Gå til innhold

Underlig risting D3


paaljt

Anbefalte innlegg

hei folkens, enda en ny post om vibrasjon i d3.. har gått gjennom de fleste postene på forumet, men finner ingen som er ca lik.

 

d3, 2008, 196' km.

 

 

Kjennes ut som om bilen er blitt mer sensitiv ovenfor underlaget, at den er blitt stivere. den glir ikke så mykt som vanlig over veien.

 

sikkert ingen sammenheng, men høytrykkspylte bilen forrige søndag, første langtur på motorvei og i hastigheter 60-90 så er det mikro risting der amplituden øker med hastigheten.

 

fakta:

-starter i 60-90 km/t ca.

-følger bilen helt ned til 20-30 km/t

-ikke tilstede ved oppstart

-ikke jevn dur/risting- kjennes ut som man kjører på veldig grov asfalt.

-varierer kanskje litt med underlaget (usikker)

-virker ikke som om frekvensen varierer med hastigheten. bare amplituden.

-ingen lyd (hører ingen ting med vinduene nede)

-samme frekvens/amplitude risting i nøytral og i alle turtall på motor

-Edp har hengt på tiligere, men det var en helt annen type vibrasjon (jevn og dypere)

-ingen feilmelidinger (alt fungerer, epb, EAS etc.. )

-alt av bærearmer foran + bak byttet

 

-sjekket loddene på felgene og er på plass på alle 4 hjul. må sjekke hjulmutterene, men tviler på at det er dette.

-fant en bolt (typ m8) i det ene dekket -kan den lage vibrasjoner? turde ikke fjerne, vet ikke hvor dypt den går.

 

gjenstår å bytte til sommerdekkene og teste for å utelukke vinterdekkene.

 

kan det være hjullager? det ble byttet foran V+H for 88' km siden.

kan demperene plutselig blitt så slitte at de mister dempingen, men beholder fjæringen? kjenner ikke til hvordan slitte luftdempere kjennes ut. ikke byttet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i blinde her, men kan det være stabstagforinger?

 

nja. de ble byttet foran for ca 20' km siden. Kommer ingen klunk/dunk/knepp ved dumper, hull etc..

 

men tenker på at jeg kan ha spylt bort/bøyd noe under bilen med høytrykket? Er jo relativt kraftig trykk. må sjekke grundig under bilen i dag.

 

bakre mellomaksling, opphengslageret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten sett at drive belt tensioner, den du ser når man kikker ned i motoren mellom viften og motor på drivers right, hopper og spretter på tomgang 1-2 cm opp og ned.

 

vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en slik vibrasjon som har kommet og gått. Trodde jeg hadde løst det med å smøre glidesporene til bremseklosser bak. Skiftet imidlertid parkbrems-sko igår, og den enne var belegget helt tygd av. Da mine vibrasjoner har kommet og gått er det for tidlig å si om det er noen årsakssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme på vår D3. Gått 185k. Da var diagnosen bakre mellomaksling. Oppheng..

Kom av og til risting mellom 50-120km/t, så forsvant det ved full stopp.. Så kunne den komme igjen etter en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vibrasjonene kom etter høytrykksspyling ville jeg startet med å ta av hjulene og vaske dem grundig på innsiden. Der legger det seg opp lag med skitt som stivner, og når du spyler vil du spyle bort skitt gjennom felgen der det er åpninger. Utrolig hvor mye skitt veier, og det kan skape stor ubalanse.

 

Uansett greit å luke ut dette før du starter i den dyre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk for slakk i hjullager for å eliminere. Byttet nettopp for andre gang høyre foran.. har gått 196'

Sett kun Timken/Orginal lagre/hub på disse bilene, sett og hørt så mange andre som har prøvd annet og det funker som regel ikke lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange bra forslag! Takker så mye. :)

 

Lyden er at det kjennes mer slik at man har punktert, type brumming. ganske kraftig sådan i 100 km/t..

 

Men tenker hjullager ja. må få jekket opp bilen og sjekket. Da er da man skulle hatt gårdsplass.. sukk.

 

men vil hjullager lage vibrasjon, ikke lyd? ser det er litt ymse symptomer, men flesteparten er det lyd, hvining, grinding noise

 

mellomaksling er også noe...

 

Ingen av kaliperene/skivene/hubbene var spesielt varme etter 20 min på motorvei.

 

Og skitt på felgene ja... det er godt poeng! kan stikke ut å vaske dem med en gang.

 

Endret av paaljt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 35mm m8 er tett oppunder 15g.
http://www.metiza.net/docs/din6.pdf

 

Jeg vil si - start med å sjekke at alle hjul sitter godt (har hatt en skikkelig ekkel opplevelse med bolter som kunne vært skrudd bedre) og ta en skikkelig innsidevask av felgene. Du kan få noe som likner betong inni felgene om du har kjørt lengre på våt grusvei og bilen har fått stå og tørke med dette. Det er vanskelig å få ut. Holder med Lafterolf i at det er like greit å dra av hjulene ett etter ett for å sjekke dette.

Så tar du den bolten i samme slengen. ;)

 

Begynn med dette som tross alt er billig å sjekke. Bekymre deg for andre ting først etter at du har sjekket de enkle tingene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem solved.

 

Hjalp og vaske felgene. Gravde frem et par teskjeer med 'sand/sement' som hadde størknet innimellom eikene. Som sikkert hadde samlet seg der etter at jeg hadde spylt bilen.

 

Thanks folks!

 

Puh.. Mye bra tips, sjekk det enkle først. Alltid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem solved.

 

Hjalp og vaske felgene. Gravde frem et par teskjeer med 'sand/sement' som hadde størknet innimellom eikene. Som sikkert hadde samlet seg der etter at jeg hadde spylt bilen.

 

Thanks folks!

 

Puh.. Mye bra tips, sjekk det enkle først. Alltid. :)

Godt å høre at det var så enkelt! Men fjern den bolten, er du snill. Gjerne hos en dekksjappe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det var så enkelt! Men fjern den bolten, er du snill. Gjerne hos en dekksjappe. :)

 

Amen. Er du riktig "heldig" fører denne til at du får en ganske så kjedelig opplevelse i høy hastighet - eller at den løsner og går i frontruta på en annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...