Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene fått ulike feilmeldinger.

 

1. Den mest hyppige er "hand brake fault" gult og rødt lys litt om hverandre og noen ganger ikke lys. Håndbrekk virker ikke heller.

 

2. "Suspension fault" - Alt virker forøvrig ok når det gjelder kjøringen. Muligens sensorfeil framme på høyre side i følge skjermen.

Dette gikk en gang over i rød modus.

 

3. Cruise controll har sluttet å virke.

 

4. Problem med å starte bilen noen ganger. Muligens glødingen??? Tar lang tid, spesielt når det er kaldt.

 

Siden alt har skjedd samtidig har jeg en mistanke om at det kan være en elektrisk feil som fører til flere ting her.

 

Noen erfaringer med tilsvarende?

 

Kan det være fuktighet?

 

 

Endret av jostor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville blitt litt enklere om du røpet hvilken bil, årsmodell, motor og andre relevante opplysninger.

 

Spørsmål du lurer på kan bli viktige for andre senere, og når man bruker søkefunksjoner ville det vært glimrende om overskriften røpet bil, feks:05 puma, manglende gløding etc, bare som et eksempel. ,:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tippet Discovery 3!? ^_^

Støttes!

Ang treg start.. Har gode erfaringer med å ikke ha særlig mindre enn halv tank hvis bilen står mye stille i disse kuldeperioder.. ?

 

Ang. Cruise control, tydeligvis et vanlig problem, min funket heller ikke alltid, men har lest her inne at det er en dårlig loddet kontakt inni rattet..

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga feilmeldinger (HDC falt system not available og spesial programs off) ved oppstart som har begynnt nå de siste 2 ukene, så målte jeg min nå i kveld rett på batteri. (Feilmeldingene forsvinner etter noen sekunder. Men kommer hver gang jeg starter uavhengig av om motor er varm eller kald.

 

3 plussgrader. Kald motor ved spenningsjekk.

 

Hvilestrøm 12.35 volt.

Tenning på, (gløding, lys etc) 11.00 volt.

Motor startet. Lading regulerer seg opp til 15.30 volt.

Etter ca 15 min. ramler den til 14.35 volt

 

Tror dette er rimelig normale verdier.

Altså at både dynamo og batteri er i orden. Så har du noen verdier å sammenligne med.

 

Ser videre utfra historikken på bilen at

Nytt batteri 26.04.10 (94500 km)

Ny dynamo 14.08.10 (97500km)

 

Kjørt i dag 188500 km.

 

Dvs. Drøyt 6 år og 94000 km.

 

Noen andre som har oversikt over batteri/dynamo skift intervaller?

Ellers noen idé om hva som trigger feilmeldingene?

 

Ellers så er cruise control en grei fiks.

Det ligger bl annet video på YouTube som viser hvordan du demonterer airbag i ratt osv for å komme til.

http://www.disco3.co.uk/forum/topic32361.html

 

Tråd med litt rundt cruisecontrol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, glemte å nevne at det som flere skriver er Discovery 3 2005 modell.

 

Skal bruke litt tid i helgen på å sjekke ut noen av disse tipsene :-)

 

I går måtte jeg vri om mange ganger før bilen startet etter jobb.

I dag startet bilen på første forsøk, men mye piping og rødt lys på håndbrekkvarsel en stund før alt roet seg. Ingen varsellys kom på de neste 15 min på vei til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mistanke om at feilen kan ligge på et mer grunnleggende plan. Men faktum er at håndbrekk og cruise control ikke virker. Begge deler har fungert plettfritt fram til begge deler plutselig og samtidig sluttet å fungere.

 

Meldingen "HDC falt system not available og spesial programs off" kommer ofte ved oppstart før den forsvinner etter kort tid, som Fjellrev også nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en periode samme feilmelding ved oppstart og det viste seg å være at spennongen på batteri ved oppstart falt under en D3 grense. Viste seg å være feil på en battericelle. Etter bytte av batteri-borte ?

Den feilmeldingen blir heller ikke lagret, så den finner du ikke med diagnoseverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en periode samme feilmelding ved oppstart og det viste seg å være at spennongen på batteri ved oppstart falt under en D3 grense. Viste seg å være feil på en battericelle. Etter bytte av batteri-borte ?

Den feilmeldingen blir heller ikke lagret, så den finner du ikke med diagnoseverktøy.

 

Kanskje bytte av batteri kan løse flere av feilene :unsure:

 

Får måle litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn heeeelt generelt - disse bilene trekker mye strøm og feil som kommer og går bør man fundere på både mot barometer og temperatur.

 

Er det "rare feil" og kommer når det er kaldt: skul mistenksomt på batteri og eventuelt dynamo.

Er det luftfjæringsrelatert og kommer når det er fuktig (være seg på bakken eller i lufta): sjekk tørka på kompressoren og strøm mellom sensorer og inn i harness. (Kjent feil med fuktinntrenging her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lading er styrt av Ecu, og den tar sikkert hensyn til div parametre som ute temp, spenning i øyeblikket etc,

Lavere temp, kan man øke lade spenning

 

Min ligger også på det meste med 15.4 volt første 10 til 15 min kjøring, så er den nede i 14,4 volt,

http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/

Lånt fra diskusjonsforum.

