Gå til innhold

Erfaring med TDV8


MariusMorch

Anbefalte innlegg

Hallois!

 

I forbindelse med at jeg og dama kjøper oss noe sammen i løpet av det neste halvåret vil det bli en slump penger til overs. Det er enighet i "heimen" om at det kan brukes på ny RR.

 

Egentlig var jeg innstilt på en ny 4.4 bensin igjen, men vi kjører en god del Oslo-Oppdal hvor bilen skal stå for transporten. Det blir også en del andre behov for trekkvogn og jeg har begynt å leke med tanken om TDV8. 3,6 er vel det som er innen budsjettet da.

 

Hva er erfaringen med den motoren og denne bilen? Jeg kjenner jo første generasjon L322 ganske godt, men jeg kan ingenting om dieselvarianten eller hvilke løsninger det ble på ting etter første faceliften. Hvordan er girkassene? Jeg vet at de er mer solide enn tidligere dieselkasser, men det er jo alltid ting å være obs på.

 

Hvordan er elektronikken, som multimediasystemer? Er det noen oppgraderinger man må/bør/kan gjøre? Det første systemet var jo BMW-basert, men ble vel faset ut i 2005-2006?

 

Det blir nok ikke kjøp før nærmere sommeren, men tenkte å bruke litt tid på å se og prøvekjøre og orientere meg. Det er jo reelt sett halve moroa av et bilkjøp uansett.

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Leste mye før jeg kjøpte meg en -08 L322 TDV8. Fant SVÆRT lite negativt om både motor og girkasse men det kan jo også ha å gjøre med at bilen er i litt høy prisklasse for de fleste forumentusiaster enda.

 

Motoren er lun og fin med solid med dreiemoment men du blir ikke første bilen ut av krysset når lyset skifter fra rødt til gult... Den bruker et sekund og to på å komme i gang fra stående start og det vil jeg anta at har med EGR ventiler som må stenge og turbo-lag.

 

Girkassen fra ZF vet jeg bare om et problem med og det er magnetventilene som kan bli litt "sticky". Koster ikke mye og skiftes med kassa i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste mye før jeg kjøpte meg en -08 L322 TDV8. Fant SVÆRT lite negativt om både motor og girkasse men det kan jo også ha å gjøre med at bilen er i litt høy prisklasse for de fleste forumentusiaster enda.

 

Motoren er lun og fin med solid med dreiemoment men du blir ikke første bilen ut av krysset når lyset skifter fra rødt til gult... Den bruker et sekund og to på å komme i gang fra stående start og det vil jeg anta at har med EGR ventiler som må stenge og turbo-lag.

 

Girkassen fra ZF vet jeg bare om et problem med og det er magnetventilene som kan bli litt "sticky". Koster ikke mye og skiftes med kassa i bilen.

 

Ja, det er lettere å finne info om P38 og L322 TD6 og 4.4.

 

Men jeg har et solid inntrykk av TDV8. Håpet er å komme inn et sted mellom 300 og 350, men vi får se. Har jo ikke hastverk akkurat. Jeg er ikke ute etter en sportsbil, men liker ikke følelsen av undermotorisert heller. Har to andre relativt kjappe biler, så så lenge den føles sterk og akselererer ok så er jeg happy. Likte akselerasjonen på 4.4`en jeg hadde, men forbruket ble latterlig. Har vurdert en på gass osv, men heller mot å heller kjøpe litt nyere og prøve TDV8 denne gangen.

 

Hvordan er erfaringen din med å eie bilen så langt? Hvordan er vedlikeholdsbehovet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen virker solid bygget så langt, der er nok noen forbedinger som er gjort i hele bilen da TDV8 motoren kom. Litt småplukk har jeg dog hatt, ikke stort verre enn en kan forvente men jeg er for tiden rimelig irritert fordi jeg kjøpte den av et supersportsbilfirma i Vestby og de gjør ikke annet enn å love og lyge så jeg har hatt advokat på saken i noen måneder allerede uten at det har hjulpet noe... Avtalen da jeg kjøpte bilen for et halvår siden var at eventuelle reklamasjoner "selvsagt" skulle gjøres lokalt, altså Haugesund/Karmøy. Noe reklamasjoner ble der men plutselig måtte bilen over til Vestby. Etter litt fram og tilbake vil de hente bilen hos meg, holde meg med leiebil i 2 uker og levere bilen tilbake til meg for å spare penger. De bruker da altså 4 fulle arbeidsdager i ikke-produktiv transport for å spare...

