Gå til innhold

En litt vond erkjennelse - elbil!


sveinikr@hotmail.com

Anbefalte innlegg

Noen fikk se Ampera-e i Oslo Onsdag og Torsdag forrige uke. Demobiler kommer til Norge i April-Mai neste år. Og de er utsolgt for hele 2017 til tross for at for måtte skrive kjøpekontrakt uten å ha sett annet enn bilder...

 

Jaguar er inne på samme retningen for sin 2018 levering av I-Pace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Noen fikk se Ampera-e i Oslo Onsdag og Torsdag forrige uke. Demobiler kommer til Norge i April-Mai neste år. Og de er utsolgt for hele 2017 til tross for at for måtte skrive kjøpekontrakt uten å ha sett annet enn bilder...

 

Jaguar er inne på samme retningen for sin 2018 levering av I-Pace.

 

Jeg var innom og kikka på den på onsdagen. Den imponerer utvendig, og den imponerer forsåvidt innvendig på plass - men det er jo som normalt for Opel veldig mye plastikk, og plastikkfølelse innvendig. Jeg hørte enkelte som prøvesatt den kommenterte at førersetene var trange, noe jeg kan forstå når de skal klemme inn en midtkonsoll i en så liten bil.

 

Bagasjerommet hadde god plass, og var veeeeldig dypt (batteripakka stopper underbaksetet). Litt fiffige funksjoner her og der som visning av ryggekamera under kjøring i sladrespeilet, og dyse for vask/rens av ryggekamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ca ei mil fra sentrum og ser mye til disse jobbkjørende i elbil. Nord for polarsirkelen med mørketid og det kjøres nesten konsekvent med parklys og nedduggete ruter i redsel for å ikke komme seg helt hjem..

Klarer ikke helt å besteme meg for om jeg skal synes det er festlig eller patetisk, men jeg hadde følt meg skikkelig lurt hvis jeg var en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen generasjoner fram så fyller vi bare på tanken/batteriene med nytt saltvann og kjører elektrisk videre - akkurat som med dagens dieselbiler - bare uten kakling, bråk og fæl lukt. Bensinstasjonene bygges om til å levere vann, og fortsetter som før med å selge kola til 40 kroner, slappe pølser og annen sjit til trafikkantene. Problemene med strømnett, ladetid, skumle stoffer i batteriene etc etc blir bare som en som et lavt ekko i skogen en duggfull morgen.

 

Ellers så kommer det noen annet nytt som snur alt opp ned. Kanskje en perpetuum mobile basert på EmDrive?

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett Rikerud, men lukten er ikke alltid fæl. Dieselrøyk og lukten av tang en fin sommermorgen er jo f.eks. fantastisk. Lyden kan være kjempefin. Men fremtiden gir oss nostalgikere sikkert lukt- og lydgeneratorer til de stille bilene/farkostene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ca ei mil fra sentrum og ser mye til disse jobbkjørende i elbil. Nord for polarsirkelen med mørketid og det kjøres nesten konsekvent med parklys og nedduggete ruter i redsel for å ikke komme seg helt hjem..

Klarer ikke helt å besteme meg for om jeg skal synes det er festlig eller patetisk, men jeg hadde følt meg skikkelig lurt hvis jeg var en av de.

 

Trist å høre at det fortsatt finnes så uvitende elbileiere. Fravær av hovedlys gir en økt rekkevidde på ca. 2-300 meter gitt at man kjører en tur på 150-200km. På thinken min drar de iallefall ca. 100watt, og det er ganske ubetydelig når fremdrift i 80km/t drar 10.000 watt :) På en annen side har mange nye elbiler kjørelysautomatikk tilsvarende andre nye biler som legger opp til at markeringslys brukes foran, og baklys brukes ikke i det hele tatt - så lenge det er lyst ute vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler med manglende baklys pga automatikk burde vært forbudt.

Noen teoretikere uten førerkort har vært litt korttenkte.

 

-Amen. Denne patenten var den direkte foranledningen til at jeg skaffet ekstralys på bilen. Nå skal man alltid kjøre etter forholdene å evne å stoppe for enhver påregnelig hindring, det er ikke det - men det ville være veldig fint om den mest åpenbart påregnelige hindringen på en vei - andre biler - ikke kjørte ninja-stil helt til man hadde dem like foran snuten.

 

Jeg venter bare på at en av disse ninjaene skal kjefte meg opp for å kjøre med fjern- og ekstralys helt opp i rumpa på dem en dag. Da skal jeg fortelle dem et og annet om belysning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter bare på at en av disse ninjaene skal kjefte meg opp for å kjøre med fjern- og ekstralys helt opp i rumpa på dem en dag. Da skal jeg fortelle dem et og annet om belysning...

