Gå til innhold

FL2 er innen rekkevidde - Kjøpt!


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Det ble en lang kveld i går. Satte igang med friskt mot hjulpet av Haynes manualen med mål om å bytte bakre hjullager og begge støtdempere bak.Dette gikk forsåvidt greit og klokka ble 0130 før jeg kasta inn håndkleet. Nå mangler bare å få på plass igjen innredninga i bagasjerommet før prøvekjøring. Krysser armer og ben for at ABS sensor har overlevd da ledningen fikk seg et uønsket strekk ved demontering av fjærbenet. Konas hjelpende hånd til å ta imot fjærbenet når dette ble løsnet fra bagasjerommet, var for lengst gått til sengs da tia for det var inne. Den ene demperen var å kategorisere som sykkelpumpe, så det ga jo en fornuftig forklaring på hvorfor bilen føltes som en trampoline på hekken. Det gikk fint å dra ut lageret med ABS sensoren på plass. Erfaringen er ofte at disse er umulige å få ut i et stykke på biler som har overlevd noen vintre. Jeg har en god samling rørbiter og flatjern som sammen med gjengestang og muttere fungerer fint til å dra ut og sette på plass lageret med fjærbenet på plass i bilen:

WP_20170130_21_53_28_Pro_zpsexjzz7hw.jpg

 

Trommelbremsene til håndbrekket var et sørgelig syn, så det blir nok full overhaling av bakbremser et sted i fremtiden.

 

Da satser jeg å få siste rest på plass i kveld, og er spent på å oppleve bilen slik den skal være :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kort oppdatering:

Gjorde et oljeskift på bakdiff når jeg først var i gang da jeg hadde en flaske med rett spec liggende. Den gamle oljen var mørk brun, men kan ikke karakteriseres som skitten/oppbrukt. Likevel godt å vite at det er fersk olje på den nå.

Må si at dette gjorde susen! Dunkelyden er nå borte og bilen føles mye fastere. Lagerlyden er borte og det ser ut som ABS sensor har overlevd :)

Mulig det er min paranoia, men synes fortsatt det er litt mer lyd enn nødvendig fra bakakselen. Jeg får bare følge med på denne, mulig piggdekka har noe av skylden og??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner paranoiaen vokser og undersøker litt rundtom muligheter for overhaling av bakdiffen. Deler er rimelig å oppdrive (£80-£100), men ser at det trengs spesialverktøy for å løsne og trekke til flensmutteren på pinion drevet (£120). Kan ikke se så mange andre muligheter på å få dette til uten spesialverktøyet, så da er på mange måter DIY på denne utelukket. Etter endel googling så ser jeg at det er en russer som har fabrikert disse verktøyene selv ved hjelp av en clutchplate fra en 2.5 V6 mondeo ( http://lr-club.com/index.php?showtopic=12009&st=1300 ) . Dette er mulig, men å få tak i slikt her på berget er vel nesten umulig uten å betale mer enn det smaker.

 

Er det noen her som har erfaring med overhaling/skifte av bakdiff??

 

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

Men så ikke olja ganske god ut på din? På min var det i følge Trond litt småpartikler og var også ganske mørk etter oljebytte nr 2. Han kommer sikkert innom tråden etter hvert og kan fortelle hvordan den så ut.

 

Om du er nervøs så kan du jo snakke med Techno Classic og høre hva de vil ta for det. En kjenning med en FL2/2010 fikk diff-overhaling der etter nestenhavari.

Her blir det iallfall ikke gjort før det ser og høres verre ut enn det gjør i dag.

(Bilen har gått fra 82000 til 145000 i mitt eie. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

 

Men så ikke olja ganske god ut på din? På min var det i følge Trond litt småpartikler og var også ganske mørk etter oljebytte nr 2. Han kommer sikkert innom tråden etter hvert og kan fortelle hvordan den så ut.

 

Om du er nervøs så kan du jo snakke med Techno Classic og høre hva de vil ta for det. En kjenning med en FL2/2010 fikk diff-overhaling der etter nestenhavari.

Her blir det iallfall ikke gjort før det ser og høres verre ut enn det gjør i dag.

