Gå til innhold

Erfaringer med reservehjul på taket og boks på bakdøra


atau

Anbefalte innlegg

 

Helt enig. Veldig bra poeng!!!

Skjønner ikke at man gneldrer om at hjulet er vanskelig å få opp på taket. Hvor ofte gjør man det egentlig? Å få det ned er jo enkelt; da bare firer man det pent ned med en slepestropp.

 

Mange kjører rundt med svære Zargeskasser på taket. Akkurat som om det er så lett og løfte de opp og ned av taket. De skal man jo tross alt bruke ofte.

 

Et dekk veier mindre enn to jerrykanner med drivstoff, eller halvparten av et taktelt.. En del kjører med slikt også på taket... Det har jeg også gjort. Synes ikke det var nevneverdig plagsomt. Men med takteltet på, så var også resten av bilen fullastet for ferietur. Blir kanskje verre med bare last på taket og tom bil innvendig???

 

Jeg har den ordentlige motoren, så jeg slipper den stygge vorta på panseret, og kan heldigvis ha dekket på panseret! For øvrig driver jeg og skal lage en kasse til bakdøra.

Haha! Gneldrer ikke! Men skjønte ikke hvorfor man skal ødelegge en så ny og fin Defender med å lage kasse på bakdøren. Endret av pesto_trader
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ødelegge???? Defender er et halvfabrikata som skal tilpasses etter brukerens ønsker og behov.

 

For øvrig har jo noen kasse på panseret også istedenfor reservehjul! Ikke Puma da, de panserne duger jo ikke til noe... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

 

Med en flatdog grind på taket, kan det da umulig være noe vanskelig å løfte opp det hjulet. Det er jo bare å legge det på kanten å dytte det inn. Med stige bak er det jo enda enklere.

 

Veldig fornuftig tankegang forøvrig.

 

Puma panser og hjul oppå - Nei det går bare ikke, og det panseret skal du jo åpne mye oftere. Det er ikke noe enklere å balansere hjulet inn på panseret uten å ripe opp hele lakk flaten.

 

Gjør som du har tenkt. Har du dekket litt bakpå taket, vil du ikke merke noe spes aerodynamisk effekt.

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig forståelse for å plassere hjulet andre steder enn på bakdøra. Jeg har den som varebil, så det er jo enkelt å bare ha det liggende baki. Hadde vært praktisk med bare en kasse bakpå døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde av mitt reservehjul for 10 år siden for lettere tilgang til hengerfeste. Har aldri hatt brukt for det, og savner et ikke. Har dog med lappesett til dekk som er brukt et par ganger. Bakdøra lever og et lettere og muligens lengre liv. Reservejulet kan kanskje hjelpe ved kollisjon bakfra, men hittil har de bare truffet baktraversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mitt 255/85 BFG MUD med Wolf-felg bakerst på takgrinda på den gamle 110'n min. Ikke noe problem å løfte det hverken opp eller ned. Men ja, det er det tungt sett med dekk - ikke noe space-saver akkurat... ;) Rulla det kontrollert ned frontruta og over panseret en gang ryggen ikke samarbeidet. Å senke det ned med en stropp må jo å være mulig. Jeg er ikke verdens sterkeste person, men har høyden til min fordel. :)

 

Merka ingenting til drivstofføkning eller vindstøy. Defender er jo ganske boksete fra før av, og kan vel ikke bli mindre aerodynamisk!? :P:lol:

Mer krenging var heller ikke et tema.

 

 

 

(burde fått til samme løsning på min P38 ettersom jeg ikke har plass inne i bilen pga gasstanken....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hjulet på panseret på en pickup jeg hadde. Mener det sørget for at mer av snøen for over taket i stedet for rett i frontruta som vanlig. Det gir sikkert også noe mer beskyttelse i en evt elgkrasj. Ellers er det en fordel å ha lang rygg for å se over. 7.5 R16 reservehjul er å foretrekke på panseret da det bygger minst i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er interessert i framskritt er Defender feil bil uansett. Taket bør være et greit sted å ha dekket om man ikke frekventerer parkeringshus. I Oslo er det helt uaktuelt å ha noe som helst på taket. Takbøyler settes på etter behov. Greier man ikke å få dekket opp på taket greier man heller ikke å skifte dekk. Det er en tyngre og vanskeligere operasjon å tre felgen på hjulboltene enn å slenge dekket på taket. Jeg har dekket i bagasjerommet, stropper opp på siden i tverrsnittet, samme sted det er plassert på pickuputgavene av Defender. Det er uansett masse plass bak i en 110, og det er vel ca én gang annet hvert år jeg har mer enn 7 passasjerer...

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Strapped away carrier ". Ikke like kult som ha dekket utenpå bilen. Wolf-utgavene har dekket på siden av bilen. Bygger jo ikke mer enn speilet...

 

Det som er typisk for Defender-eiere er et lettere angrep av doomday-prepper/kjekt-å-ha-syndromet. Av øvrig utstyr er selvfølgelig spade, fire Trygg piggkjettinger, slepestropper, Hi-Lift med jacking base, skjøteledning, startkabler, batterilader, diverse stropper i ulik lengde med mye mer. Hi-Lift og stropper fungerer også som vinsj om man skulle havne i grøfta. Kjekk selvberging. Burde også hatt en solid kjetting, som er lettere å justere lengden på ved vinsjing med Hi-Lift. Litt avsporing dette, men, men...

