Gå til innhold

Lite Varmluft D3


RolfM

Anbefalte innlegg

Det skal være sagt, jeg har ikke sjekket noe på/i bilen men merket i dag jeg hadde lite varmluft som kom inn i bilen selv om klima stod på 23 C'

Ute var det 4C' og kjølevann på bilen stod midt på så lurte på om noen har noen tips, har jo IIdtool som kan hjelpe meg men er ute etter tips da jeg ikke har så mye tid å bruke på feilletting, søkte litt her på forumet men fant ikke noe.

Så tips mottas med takk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde manglende varmluft på førerside, uten feilmeldinger. Viste seg å være tett varmeapparatregister, som alltid vil gi symptomer på høyre side først. Gjorde ikke jobben selv, men fikk forklart at det måtte skrus ned noen deksler i dashbordet, så kunne man kjenne at denne siden er kald når man legger hånden på registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg jo ikke til uansett hvor mange ganger jeg prøvde, noen andre som har prøvd?

Webasto som ikke starter opp? Den skal vel hjelpe til under 5 grader da motor ikke leverer nok varme alene.

 

Hadde tilsvarende forrige vinter, brennkammer i Webasto som var tett og måtte byttes

Får fin varme på kjølevannet og webasto virker, så er nok ikke det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Ok folkens. Gjenoppliver denne tråden.

Har nettopp fått skiftet brennkammer i webastoen, da denne var helt ute av drift. Har også fått skiftet pollenfilter i bilen (det som ligger innenfor hansekrommet på passasjersiden). Det er fortsatt lite varmluft i bilen og opplever at det er kaldere på førersiden enn passasjersiden. Ser at noen nevner tett "varmeapparatregistert". Kan noen ta på seg å forklare dette nærmere? Noe man fikser selv? Hvor ligger det?

 

Kan det være andre ting? Skal nå gå ut og kjøre selvdiagnose på varmeapparatet, så får jeg se hva den sier...

 

-Update: får ikke til å kjøre selftest på varmeapparatet. Det står at man skal holde inne "auto" og "air distribution" knappene og skru på tenningen, men hva %$%/% er "air distribution" knappen? Jeg har prøvd auto i kombinasjon med alle mulige andre til varmeapparatet, men det skjer ikke noe...:(

Endret av jvikjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen nevner tett "varmeapparatregistert". Kan noen ta på seg å forklare dette nærmere? Noe man fikser selv? Hvor ligger det?

 

Varmeapparatregisteret ligger bak dashboardet, alt må ut for å bytte. På min var det over 20.000 kr på merkeverksted, men jeg fikk det på totalforsikring fra If (minus saftig egenandel). Har ikke gjort jobben selv, men de demonterte noen deksler for å kjenne etter. Inntak fra motor er på høyre side, så denne blir varmere enn venstre - passende med at det ikke blir like varmt på førersiden.

Det kan kanskje åpnes med radiatorrens, men erfaringen fra mange er at det er nettopp slik lurium du putter på som tetter varmeapparatet. Jeg valgte da å benytte meg av totalforsikringen.

 

Edit: ser jeg skrev symptomer på høyre side først tidligere, men jeg mener bestemt at det er førersiden som blir kald.

Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

-Update: får ikke til å kjøre selftest på varmeapparatet. Det står at man skal holde inne "auto" og "air distribution" knappene og skru på tenningen, men hva %$%/% er "air distribution" knappen? Jeg har prøvd auto i kombinasjon med alle mulige andre til varmeapparatet, men det skjer ikke noe... :(

 

 

Dropp den selvdiagnosen. Dette gjelder for Discovery 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt på nettet for å finne litt hjelp. Lurer da på om det som omtales som "heater core" og "heater matrix" er det samme som varmeapparatregisteret? I så fall ser det jo ut til at man kan prøve å skylle det rent i første omgang.

 

-Noen som vet og evt har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...