Gå til innhold

Mystisk vannlekasje


LandRoverE6

Anbefalte innlegg

Hei alle og godt nyttår

Sliter med en kjøleveskelekkasje jeg ikke finner ut av på min FFRR 2005 TD6.

Byttet pumpe og pakning sist uke og alt er bra på den siden av motoren. Alt er tørt og fint i området etter jeg startet motoren, men det begynte å lekke at annet sted...

Først merket jeg at kjøevesken dryppet fra undersiden i området girkassen og motoren er boltet sammen (bell housing området). Ikke lenge etter begynte det å dryppe fra oversiden av differensialen fremme på førersiden. Området over differensialen er det mange slager som fører kjæleveske, men alle slangene som er synlig er tørre. Det ser ut som om det lekker (les fuktig) et sted under /ved oljefilteret og over girkassekjøleren. Området er vanskelig å komme til og klarer ikke helt å helt å finne ut av det.

Er det noen som har vært borti den samme problemstillingen? Noen som kan ha en ide om hvor vannet kommer fra?

All info er god info, er rimelig fortvilt og frustrert....

 

Mvh

 

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Har sjekket rundt på div forum og begynner å mistenke girkasse kjøleren er problemet. Kjølevannet går gjennom kjølere og det er en pakning som holder vesken i systemet. Mistenker at pakningen har takker for seg.

Er det noen som har erfaring med å bytte pakningen i girkasse kjøleren?

 

Mvh

 

Karsten

 

 

Screen Shot 2017-01-01 at 17.42.08.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og sikkert et lignende problem jeg nettopp har oppdaget. Begynte før jul med at jeg fikk beskjed om coolant level. Og det har blitt hyppigere siden første gangen. Det kan ikke være noe stor lekkasje, men jeg tror nok det lekker en plass. Det kan se ut som om det er litt vått rundt vannpumpa og termostaten eller på slangene rundt der. Og det lukter frostvæske når jeg åpner panseret. Er det noen som vet om det et standard feil på f eks vannpumpe og termostat, og det gjerne ryker og må byttes etterhvert ( gått snart 220) den ekstra elektriske pumpa har jeg og gm feilmelding på Open circuit, men den er helt tørr på utsiden og under den.

Har noen tips til hva som er vanlige lekkasjer så tas det imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Byttet vannpumpen og termostaten i November 2016 (KM stadnn 260K) pga av en lekkasje av den typen du nevner. Åpnet opp og fant ut at plasten inni termostaten hadde knekt og den presset plasten på termoastaten ut av form og lakk veske når temperaturen kom opp i systemet. Vet ikke om det er en del som skal byttes etter hvert som bilen kommer opp i årene, men det er klart at noen ganger må man bare bytte. Å bytte pumpen er ikke noen stress. Tok ikke lang tid, men det er greit å ha plass å holde på med reparasjonen. Husk å bytte skruer, BMW anbefaler å bytte skruer om man bytter pumpe. I tillegg å dra til med momentnøkkel; lite kult å holde på med en knekt skrue man ikke klarer helt å se.

 

@Martin M: Takk for linken til FFRR. Har vært inne på forumet og sett, men klarer ikke å finne noe info på TD6 og girkassekjøleren. Ser ut som om V8 modellen og TD6 modellen har mye til felles (takk og pris). Leste et sted på FFRR at girkassekjøleren er noe underdimensjonert og flere på om at enhetens manglende evne til å kjøle oljen tilstrekkelig er opphavet til noen girkasse havari og slitasje. Noe du har hørt også?

 

Mvh

 

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det rimelig kurrant å bytte både termostat og pumpe? Byttet du Driv reim og samtidig?

Tok du av vifte og kåpe? Vifta mener jeg at jeg har prøvd å ta av før, men at jeg løste det uten å ta den av. Har du vært borti den elektriske ekstra pumpa som sitter ved fjærbeinet på venstre side? Jeg får feilmelding "Open circuit" på den og når jeg måler den så viser det i grunnen uendelig motstand og. Du hadde ikke kunnet målt din for å ha en referanse på hva man bør måle på den pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det var rimelig kurant å bytte begge delene. Etter å ha vært av og på med pumpen 2 ganger så vil jeg anbefale å bytte begge delene når du først har alt av.

 

Tok av kopen og viften for å komme til vannpumpen. Tok av reima og satt på ny første gang jeg hadde ut pumpen, tenkte det var greit å gjøre siden alt var av.

 

Har ikke vært borti den elektriske pumpen dun nevner. I grunn litt usikker på hvilken du mener, men om du sender meg en PM med bilde kan jeg sjekke min. Har du målt «open circuit» med voltmeter eller diagnose maskin, type Hawkeye? Har både hawkeye og voltmeter.

 

Mvh

 

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har ikke hørt at det er kjøling som er årsaken til problemene med girkassene på diesel. Trodde dette relaterte seg til dårlig materiale i ventilblokka som styrer giringen (avgir spon), samt at girkassa også er konstruert slik at den slurer en del og ikke går i lock up.

 

På 4.4 v8 bensin vet jeg at girkassekjøleren tar vann fra de nederste ribbene på radiator, disse har en tendens til å kollapse når bilen blir gammel noe som hindrer optimal kjøling. I tillegg kan slangene til og fra kjøleren til girkassa kollapse innvendig som hinder flow av girolje.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd med trykktester nei. Har ikke det. For eliminere at det ikke kommer kompressjonstrykk i kjølevannet da eller? Ville ikke vannet dratt et annet sted enn termostaten om topp-pakningen røk? Så hvis det var eksos så burde jo væska blitt veldig varm. Og eksos i ekspansjonstanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...