Gå til innhold

FL2 er innen rekkevidde - Kjøpt!


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

På 08/08/2017 den 14.13, Mr Rover 75 skrev:

Da er jeg igang med diff overhaling. Dette blir kjørt i separat tråd på freel2.com her: http://www.freel2.com/forum/topic29814.html 

 

Diff montert og bil prøvekjørt. Ingen endring i vibrasjon eller lyd i det heletatt... Dette bekrefter 3 ting:

- At Evoque diffen som ble tatt ut er OK

- At den gamle diffen er friskmeldt etter overhaling :) 

- At årsaken til vibrasjoner og ulyd ligger et annet sted :( 

 

Akkuratt nå lar jeg det skure og gå inntill videre og heller furte litt i sofaen.... Nattarbeid i garasjen har det vært nok av denne uka....

 

Jeg fikk ihvertfall skiftet olje på motor, girkasse, transfer, Haldex og bakdiff i prosessen, så det har ikke vært helt "nyttesløst" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

"Bumper" tråden for å gjøre den levende igjen.

 

Utover "loftsryddingen" første året med denne bilen, så har den vært en særdeles trofast arbeidshest. Det har vært skiftet en intercooler, Varmeapparatvifte, håndtak på bakluka og et hjullager fremme siden den gang, samt at bakhjulslagrene har vært skiftet 2x grunnet billige og dårlige lagre som ble montert i første omgang. Bare vanlige servicedeler utover det :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jada... 2020 har vært et "kjempeår" på mange måter....

 

Nå har det medgått

1. Fullt klutsjbytte med svinghjul.

2. Full service

3. Skifte av kontakter i starterinnslag

4. Skifte av gasspjeldhus

Og i disse dager pågår feilsøking av turbo som muligens er moden for utskifting. Feilkoder og oppblåst intercooler...  synes dette er kjempeurettferdig som ungene sier.... :/

Og til sist så ligger det vel ann til noen bremsejobber, hjulstilling og nye dekk til høsten også....

 

Forbant...

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke behjelpe meg for å tenke på en tråd en tid tilbake, jeg da... 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/97665-freelander-bildetråd-vis-hva-dere-har/

 

... og tenker på at man skal være forsiktig med hva man skriver om lunefulle, eldre briter... -_-

 

Og det er skrevet med så mye medfølelse som en trønder med ufrivillig 2wd klarer å mønstre. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. sant nok :) Den har 280000km på telleren nå, så litt må det jo være. Er vel bare å brette opp ermene og gi seg i kast. 

Jeg har kjørt en flaske QMI turborens igjennom systemet, så nå får jeg bruke uka på å se om det ble et eventyr.... Feilkoden dukket ikke opp igjen etter prøvetur i går !?!

 

P.S.

Har vel kommet til det stadiet at det kunne vært kjekt med noe nyere som det kan være litt mindre arbeid med, men problemet er at jeg ikke kan finne noe som er en fornuftig erstatning for FL2-en!

Mulig dette går over når ting er på G igjen ;) 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Har vel kommet til det stadiet at det kunne vært kjekt med noe nyere som det kan være litt mindre arbeid med, men problemet er at jeg ikke kan finne noe som er en fornuftig erstatning for FL2-en!

Mulig dette går over når ting er på G igjen ;) 

 

Det er lite som kan erstatte en FL2 sånn på strak arm. Discovery Sport er jo en kandidat om banken klager over at kontoen er for full.

 

Ellers er det at "det går over" når ting er på stell en kjent sak. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ja... Alternativene ovenfor utgår jo i stor grad som FL2 erstattning da bank må involveres.. Evok er tøff, men for liten for en voksende familie på 5 :)

Det er så mange grunner til at FL2 scorer høyt på alle områder. De fleste FL2 eierene jeg snakker med ønsker å bli gamle sammen med bilen :) 

 

Så, tilbake til problematikken... Leser og leser og leser... I beste fall så ligger problemet med turboen i aktuatoren. Ikke uavanlig at den feiler leser jeg. Aktuatoren kan skaffes fabrikkoverhalt på byttebasis til ca 120-150£ fra UK, og er enkel å skiftes ut. Dette kan jeg leve med. Krysser fingrene for at problemet ligger her. Skal sjekke litt mer først, og så blir det handling..

 

P.S.

Da ble brukt turbo med ca halve km stand som min bestilt på Ebay fra hugger som stiller garanti..... Vet ikke om dette er bra eller dårlig... Endte opp på ca 2200NOK alt i alt. Tenker jeg bytter over aktuatoren når denne kommer og satser på at dette gjør susen "OMG" :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja... Nå er endel ting på "lista" gjort. bilen har foreløpig steget endel i "verdi" hos meg.

 

- Bremser fremme skiftet.

- Turbo + oksygen sensor

- Ny frontrute.

 

Vet ikke om det er innbilning, men bilen virker mer trekkvillig nå samt at det ser ut til at drivstofforbruket har sunket noe. Håper det er "happy days" for en stund nå. 

Det er vel egentlig hjulstilling og sommerdekk som står igjen på lista, men vet ikke om jeg vil bruke tid på dette nå. Tok en rask hjullstillingsanalyse hos Snapdrive, og der er ting forsåvidt innenfor toleransene. Likevel slites det ene bakdekket på ytterkant.

IMG_20200831_180650336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...