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker om sikkerhet. Regn på hvilke G krefter som oppstår med et reservehjul på 40-50 kg ved bråstopp i 80 km/t (+evt taktelt, jerrykanner, highlift og zargeskasser mm) Mulig innfesting og kvalitet (dokumentasjon) på stativet du bruker kan være i henhold, men du må også ta hensyn til produsentens anbefalte taklast. Stativet skal muligens også klamre seg fast til en tynn takrenne i alu med et antall fester. Dette er et svakt punkt du evt må ta hensyn til. Etter mitt syn anbefales det ikke å ha dette på taket. Tenk også på at du øker tyngdepunkt på bilen. Dette er ikke spesielt fordelaktig ved en evt unnamanøver på vei eller terrengkjøring.

Hei folkens

 

Defender 90. Er det noen som har prøvd å ha reservehjulet på taket? Har det merkbar effekt på stabiliteten i svinger eller trenger man ikke å bekymre seg for det? Andre tanker (effekt på støynivå, forbruk, osv) tar jeg også imot.

 

Og så spørsmål nr.2: Tanken min er å flytte hjulet på takstativet og montere en slik boks (bilde) på bakdøra. Vet dere hvor man kan få kjøpt noe lignende (med lås)? Og ikke minst, om den trenger godkjenning i "liberale" (..) Norge.

 

Takker

 

dsc_0520.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker om sikkerhet. Regn på hvilke G krefter som oppstår med et reservehjul på 40-50 kg ved bråstopp i 80 km/t (+evt taktelt, jerrykanner, highlift og zargeskasser mm) Mulig innfesting og kvalitet (dokumentasjon) på stativet du bruker kan være i henhold, men du må også ta hensyn til produsentens anbefalte taklast. Stativet skal muligens også klamre seg fast til en tynn takrenne i alu med et antall fester. Dette er et svakt punkt du evt må ta hensyn til. Etter mitt syn anbefales det ikke å ha dette på taket. Tenk også på at du øker tyngdepunkt på bilen. Dette er ikke spesielt fordelaktig ved en evt unnamanøver på vei eller terrengkjøring.

 

 

Ja, jeg tenker nok på sikkerhet. Men takstativet mitt er 37 kg, og står tomt for tiden (et par ski teller vel ikke). Et hjul og 2 par ski bør ikke være mer enn 40 kg til sammen. Så fremt festene på takrenna sjekkes og evt. strammes regelmessig og hjulet er sikret godt (med dette, og 1 - 2 jekkestropper som ekstra sikkerhet), så tror jeg nok at dette kan anses som forsvarlig taklast.

 

Det du lister opp (hjul, taktelt, jerrykanner, hilift, zargeskasser mm), er jo fullt ekspedisjonsopplegg. Og jeg er enig med deg der at mange undervurderer farene hvis de tror at bare fordi takstativet tåler vekten og tingene er festet på en grei måte, så er det trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen lages i Island, lige som skjermbreddere med mere på den Defender du viste. Jeg kjørte uten problemer i noen år med 35" reservehjul på toppen av en 1999 110, tog det ned når en av støttene på standard land rover taggrind knakk, pga vibrasjon og vekt ( dengang brukte jeg alle mine ferier og sommerhelger på det Islandske høyland.)

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva man får aksept for når man skal til kontroll her i Norge.. Jeg er ikke engang sikker på at de ville godkjent en beskjeden kasse som den i bildet mitt fra Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjennes? Man kjører da med sykkelstativ og andre bagasjekasser på hengerfestet. Hva skal godkjennes?

Lengere? Den kassen på islandsbildet bygger jo ikke lenger ut enn reservehjulet ville gjort. Og det er bilen levert med originalt.

 

Konstruer heller en kasse. Ikke problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utallige ekspedisjoner så er det vel ingen diskusjon om at det er uproblematisk - og til og med praktisk - å ha et reservehjul på taket til en Defender, at dekket må være festet og takkgrinden være solid er åpenbart. Ideen med en kasse bakpå til "diverse" er spennende så jeg har begynt å se på en løsning for vår HilDefender. Legger ved et bilde fra Pamir (ikke langt fra Grensen til Afganistan) som viser hva vi hadde på taket på den turen. Telt/dekk/60l diesel/propan/ sandladders/ pluss diverse ;-).

 

HilDefender Pamir.JPG

 

 

sjekk: http://www.gandrudbakken.no/?p=903

Endret av Atle G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifDefender Taklast Pamir.htmEtter utallige ekspedisjoner så er det vel ingen diskusjon om at det er uproblematisk - og til og med praktisk - å ha et reservehjul på taket til en Defender, at dekket må være festet og takkgrinden være solid er åpenbart. Ideen med en kasse bakpå til "diverse" er spennende så jeg har begynt å se på en løsning for vår HilDefender. Legger ved et bilde fra Pamir (ikke langt fra Grensen til Afganistan) som viser hva vi hadde på taket på den turen. Telt/dekk/60l diesel/propan/ sandladders/ pluss diverse ;-).

 

sjekk: http://www.gandrudbakken.no/?p=903

 

Husk nå bare på at ekspedisjonsfart og motorveifart som regel er to ulike ting og stiller ulike krav til krengestabillitet etc.

 

Lister meg ut av diskusjonen da jeg ikke vet hvordan påvirkningsforskjellen blir, og er fornøyd med å ha avlevert påminnelsen. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...