LeneRover Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Så fort jeg kjører i f.eks litt løssnø, hvor det må gasses og klutsje litt, kommer det en stram lukt. Går ut i fra at dette er fra klutsjen. Er det krise på gang, eller er dette normalt for disse bilene. Td4 2002. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Lukten bør unngås. Den kommer av overdreven sluring på clutchen. Om det er slitt clutch på bilen din,overbelastning eller brukerfeil er vanskelig å fjerndiagnostisere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 1. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2016 Det kommer ikke av uvettig kjøring, dessverre. I dette konkrete tilfellet kom det som en følge av at jeg skulle kjøre ut av hyttetunet etter 10-15 cm snøfall i løpet av natten. I sommer opplevde jeg også noe "skremmende" da jeg skulle dra en henger på ca 950 kg. La oss si jeg var i 2. gir og skulle akselere, da forsvant turtallet oppover uten at bilen dro. Dette skjedde noen ganger på denne turen. Jeg vet også fra tidligere eier at klutsjen har vært byttet på den før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Litt clutchlukt er i utgangspunktet ikke noe farlig. Men når den slurer når bilen drar tungt, enten det er i snø eller når du drar henger, så tyder det på at den begynner å bli slitt og bør byttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 1. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2016 Jeg frykter det jeg også. Går ut i fra at det ikke er noe preventivt som kan gjøres mtp klutsjen? Og hvor mange kroner er et realistisk estimat om man skal bytte ev klutsj? Ikke lenge siden jeg byttet vcu av ren preventiv grunn, så forferdelig irriterende om bilen skulle ende sine dager med en ødelagt klutsj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Bare å hoppe i clutchbyttet. Jo mer sluring,jo mer risikerer du å måtte skifte. Clutchene på Freelandere er ikke helt dimensjonert til bilen synes jeg. Priser tør jeg ikke spå om,men vet de kan variere mye, både avhengig av hvor mye deler som må byttes eller generelle prisforskjeller på samme jobb og deler. Kan være lurt med et skriftlig og detaljert tilbud. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dykkern Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Tror jeg betalte snaut 20k for noen år siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 4. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2016 Aner meg at det er de summer vi prater om. Konklusjonen min, mtp bilens verdi, blir å kjøre videre, med minst mulig provokasjoner - så lenge det går. Td4 motoren fra bmw virker i alle fall fullstendig skuddsikker på 195.000km. Synd hvis clutchen (for andre gang i bilens levetid), skal ryke. Hadde håpet på 300.000 km på denne (pga motoren). Time wil show.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Tror ikke clutchen klarer 100.000 km til om den allerede har begynt å slure. Bytt så fort som mulig, blir ikke billigere av å vente ihvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Jeg spør av ren uvitenhet; Hvordan kommer man seg til clutchen? Er det ut med motor og veldig omfattende, eller lar det seg gjøre ved å få den på bukk, og sette i gang derfra? Og er det slik at flere ting vil ryke jo lenger man venter? Endret 5. desember 2016 av LeneRover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Opp på bukk og ta ned gearkassa er det som er vanlig, om det er lettest på din vet jeg ikke. Neppe mer enn etpar tusen i deler så her er det bare å brette opp ermene og begynne å skru Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Usikker på F2,men på F1 har det vært delte meninger om kasse ut eller motor ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 Jeg har forresten en liten summende, lavt støyende ulyd fra noe under bilen. Akkurat hvor det kommer i fra vet jeg ikke. Det kunne gitt mening om det var noe som subbet innpå hjulet, brems el. Uansett, kan dette være i fra cluthen? Man hører lyden om man triller i fri (eller i gir for den saks skyld) fra 1 kmt og oppover. Kan vel ikke være cluth når den triller i fri? