noe vi innbiller oss. En veldig enkel og billig modifikasjon som anbefales for alle. Med mindre man har miljøsamvittigheten utenpå kroppen og bor i en by med veldig store luftforurensningsproblemer, så kan jeg ikke se noen god grunn til å ikke blende EGR på disse bilene.

 

Å ja, Det er ingen tvil om det :) Tidligere burde jeg holde turtallet opp mot 2000RPM for å føle at bilen dro uanstrengt avgårde. De ble mye "syting" og brumming rundt 1500. Nå cruiser den fint avgårde rundt på 1500-1600. Jeg kan bruke et gir høyere i de fleste hastighetene enn tidligere. Det blir morsomt å se hvilken innvirkning dette har for forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å ja, Det er ingen tvil om det :) Tidligere burde jeg holde turtallet opp mot 2000RPM for å føle at bilen dro uanstrengt avgårde. De ble mye "syting" og brumming rundt 1500. Nå cruiser den fint avgårde rundt på 1500-1600. Jeg kan bruke et gir høyere i de fleste hastighetene enn tidligere. Det blir morsomt å se hvilken innvirkning dette har for forbruket.

EGR-ventilen står ikke åpen hele tiden, hvorfor påvirker den da trekkraften slik du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR-ventilen står ikke åpen hele tiden, hvorfor påvirker den da trekkraften slik du beskriver?

Kan det være at den står åpen på gamle freelandere? (Jeg mener det var noe snakk om EGR som "feilet i åpen tilstand" på andre modeller her - kan det være noe sånt?)

Det kan godt hende "det ikke skal virke sånn i teorien", men jeg er helt sikker på sammenhengen på Mr. Free.... :-S

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR-ventilen tilbakefører eksos til innsuget i motoren. Mengden som tilbakeføres justeres kontinuerlig og hensikten med anordningen er at eksosen vil gjøre at det er mindre oksygen tilgjengelig under forbrenningen. Dette fører til at forbrenningstemperaturen ikke blir så høy, noe som igjen fører til at det ikke produseres så mye NOx, ergo mindre kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og med forbehold om at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om...

 

Om åpning og lukking av EGR er turtallsstyrt, så vil vel motoren få en blanding av eksos og friskluft på lave turtall? Jeg ville jo trodd at frisk luft uansett ville gi en bedre og mer effektiv forbrenning? Leste forøvrig på et engelsk forum om en som hadde blendet, og fikk faktisk bedre avgassmålinger på MOT mht CO og sot etter blending. Mindre CO og mindre sot burde jo (i min bok i alle fall) bety mer effektiv forbrenning.

 

Hele greia med EGR er vel strengt tatt kommet på bordet for å redusere NoX...?

 

Edit: Om det du sier er riktig Lafte (og du pleier jo som oftest å ha rett ;) ), så burde det vel stemme bra at man får en bedre forbrenning mht krefter på lave turtall?

 

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, og spør fordi jeg trenger påfyll. :)

 

Jeg innbilte meg at en fungerende egr-ventil ikke påvirker trekkraften og at en sotet ventil som ikke lukker vil påvirke kraften.

 

Da er vi minst to.

 

Tror vi kan være ganske sikre på at å blende EGR på FL2 gir bedre drag på lave turtall - og vi mener nå også at forbruket har gått noe ned. Spørsmålet er jo hvorfor, så jeg bare løfter mine tanker om hvorfor. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da er vi minst to.

 

Tror vi kan være ganske sikre på at å blende EGR på FL2 gir bedre drag på lave turtall - og vi mener nå også at forbruket har gått noe ned. Spørsmålet er jo hvorfor, så jeg bare løfter mine tanker om hvorfor. :)

 

Ihvertfall tre stykker...

 

Som nevnt, så er jo varm eksosluft det motsatte av luft kjørt igjennom intercooler. Kald luft gir som sagt bedre ytelse. Det er jo også mer oksygen i frisk luft som er et element som må til for å få til en skikkelig forbrenning. Sier jo seg selv at både vi og bilen puster dårlig i varm eksosluft :)

 

Så har vi i tillegg elementet med sotet EGR ventil som sikkert ikke tetter skikkelig når den skal...

 

:) :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

 

En liten oppdatering på diff-saken:

 

Jeg fikk endelig "napp" her på berget. En lokal spesialist på gir, Transtec, har overhalt en god håndfull av disse opp igjennom og har spesialverktøyet tilgjengelig. De har fastpris på omtrent 11000NOK for overhaling + ned/opp montering på bil. De kunne også være behjelpelige med å bytte kun pinionlagrene for meg hvis jeg kom med demontert diff og deler selv mot timepris (ca 1200/time inkl. MVA).

