Gå til innhold

LR4 2009/2010 bytte av hjullager, høyre foran


Ruffykid

Anbefalte innlegg

Hei, noen her som kan gi meg noen tips ang bytte av hjullager, høyre foran på min Land Rover Discovery 4 2009mod?

1. Er dette noe man fint kan utføre selv hvis man har tilgang på verksted og skikkelig verktøy eller anbefales det ikke?

2. Bør jeg bytte hele delen med Nav'et inkludert hjullageret istedet for å kun bytte hjullageret?

3. Hvilken pris snakker vi om jeg får dette ordnet på et verksted?

4. Noen anbefalinger til steder jeg kan handle delene, om jeg skal utføre dette selv?

 

Takk for alle svar :)

Endret av Ruffykid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som CGLR4 sier - enkel jobb som du fint greier selv.

 

1. Trenger ikke en gang verksted, men det er jo alltid litt mer trivelig å skru i en garasje enn ute på en gårdsplass en sur vinterdag. Holder lenge med vanlig verktøy. Du trenger 12-kantpipe for å ta av bremsekalliper, ellers er alt A4. Det er også stor sannsynlighet for at du trenger ei slegge.

2. Lageret er i en hub, så både nav og lager skiftes samtidig.

3. Et sted rundt 10.000 kr

4. Jeg har handlet på http://www.rimmerbros.co.uk men det er mange andre gode og rimelige forhandlere der ute. Jeg kjøpte OEM-lager første gang, de holdt ikke så veldig lenge, så jeg har holdt meg til orginallager etter det.

 

Jobben er ganske rett frem. Jekk opp bilen og plasser den på bukker. VIKTIG å ha den på bukker. Du vil ikke ha en Disco hverken i hodet eller på tærne. Skru av hjul, plukk av bremsekalipper (heng denne opp med ståltråd eller annet, så den ikke henger i bremseslangen) og bremseskive. Ta av navmutter. Løsne de fire boltene som holder HUB'en på plass. Skru også av bremseskjoldet.

 

Begynn så å slå av HUB'en. Her må du sannsynligvis til med slegga. Ikke vær redd for å bruke MYE styrke om det sitter. Om du har skrudd av bremseskjoldet så får du slått fra litt flere vinkler, og da løsner den lettere. Sitter det helt grusomt så er det bare å spraye på med WD40 eller lignende og la det virke i noen timer før du prøver igjen.

 

Noen ganger løsner det greit, andre ganger får man skikkelig trening. Men det går til slutt, og når man først får bevegelse på det, så kommer det oftest relativt raskt. :)

 

Ingen grunn til å bekymre seg for denne jobben. En liten instruksjonsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=Hfg6dP2wLoo De tar imidlertid ikke av bremseskjoldet, men jeg anbefaler nå å ta det av.

 

Lykke til.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som nevnt dette er en enkel jobb du fikser fint selv, ca 1 time kan du regne på det på en side

 

Kjøp Timken hub/lager, kjøp begge sider samtidig for går den ene siden er den andre som regel ikke langt vekke på å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips: Før du demonterer bremsene, får du en hjelper til å sitte i bilen å trykke på bremsepedalen, slik at du enkelt kan løsne navmutteren på akslingen du skal skifte lager på. Det lønner seg også å ha en momentnøkkel når du skal skru navmutter på etter at du har byttet lager. Boka sier at denne skal skrus til med 340 Nm, og at du skal skifte navmutteren ut med ny, når du først har skrudd den av. Når du skrur til mutteren igjen, må hjelper inn i bilen å trykke på bremsen igjen.

 

Eg hadde værken momentnøkkel eller ny mutter, og det gikk helt fint, og virker fremdeles.

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å løsne navmutteren med hjulet på bakken, senterkoppen på felgen av (gjorde ihvertfall det på min, men da hadde jeg uoriginal felg...). Så klarer du deg uten hjelper til bremsepedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den på bukk slik at du kan dreie forhjulene, mye lettere å skru da.

 

På skruen som holder bremseskiva, kan det være greit å bruke varme på den, siden den sitte godt. Alternativt kan du borre den ut.

 

Siden jeg har stor avdrager, slapp jeg å slå rundt med slegga og det var veldig kurant å få av den den gamle.

 

Første gangen gu gjør det, tar det nok et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...