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Jeg spør av ren uvitenhet; Hvordan kommer man seg til clutchen? Er det ut med motor og veldig omfattende, eller lar det seg gjøre ved å få den på bukk, og sette i gang derfra? Og er det slik at flere ting vil ryke jo lenger man venter? Husk å bytte slavesylinderen i samme slengen, og bruk kun kvalitetsdeler. Denne ligger også inni clutchuset og havari på denne trenger samme operasjon for utskiftning... Jeg vet det nå skal være en versjon i metal tilgjengelig som skal være mer holdbar en orginaldel, designet og satt i produksjon av Tazu parts på initiativ fra Rover 75 eiere i England. Samme del i FL TD4: http://www.tazuparts.com/en/produkt/lr-freelander-clutch-slave-cylinder/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Clutch bytte på fl2 6-7 timers jobb. må ned med traversen, stikkakslinger, transferkassa, girkassa osv... Fikk en kjenning som er mekaniker som tok jobben for 9000kr. deler kom på ca 5000kr med moms alt det der. ALDRI ALDRI kun bytt clutch. Her bytter man DMF, slavesylinder/utløserlager og trykkplata. Mitt havari.. fikk ikke lagt til bilde. slavesylinder/utløserlageret var "sprengt". bilen gått 207.000km Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Kjøre til den stopper som nevnt er en mulighet når lommebok og lyst ikke er med på større utlegg. Da bør man ha back-up i form av forsikring eller medlemskap som dekker bilberging. Har hatt kunder med bilstopp på steder hvor ordensmakten har rekvirert kranbil på bileiers regning fordi bilen måtte vekk fortest mulig pga trafikale problemer. En berging uten forsikring eller medlemskap et sted merkes godt i lommeboka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Bilberging via forsikring til 500 kr er en fin backup. Ang lyden nevnt over fant jeg i dag ut at opphengslagrene til VCU er gåene. Disse ble byttet for 3mnd siden. Er dette i det hele tatt mulig? Merkeverksted som gjorde VCU-jobben - kan dette komme av unøyaktig arbeid? Ellers er det verdt å nevne at lagrene er av merke Britpart, som sikkert ikke er topp, men dog... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Du får reklamere på den jobben hvis du ikke skaffet delene selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Det gjorde jeg, dessverre. Oppfølgingsspørsmålet blir; hvor "farlig" er det å kjøre med dette over litt tid? Kan hele VCU gå til h*** ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Nå husker jeg ikke helt hvordan opplagringen sitter , men skjærer et lager seg kan ene lagerskålen rotere og slite ned anlegget sitt. Er anlegget del av VCUn ...... Selv om det er Britpart du har brukt synes jeg dette er rart. De produserer ingenting selv,men kjøper av underleverandører. Det er ikke så mange produsenter av kulelagre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Bilberging via forsikring til 500 kr er en fin backup. Ang lyden nevnt over fant jeg i dag ut at opphengslagrene til VCU er gåene. Disse ble byttet for 3mnd siden. Er dette i det hele tatt mulig? Merkeverksted som gjorde VCU-jobben - kan dette komme av unøyaktig arbeid? Ellers er det verdt å nevne at lagrene er av merke Britpart, som sikkert ikke er topp, men dog... Hvordan fant du ut at lagrene er ødelagt? Har litt mye driverkstøy på jentungens kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Det er drivverksstøy, ja. Hadde den opp på bukk i dag, og satte den i 1. gir for å få i gang drivverket. Ingen tvil om at det er disse lagrene. Det er visuelt noe synlig også. Det ser i utgangspunktet ut som en relativt grei jobb, for en i beste fall middels hjemme-mekker. Det jeg tenker på som et problem, er at dette muligens henger i sammen med VCU, og at den samt akslingen på begge sider av VCU må kobles i fra? Sikkert mange her som kan svare på det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Merkeverksted bruker ikke Britpartdeler, gjør de? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Merkeverksted bruker ikke Britpartdeler, gjør de? Nei. Om det ikke kom frem over, handlet jeg deler selv fra england. Sitter vel litt igjen med skjegget i postkassa nå for å ha spart 500kr. Dog, fatter ikke de holdt mer enn et par mnd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Se Finn.no for oppheng til salgs. Bruk annet verksted denne gangen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.