 

Hva da? Det er ikke ulovlig.

 

http://www.dinside.no/motor/naf-kjorer-du-uten-baklys/61221043

 

EU-direktivet anno 2008 overstyrer vår utdaterte kjøretøyforskrift. Ergo er det kanskje dumt, men det er ikke ulovlig. Det er det å blende andre med fjernlys... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva da? Det er ikke ulovlig.

 

http://www.dinside.no/motor/naf-kjorer-du-uten-baklys/61221043

 

EU-direktivet anno 2008 overstyrer vår utdaterte kjøretøyforskrift. Ergo er det kanskje dumt, men det er ikke ulovlig. Det er det å blende andre med fjernlys... :rolleyes:

 

-Jeg vet at det ikke lenger er påbud om automagisk tente baklys, men det er definitivt uaktsomt å kjøre uten når mørket faller på eller sikten ellers er redusert - og da kan det være så lovlig det bare vil å ikke tenne dem automagisk uten at jeg blir særlig mildere stemt...

 

Jeg hadde et lite håp om at de i det minste ville tenne lysene når det blir mørkt, men fruens menneskebil (en 2012 Passat) gjør det IKKE - og, etter alt som farter langs veiene å dømme gjelder dette flere bilmerker.

 

Og, i tilfelle det skulle være en misforståelse ute og gå - jeg har fortsatt til gode å med overlegg blende noen; det jeg derimot har opplevd mer enn én gang, er at ekstralysene avslører en nisse med mørklagt bil i mørket foran meg i kjørebanen - og det er en av disse jeg er litt engstelig (tongue-in-cheek, altså :)) for at skal kjefte meg opp for å belyse sladrespeilet hans litt for kraftig når jeg nærmer meg.

 

Hadde han lyst litt opp, hadde jeg fått øye på ham og kunne dimmet ned vesentlig tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nanoflowcell? Så en Quant i Zürich - det er vel saker. Går tross alt på saltvann.

 

Dette konseptet er skikkelig kult, men det blir vel ikke helt riktig å si at de går på saltvann? Det blir som som å si at eksosen fra en hydrogenbil er vann :)

 

Konseptet er jo at man "lader" batteriet med energirik veske som energibærer istedenfor å lade den med vanlig strøm. Fordelen er selvfølgelig "hurtilading" og at man kan produsere den energirike væsken hvor og når man vil (omtrent som hydrogen). Det grønne fotavtrykket avgjøres av hva som er energikilden.

 

http://www.nanoflowcell.com/solutions/quant-e/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette konseptet er skikkelig kult, men det blir vel ikke helt riktig å si at de går på saltvann? Det blir som som å si at eksosen fra en hydrogenbil er vann :)

 

Eksosen fra hydrogenbiler er vann jo.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke bare vann.

 

Fordi: produksjonen av hydrogen forurenser. Bare et annet sted!

 

<kjepphestmodus>

...og derfor bør vi bygge atomkraftverk som bare det for å utvinne hydrogen som så kan benyttes til transportformål; det vil være det suverent mest miljøvennlige på kort til middels sikt. (Bølge- vind- og solkraft (for ikke å snakke om kald fusjon!) er vel og bra, men knapt klart for å besørge en vesentlig andel av energiforbruket vårt.)

</kjepphestmodus>

 

Men joda, helt enig - det er rikelig med forvirring mht. om noe er en energikilde eller energibærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Henter opp denne gamle tråden.

Tenkte å kjøpe en elbil av rent økonomiske grunner nå. Kjører omtrent 30.000 km i året, og nå blir det bommer her på nye E6 gjennom Hedmarken, med halv pris for elbil.

Regnet litt på det, og man sparer jo sykt mye på drivstoff. Hvordan er erfaringene fra resten av bilholdet.

Det er vel to biler som er aktuelle: Kia Soul og Hyundai Ioniq. Jeg kunne tenkt meg en Renault Kangoo Maxi ZE (33kWh) som er superpraktisk, men uten hurtiglading og ungdommen i huset synes den er fæl. Tenkte å holde prislappen godt under 200-tusen, inkludert montering av hjemmelader til kanskje 10-15-tusen.

Da blir Land Rover bil nr. 2, 3 og 4, men den fjerde ryker da ut (Freelander 1,8 til salgs! Nylig EU!. Kr. 6.000,-)...

Noen med kjennskap til disse bilene jeg nevner? Evt. andre og bedre?

Og det er bilerfaringene jeg vil vite om, ikke konspirasjonsteorier om kullfyrte elbiler som forurenser like mye som et gammelt tankskip på tungolje...

Skal til Glommen bil og se på både Soul og Ioniq i morra lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Ioniq i 1.5år, kjørt på den 40000km så langt.

Har også hatt e-golf og Tesla iløpet av de siste fem årene.