 

  • På veien hjem fra Vestby til Karmøy stoppet vindusviskerene men starter igjen etter 3-4 minutt pause, gjentar seg hver gang viskerene har vært mer eller mindre i kontinuerlig drift i en halvtime.
  • En uke etter jeg kjøpte bilen stoppet viften i varmeapparatet. Jeg tilbød meg å skifte den selv og Supermann i Vestby skulle betale deler og 11.4 timer (standardtimebruk for denne jobben på verksted) a kr 350.-. Grei nok deal det men jeg måtte mase og mase for å få de litt over 7000 kronene. I begynnelsen av November påstod han til og med til min advokat at jeg allerede hadde fått de pengene men han betalte ikke før i midten av Desember...
  • Setevarmen i førersetet virket ikke alltid så da var det ikke varmetrådene som var røket sa han men jeg brukte KONSEKVENT setevarme de første månedene men den virker ALDRI. Kjent problem med et plastrør/kanal som sprikker og svir opp varme/kjøleelementet. Enkel jobb å fikse men delene koster...
  • Girkassen nykket bittelitt en sjelden gang i blant ble det sagt men de skiftet olje og da var den helt fin. Vel, den girer som en gammel kjerring av og til, noen ganger med et solid rykk og andre ganger virker det som om den legger ut et gir men ikke legger inn det neste før etter noen sekund, ser ut til å ha med 3. gir å gjøre. Virker også som om der er noe slark i drivlinjen. Satte bilen inn på det "lokale" merkeverkstedet på Sola og etter en halv dag feilsøking konkluderte de med mekanisk feil i girkasse men fram- og bakdiff ser ok ut. Ny girkasse ferdig montert koster ca 60.000.- og er da sponset med kl 43.000.- fra Jaguar Land Rover fordi de mente en slik feil ikke burde oppstå etter så kort tid og km.
  • Injektor #3 er helt i grenseland, balanseverdi 1.3 og den skal være mellom 0.8 og 1.3, utenfor disse verdiene skal den skiftes.

Totalen på dette her ble ca kr 82.000.- (og da er det delvis snakk om KUN delepriser, noen timer arbeid kommer i tillegg) men det ser ut til at Supersportsbilfirmaet ikke har penger å betale med og derfor må de gjøre alt så billig som mulig. De har lovet å hente bilen flere ganger men dukker ikke opp... For å få fart i sakene har jeg tilbudt meg refusjon av kr 52.000.- så tar jeg på meg hele reklamasjonen men dette ble BLANKT avvist. Begynner å bli lei hele bilen, ikke for bilen sin del men fordi han der knoken av en selger ikke tar anvar og lyger så det holder... Ulempen for min del er at bilen er brukbar som den er, at jeg får et spark i ryggen av og til kan jeg leve med men det er slett ikke slik det skal være i en bil til 1.6 mill. Har hatt en del automatbiler opp gjennom årene og alle har giret bedre enn denne. Hadde bilen ikke vært brukende hadde jo saken vært en helt annen og det er nok det Superknoken i Vestby gambler på, så lenge jeg kan bruke den så trenerer han så lenge at jeg til slutt gir opp...

