Gå til innhold

FL2 fuel range diesel


Velocette

Anbefalte innlegg

Her om dagen kjørte jeg til computeren viste: Range: 35 km. Da fylte jeg 62 liter. Og tankmåleren var en mm over streken som viser tom. Noen som har kjørt til 0 km ?

Hvor nøyaktig viser computeren ? Og tankmåleren ?

Jeg kan ikke finne i håndboka hvor mye diesel tanken tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen god løsning å kjøre tom for å teste. Det er nok spenning i hverdagen. ;-)

Men tilfeldighetene / omstendighetene kan jo føre til nesten tom tank.

 

Hva med kjørecomputer / fuel range ? Stemmer den stort sett ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok med forbruket ditt. Jeg tanket 62,12 liter i dag, og da rapporterte bilen 68 km i rekkevidde.

 

Nå vet jeg ikke hvordan FL2 beregner rekkevidde, men jeg regner med at den bruker gjennomsnittlig forbruk de siste x kilometer eller noe. Nå ligger vi stort sett på ca 0,67 i snittforbruk, så om elektronikken sparer et par liter til "slingringsmonn", så stemmer vel det høvelig bra for vårt vedkommende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah. Litt mye kanskje. Kommer jo an på hastighetene du kjører i, og om du har manuell eller automatkasse. Høye hastigheter = høyt forbruk. Det er stor forskjell på å ligge i litt under 100 km/t, og litt over. I tillegg bør man holde turtallet på under 1500 RPM.

 

Mr Free fikk jo veldig mye lavere forbruk etter at vi skiftet olje på bakdiff og haldex. I etterkant har vi også skiftet olje på gearkassen, og sist men ikke minst, blendet EGR. Sistnevnte ga mer krefter i lavere turtallsregister, og gjorde det mye enklere å holde turtallet under de "magiske" 1500 RPM. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for verdifulle tips.

Nøyaktig hva du beskriver har jeg erfart og utført på min P38.

Da FL2 er bruksbilen har jeg ikkje tenkt i de baner ennå.

Men nå blir det nok noen små prosjekter på den til våren.

Antar at jeg finner "blender" til EGR-ventil hos Famus Four ?

 

PS. Har automat. Og er lykkelig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fruen som kjøpte avblendingen. Strengt tatt bare en liten metallplate som glir inn mellom EGR-ventilen og røret fra eksosen. 15-minutters jobb, inklusive å finne fram nødvendig redskap. Hun kan sikkert slenge ut en link. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://stores.ebay.co.uk/bertye1958?_trksid=p2047675.l2563

 

Og jeg vil anbefale nettopp denne selgeren - for vedkommende KAN å pakke. (Og har tydeligvis erfart at selv en metallplate kan ødelegges i transport om den ikke pakkes godt nok.)

 

Edit: ulikhetene i forbruk - og beregnet forbruk på samme restvolum drivstoff - kan nok komme av manuell vs automat. Regner med det er innfaktorert i kalkylen på bakgrunn av sånne ting.

For meg virker det som Mr. Free rekalkulerer på bakgrunn av restvolum på tank for hver oppstart.

Det ser jeg fordi "antall km igjen til tom" blir radikalt forskjellig mellom det jeg parkerer med og det jeg starter opp med neste gang.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link !

Blanking plate bestilt.

For kr. 61.- levert i postkassen. Da tenker man ikkje på å lage den sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...