Gå til innhold

Ny fascinasjon - underwood no.5


sveinikr@hotmail.com

Anbefalte innlegg

Jeg er sikkert ikke den eneste som har ramlet over ei gammel, mekanisk skrivemaskin og latt meg fascinere.

 

Jeg har smurt opp ei maskin fra 1916 og synes den er vakker i all sin mekanikk.

 

Må nye bånd bestilles fra ebay, eller finnes det innenlands leverandører?

 

(Slike maskiner kunne jeg lett bli samler av, men skal prøve å ikke hengi meg helt. Har jo Tom å ta vare på...)

 

SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler fascinasjonen, og endelig en post hvor forumnavnet mitt kommer til sin rett.... Det hender at uoriginale spoler til gamle maskiner ikke passer 100%, men det pleier å være 1/2-toms bredde på amerikanske maskiner fra den perioden, og du kan dermed bare ta løs originalspolene og sveive innpå et vanlig 12 mm Pelikan-bånd, vanligste type er DIN2103, som ble brukt på en mengde europeiske maskiner. Fascinerende maskiner, utrolig flott mekanikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker rødt/sort bånd godt.

Liten spak man flyttet for å velge mellom øvre og nedre del av båndet evt. skrive uten bånd.(Stensil,tror jeg)

Morsomt å skrive med fargeskift til stadighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndene jeg bestilte skal passe underwood no 3, 4 og 5. Plug & play, forhåpentligvis. Jeg har spoler, så worst case er ikke så verst. Greit å vite om universalmuligheten også, så takk for det!

 

Artigere å fikle med enn å skrive på, men blir jo gøy å skrive alvorlige ting på den. Testament og hjertesmerte-dikt, f.eks.

Gaute: underwood 5 har ikke rettetast, men et skritt tilbake og bindestrek (overstryking) er mer sexy for ekte menn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

 

Går endel innom bruktsjapper og kikker når jeg har tid.

Mange har symaskiner i alle aldersklasser,

men skrivemaskiner generelt er sjelden vare .

Men det var kanskje flere syersker enn skribenter før.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler fascinasjonen, og endelig en post hvor forumnavnet mitt kommer til sin rett.... Det hender at uoriginale spoler til gamle maskiner ikke passer 100%, men det pleier å være 1/2-toms bredde på amerikanske maskiner fra den perioden, og du kan dermed bare ta løs originalspolene og sveive innpå et vanlig 12 mm Pelikan-bånd, vanligste type er DIN2103, som ble brukt på en mengde europeiske maskiner. Fascinerende maskiner, utrolig flott mekanikk.

 

 

Ja, jeg har lagt merke til forumnavnet ditt, og tenkte du vel var skrivemaskinentusiast ^_^

 

Har man skrivemaskin må man skaffe seg et brevkurs i touchmetoden, maskinskrivingskunsten bør ikke besudles med selvlært fåfingerdytting. Jeg hadde valgfag i metallsløyd og maskinskriving, først manuell så elektrisk, skoleåret 71/72, fjernskriveropplæring og praksis i 1977 og har siden jobbet både med diktafon og skrivemaskin. Kjekt det :)

 

CO_Port_SilentSuper_1950s_Green_L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange maskiner på finn, fort gjort å fylle opp skap og hyller... men vanskelig å finne de helt store klassikerne. Jeg fikk tak i en Olympia SM3 fra ca 1958, som er utrolig finslipt og jevn i tastene. Hadde stått i 20 år og var størknet, men wd40 og trykkluft løser det opp. En annen knallgod maskin fra den perioden er reiseskrivemaskinene fra svenske Halda, som også er ganske lett i avtrekket, og nydelige i design og finish. Rart hvordan denne teknologien og finmekanikken, som før fantes på alle kontorer over hele verden, og var ekstremt forfinet, ble helt borte på så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg leste den , jeg også , og fant ut at min LFT (let-finn-trykk) ikke kvalifiserer til eierskap av skrivemaskin.

Frustrerer ofte ymse instanser med håndskriften min på snailmailpapir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gautes skrev:

Jeg leste den , jeg også , og fant ut at min LFT (let-finn-trykk) ikke kvalifiserer til eierskap av skrivemaskin.

Frustrerer ofte ymse instanser med håndskriften min på snailmailpapir.

 

 

Du har LFT og har du LFTF... (Let-Finn-Trykk.. FA*N!)

 

8 timer siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Link til regnemaskina: Dalton

 

 

Artig. Morsomt med slike maskiner. Skrivemaskiner er jo artig (hadde en gang en eldgammel elektrisk Adler), men synes nok at mekaniske "datamaskiner" er enda mer spennende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...