 

Bilen ellers gir et godt inntrykk. Om det skulle bli slik at kjøpet blir hevet så vil jeg lete etter en tilsvarende bil. Kanskje det beste med bilen er at kona er kjempefornøyd, hun ville av en eller annen grunn ikke kjøre P38, skyldte på automaten men det gikk plutselig opp for henne at automat faktisk var ganske komfortabelt å kjøre med så nå tar hun ALLTID L322 så blir jeg sittende med "konebilen" blush

 

Sitter og med et inntrykk av at L322 er litt mer solid bygget enn RRS. Dette er tunge biler og det kan virke som om D3/RRS har et litt for lettbygget understell slik at det kever noe mer vedlikehold enn L322. McPherson opphenget framme er jo også enkelt og robust. På en måte liker jeg bedre å kjøre P38 men den har jo ikke motor i forhold til TDV8.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del oppdateringer når tdv8 kom. Blant annet er større deler av kommunikasjonen i bilen på "hovedbussen". Luftfjæringen er mer lik D3. Det samme er girkassa. ZF kasse. Meget solid og generelt lite problemer. Må flushes rundt 120'.

 

Ellers var det noen oppdateringer på støyisolasjon, og ikke minst er det økt kapasitet og ekstra luftdyser til ventilasjonen. Det gjør at det er et lavere støynivå i bilen enn tidligere modeller.

TDV8 har supercharged bremser og hjuloppheng. Altså noe stivere stabstag. Det er som oftest kompensert med aktiv sperre på bakhjulene. Jeg hadde ikke sperre bak på D3, og må si det er ganske stor help i den sperra på løst underlag. Graver seg ikke ned og går mer uanstrengt igang enn hva D3-en gjorde.

 

Ventilerte seter er også nytt med TDV8.

 

Jeg har BAS remap, og med ekstra moment drar den ganske kontant avgårde!

Brukte 0.85 på jevn trafikk hjem fra Sjusjøen (til Bærums Verk) 1/1-17. Drar du den mye over hundre øker forbruket markant, men holder seg stort sett under 1.2. Bykjøring er noe over.

 

Jeg flushet kassa i høst, og da ble den mye jevnere i giringa. Spesielt i lave gir. JEg testet flere TDV8-er, og de girer litt hardere enn D3 med samme kasse. Skjønner ikke helt hvorfor, men det er min erfaring i det minste. (Stort sett kommer slaget når du gir på, for deretter å slippe gassen i litt nedoverbakke. Ellers er alt ok, vil jeg si).

 

Alt i alt er jeg utrolig fornøyd med bilen. Noe småtteri har det vært men ingen irriterende ustabile feil eller store overraskelser. Bremser og forstillingsdeler brukes fort opp, men er billig og lett å skifte selv.

 

Dette har jeg gjort (fra 85'-150'km):

høyt bremselys

ryggekamera

bremser:klosser og skiver alle 4

kalipere bak

brekk bak, mekanikk, bånd og fjærer.

styrestag, foringer og stag foran.

stabstag-link foran og bak

ny dynamo

bremserør under

oljet bilen under

flush av kasse

EGR ventiler

Nye gummislanger til innsugsmanifold

Bytter motorolje hver 10000

Filter og slikt hver 20000

 

Funker ikke akkurat nå:

varmesetet venstre foran (kjøling OK)

en ryggesensor bak er gåen.

 

 

Jeg er veldig fornøyd med min bil, vil jeg si.

Utrolig god bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

 

Jeg tenkte å få et verksted til å se over en del ting ved et eventuelt kjøp. Strømmen bil eller lignende.

 

Jeg har ikke hatt dieselbil i særlig grad før. Er det noe dyser, injektorer etc jeg bør være klar over og som bør sjekkes? 4.4`en jeg hadde lakk kjølevæske fra en pakning på girkassen. og flere andre steder. Måtte bytte ut nesten hele slangesystemet. Hvordan er det på TDV8? Er det noen andre større reparasjoner eller tilbakekallelser jeg bør være obs på?

 

Forbruket er kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injektorene sjekkes enkelt med et eller annet diagnoseverktøy som IIDTool, Lynx e.l. Om en eller flere er på viddene kan du kanskje merke det med en gang motoren starter, den rister litt før den får lært seg injektorbalansen. Sjekk med varm motor på tomgang, alle injektorene skal ligge innenfor 0.7 og 1.3

 

Injector balance limits are 700 to 1.3K (Renew any injector outside this limit). Injectors with a balance
value outside of 600 to 1.4K will cause a DTC to be logged.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius.

