LANDreas Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Manifold absolute pressure-sensor. Måler luften inn sammen med MAF (Mass Air Flow meter), for å gi riktig blanding luft/drivstoff. Dette leses og styres av en ECU/datamaskin, som doserer riktige mengder for best mulig forbrenning. Det betyr at det tas hensyn til faktisk lufttrykk/-fuktighet etc. Hvis du har kjørt bil i noen år, så husker du kanskje at en del gamle bensinbiler (fantes jo knapt dieselbiler før) gikk bedre i f.eks. regnvær? Fuktig og/eller kald luft har høyere tetthet, og forbrenningen gir derfor litt mer effekt. Derfor brukes også intercooler (ladeluftkjøler) sammen med turbo, for økt effekt. Det øker luftladingen/komprimerer luften og øker trykket/tettheten og effekten. Veldig enkelt forklart, slik jeg husker det. Korriger meg gjerne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oeberggren Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Det var en fin og opplysende forklaring? Da er det vel mulig at inbildningene stemmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Da er feilkoder lest av og slettet. Det samme problemet gjenoppsto i løpet av noen dager. Feilkode p0191-24 fuel rail pressure sensor range signal stays high, samt p0489-00 exhaust gas recirculation control -circuit low. Da trengs det noen gode råd før påske. Endret 6. april 2017 av bardemil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Fikk de samme feilmeldingene da EGR-ventilene måtte skiftes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 7. april 2017 Forfatter Del Skrevet 7. april 2017 Også den med feil på dieseltrykket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Ja. Kan hende det. Forsvant ihvertfall da egr og map-sensoren ble bytta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Da har nytt verksted fått prøve seg, de viser til feil på egr, samt hull i intercooler slangen. Det er fem timers jobb pluss deler. I tillegg var et hjullager gåent. Er det noe man kan skifte selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 (endret) Alt går ann å bytte selv, bare man har rett verktøy og utstyr til det. Egr går fint ann å bytte selv, litt knotete å komme til, beregn noe demontering av ting i veien. Intercooler slangen er vel den som er øverst, den er enkel og grei å bytte selv.. er det de andre blir det fort mere demonterig og fikkling for å komme til. Hjullager kan man vel bytte selv, Ligger en how too på jutub Mr.P Endret 25. april 2017 av parrafin23 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Egr har de byttet for noen år siden. Jeg synes den burde holde 43000km og fire år. De skal få bytte de ventilene på nytt. Har noe verktøy, men usikker på om det er lurt å banke inn akslingen som en guide viser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 Da var egr byttet to dager etter at den ble tauet til verkstedet, de ringte og sa at bilen kunne hentes og at de dekket kostnadene. Også hadde de vasket og sjekket over resten av bilen og leverte en smørbrødliste over fremtidige påkostninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Godt det ordnet seg - og veldig bra at du forteller om hva som var løsningen. Hvor lenge EGR-ventilen holder er vel sannsynligvis også avhengig av kjøremønster. Safaritec renset min ventil da jeg hadde bilen inne til service og regreimbytte.Visstnok en del grafs i den da. Men - nå nærmer bilen seg 200.000 km, og har fortsatt orginale ventiler under panseret. Men bilen går kun i langfart, og er nok mindre utsatt. Blir det mye småkjøring, så frykter jeg at det soter igjen ganske raskt. Men nå var det kanskje noe annet som forårsaket problemet her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Har fått anbefalt å kjøre en dash rense stoff i konstant på hver tanking når det blir bare riksekjøring og en ikke får blåst ut av den. Da er EGR ikke et problem Ref : Sandnes Bilverksted , Gunnar Og han har veldig peiling på disse bilene skal det sies ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 28. april 2017 Forfatter Del Skrevet 28. april 2017 Ventilene er da byttet på 67000 og 111000 km. Det blir dyrt i lengden. Hvilket rensestoff anbefales? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 BG 244 er vel det som er oppført i instruksjonsboka til D3/D4 (Nytt nr: BG 245 ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bushdoctor Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) Bumper/kupper denne tråden i håp om å få svar (og slippe å lage en ny tråd). Samboeren har fått opp "system engine falt" og i krabbemodus to ganger i dag, etter å ha skrudd av tenninga har bilen startet og gått som normalt. Har en mistanke om at batteriet ikke er helt optimalt, da jeg ved oppstart nå i kulda har fått "special programs off" og kortvarig svart skjerm ved oppstart. En tanke mer tungstarta nå i vinter. Er det kun batteriet, eller må jeg få kjørt en diagnose? (Har blitt mye småkjøring i det siste) (2008 mod, 160 000km) Endret 8. desember 2017 av bushdoctor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Godt batteri og god lading er alfa og omega på disse bilene, og du bør være sikker på at alt er på stell der før du bruker særlig med ressurser på videre feilsøking. At den er tungstartet i kulde kan både være batteriet, men også glødeplugger som begynner å bli modne for utskiftning. Du kan jo begynne med å forsøke å lade batteriet og se om de gir noen bedring, eventuelt bytte batteri. Om det er noen år gammelt, så har det sannsynligvis passert middagshøyden uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Dårlig batteri skal vel normalt ikke resultere i Engine system fault eller krabbemodus. Høres for meg ut til å være noe annet, sikrest å få lest av feilkoder. Special program off får jeg også noen ganger og det mener jeg skyldes at batteriet faller under en, for D3, terskelverdi på spenningen. Batteriet gjør en dipp under f.eks 11,5v i startøyeblikket. Den forsvinner med nok strøm/godt batteri, men Engine fault er nok noe annet. Er EGR skiftet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.