(Bilen har gått fra 82000 til 145000 i mitt eie. )

Hei,

 

Ja, olja såg bra ut. Lurer nesten på om den har vært bytta før. Tenker jeg bør roe ned hele greia og ihvertfall prøve bilen med sommerdekka først. Ser ikke ut til at det blir vinter i Rogaland i år heller..... Tenker piggdekka som lever på siste sesongen er alt annet enn lydløse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever kupéstøy som veldig dekkavhengig.

ETA: og ja, det høres ut som at støyen kommer bakfra. Jeg kjører vanligvis uten bagasjeromsrulla trukket ut, og det gjør faktisk relativt stor forskjell ...

 

Du får si ifra om du er nedi det "nederste høyre hjørnet" av Østfold så kan du høre på en med ganske nye, piggfri dekk.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen på bakdiffen til mr Free så ut som godt brukt motorolje. Med litt "glitter" i. Ved oljeskift nr 2, som ble tatt en tid senere var det meget bedre, men fortsatt en del guffe som tydeligvis ikke ble med ut under første oljeskift.

 

En tidligre nabo opplevde havari på bakdiffen på sin FL2. Usikker på årsmodell og kilometerstand. Siden han ikke skrur selv, så måtte han sette bilen på verksted. Motorpool skulle ha både det hvite ut av øyet, skjorta og lillefingeren. Heldigvis så var Techno Classic villig til å overhale, og gjorde det i stedet for å bytte. Var visstnok lagerhavari som var årsaken. Om jeg ikke husker helt feil, så tok TC omlag 25.000 for den jobben.

 

Nå husker jeg ikke om det har blitt mindre lyd bak der etter oljeskiftet, men vi hadde jo en Haldex som var nesten fri for olje også, så... Velvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en flett ny bakdiff fra UK med Haldex for noen få tusenlapper og byttet den selv. Var litt jobb, spesielt å få ut drivakselene ga noen utfordringer til jeg tok en lang kaffepause og fant ut hvordan jeg kunne få laget meg en "avdrager". Den Haldexen som fulgte med var for nyere årsmodell og gikk på skroten etterhvert da ingen ville ha den.

 

Husker ikke detaljene helt men mener at det lageret så var gåent på min var utgående høyre og at det ikke lot seg skifte så lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg må visst trekke tilbake litt av det med at olja såg bra ut. Ble nok lurt av olja i en sprøyte med baklys. Jeg helte olja over i en flaskebunn i går, og da såg den ut som brukt motorolje. I tynne lag ser den likevel ren og klar ut, ingen tegn til "glitter".

 

Beste pris jeg har funnet så langt for overhalt diff fra england er £300, så kommer frakt + moms + returfrakt på toppen av det. Det verste er prisen på returfrakt. Bring skal ha omtrent 1500!!

 

Jeg tar som sagt og avventer :)

 

WP_20170202_20_58_55_Pro_zpsoupxc4lp.jpg

 

WP_20170202_21_01_58_Pro_zps47qdn94z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffoljen til mr Free var faktisk hakket verre, så det er bare å kjøre på og satse på at det går bra. :)

 

Men - det er jo selvsagt greit å orientere seg litt, slik at man har noen tanker om pris og arbeidsmengde den dagen det eventuelt skjærer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen på bakdiffen til mr Free så ut som godt brukt motorolje. Med litt "glitter" i. Ved oljeskift nr 2, som ble tatt en tid senere var det meget bedre, men fortsatt en del guffe som tydeligvis ikke ble med ut under første oljeskift.

 

En tidligre nabo opplevde havari på bakdiffen på sin FL2. Usikker på årsmodell og kilometerstand. Siden han ikke skrur selv, så måtte han sette bilen på verksted. Motorpool skulle ha både det hvite ut av øyet, skjorta og lillefingeren. Heldigvis så var Techno Classic villig til å overhale, og gjorde det i stedet for å bytte. Var visstnok lagerhavari som var årsaken. Om jeg ikke husker helt feil, så tok TC omlag 25.000 for den jobben.

 

Nå husker jeg ikke om det har blitt mindre lyd bak der etter oljeskiftet, men vi hadde jo en Haldex som var nesten fri for olje også, så... Velvel.

 

Mener det var en 2010 eller nyere den jeg fikk prøvekjøre.

 

Når det gjelder lyd etter oljebytte så kan jeg ikke si det har blitt noen forskjell.

