Gå til innhold

Galskap å kjøpe P38?


Agrostar

Anbefalte innlegg

Det må sies at jeg satser på min P38, derfor jeg er villig til å betale litt for å lage drømme bil ut av den ^_^
Det er den beste bilen jeg har kjørt med tanke på komfort og måten den ligger på veien med 285/75R16 ^_^
Knakande god bil ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har en P 38 !! God bil, men det er ingen Ferrari , men for mitt behov er det midt i blinken. Skulle jeg valgt en sportsbil, ville jeg ha valgt noe helt annet enn en diesel RR P38. Faktum er at P38 er enkel å vedlikeholde for interesserte eiere og den er på ingen måte vanskelig å holde i god stand, så fremt man har litt kunnskap om biler. Ingen bil i dag er uten vedlikeholdskostnader!! Så hvorfor skal en P38 være det, en AUDI for eksempel kan koste opptil kr for 20000.00 for å skifte en registerrem !!

mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke og begriper ikke hva du mener Harald. Sammenligner du å skru sjøl på en mer eller mindre gammel P38 med å sette en Audi på verksted ? Jeg kjenner jeg blir litt sinna, for innlegget ditt er rett og slett feil. P38 har en lang rekke særegenheter som gjør den SVÆRT tungskrudd, interessert eier eller ei..

Jeg kan f.eks nevne prosedyren for lufting av bremser ( svært spesiell ) prosedyren for å lufte motoren ( spesiell ) prosedyren for å skifte bærekuler ( løse collets og spesialverktøy ), noe jeg aldri har sett på andre biler, prosedyre for å bytte foringer i radiusarmer ( spesialverktøy 100% nødvendig ) og sånn kan man fortsette og fortsette og fortsette. Helt greit at alt dette er overkommelig, det er folk som har Spitfire-fly i privat eie også, men å si at P38 er enkle å greie å skru på, er regelrett feil.

 

En Volvo 240, Jeep Cherokee XJ eller en Defender er enkel å skru på, det er IKKE P38.

 

Det er fullt mulig å få til, ja selvsagt. Men det er milevis unna at det går an å få til, til å kalle det en enkel bil å skru på. P38 er omtrent så sær som en bil kan bli, og da har jeg skrudd MYE bil, også Fransk.....

 

Jeg setter veldig pris på særegenhetene til P38 selv, men jeg vil ikke være med på å lure nybegynnere opp i stry. Det er litt for entusiastisk holdning her på siden når det gjelder å få folk til å hoppe i det med begge beina. Det blir ikke gode entusiaster av å lure folk bak lyset med overdreven framsnakking. Vær ærlig, så veit folk hva de går til. For nybegynnere innen bilskruing, anbefaler jeg noe enklere som førstebil, f.eks en Citroen XM eller Lancia Delta Integrale HF... B)

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å få til, ja selvsagt. Men det er milevis unna at det går an å få til, til å kalle det en enkel bil å skru på. P38 er omtrent så sær som en bil kan bli, og da har jeg skrudd MYE bil, også Fransk.....

Stått opp med ene foten først i dag Joker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått opp med ene foten først i dag Joker?

 

Neida, men jeg liker ikke helt at "nybegynnere " lokkes opp i stry.

Helt greit være positiv, men jeg ser tråd etter tråd der folk skjønnmaler ting på et nivå jeg ikke kjenner meg igjen i. Som du selv vet, er det ikke galt i å være litt realistisk.

 

Når folk anbefales å kjøpe en opprustet exmil uten engang å eie et sveiseapparat,og langt mindre kunne traktere det, når det antydes at "bytte dører koster bare noen tusenlapper fra øya" osv osv er det greit å fylle på med litt realisme. Brage bruker være relativt nøktern i sine beskrivelser av tingenes tilstand, og fler her kunne med fordel lese hva han skriver ganske grundig.

