Gå til innhold

Lime kantlist kjøkkenbenk


Vidar S

Anbefalte innlegg

Holder på med siste biten av kjøkkenmontasje.

Har en del sokler som jeg skal lage et smalt skap av. Har bestilt kantlist fra produsenten for å få finishen på sponkantene, men kantlisten kom uten lim. Trodde den skulle strykes på, men nei ?

Hva slags lim skal jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står greit beskrevet på tuben/pakken. Ha lim på sponkanten først, så du får mettet kanten. Vent. Ha lim på begge deler, vent, klistre på. Funket bra her ihvertfall :)

Husker ikke i farten hvor lenge du skal vente, men det står på emballasjen et sted.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Har fortrengt kontaktlim etter par nederlag tidligere, så det var ikke i mitt hode

Utfordringen med kontaktlim er at det setter seg pang, og kantlisten som skal på er 2,3 meter.

Gjelder å start rett og riktig. Ikke så mye rom for feil.

 

Husker ikke i farten hvor lenge du skal vente, men det står på emballasjen et sted.

 

Faren til en kompis av meg, som var gulvlegger med spesialfelt badegulv, sa at han venta så lenge at han kunne danse polka med raggsokker :huh:

:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la tilsvarende list bak kjøkkenbenken og 3cm opp på panelet bak (lang historie kort - det var panelert rundt kjøkkenbenken og fra benken og opp... ikke bak benken og da kjøkkenbenken var byttet av forrige eier ble det nevnte panelet saget av 2cm opp fra benken for å kunne få ny benk inn... skikkelig jallaløsning). Der brukte jeg kjøkkensillikon som festemiddel og tape for å holde lista rolig til sillikonen hadde herdet. Holdt iallfall i noen år til jeg skilte meg både fra kjøkken og mann. ;)

 

Med sillikon som festemiddel har du iallfall tid til å justere.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktlim ble brukt på flere av mine kjøkken.Fulgte oppskriften til WildRover:

 

"Står greit beskrevet på tuben/pakken. Ha lim på sponkanten først, så du får mettet kanten. Vent. Ha lim på begge deler, vent, klistre på. Funket bra her ihvertfall :)".

 

MEN:

Jeg venter ikke så lenge at det er "pang-sitterfast" men taper fast listen med mange tapebiter på tvers av lista,

litt før limet hugger til.

Dagen etter har det vært å rive av og skrape litt overskytende lim med egnet plastskrape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som kjøkkenmonøt i mange år, og favoritten til slike jobber var Pattex Compact.
Dette er et kontaktlim som ikke "tråder" eller siger. Lett å jobbe med.

Bare følg bruksanvisningen nøye, og pass på å presse lista godt på. Bruk gjerne en planke eller lignende som stemples mot lista.

Vent gjerne et døgn med å renskjære og pusse over kantene.

Kjøpte dette hos ProffPartner. Heter vel Ahlsell nå.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-komponents lynlim er stort sett et fikseringslim.
Vi bruker det mye på jobb for å holde ting sammen slik at vi kan skru det fast etterhvert.

Så dette er altså IKKE for å lime på kantlist på plater.

0893964023038-Mitre-kit-aktivator-lim_l.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Heihei! Et google søk på nevnte utfordring førte meg direkte hit. Beste forumet :D

Holder på med siste finnish på kosmetisk oppgradering av hyttekjøkken. To av 5 kantlister limet med biltema sitt kontaktlim med blandet resultat. Jeg setter en knapp på at det å mette kanten med en omgang lim først (som jeg ikke har gjort..) er det som skal til for at dette blir bra. Kjører på med dette på de 3 siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå påførte du meg dårlig samvittighet :lol:

 

Jeg startet tråden og er fortsatt ikke ferdig. Materialene som var klare til kapping og tilpasning har kjerringa bært på loftet. Jeg lider under sarkastiske kommentarer som; hva skal du med det gapet ved siden av skapet - skal du mure det igjen? 

Det er hardt å være mann :huh:

 

Jeg har gjort litt og metting av sponkant var en av de tingene som skulle til, så vidt jeg kan huske. Ikke umulig at jeg vil fylle kanten med epoxifiller eller stålplast før liming når jeg en gang tar fram arbeidet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vidar S skrev:

Huff, nå påførte du meg dårlig samvittighet :lol:

 

Jeg startet tråden og er fortsatt ikke ferdig. Materialene som var klare til kapping og tilpasning har kjerringa bært på loftet. Jeg lider under sarkastiske kommentarer som; hva skal du med det gapet ved siden av skapet - skal du mure det igjen? 

Det er hardt å være mann :huh:

 

Hehe :D:D

Ikke ukjent situasjon/Status det der.... Jeg hadde mange lister og smådetaljer som smatt på plass rett før salg av gamlehuset, 5 år etter prosjektstart... Konklusjonen er vel at en bør mobilisere det som finnes av pågangsmot for å gjøre seg ferdig-ferdig med et prosjekt før en hopper over på neste.... Lett å si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

45 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Konklusjonen er vel at en bør mobilisere det som finnes av pågangsmot for å gjøre seg ferdig-ferdig med et prosjekt før en hopper over på neste.

 

Her i huset blir ting ikke gjort ferdig av prinsipp.

Var noen karer i nærheten som strammet seg opp og gjorde ferdig alle smålister, flikk maling, osv.

Ett par dager/uker etterpå var det skiftet lås i ytterdøren når de kom hjem fra jobb.

Enkeltstående episoder over ett år, men 4 mannfolk som blir kastet ut hjemmefra når huset er ship, shape blir en for stor trussel til å ignorere.:lol:

Fruen ler godt hver gang jeg nevner de episodene etter hennes forslag om "ferdigattest".

 

Godt hun begynner på nye prosjekter før jeg blir ferdig med det vi holder på med........

Det høres verre ut enn det er.

Jeg lider ingen nød og har blitt så gammel at jeg kan skylde på vondter.

Selv om det som oftest er "fantomsmerter". (Vondt i viljen altså.);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...