Ioniq’en er den som gir mest for pengene mener jeg. Bra utstyrt sålenge du kjøper en med teknikkpakke, den lader med inntil 75kw (mer enn både golf og leaf), den har lavere forbruk enn konkurrentene (lenger rekkevidde), og fri km på garantien (5år).

 

Dårlig vinterbil mtp fremkommelighet, og den har ikke app. Men det er det eneste negative jeg kan komme på. Service anbefales hver 15000km men består normalt bare av en sjekk og koster ca 1500kr. Storservice koster ca 3000kr og innebærer bytte av bremsevæske og kupefilter.

Alle norsksolgte biler ble behandlet med Mercasol før salg, men 17-modellene må inn på sjekk og evt rebehandling i år.

 

Har du andre spørsmål er det bare å skyte løs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke batteriet svekket av mye hurtiglading? Jeg tenkte å lade stort sett om natten hjemme, evt. normallading på jobb. Er det noen type hjemmelader som anbefales?

Hvorfor er Ioniq dårlig vinterbil, er det pga lav bil eller vektfordeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen merkbar svekkelse på batteriet på noen av bilene jeg har hatt. Målbar kanskje, men ikke merkbar.

Jeg bruker ikke hjemmelader, så har ingen erfaring med de.

Bilen er lav og den har nær perfekt 50/50 fordeling. Gjør den god å kjøre på sommeren, og på gode vinterveier men jeg syns ikke den tar seg godt frem i bakkene der jeg bor. Det syns jeg heller ikke om Teslaen, så er det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Kia Soul 18 modell. Lader hjemme i vanlig stikkontakt (forsynt med rett sikring og jordfeilbryter) og hurtig lader langs veien ved behov. Vi valgte Kiaen på grunn av romslig plass innvendig med plass til hele familien på 5 de få gangene vi trenger det. Bagasjerommet er lite, men ikke mindre enn at vi har tatt bilen til fjells et par ganger når de eldste ikke er med og Discoen lider av et eller annet. Sist tur endte forøvrig opp med bergingsbil da vi innså at det nok er ment som en by-bil. Med vektfordeling som nevnt for Ioniq og piggfrie dekk så var det ikke bønn å komme frem på speilglatt føre. Nå ligger det hurtigkjetting baki til neste anledning.

 

Har ikke merket noe svekkelse i batteriet enda ihvertfall, men andrehåndsverdien ser ut til å ha fått seg en knekk :D. Anbefaler å se etter 18 modeller med alt utstyr og det den gangen største batteriet. Mener du får mye for pengene i de. Jeg har fått høre at Ioniq og Soul i prinsippet deler teknikk, så det skal ikke være nevneverdig forskjell på batteritid osv på de to. Vi har heller ikke app, men kona stiller inn når hun skal på jobb og kommer til varm bil hver morgen så lenge den er tilkoblet ladekabelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai eier Kia, så det er kanskje mye likt ja. Synes jeg leste en plass at de lages på samme fabrikk. Men de har forskjellig batteriteknologi. Ioniq har polymer, og det skal visst være bedre batteri som ikke taper seg noe særlig og tåler flere ladesykluser enn vanlig litium-ion.

 

Vi var i helgen og prøvde både 2018 Soul og 2017 Ioniq. Klarer ikke å bestemme meg...

Vurderer også en liten konebil i tillegg, slik som en gammel e-UP!, Leaf e.l.

 

Tror (og håper) også bruktbilprisene vil falle en del, siden rekkevidden omtrent er fordoblet bare det siste året. Kan være dårlig butikk å kjøpe 2 år gammel bil nå med tanke på bruktbilprisen om tre til fem år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig; vurder en I3 som no 2 bil iaf. I3 med det " minste "batteriet får du ganske rimelig, og det er en bil som er laget helt og holdent for å behage føreren.
Vi har hatt vår i snart 3 år nå, og er superfornøyd.  Ville valgt den any day over en Soul eller Inoic også, jeg FATTER ikke at det går an lage så triste biler som endel gjør med elbilene sine.
Vi hadde før en Leaf i nesten 5 år, og den var også så stusslig at jeg holdt på å kjede meg ihel  bare for en tur til butikken.

I3 derimot, får bil-hjertet mitt til å dunke litt ekstra, for det er en INNMARI kul og tøff liten gocart......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det ble en 2018 Ioniq, kjørt kun 7000 km.

Det værste er at jeg nå må begynne med sånn menneskebilhold. Vasking og polering. Service på verksted. Passe opp for parkeringsbulker. Behandle bilen som porselen. 

Bilen er jo så pen at jeg må ta på meg fullt smittevernutstyr for å sette meg inn i den. Blir en hard overgang fra Defender...

 

 

EV15372 (2).jpg

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...