Gå til innhold

FL2 er innen rekkevidde - Kjøpt!


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Leser meg litt opp på skifte av gearoljer og service på Haldex. Forsåvidt grei skuring. Ser at spesificasjonenen på transmisjonsolje er relativt smale. Er jeg nødt til å handle orginale LR oljer ihht manualen, eller er det kurrante oljer å hente på ettermarkedet? Savner en britisk leverandør som selger komplett servicepakke for slikt. Hvor handler dere disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har handlet originaloljer. Det lar seg gjøre om man shopper rundt... Har ikke funnet noen som selger service-oljepakke. Det er vel et "smalt" marked, for å si det mildt.

Det hjelper å vite at det er en haldex gen 3 som også sitter i mange volvoer. Det er flere volvoer på veiene og lettere å finne olje til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Haldex er vel det minste problemet, der er det servicepakke med olje, filter og tettninger å få fra Bell Engineering.

Ja, det ser ut som jeg er nødt til å shoppe rundtom i det store utland. Rart egentlig at specen skal være så snever da diff, IRD og gir er "pure" mekaniske enheter som på de fleste andre biler med plaskesmøring. Ingen avansert hydraulikk eller elektronikk som stiller store krav til oljen...

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant da en god del lokalt. Tror ikke jeg shoppet oljer i utlandet... Det som ikke er tatt på Mr Free er transfer...

Bilextra hadde iallfall én av dem, husker jeg. Tror mekonomen hadde en annen.

En av væskene har vel gått ut av produksjon, men der hadde produsenten en anbefaling som jeg fulgte. Petrosin, var vel det.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å få kobla webastoen om til forvarmer og ikke bare kjørevarmer

Hvem utfører dette ?

 

Det lokale bilelektriske verkstedet gjorde et forsøk for et år sia - men ga opp.

Begrunnelse: Land Rover var ikkje samarbeidsvillige når det gjaldt software. ;-(

 

Verkstedet har ellers generelt gode kunnskaper.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kjøpe direkte fra dem og ikke via Ebay: http://www.bellengineering.co.uk

Kjøper du direkte, så slipper du UK VAT. Vi må jo betale norsk moms på slike varer likevel. Jeg ser det er mye å hente på å velge de engelske leverandørene som trekke fra UK VAT ved forsendelse utenfor EU.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt søking, så ser det ut til at olje på bakdiff er god gammel 80w-90 GL5 mineral gearolje som er å få på biltema til 80noks. Jeg skal på ingen måte påstå at dette er korrekt, men det ser slik ut.

 

Edit:

For den manuelle girkassa så spesifiserer både Mekonomen og Meca en standard 75w-90 GL4/5 helsyntetisk gearolje, også tilgjengelig på Biltema.

 

Edit 2:

Ser at det noen steder er nevnt: Please note do not use the 75w/90 for the gearbox you must use the 75w/80 as you will not be able to select the gears if you use a 75w/90 grade.

Meca spesifiserer begge typene... hva velger vi? :)

 

Tenker jeg går for alternativene Mekonomen spesifiserer.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel søking og lesing, så ser det ut til at følgende ettermarkeds oljer skal brukes:

 

Manuell girkasse: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearboxoil-premium-synthetic-mtf-helsyntet-75w-80-ps3174a41-18001MTFno

 

Transfer/IRD: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearoil-tdl-helsyntet-75w-90-ps3215a41-18001Gno

 

Bak diff: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diff-mpm-gearoil-mineral-80w-90-gl-5-ps3151a41-10001no

 

Haldex: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diffstyring-mpm-borgwarner-gen-ii-v-ps6672a41-50001BWHSno

 

Da har jeg brukt som kilde en kombinasjon av hva Meca og Mekonomen lister for min bil samt en mail korrespodanse til miller oils funnet på et annet forum som lyder slik:

 

"Thank you for coming back to me with the info and the oils that you now need are. Gearbox TRX SYNTH 75W/80 2ltrs, Transferbox TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs, Rear Differential TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs. The front differential is from the Transaxle manual gearbox. Please note do not use the 75w/90 for the gearbox you must use the 75w/80 as you will not be able to select the gears if you use a 75w/90 grade and I know it seems a bit of a inconvenience in having to buy two gear oils but it is down to the design of the gearbox and for fuel economy. Take no notice of the antifoaming BOT oil as all gear oils have anti foam additive otherwise the oils would be all over the place. They try to frighten people into taking the car into the main dealers and pay through the nose for something which they think is special and it is not."

 

Volvo bruker visstnok et identisk filter i sine Haldex enheter, og jeg har fått pris fra lokal Volvo merkeforhandler på dette.

Haldex filter gen 3 - Volvo part no. 30787687 - 352kr hos lokal Volvo forhandler.

Haldex filter gen 4 - Volvo part no. 31325173

 

P.S.

