Ruffykid Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Hei, noen her som kan gi meg noen tips ang bytte av hjullager, høyre foran på min Land Rover Discovery 4 2009mod? 1. Er dette noe man fint kan utføre selv hvis man har tilgang på verksted og skikkelig verktøy eller anbefales det ikke? 2. Bør jeg bytte hele delen med Nav'et inkludert hjullageret istedet for å kun bytte hjullageret? 3. Hvilken pris snakker vi om jeg får dette ordnet på et verksted? 4. Noen anbefalinger til steder jeg kan handle delene, om jeg skal utføre dette selv? Takk for alle svar Endret 15. desember 2016 av Ruffykid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CGLR4 Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 Dette er veldig enkelt og noe du helt klart kan gjøre selv hvis du er litt nevenyttig. Lageret er komplett med hub, altså er hele navet en enhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 15. desember 2016 Del Skrevet 15. desember 2016 (endret) Som CGLR4 sier - enkel jobb som du fint greier selv. 1. Trenger ikke en gang verksted, men det er jo alltid litt mer trivelig å skru i en garasje enn ute på en gårdsplass en sur vinterdag. Holder lenge med vanlig verktøy. Du trenger 12-kantpipe for å ta av bremsekalliper, ellers er alt A4. Det er også stor sannsynlighet for at du trenger ei slegge. 2. Lageret er i en hub, så både nav og lager skiftes samtidig. 3. Et sted rundt 10.000 kr 4. Jeg har handlet på http://www.rimmerbros.co.uk men det er mange andre gode og rimelige forhandlere der ute. Jeg kjøpte OEM-lager første gang, de holdt ikke så veldig lenge, så jeg har holdt meg til orginallager etter det. Jobben er ganske rett frem. Jekk opp bilen og plasser den på bukker. VIKTIG å ha den på bukker. Du vil ikke ha en Disco hverken i hodet eller på tærne. Skru av hjul, plukk av bremsekalipper (heng denne opp med ståltråd eller annet, så den ikke henger i bremseslangen) og bremseskive. Ta av navmutter. Løsne de fire boltene som holder HUB'en på plass. Skru også av bremseskjoldet. Begynn så å slå av HUB'en. Her må du sannsynligvis til med slegga. Ikke vær redd for å bruke MYE styrke om det sitter. Om du har skrudd av bremseskjoldet så får du slått fra litt flere vinkler, og da løsner den lettere. Sitter det helt grusomt så er det bare å spraye på med WD40 eller lignende og la det virke i noen timer før du prøver igjen. Noen ganger løsner det greit, andre ganger får man skikkelig trening. Men det går til slutt, og når man først får bevegelse på det, så kommer det oftest relativt raskt. Ingen grunn til å bekymre seg for denne jobben. En liten instruksjonsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=Hfg6dP2wLoo De tar imidlertid ikke av bremseskjoldet, men jeg anbefaler nå å ta det av. Lykke til. Endret 15. desember 2016 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Ja som nevnt dette er en enkel jobb du fikser fint selv, ca 1 time kan du regne på det på en side Kjøp Timken hub/lager, kjøp begge sider samtidig for går den ene siden er den andre som regel ikke langt vekke på å gå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 (endret) Som et lite tips: Før du demonterer bremsene, får du en hjelper til å sitte i bilen å trykke på bremsepedalen, slik at du enkelt kan løsne navmutteren på akslingen du skal skifte lager på. Det lønner seg også å ha en momentnøkkel når du skal skru navmutter på etter at du har byttet lager. Boka sier at denne skal skrus til med 340 Nm, og at du skal skifte navmutteren ut med ny, når du først har skrudd den av. Når du skrur til mutteren igjen, må hjelper inn i bilen å trykke på bremsen igjen. Eg hadde værken momentnøkkel eller ny mutter, og det gikk helt fint, og virker fremdeles. Endret 16. desember 2016 av Tysen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Det går fint å løsne navmutteren med hjulet på bakken, senterkoppen på felgen av (gjorde ihvertfall det på min, men da hadde jeg uoriginal felg...). Så klarer du deg uten hjelper til bremsepedalen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinarNa Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Sett den på bukk slik at du kan dreie forhjulene, mye lettere å skru da. På skruen som holder bremseskiva, kan det være greit å bruke varme på den, siden den sitte godt. Alternativt kan du borre den ut. Siden jeg har stor avdrager, slapp jeg å slå rundt med slegga og det var veldig kurant å få av den den gamle. Første gangen gu gjør det, tar det nok et par timer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommykrohn Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Lønner seg å ha en lang pipe og løsne sentermutter når bilen står på bakken. Om man har jekket opp og ikke har en kompis til stede kan man bruke en vedkubbe e.l. Mellom setet og bremsepedalen om man har elektriske seter som jeg måtte sist Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 Hubmutter skal ha vesentlig mindre moment enn 340 NM! Det var slik frå starten,men seinare redusert pga det momentet forkorte levetida. Ifølge desse skal det vere 230 NM http://www.disco3.co.uk/forum/topic57856.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruffykid Skrevet 20. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2016 Hey! Tuusen takk for alle gode råd og tips folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.