For vår det var det vel omtrent 15000km mellom første og andre oljebytte på diffen. Er vel planlagt å ta diffoljen også ved neste hjemmeservice for å få en formening på om det skapes nytt "glitter" i oljen eller om forfallet er bremset. Vi får se an veien (og nervøsiteten) deretter.

 

Mr. Rover - du kan jo gjøre det samme. Det er jo neste skift som egentlig vil fortelle deg noe, siden du ikke har den fjerneste anelse hvor gammel den olja du tappet av var. Om den kom med bilen fra fabrikken så er det kanskje ikke mer enn man kan forvente.

 

Vi var iallfall veldig imponert over haldexolja (i motsetning til diffoljen). Den så ut som lys sirup. Det var bare så synd at det var for lite på bilen fra start. Heldigvis kan ikke det ha gjort noen skade - da hadde den ikke sett sånn ut... (Med mindre den hadde vært byttet før vi overtok, uten at det har vært i intervall/anmerket i serviceheftet, men jeg tror ikke det bilholdet forøvrig tatt i betraktning.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, er på full fart inn i diff eventyret. Ble plutselig mye støy på 170', etterfulgt av skikkelig akutt hjullagerhavari på Vb (tror ikke det har noen sammenheng), så når det ble stilt igjen kom difflyden. Skal på jobbreise, så blir ikke oljetapping på et par helger.

Jobber i Nederland, og har sjekket der, og kan få overhalt til 600 og ny til 1200. Litt forskjell opp til 32' NOK som står i norsk prisliste.

Er det andre kilder en originalt å få her hjemme?

Har drivlinjeforsikring med 30% egenandel...

Endret av Bruningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har testet litt og gjort opp status etter helga. Monterte på sommerdekka i går og tok meg en 25km kjøretur i 50-80km/t. Det ble faktisk en helt annen bil! vibrasjoner og mye lyd forsvant, så det er ingen tvil om at slitte piggdekk spiser mye komfort. Det virket som det var rimelig stille i begynnelsen, men det er uten tvil en svak lagerlyd (brumming) som kommer i fra bakakselen når denne har fått varme i seg. Jeg satte IR termometeret på diffen etter endt tur, og denne viser 35 grader, 4+ grader ute. Dette sier kanskje ikke så mye, men kan være en grei referanse til videre oppsyn. Konklusjonen min er at det er lagerlyd fra diffen, men tenker denne er langt fra akutt. Jeg bør likevel følge med på utviklinga. Tenker jeg prøver en dose med QMI girbehandling ( http://www.bilkontroll.no/produsent-merke/qmi/qmi-girbehandling.html ) på diffen. Jeg har ingen tro på dette, men dette skader jo ikke. Jeg har en gang opplevd et "eventyr" med de produktene der som sparte meg for skifte av automatkasse på en Passat som lugget og jaget.

 

Eller så har jeg sjekket alternativene. Billigste overhalt diff har Landrover city til i underkant av £300 + frakt som er ca £50: https://www.landrovercity.com/freelander/freelander-2-2006-onwards/land-rover-freelander-2-remanufactured-rear-differential-diff-da1216hd.html

Prøver å finne nøyaktig vekt på diffen uten største hell. Er denne under 20kg, så vil returfrakt ligge på ca 750NOK med posten. Jeg får oppgitt 20-23kg fra en leverandør og 26kg i trekasse fra en annen.

 

Ellers så har Bell Engineering overhalte differ til £420, frakt ca £50. Bell Engineering modifiserer diffen og monterer et større pinion lager som tåler omtrent 25% mer enn det orginale. Dette er nok det beste alternativet.

 

Det er også fristende å overhale selv da deler er å oppdrive til ca £80. Jeg har kompetansen og bra verksted tilgjengelig med presse. terser og muligheter for fabrikasjon av nødvendige hylser og hjelpeverktøy men det kreves et spesialverktøy til £130 for å få dette til. Kan ikke se at jeg kan klare å få laget dette selv uten å kjøpe en klutsjplate til en mondeo 2.5, og da vil hele vinninga gå opp i spinninga. Hvis verktøyet er omsettbart etter endt overhaling, så kan dette likevel være et alternativ, enten som salg eler utleie. Om jobben er enkel å få til med verkyøyet, så kunne det jo vært fristende å ha dette liggende og sikkert til stor hjelp for fremtidige FL2 eiere da vi sikkert vil se mer av Diff problemer her i årene som kommer.

