Gå til innhold

Bytte av Hitachi luftkompressor D3


engebo

Anbefalte innlegg

Dette er et eksempel på hva som skjer når dekslene rundt kompressoren ikke er tette.

Jeg viste det var en sprekk i det undre dekslet. Det så jeg for ca 3-4 år siden da jeg byttet tørker, men trodde ikke det hadde så mye å si.

I fjor vinter ble det veldig resonanslyd når kompressor gikk og jeg forstod at det måtte være kommet vann inn i dekslene som så hadde fryst, men gjorde ikke noe med det da.

Når det nå for ca 14 dager siden igjen kom snø og det ble slaps igjen, startet resonanslyden igjen og jeg bestemt meg for å sjekke.

 

vOpp med bilen og ser nå at det ikke er en liten sprekk, men en stor på tvers, DVs den fanger opp alt sprut og dritt.

Fikk av dekslet og da fulgte kompressoren med ned :(

Den hang bare i luftrørene og ledningene!!!

 

Det viste seg da at alle fester i ramma var rusta bort og boltene hadde ikke hold lenger feste, øvre bolt var bort, de to nedre satt bom fast i braketten.

I tillegg var fremre feste av kompressor i brakett smuldret bort, så kompressor svingte rundt i øvre og nedre feste i braketten.

 

Luftslange ut fra tørker og kabelkontakter løsnet med en gang, men de to bakre luftslangene (luft inn til kompressor og overskudd ut) var umulig å få løsnet selv etter et døgn i WD40.

 

Endte med bruk av vinkelsliper for å få delt innfestingen til de to bakre luftrørene, det jeg da fikk kappa av ble delt med baufil, også de innerste Voss-kobingene måtte deles helt før de løsnet.

 

Ble reddet av Mr. P her på forumet som hadde skiftet til AMK og hadde den gamle Hitachi kompressoren liggende, samt øvre og nedre deksel og noen skruer og gjengeklips. Tusen takk til han!!! Bilen var kun nede for telling i 2 dager.

 

Bilen er en 2007 mod som har gått rett over 150' med originalkompressor.

 

Jeg skriver denne posten som en advarsel hvis du har sprekk i nedre kompressordeksel og det kan komme fuktighet inn. Sjekk før det er for sent.

Mr. P sin kompressor er eldre, men i mye bedre stand enn min som er utsatt for salt og dritt. Hans kompressor gikk rett inn (etter fikling med øvre bolt) og alt er vel igjen bortsett for en skadet slange inn på kompressor :(

 

IMG_5371.JPG

Fremre feste av kompressor i brakett er smuldret bort.

IMG_5372.JPG

Nedre boltene i braketten satt bom fast og er delvis spist opp.

IMG_5373.JPG

Resultat etter bruk av vinkelsliper

IMG_5374.JPG

En del av delene som var rundt de to bakre luftslangene inn på kompressor etter at de er splittet med baufil og skrutrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...