Gå til innhold

Skal jeg åpne vinsjen? "If it ain't broke, don't fix it&#3


Anbefalte innlegg

Den virker perfekt, kommer ikke noe fett ut og ingen ulyder. Skal jeg åpne, sjekke tilstand, fette opp og ha på ny pakning?

Eller er det best å bare la den være?

Er en Netthandelen-vinsj. Sånn 8000lb sak.

DSC 0012

 

Har demontert frontfangeren, sandblåst, grunnet, og lakkert. Den er nå strøken. Har fått tak i A4-80 bolter til alt som skal monteres på, har pusset på recovery øyene og har nye lamper som skal monteres.

Så da er det bare vinsjen igjen....

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo åpne ende lokkene på vinsjen din og se etter om den er tilstrekkelig smurt. Så lønner det seg å bruke rustfrie bolter der også ( om det ikke er fra før ). Så bør du sette inn de boltene med litt typ kobberpasta lilgnende, slik at du får opp de lokkene den gangen du virkelig trenger det.

 

Jeg gjorde nettopp dette på min. Den virket også perfekt, men den var korrodert i dekslene som var utsatt for direkte saltlake, og det var bare så vidt jeg fikk ut boltene til dekslene. måtte gjenge opp en av de fra 5mm til 6mm.

 

Så ja jeg anbefaler deg å gjøre en liten innsats for å forbedre tilstanden, de er liksom ikke laget for norske forhold m tonnevis av veisalt.

 

gallery_3792_537_1441857.jpg

 

Min etter litt korrosjons fjerning, ny lakk og nye rustfrie bolter. samt riktig smøring og antiseize der det bør være.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en tynn litt speisiell o-ring under begge dekslene på min ( men den er IP68 rated, altså reklamert som 100% vanntett ) , disse o- ringene ble smurt opp og montert igjen.

 

Bare vær litt varsom under demonteringen, er det o-ringer så smører du de med vaselin eller o-ring fett om du har det. Så litt antiseize på lokkene før montering. Det er jo ikke hjullager ;) .

 

De innvendige flatene på lokkene kan du gjerne smøre inn med ett tynt lag med fluidfilm fett

 

Inne i gearboksen på vinsjen derimot, må du bruke ett kvalitets fett for slik bruk, hvis det ikke er tilstrekkelig der fra før.

 

- Tenk rustbeskyttelse i alt du gjør, for de fleste vinsjene står seg ihjel -

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...