 

Av det jeg har funnet ut så langt, så er det ingen "her på berget" som utfører overhaling av diff. Dette virker ellers som et ukjent problem med de verkstedene jeg har snakket med.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... om du får dette til så kan det vel hende det blir kunder etter hvert?

Vi er ikke så mange FL2-eiere på forumet, men det er vel ikke utenkelig at det blir flere.

 

Du bør kanskje sjekke om det er samme diff på evoque - i så fall vil jo "kundegrunnlaget" øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... om du får dette til så kan det vel hende det blir kunder etter hvert?

 

Vi er ikke så mange FL2-eiere på forumet, men det er vel ikke utenkelig at det blir flere.

 

Du bør kanskje sjekke om det er samme diff på evoque - i så fall vil jo "kundegrunnlaget" øke.

 

Hehe, ja. Hadde alltids vært kjekt å kunne bidra litt til "menigheten" om dette er mulig å få til.

 

Det er samme diff på Evoque, men jeg mener å ha lest at LR fikk inn et større lager på modellene etter 2011. Til bilene med Haldex gen 4 så er det mulig å oppgradere software som letter litt på belastningen på dette lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldex gen4 kom vel ikke før rundt 2010 for FL2, mener jeg? I så fall er det ikke mange bilene det gjelder... Tror ikke det ble solgt så mange FL2'er i Norge etter 2010. De er omtrent som hønsetenner og priset deretter på Finn iallfall.

 

Gen3 er vel ren mekanisk styring, mens gen4 har en elektronisk styrt pumpe som styrer haldexen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldex gen4 kom vel ikke før rundt 2010 for FL2, mener jeg? I så fall er det ikke mange bilene det gjelder... Tror ikke det ble solgt så mange FL2'er i Norge etter 2010. De er omtrent som hønsetenner og priset deretter på Finn iallfall.

 

Gen3 er vel ren mekanisk styring, mens gen4 har en elektronisk styrt pumpe som styrer haldexen?

 

Gen3 og Gen4 er prinsippielt like. Begge to er basert på en hydraulisk operert clutch som er aktivert via en hydraulikkpumpe og styringsventil. Tenker at forskjellene er minimale, men antagelsene er nok en designforbedring fra gen 3 til 4 som sikkert går på hurtighet og ytelse.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er http://www.audi-sport.net/xf/threads/gen4-haldex-on-the-facelift-s3.59464/#post-838226 jeg har lest og forsøkt å forstå...

Hurtighet og ytelse - ja, men også innføring av elektronikk, om jeg forstår posten rett (og den er riktig). :)

Med alle forbehold om at jeg er bedre til å lese dokumentasjon enn til det praktiske...

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Er det noen egen glødeprosedyre på disse? Regnet med at det kun var å trykke på startknappen, så ville elektronikken ta seg av resten.

Jeg har en kollega med FL2 som startet knirkefritt i -22 i helga. Han trykket på knappen og starteren slo inn etter ca 10 sec, så det ser ut til at elektronikken gjorde jobben i hans tilfelle. Det kan nevnes at han har nytt batteri og nye glødeplugger.

 

På min slo starteren inn med en gang jeg trykket knappen i -6.

 

Glødeplugger er allerde bestilt fra øya :)

 

Da var noen flere timer med kvalitetstid brukt i garasjen. Ga meg i kast med glødepluggbytte i går kveld. Litt arbeid, men dette gikk greit så lenge en jobber systematisk og tålmodig. Brukte to timer på å fjerne innsugsmanifolden. Plugger byttet og de gamle målt. kun 1 av 4 var fortsatt i live :D :D Pakkningene på innsugsmanifolden må skiftes, så det ble stopp i arbeidet der. De var blitt harde og deformerte og det var tydelige tegn på at en eller to av dem lakk. Må gjøre et forsøk i dag og se om noen har disse liggende bak disken. Ser på kryssreferansene at det sitter samme pakkninger på endel Peugeoter og Forder...så da bør det være mulig! Litt idioti fra min side å ikke ha anskaffet disse på forhånd. Har jo skrudd litt motor før.... :D

 

Disse er tilgjengelig under følgende delenummer:

FIAT 9661413780

FORD 1 466 211 - 550NOK

GLASER M38101 00

PEUGEOT 0348 T2 - 404NOK

ROVER LR005364 - 906NOK

VICTOR REINZ 11 38553 01

 

Update:

Etter en ringerunde er priser hentet inn hos fra lokale merkeforhandlerne, har lagt disse inn over.