 

Sist jeg snakket med verksted om P38 fikk jeg høre at svært mange deler begynte å bli vanskelig å få fatt på. Helt enkle ting som vindusruter har faktisk gått ut av produksjon, og kan ikke lengre skaffes via LR systemet. Samme med store deler av HEVAC styringssystemet, og også en hel masse andre elektronikkbokser. Da er det overhaling hos spesialfirma eller bruktmarkedet som gjelder.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELOCETTE... Hobbybil, VETERANBIL og stasbil? Hvilken årsmodell er din P38? Godt gjort å få til veteranbil av en bil som umulig kan være mer enn 21 år???

Hva jeg mener er at for meg fyller den alle roller / behov. At det er en 2000 modell spiller ingen rolle.

Jeg har ikke plass i garasjen eller råd til en Ford Mustang eller Firebird også. Da får P38 fylle den rollen også.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Vær ærlig " sa faren min støtt.

Og det forsøker jeg å være.

En P38 er en flott bil, men den er mer krevende å holde på vegen enn det meste annet fra samme tidsepoke. Definitivt mer komplex enn f.eks en D2 eller Defender. Største fordelen ( det gjelder alle LR ) er at de fleste problemer er godt dokumentert i hundrevis av tråder med tusenvis av inlegg på titalls formumplattformer over hele verden. Står man SKIKKELIG fast, er det som regel ikke lengre før noen har et forslag, eller en hjelpende skiftenøkkel å tilby, og det er jo ganske oppmuntrende i det minste... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst å kommentere denne tråden jeg også?

 

Har kjørt p38 dse siden 2010. Kjøpte bilen med motorhavari, så resulterte i motorbytte. Ganske stor jobb for en som tidilge kun har skiftet bremseskiver og støtdempere, men det gikk fint til slutt? Du har relativt god plass i motorrom og ellers rundt bilen og som det er skrevet tidligere; enhver feil er gjennomdokumentert på nettet (og ikke misnt er dette forumet til god hjelp? ) .

 

Det er ikke galskap å kjøpe P38, men du må vite hva du går til. Stort sett vil du ha bilen på veien, men du må forvente plassering i garasjen for en eller annen repereasjon fra tid til annen. p38 er en fantastisk bil med et tidløst design. Koser meg hver gang jeg setter meg bak rattet for å ta en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dele mine tanker rundt dette som er litt like eplegutten sine.

 

Jeg byttet ut en 2008 BMW 525DAT M-sport jeg hadde i over 5 år med en Porsche. BMW'en hadde da kostet meg i snitt 50.000 i året når jeg kun regner med verditap og servicer, har ikke tatt med evt lånekostnader og oppgraderinger. Nytt bilvalg gjorde at det var behov for en ekstra vinter-/arbeidsbil. I og med at det bare skulle være en vinterbil ville jeg ikke bruke for mye penger på denne. Jeg er over middels interessert i gode kjøreopplevelser og komfort så da gikk det med mange timer på finn.no og div forum. Etter å ha prøvd forskjellige menneskebiler og andre 4x4, prøvde jeg til slutt en P38, mest for moroskyld og for å se om en gammel guttedrøm var noe tess. "Hele" livet har jeg hørt at dette ikke er en problemfri bil, men etter å prøvd den, glemte jeg alle gamle fordommer. Det er lett å bli glad i slik bil. Jeg sa til og med til selgeren at dette sikkert er det dummeste kjøpet jeg noen gang har gjort. Jeg har skrudd litt før så trøstet meg med at sikkert gikk bra.

Nå har jeg hatt bilen i rett over 1 år og den har kostet meg ca 70.000 inkl innkjøp, div reservedeler og flushing av girkasse. Jeg regner med at den holder seg fint til neste PKK om et års tid. Da kommer det sikkert noen tusen til, men så holder den sikkert i 2 nye år da. Skulle jeg da velge å bytte til annen LR da så regner jeg ikke med å brukt mer 10-20 laken i året på en bil inkludert verditap, og det er billig.

