Gå til innhold

Hundetips?


guskur

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bur til frøkena? Bur som lar hunden sitt, stå og snu seg rundt er hverken straff eller dyreplageri. Mindre frustrasjon og bedre hundehold. Frøkena er kanskje litt hormonell for tiden også? Aktivitet og foringstidspunkt er også elementer å drodle litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret savner flokken sin, verre er det ikke. Og samjeden mistrives virkelig adskilt fra flokken!

Om hunden må være adskilt fra dere på natta er bur en bedre løsning enn eddik og dill og dall. Våre hunder har alltid fått gå fritt i huset, 100% uproblematisk etter kort tilvenningstid.

 

Om jeg noen gang skal ha en ren langturhund blir det samojed, stabile vesen med utrolig seig arbeidslyst. Mangler luktesans da, en kompis har hatt en del av de og opplevd at de rett og slett har gått seg bort, evner ikke spore seg tilbake. Null reaksjon om vi krysset helt ferske spor av hjort, rådyr, rev osvi.

Men synet var det lite galt med, katter langt f... i vold ble spottet, småfugler fanget i flukt og etthvert forsøk på å lure i seg en liten godbit oppdaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler luktesans da, en kompis har hatt en del av de og opplevd at de rett og slett har gått seg bort, evner ikke spore seg tilbake. Null reaksjon om vi krysset helt ferske spor av hjort, rådyr, rev osvi.

 

Da har denne frøkna fått nese .. Masse hjort/rådyrspor i marka i nærområdet og Alfa kobler seg lett på dem. Godt med lang line når vi rusler i skogen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret savner flokken sin, verre er det ikke. Og samjeden mistrives virkelig adskilt fra flokken!

Om hunden må være adskilt fra dere på natta er bur en bedre løsning enn eddik og dill og dall. Våre hunder har alltid fått gå fritt i huset, 100% uproblematisk etter kort tilvenningstid.

 

+1 eller hva det heter, la hunden gå fritt. Dette er jo også bare valpen enda, unghunden min på 2,5 år sluttet å tygge i stykker ting for ca. 8 måneder siden, min erfaring er at tispene holder på litt lenger med den typen tull. Det er kjedsomhet og ensomhet som trigger det der.

 

Ikke putt en samojed i bur medmindre dere skal kjøre noe sted, jeg tror det er forskjell på raser der. Jeg har hatt SH og har nå to NEG, dette er ikke hunder som skal være innestengt i bur, de hater det.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Da har man tatt sjansen og byttet listverk på vaskerommet.. og det ser lovende ut.

 

Bikkja har grodd til og blitt fornuftig. Eller i det minste så fornuftig den kan bli i en alder av 18 måneder..    og en suveren turkamerat er hun blitt også, både for store og små i familien.

19961630_10154611686446994_4060704150192815530_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Trivelig med hund. Vokst opp med hund, og det er veldig koselig.

 

Egen erfaring fra lignende problem:

 

Hadde et lignende problem med den første collien modern og fadern hadde. Dette var på det glade 80-tall med vegg-til-vegg-tepper i mye av huset. Før den ble helt husren, så ble den stengt inne i TV-stua mens menneskene var på skole/jobb. Det gikk hardt utover inventaret. Den ble raskt husren, men siden den gnagde såpass på møbler, så hadde vi ikke videre lyst til å slippe den løs i resten av huset, og risikere at både salong og spisestue skulle bli "tyggeleker". (Joda, hunden hadde nok av tyggeleker og andre leker - men når den var alene var det møblene det gikk utover)

 

Da den omsider fikk lov til å være i hele huset når den var alene, så ble det slutt på møbeltygging. Antar at den tyggingen var et resultat av frustrasjon. Det ble forsøkt med alle mulige remedier. Fra de man får kjøpt i butikk til salt, pepper, eddik... You name it. Hjalp ikke før det ble frislipp.

 

Men - godt at det ordnet seg for dere også. Flott bisk.

 

Opphavet er forøvrig nå på sin tredje collie - og bortsett fra noen småting, så er de skremmende like mht oppførsel og personlighet. Om det er rase eller oppdragelse vet jeg nå ikke, men trivelige hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...