 

Summasumarum, så er overhalt diff fra England det gunstigeste alternativet.

 

Hei,

 

Synes ikke det blir roligere baki bilen :(

Det ser ut til at diff-spøkelset har nådd min og. Rimelig surt at dette skulle skje på en bil jeg har hatt i 1mnd. Med tanke på bilens alder og kjørelengde samt at jeg saumfarte den før kjøp, så tror jeg det vil være urimelig å klage dette inn mot selger.

 

Tenker jeg gjør et forsøk på å ta dette DIY og har allerede begynt å bestille inn deler. Tenker jeg lager en egen Diff DIY tråd på dette når jeg har kommet lenger i prosessen. Jeg ser allerede for meg en måte å løsne/stramme pinion mutteren uten spesialverktøyet, men noe verktøy må likevel lages. Kommer jeg til kort, så kan Transtec hjelpe meg med å gjøre opp mutteren på korrekt vis.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fult mulig å levere bilen tilbake, med god grun. Kjedelig når sant skjer ja, men fl2 e fantastisk bil...

Joda, Mye er mulig om en skal være vrang og paragrafrytter. Tenker at en må stikke fingeren litt i jorda og se realiteten i ting. Overhalt diff fra øya kan jo skaffes til totalt 6-7000 og montering gjør en jo selv, så da blir det jo dumt å lage mye oppstyr på en 10 år gammel bil som har gått over 200k. Dette er jo ikke mer enn hva hvermannsen må betale på verksted for et bremsebytte. Jeg betalte 98k for bilen, og da låg det i kortene at det måtte gjøres litt. Totalprisen vil jo da likevel bli "innafor" medregnet det jeg har gjort så langt.

 

Nå fikses alt som må fikses, så kan glade LR-dager nytes :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering, selvom det ikke har blitt utrettet noe enda:

 

Jeg fikk montert på plass nye vinterdekk i går kveld. Gjorde et kupp på finn og fikk meg nesten nye Nokian piggfrie dekk fra en piggavhengig kar langt oppe i nord som bare skulle ha dem vekk. Totalpris på dekk med frakt og montering kom på 3300, så jeg må si meg meget fornøyd med det :)

 

Under montering av vinterhjula, så brukte jeg annledningen til å sjekke en del ting nærmere under hekken. Gjorde et forsøk på å smøre opp håndbrekk mekanismen da jeg har opplevd noe "heng". Kom til kort da det er den ene wiren som er "stuck" i strømpa. Skiver, klosser og bånd har sett sine beste dager, så da planlegges full overhaling der.

Jeg fant også slakk i høyre hjullager bak. Litt misfornøyd med det da dette ble byttet på verksted for et godt år siden. Kan ikke tenke meg annet enn slett utført arbeid.

Så var det diffen. Gjorde et forsøk på å ligge under bilen sammtidig som begge bakhjulene ble snurret fremover. Kan høre to typer lyder. En lav brummelyd fra diffen som høres ut som tannhjul eller lager. Hører også en lys "subbing" som mest sannsynlig kommer fra clutchpakka på Haldexen og denne er nok normal.

 

Sitter litt i suttreklubben nå. Litt skuffa over det som ellers er en knallbra bil, men slike ting er forsåvidt langt fra unormalt. Har allerede lagt inn bestilling på alle nødvendige deler, så får jeg bare parkere bilen for en periode i garasjen og bruke den tiden som trengs på å få ordnet disse tinga innimellom alle andre familiære og hverdagslige plikter.

 

Lyspunktet er heldigvis at jeg fikk solgt Roveren sist fredag, som frigjør noe cash til deler. Kjøperen gjorde et kupp der og det bekreftet han med en SMS i går!!

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med hjullageret. Men - det er vel en overkommelig jobb for en nevenyttig kar som deg... :)

 

Får håpe at diffen lar seg redde da. Eventuelt at det er noen ulyder fra hjullageret som forplanter seg innover...?

 

Og skal man gratulere eller kondolere mht salget av Roveren? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med hjullageret. Men - det er vel en overkommelig jobb for en nevenyttig kar som deg... :)

 

Får håpe at diffen lar seg redde da. Eventuelt at det er noen ulyder fra hjullageret som forplanter seg innover...?

 

Og skal man gratulere eller kondolere mht salget av Roveren? ;)

 

Hehe, ja. Takk for support :)

 

Hjullageret er forsåvidt grei skuring. Tok jo netopp venstre siden. Bremser og Haldex er jo også grei skuring så det står jo bare på tia.