Filosofien min er at om du skal ha en bil du har glede av å kjøre så koster det litt mer i året enn kjedelige japanere. BMW'en var fantastisk og jeg angrer litt på salget, men har ikke stor nok garasje eller råd til å ha alt. Når den som kjent kostet meg 50 laken i året har jeg ingen problemer med å bruke 20 laken i året på fikse/vedlikeholde en P38. Verditapet er minimalt på en så gammel bil så det er stort sett kun vanlige driftsutgifter som løper, og jeg regner med at P38 har litt flere "vanlige" driftsutgifter enn andre biler, men det er verdt hver krone. Forumet her er til stor hjelp når en trenger det.

Mitt råd er å kjøpe en bil relativt fersk og godkjent PKK så har du litt bedre tid til å fikse og finne ut av det som dukker opp. Du får et slags elsk/hat forhold til bilen, men så lenge du vet det før du kjøper så kommer du aldri til å angre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Har hatt min MY99 HSE i 4 år / 50000 km (totalt 270000) nå, og for å komme opp i 20000 kr pr år tror jag at jeg må ta med utgiftene til bensin :o, in kl utgifter til brukt byttemotor pga klønete operatør.
  2. Det er ikke en corolla eller 240, men det er heller ikke en A8 eller groser mercedes i forhold til kompleksitet. MAO det er en stor og komplisert luksus bil, men i så hennseende er den faktisk ganske enkel å skru på i følge meg :)

  3. Selvfølgelig, er du nybegynner så finnes det enkler biler å starte med, men på den annen side, det finnes hjelp til alt på nettet en sted, veldig få biler som har såpas stort utvalg av fornuftige internett forum som Land Rover.
  4. Kostnader / år, Konas 2011 Ford mondeo har så langt kostet 75000 / år i avskrivninger og service, og beholder vi den til den er 10 år kommer den til å ha kostet rundt 50' / år, skal bytte mye på en P38 før du nærmer deg de summer.
  5. Stopper en p38 langs veien er sannsynligheten stor for at det finnes en LRF medlem i nærheten som hjelper deg, tror ikke du finner samme hjelpen på mondeo forumet (om det finnes)
  6. Hovedjobben til min bil er å drasse på bilhenger med racerbil oppå, og til nå har ikke bilene sviktet meg på en eneste tur.
  7. Men jeg jeg er da såpass oppegående at jeg skjønner at gamle biler må stelles og at 15år gamle slanger etc må byttes dersom jeg ikke ønsker at bilen skal svikte meg langs veien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler vil på et tidspunkt ha behov for en større gjennomgang. Så går de noen år til før neste større gjennomgang. Kjøper man en bil som har gått uten noen større utgifter på mange år kan du regne med at de kommer relativt snart.

Uansett. Det som er viktig er å ha satt av penger slik at en kan ta disse utgiftene. En må ikke være avhengig av at bilen fungerer hver dag år ut og år inn. Og skal man gjøre reparasjoner selv må man ha tilgang til verktøy og et egnet lokale - også vinterstid.

 

Jeg kjørte min HSE som dagligbil fra 2001 til 2007. Fra 50.000km til 240.000km. I rene vedlikeholdsutgifter har jeg vel ikke hatt så billig bil noen gang, men noen utfordringer ble det jo. I 2007 trodde jeg motoren totalhavarerte. Det viste seg at det gjorde den ikke. Egentlig en bagatellmessig feil, men jeg bestemte meg for en større gjennomgang som enda ikke er ferdig. Fars sykdom, min egen husflytting og komplisert armbrudd/skulderproblem er sterkt medvirkende årsaker her. Når bilen er på veien igjen vil den være i meget god stand. Den vil da bli hobbybil, trekkdyr, turbil og reservebil. L322'en vil sannsynligvis bli solgt og erstattet av noe som går på strøm for daglig pendlerbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    [*]Har hatt min MY99 HSE i 4 år / 50000 km (totalt 270000) nå, og for å komme opp i 20000 kr pr år tror jag at jeg må ta med utgiftene til bensin :o, in kl utgifter til brukt byttemotor pga klønete operatør.

