Gå til innhold

CB Radio og jaktradio


Olecash

Anbefalte innlegg

Tja, jeg har en jaktradio som jeg har fått programmert inn NLRK sin kanal på, så det er tydeligvis mulig, men jeg har fint lite kunnskap om temaet ut over det. Min er en helt standard, norsksolgt, ca. 15 år gammel jaktradio. Programmeringa ble gjort hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CB gå på 27 Mhz og jakt frekvens gå på rundt 143MHZ, så radio må har en bredd frekvens område, noen some jeg tror ikke finnes.

 

Desulten måtte du har 2 antenna som var stemte på hvert frekvens.

 

Radio hadde neppe vært billig, derfor er det billigere med 2 radio.

 

Siste nevn krever lisens fra NJFF selv om den ikke forbedre rekkevidda.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å modifisere enkelte amatør-radioer slik at de kan sende og motta CB og VHF.

Finner garantert how-to om en applikerer litt google-fu på sin EdB-maskin.

 

måtte sjekke før jeg ga feil info her, en Yaesu FT817 kan sende og motta CB, VHF og UHF.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er mulig å modifisere enkelte amatør-radioer slik at de kan sende og motta CB og VHF.

Finner garantert how-to om en applikerer litt google-fu på sin EdB-maskin.

 

måtte sjekke før jeg ga feil info her, en Yaesu FT817 kan sende og motta CB, VHF og UHF.

 

Yaesu 857 og 897 kan også, har 817 og 857, men billig er dem ikke (hadde glemt at disse radio kunne modifiseres - men det er ikke rett fram).

 

Begge krever egen antenna for de frekvens de skal opererer om, eller en multiband antenna.

 

Det er fremdeles billigere å kjøpe en CB pakke til rett over 1000 lapp og en kina jakt radio til sammen enn å bruke kr 7900 på en Yaesu 817 eller Kr 9696 Yaesu 857 (norske forhandler pris) .

 

Dessulten modifikasjon krever litt fint mekanisk med å (antar) å fjerne diode som er sikkert surface mounted.

 

Du ble nok fersket om du brukt en 817/857 på CB band pga klarhet i tale ble ikke helt likt CB.

 

Løvlighet er også ikke helt på dinside, da skal også radio programeres, det er ikke vanskelig men kreves litt insats.

 

ja det finnes mulighet å gjøre det med 1 radio, men jeg tenkte kun handholdt radioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hverken modifisering eller bruk av en slik vill være lovelig. Ikke bruk av jaktradio til koseprat på offoradtreff heller. Og om en ikke aner hva en driver med kan en fort komme i trøbbel (har opplevd folk med 200kroners Kina programerbar VHF sende på veldig feil frekvenser..).

Sånn programerbare radioer er heller ikke lov å bruke (radioamatørerer her vel muligens lov?)

Verbotten.

Og det finnes garantert håndapparat som klarer både CB og VHF:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lovlig? neppe..

 

Tja, er jo slutt på å at folk med vhf skal betale avgift for håndholdt utstyr så sånn sett så er det jo ok, er selvfølgelig en fordel å holde seg unna frekvenser som andre bruker (amk, fly ol.)

 

Kjører man på jaktkanaler, sikringskanaler ol. så er det vel ingen som reagerer.

 

Fordelen med programmerbare radioer som f.eks Baofeng, er jo at du kan tilpasse deg der du kjører, er bare å legge inn den kanalen/frekvensen som til en hver tid benyttet.

Og Baofeng kan du programmerer via pc, så legger du inn alle aktuelle kanaler på en håndholdt, så har du en fil du kan kopiere over til andre dersom du har flere radioer eller en kompis med samme radio.

 

Jeg har vært med å test Baofeng radio via militære frekvenser mot fartøy fra forsvaret og funksjonaliteten / rekkevidden er meget god med rett antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er inegn "frie" VHF-frekvenser; all bruk krever lisens og/eller sertifisering.

 

Baofeng (som har endel knallgode radioer!)div andre Kinaradioer er lov å kjøpe, selge, eie osv men ikke lov å bruke. Og ja, det gjøres kontroller; de hadde grei fangst i forfjor når politi, naturoppsyn og PTT sjekket papirer hos storviltjegere i endel distrikt.

Starfferammen er bot eller fengsel inntil 6 måneder.

 

Generellt, om en ikke vet hva en holder på med-holde seg til PMR og PR og la VHF i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er inegn "frie" VHF-frekvenser; all bruk krever lisens og/eller sertifisering.

 

Baofeng (som har endel knallgode radioer!)div andre Kinaradioer er lov å kjøpe, selge, eie osv men ikke lov å bruke. Og ja, det gjøres kontroller; de hadde grei fangst i forfjor når politi, naturoppsyn og PTT sjekket papirer hos storviltjegere i endel distrikt.

Starfferammen er bot eller fengsel inntil 6 måneder.

 

Generellt, om en ikke vet hva en holder på med-holde seg til PMR og PR og la VHF i fred.

Hvorfor det? Jaktradio og sikringsradio er det mest anvendte til friluftsbruk bla av jegere. SRadioen til 236kr i året så er alt på det tørre. Verden har gått videre og alternative kommunikasjonsløsninger brukes i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det krever godkjent radio og lisens..

Det er ingen betaling for lisens på jaktradioer, du kan bruke en hvilken som helst radio men ja du må holde deg unna de kanaler du ikke har lov å bruke. Jaktkanalene kan alle bruke.

De som blir tatt for ulovlig bruk har nok operert på kanaler de ikke skulle vært på over tid. Brukes med sunn fornuft er vel stikkordet.

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt og dette har opphørt, jeg har sjekket med forhandler som sier at avgiften for min jaktradio har opphørt. har ikke mottatt krav på årlig lisens på flere år.

Men for all del jeg skal ikke være påståelig :-) ser jo at NJFF skal innkrev konsesjonsavgift dette er vel den gamle lisensavgiten. Jeg har aldri mottatt noe slikt krav fra NJFF

 

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selv ansvarlig for å betale og for å bruke godkjent radio.

At forhandler sier noe annet tyder på kjempeseriøs sjappe....

 

NJFF leier disse frekvensene og betaler en solid sum i året for de, hver og en avgjør om de vil betale sin bit eller snylte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre ferdig dette med div VHF-utstyr

 

https://www.njff.no/jakt/Sider/Jaktradio.aspx

http://www.sikringsradioen.no/for-hvem-og-til-hva-skal-sradioen-brukes/

 

Bruk av maritim VHF krever lisens og sertifikat; utstyret skal være minimum "rattmerket".

 

Takket være vår alles favoritt, EU, er det fri omsetning av radioer, radarvarslere, scannere og masse annet, det betyr slett ikke at det er fritt fram å bruke. Opplevelser med spesiellt maritim VHF har overbevist meg om at for mange ikke aner hva de holder på med når de leker med programerbare kina-radioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...