Da ble pakkningssett bestilt hos den lokale Peugeot forhandler med levering i morgen tidlig. Kan ikke forstå at jeg engang giddet å ringe de lokale LR bandittene. Prisen sier vel sitt...??

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har testet litt og gjort opp status etter helga. Monterte på sommerdekka i går og tok meg en 25km kjøretur i 50-80km/t. Det ble faktisk en helt annen bil! vibrasjoner og mye lyd forsvant, så det er ingen tvil om at slitte piggdekk spiser mye komfort. Det virket som det var rimelig stille i begynnelsen, men det er uten tvil en svak lagerlyd (brumming) som kommer i fra bakakselen når denne har fått varme i seg. Jeg satte IR termometeret på diffen etter endt tur, og denne viser 35 grader, 4+ grader ute. Dette sier kanskje ikke så mye, men kan være en grei referanse til videre oppsyn. Konklusjonen min er at det er lagerlyd fra diffen, men tenker denne er langt fra akutt. Jeg bør likevel følge med på utviklinga. Tenker jeg prøver en dose med QMI girbehandling ( http://www.bilkontroll.no/produsent-merke/qmi/qmi-girbehandling.html ) på diffen. Jeg har ingen tro på dette, men dette skader jo ikke. Jeg har en gang opplevd et "eventyr" med de produktene der som sparte meg for skifte av automatkasse på en Passat som lugget og jaget.

 

Eller så har jeg sjekket alternativene. Billigste overhalt diff har Landrover city til i underkant av £300 + frakt som er ca £50: https://www.landrovercity.com/freelander/freelander-2-2006-onwards/land-rover-freelander-2-remanufactured-rear-differential-diff-da1216hd.html

Prøver å finne nøyaktig vekt på diffen uten største hell. Er denne under 20kg, så vil returfrakt ligge på ca 750NOK med posten. Jeg får oppgitt 20-23kg fra en leverandør og 26kg i trekasse fra en annen.

 

Ellers så har Bell Engineering overhalte differ til £420, frakt ca £50. Bell Engineering modifiserer diffen og monterer et større pinion lager som tåler omtrent 25% mer enn det orginale. Dette er nok det beste alternativet.

 

Det er også fristende å overhale selv da deler er å oppdrive til ca £80. Jeg har kompetansen og bra verksted tilgjengelig med presse. terser og muligheter for fabrikasjon av nødvendige hylser og hjelpeverktøy men det kreves et spesialverktøy til £130 for å få dette til. Kan ikke se at jeg kan klare å få laget dette selv uten å kjøpe en klutsjplate til en mondeo 2.5, og da vil hele vinninga gå opp i spinninga. Hvis verktøyet er omsettbart etter endt overhaling, så kan dette likevel være et alternativ, enten som salg eler utleie. Om jobben er enkel å få til med verkyøyet, så kunne det jo vært fristende å ha dette liggende og sikkert til stor hjelp for fremtidige FL2 eiere da vi sikkert vil se mer av Diff problemer her i årene som kommer.

 

Av det jeg har funnet ut så langt, så er det ingen "her på berget" som utfører overhaling av diff. Dette virker ellers som et ukjent problem med de verkstedene jeg har snakket med.

 

Hei,

 

En liten oppdatering på diff-saken:

 

Jeg fikk endelig "napp" her på berget. En lokal spesialist på gir, Transtec, har overhalt en god håndfull av disse opp igjennom og har spesialverktøyet tilgjengelig. De har fastpris på omtrent 11000NOK for overhaling + ned/opp montering på bil. De kunne også være behjelpelige med å bytte kun pinionlagrene for meg hvis jeg kom med demontert diff og deler selv mot timepris (ca 1200/time inkl. MVA).

 

Summasumarum, så er overhalt diff fra England det gunstigeste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...