 

Er enig med deg at halve morroa er å prøvekjøre og å orientere seg på hva en kan få tak i. Selv er jeg nok en amatør å regne her på forumet, men har nå hatt min -08 TDV8 i et halvt år, kjørt ca. 10.000 km. og er veldig fornøyd!

 

Fikk inntrykk fra utenlandske forum at å ha en L322 var en ekstremsport ved at advarsel-plingingen kom titt og ofte og at det resulterte i at en "30-50.000 kostnad" var nært forestående. Får fortsatt litt hjerteflimmer når frostvarsleren plinger, men har nå roet meg ned betraktelig (dog har jeg kun hatt den 6 mnd da.. ;))

 

Har vært noen turer fra Østfold til Molde og Tr.heim (uten feilmeldinger??) og kan bekrefte et forbruk på disse turene på 0,8 l/mil. Småturer derimot er forbruket mer 1,2.

 

Bilen hadde gått 157.000 km. da jeg kjøpte den og da hadde den kun gått ca. 2.000 km det siste året..

 

Det som har blitt gjort er å bytte alt av olje og filtere, nytt batteri, fikset ledningsbrudd til en ryggesensor samt å sørge for at alle innvendige panel og deksler er festet med riktig klips og at alt sitter skikkelig festet. De som har skrudd på denne bilen før har dessverre brukt "riv og røsk-prinsippet" når det gjaldt å komme til... I tillegg har jeg fått bilen lakkert opp og Lanolinoljebehandlet.

 

Etter å ha kjørt 5.000 km. tok jeg bilen til Strømmen fordi det fortsatt var en liten tikkelyd fra en ventil/injector samt litt irriterende "rumlelyd" fra EGR-ventil når motoren ble varm. Det ble da tatt en komplett motortest, men alt av parametere var innenfor riktige verdier. Tok da en ny oljeservice med motoroljeflushing samt Injector og høytrykkspumperens. Har ikke merket noen forbedringer etter dette og slått meg til ro med det.

 

Jeg har forøvrig det samme problemet som nevnt av både Svein og Kjetil vedr. varmesetet på passasjersiden. Har reparert plastkanalen (var knekt!) som leder luft til rygg, men må stadig hente fram og slette feilmeldinger for å få den til å virke etter reparasjonen. Har også en feilmelding som går på ledningskretsen til høyttalere 1 og 2 som er i bagasjeromsstolpene og som gjør at Subwooferen nesten er lydløs. Resten av multimediasystemet fungerer perfekt.

 

Girkassa girer meget mykt og fint og har blitt tappet (kun det som renner ut - ca. 4 liter) ved 120.000 og når jeg kjøpte den. Har lest at det kan være like greit å gjøre dette ganske ofte enn å flushe kassa en gang. Vet det er delte meninger om dette, men jeg planlegger å tappe den hver 40.000 km. hvis ingen får meg på bedre tanker.

 

Leser også at motoren ytelsesmessig kan sammenlignes med din 4,4 liter bensin. Veldig lite støy og vibrasjoner, kun EGR ventil som kan ødelegge litt. Jeg merker heller ikke noe til turbo-lag som Svein nevner. Synes den er rask og responsiv (i motsetning til min tidligere D2 2,5 T/D aut..der var du heldig hvis du kom deg gjennom Ryenkrysset uten å bli torpedert fra venstre da det var absolutt ingenting som skjedde før etter et par sekunder... Alt i alt er jeg meget fornøyd.

 

Ser du holder til i Oslo-distriktet. Vil nok anbefale deg å få tatt en skikkelig test hos Strømmen før du signerer kontrakt. Som L322-entusiast er du også velkommen til en testtur med min om du skulle ønske det.

