paaljt Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 hei folkens, enda en ny post om vibrasjon i d3.. har gått gjennom de fleste postene på forumet, men finner ingen som er ca lik. d3, 2008, 196' km. Kjennes ut som om bilen er blitt mer sensitiv ovenfor underlaget, at den er blitt stivere. den glir ikke så mykt som vanlig over veien. sikkert ingen sammenheng, men høytrykkspylte bilen forrige søndag, første langtur på motorvei og i hastigheter 60-90 så er det mikro risting der amplituden øker med hastigheten. fakta: -starter i 60-90 km/t ca. -følger bilen helt ned til 20-30 km/t -ikke tilstede ved oppstart -ikke jevn dur/risting- kjennes ut som man kjører på veldig grov asfalt. -varierer kanskje litt med underlaget (usikker) -virker ikke som om frekvensen varierer med hastigheten. bare amplituden. -ingen lyd (hører ingen ting med vinduene nede) -samme frekvens/amplitude risting i nøytral og i alle turtall på motor -Edp har hengt på tiligere, men det var en helt annen type vibrasjon (jevn og dypere) -ingen feilmelidinger (alt fungerer, epb, EAS etc.. ) -alt av bærearmer foran + bak byttet -sjekket loddene på felgene og er på plass på alle 4 hjul. må sjekke hjulmutterene, men tviler på at det er dette. -fant en bolt (typ m8) i det ene dekket -kan den lage vibrasjoner? turde ikke fjerne, vet ikke hvor dypt den går. gjenstår å bytte til sommerdekkene og teste for å utelukke vinterdekkene. kan det være hjullager? det ble byttet foran V+H for 88' km siden. kan demperene plutselig blitt så slitte at de mister dempingen, men beholder fjæringen? kjenner ikke til hvordan slitte luftdempere kjennes ut. ikke byttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oeberggren Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Skudd i blinde her, men kan det være stabstagforinger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Skudd i blinde her, men kan det være stabstagforinger? nja. de ble byttet foran for ca 20' km siden. Kommer ingen klunk/dunk/knepp ved dumper, hull etc.. men tenker på at jeg kan ha spylt bort/bøyd noe under bilen med høytrykket? Er jo relativt kraftig trykk. må sjekke grundig under bilen i dag. bakre mellomaksling, opphengslageret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Har forresten sett at drive belt tensioner, den du ser når man kikker ned i motoren mellom viften og motor på drivers right, hopper og spretter på tomgang 1-2 cm opp og ned. vanlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg har hatt en slik vibrasjon som har kommet og gått. Trodde jeg hadde løst det med å smøre glidesporene til bremseklosser bak. Skiftet imidlertid parkbrems-sko igår, og den enne var belegget helt tygd av. Da mine vibrasjoner har kommet og gått er det for tidlig å si om det er noen årsakssammenheng. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.T Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Hadde samme på vår D3. Gått 185k. Da var diagnosen bakre mellomaksling. Oppheng.. Kom av og til risting mellom 50-120km/t, så forsvant det ved full stopp.. Så kunne den komme igjen etter en stund.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srb Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Hadde lignande på min,periodisk,litt etter kor hardt det bremset,var stempel i bremsecaliper v,side bak som satt fast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjetiljy Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Sjekk for slakk i hjullager for å eliminere. Byttet nettopp for andre gang høyre foran.. har gått 196' Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Siden vibrasjonene kom etter høytrykksspyling ville jeg startet med å ta av hjulene og vaske dem grundig på innsiden. Der legger det seg opp lag med skitt som stivner, og når du spyler vil du spyle bort skitt gjennom felgen der det er åpninger. Utrolig hvor mye skitt veier, og det kan skape stor ubalanse. Uansett greit å luke ut dette før du starter i den dyre enden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Sjekk for slakk i hjullager for å eliminere. Byttet nettopp for andre gang høyre foran.. har gått 196' Sett kun Timken/Orginal lagre/hub på disse bilene, sett og hørt så mange andre som har prøvd annet og det funker som regel ikke lenge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Her var det mange bra forslag! Takker så mye. Lyden er at det kjennes mer slik at man har punktert, type brumming. ganske kraftig sådan i 100 km/t.. Men tenker hjullager ja. må få jekket opp bilen og sjekket. Da er da man skulle hatt gårdsplass.. sukk. men vil hjullager lage vibrasjon, ikke lyd? ser det er litt ymse symptomer, men flesteparten er det lyd, hvining, grinding noise mellomaksling er også noe... Ingen av kaliperene/skivene/hubbene var spesielt varme etter 20 min på motorvei. Og skitt på felgene ja... det er godt poeng! kan stikke ut å vaske dem med en gang. Endret 28. desember 2016 av paaljt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Vil tro en M8-bolt vil gi godt med vib i høye hastigheter, så den ville jeg fjernet snarest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 En 35mm m8 er tett oppunder 15g.http://www.metiza.net/docs/din6.pdf Jeg vil si - start med å sjekke at alle hjul sitter godt (har hatt en skikkelig ekkel opplevelse med bolter som kunne vært skrudd bedre) og ta en skikkelig innsidevask av felgene. Du kan få noe som likner betong inni felgene om du har kjørt lengre på våt grusvei og bilen har fått stå og tørke med dette. Det er vanskelig å få ut. Holder med Lafterolf i at det er like greit å dra av hjulene ett etter ett for å sjekke dette. Så tar du den bolten i samme slengen. Begynn med dette som tross alt er billig å sjekke. Bekymre deg for andre ting først etter at du har sjekket de enkle tingene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KungFuDisco Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Hadde noe lignende på min D3, var også noe treg på styring, viste seg og være endeledd på rattstamme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 Problem solved. Hjalp og vaske felgene. Gravde frem et par teskjeer med 'sand/sement' som hadde størknet innimellom eikene. Som sikkert hadde samlet seg der etter at jeg hadde spylt bilen. Thanks folks! Puh.. Mye bra tips, sjekk det enkle først. Alltid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Supert når det ordner seg, ikke minst på en enkel og billig måte ???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjetiljy Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Gammel gjørme fra elvedalen?! ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 Gammel gjørme fra elvedalen?! ? Haha! Makan til sticky gjørme. Kunne vært! Men selvvasken på statoil gjøvik fikk kjørt seg der..! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.T Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Alltid bra når løsningen blir publisert her inne også!! ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Problem solved. Hjalp og vaske felgene. Gravde frem et par teskjeer med 'sand/sement' som hadde størknet innimellom eikene. Som sikkert hadde samlet seg der etter at jeg hadde spylt bilen. Thanks folks! Puh.. Mye bra tips, sjekk det enkle først. Alltid. Godt å høre at det var så enkelt! Men fjern den bolten, er du snill. Gjerne hos en dekksjappe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Godt å høre at det var så enkelt! Men fjern den bolten, er du snill. Gjerne hos en dekksjappe. Amen. Er du riktig "heldig" fører denne til at du får en ganske så kjedelig opplevelse i høy hastighet - eller at den løsner og går i frontruta på en annen bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.