Gå til innhold

Ulyd fra vifte


kimwiig

Anbefalte innlegg

Har problem med ulyd fra viftesystemet.

Kan beskrives som en litt raspende durelyd når den står i auto og lyden blir litt høyere ved økt turtall.

Hvis jeg trykker på ECON knappen forsvinner lyden.

Slik jeg forstår det skrur man av aircondition når man trykker på ECON og dermed også kompressoren.

Har hatt lyden en stund og prøvd en såkalt AC service og etterfylling av 500g gass.

Har prøvd å legge ved en video av lyden, men den kommer kanskje ikke så tydelig frem.

Noen som har forslag til hva det kan være?

trim.44958EDE-A6CF-41DE-8D18-15327EE7A1FF.MOV

Endret av kimwiig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja. Du skrur den ikke riktig av, men nesten. Er et sinnrikt system med elektronisk clutch (eller noe i den retning) på AC'en. "ECON" skrur den "nesten" av for å minimere energiforbruk, men allikevel holde det såpass i gang at systemet holdes i "trim", slik at pakninger og slikt ikke tørker ut.

 

Uansett, så høres det ut som om at ulyden din stammer fra kompressoren ja. Det er jo folk her inne med gode kunnskaper om kjøleteknikk, så de kan forhåpentligvis gi tips om hva som kan forårsake slike ulyder. Eventuelt kan jo en tur til et firma som driver med kjøling være en løsning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme, verksted mente det bare var å skifte kompressor (29.000,- orginal, 4000,- fra holmen i vest).

My friend Google fant mye på denne saken, og etter garanti for at jeg ville betale gassen om det ikke funket, tømte de systemet og refyllte rett mengde.

Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også hatt litt ulyd i vifte, som ble borte når hastigheten økte. Men plutselig en dag virket den ikke. Etter å ha demontert hanskerommet og radio dekselet, så endte jeg opp med å løfte på plastdekselet under vindusviskerne, der så jeg viften som stod helt stille. Jeg dyttet på den men da gikk den sakte rundet noen få runder også stoppet den, uavhengig av vilke hastighet vifte justerings julet sto på inni bilen. Det virker som om jeg må skifte motor og da lurer jeg på om noen har noen tips eller vet hvordan jeg gjør det..

Er det kanskje noe verksted må gjøre....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...