 

God jakt videre - og lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TDV8 har der vel vært noen få turbohavari men i alle fall noen skyldes oljeforbruk (muligens i turbo) som ikke har vært oppdaget og etterfylt så i det oljetrykket forsvinner ryker turboen omtrent momentant. Der er 2 tappeplugger for olje på TDV8 og der går litt rykter om at hvis en ikke tapper olje i BEGGE vil der kunne bygge seg opp slam ved ene oljereturrøret fra turbo og det kan gi oljeforbruk som nevnt over.

 

EGR ventiler er heller ikke evigvarende men det gjelder nå alle biler... EGR ventilene ligger oppe i V-en og er sånt sett lett tilgjengelige men der er en del skruing for å komme til likevel.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet begge EGR ventilene i en sleng. Det var en del skruing, men vanskelig var det ikke. Enig med SveinHa. Bortsett fra en sensor på bakre høyre sylinderrekke. Den lå trangt til for meg.

 

Man kan gjerne bytte og sjekke litt andre ting der også. Turboslanger, rør til EGR, kjøleslanger, termostat etc. Alt ligger plutselig lett tilgjengelig.

 

Når det gjelder turbo, så ligger begge turboene lavt, og det medfører at det er montert et sug på turboene som skal sørge for korrekt trykk også når bilen heller sideveis (i offroadkjøring). Nå vet jeg ikke hvordan og når disse pumpene fungerer, men jeg tenker at det skal litt til før turboene går på denne motoren. Men det kan skje.

 

En annen ting som kan skje med turboene er at spjeldet som regulerer luftstrømmen inn mot turboen setter seg. Det genererer feilmelding og dårlig ytelse, helt i samme gate som turbohavari. Et bytte er fort den løsningen som foreslås.

Akkurat når jeg kjøpte bilen min hadde den stått litt, og da hadde det spjeldet satt seg på ene turboen. Et triks er å ta seg en tur der du får varmet opp turboen skikkelig. Gjerne litt raskt fra kald til varm. Det kan få spjeldet til å løsne, og alt er himmelsk etterpå. Det funka for meg, og null trøbbel med det siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo skrudd en god del på L322 allerede, men jeg vil helst slippe å kjøpe bil med (for mange) feil. Forrige bilen jeg hadde hadde vel og merke gåen toppakning, som antagelig kunne vært oppdaget da jeg kjøpte den og hvor jeg måtte ta advokat på selger osv. Jeg tviler på at det skjer igjen, men tips om setevarmer, og andre ting som er lett å sjekke er topp. Jeg kommer nok til å kjøre bilen til Strømmen og betale dem for å gå over motor, girkasse, turboer, dempere, bremser, etc etc. Kenneth virker å kunne disse bilene godt, og derfor bruker jeg heller noen tusenlapper før kjøp enn veldig mange etter.

 

Jeg har ingen problemer med å bytte slitedeler og annet, men jeg vil ha mest mulig komplett bil så ikke jeg må begynne med å bytte deler. Eventuelt vite hva som er av feil og mangler som jeg kan få fikset men som jeg kan presse pris på.

 

Ser det er lite biler til salgs om dagen, men det tipper jeg kommer seg litt når julen er over. Spent på hvor det havner i pris. De to som ligger ute nå synes jeg er dyre. Den ene i Sandviken har jeg sett på kloss hold i forbindelse med at en kompis vurderte å kjøpe en jaguar av han ifjor og den er ikke verdt 420.000 kroner. Rust i skjøter bak, skittent interiør, småsprekker i karosseriplast etc.

Håpet er å finne en bil med km under 150.000. Overlever en bil med høyere km, men har for en gangs skyld lyst å kjøpe bruktbil med "lav km". Kjøper alltid biler mellom 150 og 300 vanligvis, men tanken er at denne bilen skal bli værende noen år og bli kjørt på litt km.

 

Jeg begynte å se gjennom annonsene fra forrige gang jeg hadde L322. Den gangen konkluderte jeg med at TDV8 var for dyr, men prøvekjørte denne og husker jeg synes fargekombinasjonen var skikkelig fin. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=40376577&fks=40376577

 

 

Lippers: Hvor holder du til btw? Om ikke prøvekjøring, så er jeg veldig interessert i å ta en titt på bilen og prate litt RR ved anledning utover vinter/våren!