 

En standard laderegulator i en bil, gir opptil ca. 14,4 VDC. Dette er for lavt ved lave temperaturer. "En god regulator har også en annen viktig egenskap, nemlig såkalt temperaturkompensert lading. Maksimal ladespenning for et batteri er vanligvis oppgitt ved +25 C til f.eks. 14,2V. Når temperaturen i batteriet avviker fra nevnte +25 C, bør ladespenningen økes når batteriet blir kaldere og reduseres når batteriet blir varmere. I et 12V system bør ladespenningen endres med 30mV per grad Celsius. Med andre ord, hvis ladespenningen er stilt inn på 14,1V ved +25 grader Celsius, skal den være 0,9V høyere, altså 15V, hvis temperaturen i batteriet er -5 C. Hvis batteriet står utendørs, må altså ladespenningen økes om vinteren og ofte reduseres om sommeren. Derfor er temperaturkompensert lading viktig" Du vil også oppnå forlenget levetid på batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Engebo er inne på og jeg selv har tenkt som mulig årsak til feil er batteriets tilstand og kapasitet ved oppstart.

 

Altså at spenningen blir for lav ved gløding etc og at denne passerer under en presatt grense i motorstyring.

 

Jeg leser jo bare 11 volt i denne fase.

 

Er det andre som har målt eller vil måle volt på batteriet uten forbruk og deretter med tenning på uten å starte motor?

 

Jeg skal i dag ta en ny måling både på kald og varm motor.

 

Feilmeldingene kommer jo uavhengig av om motor er kald eller varm. Altså med gløding innkoblet eller ikke. Og jeg hadde den også ved oppstart når lading hadde stått på hele natten.

Så slik sett tyder jo det på at feilen ligger en Annen plass.

 

Har en slik sønnak mini hjelpestarter.

Kan det være en idé å koble den på og se om den ekstra boosten gjør at feilmeldinger ikke kommer? Da burde den jo ha rikelig med start strøm.

 

Ønsker vel å eliminere mulig feil ved batteri og spenning før jeg må dypere inn i materien.

 

En mulig synder kan også være dårlig kontakt på Polsko, eller dårlig jording av batteri mot karosseri.

I så tilfelle får vel batteriet lading, og det gir fra seg normale verdier ved spenningsmåling, men ved stort strømtrekk ved oppstart så er det for mye motstand og spenningen ramler inn mot avlesning i motorstyring.

Fornuftig tankegang? Eller er jeg litt på bærtur? ?

 

Det som Engebo opplevde med en dårlig celle. Hvordan kan en måle/finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslørte det ved at hvilespenningen bed fulladet batteri ikke hadde høy nok verdi, mener jeg å huske. Skal vel være 2, ett eller annet pr celle og normalt 6 celler. Om ikke dette ikke er riktig, husker jeg nå at jeg opplevde dette mest rindt 0 grader. Ved kaldere, -10, menee jeg det ikke kom. Det enkleste er vel å prøve et annet batteri du kan låne?

Forøvrig tror jeg bulen gløder ved tilnærmet all start, bare varighetebmn som varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilespenning for 12V batteri:

Ladningsgrad:12,7 - fulladet100%

12,3V - halv kapasitetca. 50%

12,0V - kritisk, må lades ca. 30%

11,6V - flatt, eller ødelagtca. 10%

 

Hellanor linken lengre opp, gir en god pekepinn på tilstanden dere har på batteriene deres.

 

Om det er dårlig kontakt mellom batteri og bilen.

Kan man måle motstand fra - minus Polsko til et punkt på motoren. . Da burde man få tilnærmet 0 ohm. ( ta høyde for multimeters nøyaktighet, ) Kan man også gjøre med pluss siden. Men sikkert litt mere utfordrende å finne punkter å måle på. F,eks start motor.

Og inne mot hoved sentralen.

 

Man kan jo også få testet batteriets start kapasitet.

Opplevde det i sommer, hadde over 12 volt hvilespenning, med tenning på, så datt spenning under 10 volt.

Null start kapasitet, eksperten mente det var en dårlig celle.

 

I disse tider, så er 0 grader= 65% batt kapasitet, om man skal tro Hellanor linken.

 

B)

 

 

 

1 ohms motstand, gir ca 1 volt spenningsfall.... det er " mye" på 12 volts anlegg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere lesestoff.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/den-kritiske-batteribanken-1-volt-liv-eller-d%C3%B8d

 

 

Syrevekten, det meste om batteriets tilstand. Men det er jo noe utfordrende å få til på dagens lukkede batterier.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 starteren, er oppgitt til å trekke 1,8 Kw ( iflg google)

 

røflig 150 Amp, pluss gløding og alle ECU `ne.... tenker vi topper 200 Amp + ved en god norsk kald start.

 

Får bare beklage kupping av tråden..,,

 

Tenkte det kunne være litt matnyttig noe av dette B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en defa varmer koblet til med egen måling og lading av batteri. Det ser ok ut der.

 

Når det gjelder startproblemet ser det ut til at bilen min som er manuell innbiller seg at den er automat. Når jeg setter den i fri før start, så starter den med en gang. Har ikke vært slik før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjenta meg selv - sjekk batteri og lading. :)

 

Disse bilene finner på alt mulig rart når ting ikke er helt 100% på strømfronten, og med så mange forskjellige typer feil, så er jeg ganske så sikker på at mye vil løse seg selv med et friskt batteri. Om man ikke er sikker på at batteri og lading er ok, så er det ikke noe poeng med videre feilsøk.

 

Om batteriet begynner å dra på årene, så vil et nytt batteri uansett være en fornuftig investering. Siden du - som meg - har motorvarmer med lading, så vil jeg anta at et dårlig batteri og/eller dårlig lading er en feil som kan holde seg skjult en god stund.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...