Gå til innhold

Discovery 3 HDC fault


johndeer

Anbefalte innlegg

Du må nok gi noe mer informasjon;

- går starter rundt den, men starter ikke?

- har du målt hvilespennningen på batteriet?

- når bilen går, hva er ladespenningen?

- forsvinner HDC fault etter kort tid?

- har du lest av feilkoder?

- årsmodell?

- er batteri bytte? Når?

- er dynamo byttet? når?

 

Normalt tror jeg ikke defekte glødeplugger gi HDC feilmelding. Det vil bare medføre at du må kinne lenger på starter, eventuelt prøve flere ganger. Det er vel sjelden alle glødepluggene slutter å virke samtidig. Da er det vel et rele eller sikring som har gått.

Derfor, noe mer info. HDC feil har bla kommet rundt 0-grader hvis det er feil på en battericelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lada batteri. Då får eg ikkje feilalarm på batteri. Men bilen vil ikkje starte under +2. Det er ikkje antydning til tenning. Ved +3 starta bilen på første slag.

Eg har ikkje målt spenning,men er det slik at om det er for låg spenning så vil ikkje bilen starte ? Mangler ampermeter for måling av strøm til glødeplugger,

Bilen er omprogramert med blinda EGR ventiler. har ein mistanke om at det kan vera problemet.

Finner ikkje info om sikringer til gløding, er det ikkje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om IID toolet måler spenningen via en eller annen ECU,

blir ikke det samme resultat, som målt direkte på batteriet. Vil eg påstå.

Så Tror ikke Du skal tvile så mye på multimeteret.

 

Greier Du måle på batteriet, ved start forsøket?

Det detter nok fort ned i mot 10 V i det man begynner dra rundt starteren.

 

 

https://youtu.be/_Ey-HFE_h4Q

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig batteri kan gi mange spennende feil. Og om batteriet skulle være bra, og glødepluggene dine har vandret til de evige motorveier, så vil du få startproblemer da også. En kombinasjon med både dårlig batteri og dårlige glødeplugger vil i alle fall gi en bil som er tungstartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logga nå, sletta feil men samme kjem inn. 2 blå idag, ingen start med fulllada batteri . Km stand stemmer men dato/år stemmer ikkje på alarmer. Takknemlig for tips.

Model L319 - Discovery 3 2006
Vehicle scanned on 7. des. 2016 9:38:42 a.m.
IIDControl 2.9.4.5 Android - IIDTool BT V3.0 B2444

Body Control

• B1B02-28 (2F) Low frequency coil - General signal failure - signal bias level is out of range/zero adjustment failure
( on 04-02-2014 01:19:56 at 194380 km )

• B1C13-3A (2F) Driver's up/down mirror motor feedback circuit - Frequency modulation/pulse width modulation failure - incorrect, has too many pulses
( on 04-02-2014 01:19:50 at 194380 km )

• B1C14-3A (2F) Driver's left/right mirror motor feedback circuit - Frequency modulation/pulse width modulation failure - incorrect, has too many pulses
( on 04-02-2014 01:19:50 at 194380 km )

• B1C57-14 (6C) Passive start ignition relay coil circuit - General electrical failure - circuit short to ground or open
( on 04-02-2014 01:19:50 at 194380 km )

• B1D12-15 (2C) Volumetric alarm power circuit - General electrical failure - circuit short to battery or open
( on 04-02-2014 01:34:37 at 194380 km )

• U0155-87 (2C) Lost communication with instrument cluster control module - Bus signal/message failure - missing a message
( on 04-02-2014 01:36:02 at 194380 km )


Ventilation

• B1B78-84 (2F) System pressure - Bus signal/message failure - signal is below allowable range
( on 04-02-2014 01:19:52 at 194386 km )




Sendt fra min Huawei-mobiltelefon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder fortsatt på teorien med dårlig batteri, eventuelt dårlig jording. Det kan også være et problem med CAN-bus, men begynn med det enkleste først.

 

Sett inn et nytt og friskt batteri. Et dårlig batteri kan lure deg lenge, og om du lader det, så kan det gi inntrykk av å være friskt og fint, men i det øyeblikket det får litt belastning, så stuper spenningen langt under det bilen liker.

 

Om batteriet er et par år gammelt eller mer, så er det ikke usannsynlig at det er ferdig. D3/D4 kan helt fint drepe et batteri på veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen av de kan være relatert til utstyr som ikke finnes på bilen - eller på bilmodellen for den saks skyld. Men om en eller flere av de har forsvunnet med nytt batteri - og ikke minst om bilen din nå starter når kvikksølvet kryper nedover igjen, så kan vi jo legge til et nytt kapittel i boken "Sære ting som skjer med din Disco når batteriet blir dårlig". Det vil jo hjelpe andre som plutselig står der med en masse feilmeldinger, og kanskje spare de for en unødvendig tur til et verksted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ville ikkje starte nå med minus grader igjen., så problemet er ikkje løst.Skal bytte glødeplugger i neste veke.Har montera fjernstart på Webasto så då fekk eg start på bilen etter litt varme.

Har dei same feilalarmane etter batteriskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ambisjoner om å ohme, inntil eg såg at det var ein del demontering først for å kome til pluggane. Då byttar eg like fort og kryssar fingrane for at eg er ein av dei heldige som pluggane kjem ut like heile. Eg har litt for mange ballar i lufta og problemløsing tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger kun å ta av motordeksel for å ohme glødepluggene. Når dekselet er av ser du to kontakter oppe på toppene, sort på ene siden og brun på andre.

Ohm mellom jord og pinnene i kontaktene. Fort gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter søken etter prosedyre for batteribytte her inne mener jeg dumpet innom en tråd med lignende symptomer, eller var det på disco3.uk.co

Uansett, lignende symptomer, mange lange verkstedsbesøk og mange "gode" forslag til hva som måtte byttes av dyre komponenter. Et lyst hode fant imidlertid på å stikke hodet ned i sikringsboksen (?) under panseret ved startforsøk og hørte relere slå inn uten effekt. De fant da en kabelsko som ikke var stram nok og mistet kontakt når det var kaldt og metallet trakk seg sammen, men når det var varmt så utvidet metallet seg slik at det var kontakt.

Sikkert ikke så lett å feilsøke der, men kan være et tips

Jeg bytter selv batteriet siden jeg har fått en del meldinger om lav spenning, hvilespenning ned mot 12v med fulladet batteri og ned mot 10v ved start og fram til generatoren girer seg opp. Likevel aldri antydning til startproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal sjekke gløderele samtidig,når eg glødepluggar blir bytta, Eg har ikkje hatt alarmar på spenning så eg har fremdelas trua på at det er pluggane. Han startar når eg brukar Webasto først.

Er redd for at Webastoen blir neste kostnad. Vel mykje eksos- dårleg forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle glødepluggane var døde,nå får eg vente på kuldegrader.

I forbindelse med bytte så blei det uppdaga at det mangler slanger frå vakum klokker som ligger på kvar side akterkant av motor.

Eg har ikkje historien på bilen så eg veit ikkje hvorfor.

Hva er hensikten med desse vakum klokkene ?.Hvor skal slanger gå opprinneleg ?

Leita på nett og Haynes manual uten å finne svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...