 

Lippers: Hvor holder du til btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har hatt megler i kåken i dag. Leilighet selges i april-mai. Men megler indikerte god sannsynlighet for RR-penger. Så får jeg overlate til dama å finne ny kåk. Hun er inneforstått med RR og gira. (fant henne på tinder, hvor hun var avbildet med en defender. Faren har hatt tre RRC'er)

Eller. Det blir RR. Det ble bankers idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart med det. RR settes generelt pris på av de kvinnelige innslagene i familien.

Det er jo så utrolig behagelig å være passasjer i de bilene. Gode seter, god plass, god oversikt. solid varmeanlegg/kjøling. Føles trygt, null støy, godt stereoanlegg, bra leselys osv.

 

Hele familien elsker vår.

 

Første opplevelse jeg hadde med det, var når jeg hadde en P38 -98 4.6HSE.

Plutselig ville alle i familien bruke den som feriebil heller enn en loaded BMW 530d stv -06. Det var da jeg innså at jeg bare måtte selge BMWen. Objektivt sett en mye bedre bil. Men nei.

 

Det verste er at etter at jeg besluttet å fikse mesteparten selv på bilen, er det blitt et veldig billig bilhold.

Og jeg koser meg med litt skruing i ny og ne.

Fantastisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg elsket 4.4'en jeg hadde men forbruket ble voldsomt som eneste bil. Men nå er ting ganske endret og vi har en GTE som daglig bil og to andre sommerbiler. Så tanken er at et noe lavere forbruk på tdv8 og ikke 30.000 km i året på den gjør at en nyere og dyrere L322 kan forsvares. Og jeg er ikke redd for å skru på bilen, selv om jeg håper å slippe de store tinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluetooth til telefon og Venture Cam (ikke samtidig). AUX fra bakseteunderholdningen bak sammen med AV-inngang. Fungerer bra med kabel til telefon for Spotify, Podcast, nettradio etc, men ingen info i displayet i bilen, kun på tlf. Volum virker på rattet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer du bluetooth filene får du automatisk oppkobling, og siste/tapte/mottat. Og telefonliste.

 

Kun minijack på aux. Du har flere innganger bak dersom du har dvd og skjermer i nakkestøttene, men de fungerer kun bak. Med høretelefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lippers og Ketil: dere sier ikke helt det samme om aux? Kan jeg ettermontert noen gode løsninger? På L322 med bmw systemet, altså før facelift er det noen muligheter for oppgraderinger via UK. Hva med fordsystemet i facelift?

 

Jeg trenger ikke info i display. Trenger bare å kunne ringe via mediasystemet og høre på lyd ut av telefon. Driter i DAB osv, men gidder ikke FM-sender i en bil til 400.000.

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius - med fare for at jeg misforstår deg, du behøver ingen ettermontering/oppgraderinger av en TDV8 (med aux-kontakt bak) for å oppnå følgende;

 

- Når du har parret telefonen til bluetoothsystemet i bilen så kan du ringe via mediesystemet.

- Når du bruker en kabel med minijack mellom telefonen og aux kontakten bak mellom forsetene (og velger "aux" i mediasystemet), så får du lyden fra telefonen ut i bilens høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker serviceintervallet på disse bilene?

 

Fått tips om bil som kommer for salg. 36.000km siden forrige merkeverksted-service. 16.000km siden forrige EU, ifjor på denne tiden. Men lyser en gul motorlampe jeg må finne ut av, dessuten gjøre en inspeksjon av bilen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er 20.000 km. Serviceboka ligger ute i bilen men jeg er nesten helt sikker.Det var i min bok foretatt hver 20.000 ihvertfall. I mitt eie nå skifter jeg olje hver 10.000 km på den motoren grunnet turbohavarier som er mye omtalt på disse.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...