Jeg begynner i en ende på diffen. Er det håpløst, så må det bli overhalt byttediff fra øya. Ingen tvil om at ulyden kommer fra diffen. Lyden varierer med belastning og er uendret i svinger, samtidig som det var hørbart fra under bilen. Lageret virker rolig, ingen lyd fra den siden. Bare merkbar slakk.

 

Og Roveren... Glad den gikk til en entusiastisk kjøper, men samtidig supersurt å bytte ut en bil i topp stand mot et skruobjekt hvor en samtidig må ut med et betydelig mellomlegg. Fikk 10k for Roveren :D

Thats life. Ting må nå bare fordøyes litt mens postmannen gjør sin jobb, så setter jeg igang med friskt mot når alt er kommet på plass.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... det er ikke bare deg. Et enkelt endeleddsbytte etter en 2'erfeil på en eu-kontroll endte her med fjærer, støtdempere, bærearmer og drivakselgummi (med forbehold om at jeg har fått delenavnene riktig), + diverse småbeter og verktøy - samt bilen på bukk for snart 3. uka på rad. (Leveransetider + helgeskruing gjør sånt.)

 

Trondshj har blitt ufrivillig grønn kollektivbruker, mens jeg kjører d4 med hjertet i halsen og håper at hun holder sammebruddet unna til Mr Free er nede på 4 hjul og godkjent igjen. (Den Fete Damen har en stygg tendens til å kreve oppmerksomhet når det egetlig er Mr Free som skal tas... bank i bordet )

 

Bare godt at disse bilene har høy sjarm- og bruksfaktor når de fungerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare godt at disse bilene har høy sjarm- og bruksfaktor når de fungerer. :)

 

Hehe, ja. Det er helt sant og slik som veier opp for "onde dager".

Regner med at "appelsina" som min blir kalt hjemme, blir en trofast hverdagshest når "loftsryddinga" er på plass. Jeg minnes jo at de fleste bilene mine har hatt en periode eller to hvor de har stått på bukk, men ellers vært særdeles trofaste når ting har blitt tatt etter "føre var" prinsippet.

 

Nå skal søndagsbilen, min -99 Rover 75 V6 hentes ned fra vinterdvale barndomshjemmet og brukes til hverdags når Freelanderen parkeres i garasjen for nevnte operasjoner i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at FL2 er særdeles driftssikre biler. Det er også mitt inntrykk at de holder eksepsjonelt godt på delene sine. Har sjelden skrudd på en bil som har så tungt for å gi fra seg gamle deler (for å få på nye biter).

 

Mr Free kommer nå til ha bortimot ny forstilling når dette en gang er over, så da får vi håpe på at det blir lite krangling på den fronten i noen år i alle fall. Krysser fingrene for at vi har klart å holde bakdiffen i form med oljeskift. Utover det så tror jeg faktisk ikke det er mye å bekymre seg om. Joda dieselpumpa kommer sikkert til å ta kvelden, og dynamoer varer ikke evig de heller. Ei heller glødepluggene som ble byttet for en tid siden. Men det er ting man må bytte på alle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En LR er nok et veldig hyggelig eie for den første (rike) personen som kjøper den, så kan det virke som om eier nr. 2-3 får merke at bilen desverre er skrudd sammen av deler som ikke er ment å vare så mye lengre en garantitiden. Om dette er med overlegg er nok å dra den langt, men sitter av og til å tenker at de som en gang konstruerte disse bilene, nok har en tung eierinteresse i Britpart og andre reservedelsprodusenter :P

 

Vi får være fornøyd med at det er billige deler å få tak i fra andre en de norske LR forandlere som nok er mest interesert i de rike førstegangskjøperene, en hva de er i å serve oss vanlige lønsmottakere.

 

Så får vi også en del gode opplevelser med på kjøpet, og mestringsfølelse med tanke på at man "sparer" mye på å fikse de ulike tingene sjøl. (Så får vi heller glemme at det mulig ikke hadde vært nødvendig å fikse de enkelte tingene på andre merker).

 

Men de fleste bilmerker er vel i grunn skrudd sammen av de billigste delene som er funnet bra nok av de ulike produsentene.

 

Trur det i grunn er meget vanskelig og dyrt å bli kvitt alle lyder fra drivverket på en aldrende engelsk herremann. Har en svak uuulelyd på min D3 på gitt turtal eg og, men å finne ut av hva det er trur eg blir vanskelig, og forhåpentlig unødvendig. Har skiftet alle hjullager, TC, olje på alle differ og lager på mellomakslingen. Det neste er vel å starte med å bytte ut de ulike akslingene, men tror det får vente til det i vertfall blir verre og mer merkbart.

 

EDIT: men som trondshj skriver, en ting er det stor kvalitet over på desse bilene, delene løsner ikke og faller av av seg selv vertfall :D

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...