     

    Og jeg hadde den samme bilen fra 2007 til du kjøpte den. Har ikke regna så nøye på det men tipper at jeg havna på omtrent 30k i året i vedlikehold, oppgraderinger, dekk og verditap. Billig og bra, savner den fortsatt...

     

    Men det var eiere før meg som tapte MYE penger. Reitan som første eier betalte ca 1,1mill i 1999, jeg betalte 150 tusen i 2007 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge inn mine erfaringer no som alle er so godt i gang... ;)

 

Har ein -97 p38 DSE som eg kjøpte for snart 2 år sida, med 210 000 på teljaren.

Køyrer 20 000+ i året.

Einaste feilen eg har hatt (so langt) som medførte stopp var at EAS kompressoren som takka for seg. Bestilte ny, kopla til, installerte eit FAS kit for å hindre stopp igjen, tut og køyr. Fekk bytta BeCM (hoved-hjernen) samtidig for sikkerhets skyld.

Ellers er det jo litt småting, men ingenting alvorleg.

 

Min vetle erfaring tilseier at dette er ein god bil, for den som tar seg tid til å lesa seg opp på den og kan skru sjølv. Kan ikkje sei at eg angrar endå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mykje fundering, og eigentleg ha lagt ifra meg bilen, har eg sovidt komme til det punktet at det blir bytte til sommaren. Det blir da 4,6 og 00-02 modell. Finns det nokon i området rundt Sogn med ein slik bil som eg kunne fått prøvd? Eg skal og til Oslo 6-8 desember om nokon i området der har ein eg kunne fått prøvd.

 

Ellers ynskjer eg litt tips til kva eg skal sjå etter, sette som krav til bilen. Er det noko som burde vere bytt nyleg, som feks register? Er det reim, kjede eller støtstenger? Toppakning? Luftkompressor? Belgane kostar 1000kr stk såg eg, så dei skal eg klare å byte sjøl om det ikkje er blitt gjort. Om nokon her på forumet har ein bil dei ynskjer å selge meg so er det fullt muleg å gjere det og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke og begriper ikke hva du mener Harald. Sammenligner du å skru sjøl på en mer eller mindre gammel P38 med å sette en Audi på verksted ? Jeg kjenner jeg blir litt sinna, for innlegget ditt er rett og slett feil. P38 har en lang rekke særegenheter som gjør den SVÆRT tungskrudd, interessert eier eller ei..

 

Jeg kan f.eks nevne prosedyren for lufting av bremser ( svært spesiell ) prosedyren for å lufte motoren ( spesiell ) prosedyren for å skifte bærekuler ( løse collets og spesialverktøy ), noe jeg aldri har sett på andre biler, prosedyre for å bytte foringer i radiusarmer ( spesialverktøy 100% nødvendig ) og sånn kan man fortsette og fortsette og fortsette. Helt greit at alt dette er overkommelig, det er folk som har Spitfire-fly i privat eie også, men å si at P38 er enkle å greie å skru på, er regelrett feil.

 

En Volvo 240, Jeep Cherokee XJ eller en Defender er enkel å skru på, det er IKKE P38.

 

Det er fullt mulig å få til, ja selvsagt. Men det er milevis unna at det går an å få til, til å kalle det en enkel bil å skru på. P38 er omtrent så sær som en bil kan bli, og da har jeg skrudd MYE bil, også Fransk.....