Jeg må for ordens skyld presisere at disse valgene er gjort ut fra min sunne fornuft og veiledning fra oljefabrikantene, og jeg kan derfor ikke garantere at valget er korrekt samt stå til ansvar for eventuelle slitasje skader som blir forårsaket ved bruk av disse alternativene.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i verkstedhåndboka iallfall hvilke oljer som skal hvor... Om du ikke finner den et sted på nettet så er den iallfall på Ebay.. (Eller du kan sende meg en PM og spørre pent. ;) )

Haynes boka spesifiserer akkuratt det samme som brukermanualen. Har du en annen verkstedshåndbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E klar over det med fratrekk av VAT fra øya. Men va vel ikkje tålmodig nok til å leite. Fant du den på Island 4x4 ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes boka spesifiserer akkuratt det samme som brukermanualen. Har du en annen verkstedshåndbok?

 

Jeg har den som heter "Landrover Freelander 2 Repair Manual & Wiring Diagrams 2006-2010" (+ Haynes)

Etter det jeg kan forstå er det Land Rover sin, strippet for delnr.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E klar over det med fratrekk av VAT fra øya. Men va vel ikkje tålmodig nok til å leite. Fant du den på Island 4x4 ?

 

Nei, på BellEgnieering sin egen webside: www.bellengineering.co.uk . Ser de har meget hyggelige priser på overhalt og oppgrdert bakdiff om det i det heletatt skulle bli aktuelt i fremtiden (paranoia??).

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på BellEgnieering sin egen webside: www.bellengineering.co.uk . Ser de har meget hyggelige priser på overhalt og oppgrdert bakdiff om det i det heletatt skulle bli aktuelt i fremtiden (paranoia??).

 

Er ikke så sikker på om det er paranoia. Det er i alle fall greit å skrive seg det bak øret. Gamlenaboen sin FL2 fikk havari på bakdiffen. Heldigvis så ble bilen kjørt til Techno Classic, og ikke merkeforhandler, så TC overhalte diffen og fikk den på veien igjen for en litt mer spiselig pris enn det merkeforhandler skulle ha for ny. Det er jo en del som har opplevd litt trøbbel med bakdiffen på disse bilene.

 

Men - etter å ha sett hvordan olja på bakdiffen til mr Free så ut, så tror jeg nok at levetiden til disse diffene kan forlenges betraktelig med hyppigere oljeskift. Diffolje skal ikke se ut som motorolje som har gått flere sesonger for mye...

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Som nenvt tidligere så er det indikasjoner på at min bakre, venstre støtdemper er gåen. Høyre kjennes bedre ut. Planen er å kjøpe 2 stk Delphi dempere fra øya til £54/stk ++. Ser i skrivende stund at det er en kar på finn som selger ny bakre, venstre demper fra Britpart til 600kr. Virker veldig enkelt å bare handle denne og få den på plass sammen med hjullagerbyttet, men min sunne fornuft sier at jeg heller bør gå for 2x Delphi dempere. Er det i det heletatt noen god ide og gå for 1 stk sh!tpart demper istedet for 2x Delphi med tanke på at denne kan anskaffes fortere og billigere??

 

Bør jeg bytte øvre stødemperfest i samem slengen, eller er disse ikke å betrakte som slitedeler?

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som æ nevnte i første del, så finner du billig motor, gir og dif olje på billigbilpleie.no

Ja, etter å ha gransket siden nøyere, så er jo dette et bra valg om en vat hva en skal se etter! Du får jo Castrol motor olje med korrekt spec billigere enn Biltema oljen med rett spec.

... bare for å få en hel demper til du får to makne med omtrent samme alder, vil jeg tro?

 

Alle sier jo at dempere SKAL byttes parvis, og det er vel en grunn til det?

Sant nok, sant nok.... Jeg får heller la hodet styre istedet for lommeboka denne gangen.... Tar en ting av gangen. Pakke med alle filtre og hjullager fra øya kom på døra i går, så da har jeg litt å ta tak i :)

 

Jeg har en mistanke om at denne tråden sakte med sikkert er i ferd med å bli en vedlikeholdsblogg for bilen min :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter å ha gransket siden nøyere, så er jo dette et bra valg om en vat hva en skal se etter! Du får jo Castrol motor olje med korrekt spec billigere enn Biltema oljen med rett spec.

Sant nok, sant nok.... Jeg får heller la hodet styre istedet for lommeboka denne gangen.... Tar en ting av gangen. Pakke med alle filtre og hjullager fra øya kom på døra i går, så da har jeg litt å ta tak i :)

 

Jeg har en mistanke om at denne tråden sakte med sikkert er i ferd med å bli en vedlikeholdsblogg for bilen min :)

 

Etter helgens kjøretur opp i fjellet på veier etter norsk standard, så kan jeg med sikkerhet bekrefte at bakre støtdemper er "shot". 2x Delphi støtdempere er bestilt inn fra Island 4x4... Tenker jeg venter med hjullageret til disse har kommet, så tar jeg likegodt hele sulamitten når jeg først skal ut å krype i dressen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...