Gå til innhold

Dual battery system - noen som har prøvd denne?


Tore LR

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert mange dingser som drar strøm i bilen og lurer på å sette inn et batteri nr 2. Ser det er ulike spiltcharge system på markedet. Jeg har kikket litt på

Westin 47-3800 T-Max.

Noen som har erfaring med denne?

 

http://westinautomotive.com/applicationchart/images/KO47-3800.jpg

Endret av Tore LR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne til hverdags http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-2000024038/

Bakdelen er at den ikke kan kobles slik at jeg kan hente strøm fra forbruksbatteriet til hovedbatteri.

 

Denne likte jeg prisen på. Så kan man heller bruke 1000kr mer på bedre batteri.

 

Legg kabel mellom batteriene med en hovedstrømbryter på. Så kan du overstyre boksen hvis behov.

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startkabel fungerer også om det ikke er alt for langt mellom batteriene. Ulempen med en hovedstrømsbryter, er at du typisk har rotet bort nøkkelen når du trenger den. Eller at du glemmer den og lar den stå på konstant. T-max-saken har også dioder som angir spenning på batteriet, men tar litt mere plass.

Evt så kan du koble opp en slik i tillegg, med en bryter, og med et godt varsellys

electrical-solenoids-sw80.jpg

Albright Isolating fra Praesto 4x4

 

Men da er du igjen ganske nærme T-max-løsningen i pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastet ut mange brente dual-battery-charge-system av kundebiler.

Mulig de har vært underdimensjonert .

Så pass på.

 

På en tysk bil i sommer var det montert en kraftig manuell hovedstrømsbryter

til å koble batteriene sammen ved større strømforbruk.

Ved kjøring ble lading til begge batteriene ordnet via et lite ladestyrt rele.

Det da frakoblede batteriet ble brukt som strømkilde til kjøleskap,lys,varme,etc.

Om han hadde noe til å minne han på den manuelle innstillingen spurte jeg ikke om.

 

Jeg har en hovedstrømsbryter som alltid står innkoblet mellom batteriene.

Ved camping o.l. kobler jeg fra det ene batteriet og legger nokkelen i førersetet.

Men det har jo hendt jeg har glemt å koble fra og startkablene har blitt luftet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to like batterier under setet som er koblet via en standard båt-batteriswitch, der du kan velge batteri A, B, begge eller ingen. Den sitter foran batterikassa, dvs lett tilgjengelig når jeg kjører, og en gang i blant switcher jeg batteri. Da er begge alltid full-ladet og det er ingen risiko for å tømme begge. Er det grisekaldt øker jeg effekten på startmotoren betraktelig ved å koble inn begge batteriene for så å koble tilbake til ett av de under kjøring.

 

Tømmes batteriet pga kjøleskap eller vinsj eller hva som helst, switcher jeg bare over til det andre ved start og så tilbake for å lade.

Enkel løsning som funker dette.

Endret av dagjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har dette, og er veldig fornøyd.

 

https://www.frontrunneroutfitters.com/en/be/national-luna-diy-split-charge-system-kit.html

 

Hvis jeg ikke husker feil fikk jeg det levert via Glen/Praesto.

 

Ved behov trykker man på en liten knapp og man kan hente strøm fra "kjøleboks-batteriet" til starter eller vinsj....

Det har har blitt testet, såpass at jeg brant opp motoren i vinsjen (termosikret Warn motor, my ass..)

Da bilen min står i lengre perioder av gangen, mens jeg er på jobb, er startbatteriet ofte nedtappet. Etter jeg monterte dette opplegget har jeg bare måttet trykke på knappen og vips så har man strøm til å starte. Om bilen gjør det er en annen sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min har jeg et skillerele av tilsvarende type som det fra biltema som er linket over, slik at startbatteriet lades først, så forbruksbatteriet.

Samtidig er denne koblet via en 80A maxifuse.

 

Forbrukskursene er på hovedbryter foran på batterikassen, den typen hvor nøkkelen ikke nødvendigvis må tas ut, den står der fast, men er fremdeles av.

 

Inni batterikassa har jeg en maken bryter til, for å koble sammen begge batteriene i tilfelle tappet startbatteri, behov for begge batterier til forbruk/start eller lignende.

 

Relativt enkel og rimelig løsning. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser behovet for en egen kontrollboks med knapper og dill for å få til doble batterier med automatisk skille mellom forbruk og startbatteri

 

Skal du ha det enda enklere så er løsningen til dagjen over her fin.

 

2016-02-06 15.15.50.jpg

 

Vil du overvåke batteriene dine er det bedre å legge opp en ctek comfort indikator et passende sted (mine står på stålplaten under cubbyboksen, sammen med diagnosekontakten til motorstyringen), da kan du lett plugge til en batterilader i bilen også hvis det trengs, uten å måtte plukke opp førersetet.

2016-02-03 21.08.28.jpg

 

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...