Gå til innhold

Hei..kjøpt meg RRS hva burde jeg vite?


yahhh32

Anbefalte innlegg

Hei ny her!

Jeg har kjøpt meg en range rover hse sport tdv6 2006mod

 

veldig spent her jeg sitter med tanke på at jeg har kjøpt bilen sørafor(bor selv i vesterålen)åog bilen blir sendt til meg med tog.

 

er det noe jeg burde sjekke være obs på når jeg henter bilen?

 

har aldri sedd en sånn i virkeligheten men har vert drømme bilen siden denne typen kom på marked.så er spent på kjørekomfår å alt

 

takk for svar

mvh

christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Velkommen til forumet:-) RRS og D3 er veldig like teknisk, så et søk for kjøpetips Discovery 3 vil gi deg mange tips. Ikke bli for stressa av alt du leser her, det er jo for å finne løsninger på problemer det skrives om ting her :-)

 

Lykke til med flott bil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også nylig kjøpt RRS, nydelig kjøremaskin. Som nevn over det meste er likt mellom D3 og RRS.

Generelt er nok en bil som er vedlikeholdt og dokumentert bedre å se etter enn kun å fokusere på lav km.

En annen ting er at man hører å leser mest om negative ting. Ikke mange som skriver om det positive.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Om du ikke har hatt denne bilen eller kjørt den noe særlig blir du overrasket over bagasjeromstørrelsen

 

Den er i alle fall ikke samme som D3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:)

ja den jag har kjøpt har komplett service hefte å godt holdt..

men jeg sjønner ikke helt den intervallen på register?? 168.00okm? er det hver 168.000km den skal byttes eller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet yahhh32!

 

Det er veldig nyttig og også veldig farlig å lese mye om en bil en ikke kjenner. På div fora skrives veldig lite om hvor god en bil er for det er normalt lite nyttig men oppstår der et problem er det viktig på "pådra" seg mest mulig kompetanse. Synes det er en god ide å lese første innlegget om Volvo Penta D4 på baatplassen.no, der settes en del av disse tingene i perspektiv B)

 

Lykke til med RRSen. Komplett servicehistorikk er et godt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok fortsatt livet med litt hyppigere oljeskift. Denne har fått på km, men skal vel strengt talt ha på 24.000 km eller 12 mnd, det som kommer først. Noen her inne anbefaler enda hyppigere. Gratulere med fin bil.

Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey..hva ambefaler dere av km på hvert skift og ikke minst hvilken olje burde jeg bruke?

 

Det er vel Castrol edge 5w-30 som er anbefalt for den motoren. Personlig skifter jeg olje hver 10 - 12 tusen km uansett bil.

 

Å kjøre 24 tusen mellom hvert oljeskift er vel som å be om havari på akkurat den motoren. Så det vil jeg ihvertfall ikke anbefale.

 

Du kan lese mye om denne motoren under Discovery sidene, mye skummelt, men det går nå som oftest bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre 24 tusen mellom hvert oljeskift er vel som å be om havari på akkurat den motoren.

Det er vel flere motorer som fortsatt går enn som har havarert, selv om man har fulgt de foreskrevne intervaller. Svakhetene er vel i hovedsak forbundet med en serie svake oljupumpehus som medfører røket feste til løpehjul på reg-reim, samt lagerskåler som løsner og roterer med veiva.

Personlig skifter jeg olje hver 10 - 12 tusen.

Sikkert ingen dum ide.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt på 55000km på vår på litt over ett år og tre oljeskift.

 

Når det gjelder dramatikken rundt motoren så er svein sitt tips om vp d4 posten en fin ting å huske. Jeg har lest det meste jeg har kommet over og konkluderte med at det var jeg ikke tjent med.

Ta vare på motoren med oljeskift, sørg for at webastoen er i orden når det er kaldt. Ta det rolig til du har driftstemperatur. Følg ellers service planen og bytt til oppgraderte deler når det passer.

 

Kjempegode biler. Veldig mye likt som d3, men på ingen måte samme bil. Det er bare de med d3 som prøver å påstå at de egentlig har en rrs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegode biler. Veldig mye likt som d3, men på ingen måte samme bil. Det er bare de med d3 som prøver å påstå at de egentlig har en rrs

 

Det er ikke vi som påstår at vi har en RRS, det er bare du som ikke skjønner at du har en D3 med noe dårlig plass.... :P

 

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakhetene er vel i hovedsak forbundet med en serie svake oljupumpehus som medfører røket feste til løpehjul på reg-reim, samt lagerskåler som løsner og roterer med veiva.

 

Av de hundrevis av sider med tekst om hva som får disse motorene til å havarere så er det faktisk så enkelt oppsummert som du har klart over her på en enkel setning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott RRS!

 

Jeg skifter motorolje hver 10000 km eller en gang i året. Siste år ble det ikke så mange km, og siden jeg ikke hadde kastet oljefilteret etter forrige skift, fikk jeg knipset bildet under av oljefiltrene fra de to siste skiftene. En kan se at etter 4000 km er ikke filtermaterialet kullsvart som etter 10000 km, så det burde indikere at i det minste filteret har mye å gå på etter 4000 km.

 

14818413484460.jpg

 

Endret av Skogsvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...