Gå til innhold

Klutsj-lukt? Krise?


LeneRover

Anbefalte innlegg

Det kommer ikke av uvettig kjøring, dessverre. I dette konkrete tilfellet kom det som en følge av at jeg skulle kjøre ut av hyttetunet etter 10-15 cm snøfall i løpet av natten.

I sommer opplevde jeg også noe "skremmende" da jeg skulle dra en henger på ca 950 kg. La oss si jeg var i 2. gir og skulle akselere, da forsvant turtallet oppover uten at bilen dro. Dette skjedde noen ganger på denne turen.

Jeg vet også fra tidligere eier at klutsjen har vært byttet på den før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter det jeg også. Går ut i fra at det ikke er noe preventivt som kan gjøres mtp klutsjen?

Og hvor mange kroner er et realistisk estimat om man skal bytte ev klutsj?

Ikke lenge siden jeg byttet vcu av ren preventiv grunn, så forferdelig irriterende om bilen skulle ende sine dager med en ødelagt klutsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å hoppe i clutchbyttet.

Jo mer sluring,jo mer risikerer du å måtte skifte.

Clutchene på Freelandere er ikke helt dimensjonert til bilen synes jeg.

Priser tør jeg ikke spå om,men vet de kan variere mye,

både avhengig av hvor mye deler som må byttes eller generelle prisforskjeller på samme jobb og deler.

Kan være lurt med et skriftlig og detaljert tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner meg at det er de summer vi prater om. Konklusjonen min, mtp bilens verdi, blir å kjøre videre, med minst mulig provokasjoner - så lenge det går. Td4 motoren fra bmw virker i alle fall fullstendig skuddsikker på 195.000km. Synd hvis clutchen (for andre gang i bilens levetid), skal ryke.

Hadde håpet på 300.000 km på denne (pga motoren). Time wil show..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør av ren uvitenhet; Hvordan kommer man seg til clutchen? Er det ut med motor og veldig omfattende, eller lar det seg gjøre ved å få den på bukk, og sette i gang derfra? Og er det slik at flere ting vil ryke jo lenger man venter?

Endret av LeneRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en liten summende, lavt støyende ulyd fra noe under bilen. Akkurat hvor det kommer i fra vet jeg ikke. Det kunne gitt mening om det var noe som subbet innpå hjulet, brems el. Uansett, kan dette være i fra cluthen? Man hører lyden om man triller i fri (eller i gir for den saks skyld) fra 1 kmt og oppover. Kan vel ikke være cluth når den triller i fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør av ren uvitenhet; Hvordan kommer man seg til clutchen? Er det ut med motor og veldig omfattende, eller lar det seg gjøre ved å få den på bukk, og sette i gang derfra? Og er det slik at flere ting vil ryke jo lenger man venter?

Husk å bytte slavesylinderen i samme slengen, og bruk kun kvalitetsdeler. Denne ligger også inni clutchuset og havari på denne trenger samme operasjon for utskiftning... Jeg vet det nå skal være en versjon i metal tilgjengelig som skal være mer holdbar en orginaldel, designet og satt i produksjon av Tazu parts på initiativ fra Rover 75 eiere i England. Samme del i FL TD4: http://www.tazuparts.com/en/produkt/lr-freelander-clutch-slave-cylinder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutch bytte på fl2 6-7 timers jobb. må ned med traversen, stikkakslinger, transferkassa, girkassa osv...

Fikk en kjenning som er mekaniker som tok jobben for 9000kr. deler kom på ca 5000kr med moms alt det der.
ALDRI ALDRI kun bytt clutch. Her bytter man DMF, slavesylinder/utløserlager og trykkplata.

Mitt havari..

 


fikk ikke lagt til bilde. slavesylinder/utløserlageret var "sprengt". bilen gått 207.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre til den stopper som nevnt er en mulighet når lommebok og lyst ikke er med på større utlegg.

Da bør man ha back-up i form av forsikring eller medlemskap som dekker bilberging.

Har hatt kunder med bilstopp på steder hvor ordensmakten har rekvirert kranbil

på bileiers regning fordi bilen måtte vekk fortest mulig pga trafikale problemer.

En berging uten forsikring eller medlemskap et sted merkes godt i lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilberging via forsikring til 500 kr er en fin backup.

 

Ang lyden nevnt over fant jeg i dag ut at opphengslagrene til VCU er gåene. Disse ble byttet for 3mnd siden. Er dette i det hele tatt mulig? Merkeverksted som gjorde VCU-jobben - kan dette komme av unøyaktig arbeid? Ellers er det verdt å nevne at lagrene er av merke Britpart, som sikkert ikke er topp, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt hvordan opplagringen sitter , men skjærer et lager seg

kan ene lagerskålen rotere og slite ned anlegget sitt.

Er anlegget del av VCUn ......

 

Selv om det er Britpart du har brukt synes jeg dette er rart.

De produserer ingenting selv,men kjøper av underleverandører.

Det er ikke så mange produsenter av kulelagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilberging via forsikring til 500 kr er en fin backup.

 

Ang lyden nevnt over fant jeg i dag ut at opphengslagrene til VCU er gåene. Disse ble byttet for 3mnd siden. Er dette i det hele tatt mulig? Merkeverksted som gjorde VCU-jobben - kan dette komme av unøyaktig arbeid? Ellers er det verdt å nevne at lagrene er av merke Britpart, som sikkert ikke er topp, men dog...

Hvordan fant du ut at lagrene er ødelagt? Har litt mye driverkstøy på jentungens kanskje?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drivverksstøy, ja. Hadde den opp på bukk i dag, og satte den i 1. gir for å få i gang drivverket. Ingen tvil om at det er disse lagrene. Det er visuelt noe synlig også.

 

Det ser i utgangspunktet ut som en relativt grei jobb, for en i beste fall middels hjemme-mekker. Det jeg tenker på som et problem, er at dette muligens henger i sammen med VCU, og at den samt akslingen på begge sider av VCU må kobles i fra?

 

Sikkert mange her som kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeverksted bruker ikke Britpartdeler, gjør de?

 

Nei. Om det ikke kom frem over, handlet jeg deler selv fra england. Sitter vel litt igjen med skjegget i postkassa nå for å ha spart 500kr. Dog, fatter ikke de holdt mer enn et par mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...