Tore LR Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Jeg har etterhvert mange dingser som drar strøm i bilen og lurer på å sette inn et batteri nr 2. Ser det er ulike spiltcharge system på markedet. Jeg har kikket litt på Westin 47-3800 T-Max.Noen som har erfaring med denne? http://westinautomotive.com/applicationchart/images/KO47-3800.jpg Endret 29. november 2016 av Tore LR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chocolademan Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Ja, fungerte bra på min forrige bilen uten problemer. Tror ikke det er den beste på markedet, men fungerte når jeg trengte den.... Har tenkt å bestille til nye bilen nå.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Putte79 Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Hei! Har brukt T-max sin. Er meget fornøyd med den i forhold til prisen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg bruker denne til hverdags http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-2000024038/ Bakdelen er at den ikke kan kobles slik at jeg kan hente strøm fra forbruksbatteriet til hovedbatteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Jeg bruker denne til hverdags http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-2000024038/ Bakdelen er at den ikke kan kobles slik at jeg kan hente strøm fra forbruksbatteriet til hovedbatteri. Denne likte jeg prisen på. Så kan man heller bruke 1000kr mer på bedre batteri. Legg kabel mellom batteriene med en hovedstrømbryter på. Så kan du overstyre boksen hvis behov. Endret 29. november 2016 av KennethA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Startkabel fungerer også om det ikke er alt for langt mellom batteriene. Ulempen med en hovedstrømsbryter, er at du typisk har rotet bort nøkkelen når du trenger den. Eller at du glemmer den og lar den stå på konstant. T-max-saken har også dioder som angir spenning på batteriet, men tar litt mere plass. Evt så kan du koble opp en slik i tillegg, med en bryter, og med et godt varsellys Albright Isolating fra Praesto 4x4 Men da er du igjen ganske nærme T-max-løsningen i pris Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore LR Skrevet 30. november 2016 Forfatter Del Skrevet 30. november 2016 Strøm har jeg ikke noe peiling på. Men, det biltemareleet - er ikke det litt lite? Max 125 A? Hvis man skal drive en vinsj feks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Vinsj skal kobles til batteri som lades av dynamoen, ikke via noe rele. Annet forbruk har du fra evt forbruksbatteri. Det er ihvertfall min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Jeg har kastet ut mange brente dual-battery-charge-system av kundebiler. Mulig de har vært underdimensjonert . Så pass på. På en tysk bil i sommer var det montert en kraftig manuell hovedstrømsbryter til å koble batteriene sammen ved større strømforbruk. Ved kjøring ble lading til begge batteriene ordnet via et lite ladestyrt rele. Det da frakoblede batteriet ble brukt som strømkilde til kjøleskap,lys,varme,etc. Om han hadde noe til å minne han på den manuelle innstillingen spurte jeg ikke om. Jeg har en hovedstrømsbryter som alltid står innkoblet mellom batteriene. Ved camping o.l. kobler jeg fra det ene batteriet og legger nokkelen i førersetet. Men det har jo hendt jeg har glemt å koble fra og startkablene har blitt luftet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagjen Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Jeg har to like batterier under setet som er koblet via en standard båt-batteriswitch, der du kan velge batteri A, B, begge eller ingen. Den sitter foran batterikassa, dvs lett tilgjengelig når jeg kjører, og en gang i blant switcher jeg batteri. Da er begge alltid full-ladet og det er ingen risiko for å tømme begge. Er det grisekaldt øker jeg effekten på startmotoren betraktelig ved å koble inn begge batteriene for så å koble tilbake til ett av de under kjøring. Tømmes batteriet pga kjøleskap eller vinsj eller hva som helst, switcher jeg bare over til det andre ved start og så tilbake for å lade. Enkel løsning som funker dette. Endret 30. november 2016 av dagjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjoern Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Jeg har dette, og er veldig fornøyd. https://www.frontrunneroutfitters.com/en/be/national-luna-diy-split-charge-system-kit.html Hvis jeg ikke husker feil fikk jeg det levert via Glen/Praesto. Ved behov trykker man på en liten knapp og man kan hente strøm fra "kjøleboks-batteriet" til starter eller vinsj.... Det har har blitt testet, såpass at jeg brant opp motoren i vinsjen (termosikret Warn motor, my ass..) Da bilen min står i lengre perioder av gangen, mens jeg er på jobb, er startbatteriet ofte nedtappet. Etter jeg monterte dette opplegget har jeg bare måttet trykke på knappen og vips så har man strøm til å starte. Om bilen gjør det er en annen sak.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 13. desember 2016 Del Skrevet 13. desember 2016 (endret) På min har jeg et skillerele av tilsvarende type som det fra biltema som er linket over, slik at startbatteriet lades først, så forbruksbatteriet. Samtidig er denne koblet via en 80A maxifuse. Forbrukskursene er på hovedbryter foran på batterikassen, den typen hvor nøkkelen ikke nødvendigvis må tas ut, den står der fast, men er fremdeles av. Inni batterikassa har jeg en maken bryter til, for å koble sammen begge batteriene i tilfelle tappet startbatteri, behov for begge batterier til forbruk/start eller lignende. Relativt enkel og rimelig løsning. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser behovet for en egen kontrollboks med knapper og dill for å få til doble batterier med automatisk skille mellom forbruk og startbatteri Skal du ha det enda enklere så er løsningen til dagjen over her fin. Vil du overvåke batteriene dine er det bedre å legge opp en ctek comfort indikator et passende sted (mine står på stålplaten under cubbyboksen, sammen med diagnosekontakten til motorstyringen), da kan du lett plugge til en batterilader i bilen også hvis det trengs, uten å måtte plukke opp førersetet. -Camarogeddon Endret 13. desember 2016 av Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.