Gå til innhold

Kortere levetid på førerkort


SveinHa

Anbefalte innlegg

Fikk fornyet førerkortet mitt for noen dager siden fordi minibuss "gikk ut på dato". Det som forundrer meg en smule da plastlappen kom i posten var at ALLE de rettighetene jeg har hatt siden 1977 og som har vært gyldige til 2059 nå plutselig har fått gyldighetsdato 24.11.2031 mens C1, C1E, D1og D1E har fått gyldighet til 24.11.2021. Jeg har mao blitt "fratatt" 28 års gyldighet på de rettighetene jeg opprinnelig har hatt... Er dette noe de bare kan gjøre sånn helt uten videre? Nye regler som på en måte får tilbakevirkende kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fikk jeg :) Og jeg er faktisk ikke uenig. Dette er helt personlige meninger.

 

Det skulle vært prøver og oppkjøring når man blir eldre og eldre. Man blir ikke bedre til å kjøre bil med årene. På lastebillappen mener jeg hvertfall man skulle hatt " timene / km " for å inneha denne tunge biten.

Jeg vurderte å la den gå ut, men skulle men kjøre et lass grus??? Trygt ..... nei ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle reglene krevde vel at du hadd med legeerklæring etter fylte 70 år. Nå er det legeerklæring fra fyllte 75, men at det blir lagt inn i sertifikatet.

 

Så i sum har du fått litt, og mistet veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke blitt fratatt noen rettigheter, men kriteriene for å beholde dem har blitt endret. Det er ikke helt det samme. Men irriterende er det, det er jeg enig i.

 

Edit: Og når det gjelder hva som regnes som tilbakevirkende kraft, så har vel det stort sett med straff å gjøre. Dvs. du kan ikke straffes for noe du gjorde når det var lovlig, selv om det har blitt ulovlig. Skulle det vært aktuelt i dette tilfellet så tror jeg nesten du måtte blitt bøtelagt for kjøring med ugyldig førerkort mens det gamle førerkortet var gyldig, fordi det ville vært utløpt dersom det hadde vært nyere.

 

Og ja, det har nettopp kommet nye regler. Om det er de som er aktuelle her, eller om dette kom ved forrige endring, er jeg ikke sikker på.

Endret av Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringene kom i 2013. Tilpasning til EU direktiv.

 

Om ikke før.... allerede i 2008 fikk jeg ti års begrensning på C1/C1E. B)

 

men iflg svv har det skjedd noe etter dette:

 

Tunge førerkortklasser

 

Lastebil (C, CE, C1, C1E), Buss (D, DE) og Minibuss (D1, D1E)

Ved fornyelse må du møte på en trafikkstasjon og ha med deg gyldig helseattest og eventuelt gyldig synsattest. Helseattesten kan ikke være eldre enn 3 måneder.

Tunge førerkortklasser har vanligvis 5 års gyldighetsperiode når klassen er tatt eller fornyet etter 10. september 2008. Har du fylt 70 år, er gyldighetstiden 1 år om gangen. Har du fylt 66 år, settes gyldighetstiden til dagen før du fyller 71 år. Førerkortet kan også ha begrenset gyldighetstid på grunn av helse, eller fordi du ikke har gjennomført all obligatorisk opplæring før utstedelse av førerkortet.

Lette førerkortklasser

Moped (AM/M), Personbil (B, B96, BE), Motorsykkel (A, A2, A1), Snøscooter (S) og Traktor (T)

Førerkort har normalt en gyldighet på 15 år. For å få fornyet førerkortet må du ta nytt bilde ved en trafikkstasjo

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

C hadde ti års begrensning allerede i 1998, den ;-)

 

Fem år nå på C/C1/D/D1. Og for oss som har YSK, er det fem år på den også. Men disse er jo ikke samkjørte i registrene, så da blir det å flekke opp plastkortet årlig, og sjekke utløp :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...