 

Jeg setter veldig pris på særegenhetene til P38 selv, men jeg vil ikke være med på å lure nybegynnere opp i stry. Det er litt for entusiastisk holdning her på siden når det gjelder å få folk til å hoppe i det med begge beina. Det blir ikke gode entusiaster av å lure folk bak lyset med overdreven framsnakking. Vær ærlig, så veit folk hva de går til. For nybegynnere innen bilskruing, anbefaler jeg noe enklere som førstebil, f.eks en Citroen XM eller Lancia Delta Integrale HF... B)

:blink: ? Det er vel kun toppen som er vanskelig å skru på en P38 2.5 ?

Jeg har ikke hatt noen problemer ellers bortsett fra å knekke små skruer da, men sånn er det på alle biler med rustne små skruer :blink:

 

Start den veien jeg starta så lærer man søren meg å skru den riktige veien :lol:

og sveise rust i ramme og karosseri er faktisk den verste delen med å ha LR som ruster. -_-

Seriebil -> Disco 1 300tdi-> RRC EFI EAS -> P38 2.5

 

Ren skruing er faktisk deilig i forhold fordi bilen ikke tar fyr inni ramma eller brenner helt sjukt under bilen <_<-_- da torpedoveggen på RRC ble sveist nær girkasse tunnelen så tok det fyr i girkasse tunnelen og flammene stod opp etter panser og ja jeg hadde flaks fordi det er bensin noen få cm unna flammene som brenner, kickdown kabelen brant opp som enste som tok permanent skade (flaks)

 

Ramme brann er heller ikke så moro da man ikke får slokka den så lett når olja i ramma/fluidfilmen brenner som verst.

 

Rammene ruster innvendig og ut, nydelig å se på utvendig og bak tectyl hahha no more steel, enkelte plasser.

 

Så alt i alt så er faktisk rusta det verste med LR, så langt jeg har kommet i livet da, skruinga er iallefall ikke noe som skremmer meg like mye som når bilen er i ferd med å overtenne.

 

Men du har på en måte litt rett også alt i alt da, P38 er ikke like lett å jobbe med selv om de bare er ca 15-22 år gamle, dårlig stål kvalitet på skruer og noe plast som er litt sprø :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke og begriper ikke hva du mener Harald. Sammenligner du å skru sjøl på en mer eller mindre gammel P38 med å sette en Audi på verksted ? Jeg kjenner jeg blir litt sinna, for innlegget ditt er rett og slett feil. P38 har en lang rekke særegenheter som gjør den SVÆRT tungskrudd, interessert eier eller ei..

 

....

 

En Volvo 240, Jeep Cherokee XJ eller en Defender er enkel å skru på, det er IKKE P38.

 

---

f.eks en Citroen XM eller Lancia Delta Integrale HF... B)

 

Eg har skrudd bil, men ikkje mykje på nyare bilar. Heller ikkje på LR produkt. Er då P38 vanskeleg?

 

Det er heilt sikkert ingen Volvo 240, men ein RR P38 var ikkje i det markedet som ny. Spørsmålet er vel heller om RR P38 er vanskeleg å skru samanlikna med bilar i same segment i år 2000. Til dømes godt utstyrte Audi A6/A8 Quattro, BMW X5, større Mercedes FourMatic modeller eller for den del ein Lexus. Samanlikninga med Citroen XM er kanskje ikkje borte vekk heller. Dei som kjøpte dyr XM med mykje utstyr i år 2000 kanskje også i gruppa som kunne ha kjøpt RR P38.

 

Kva koster det å halde ein av dei over nemde bilane i drift i dag samanlikna med ein P38?

Eg trur ikkje P38'en kjem så dårleg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eg har skrudd bil, men ikkje mykje på nyare bilar. Heller ikkje på LR produkt. Er då P38 vanskeleg?

 

Du kan jo lete etter andre biler der f.eks AC-viftene ( en meget viktig del av kjølesystemet ) er koblet I SERIE med trykkbryteren på AC systemet.

Som igjen betyr at kjøleviftene ikke starter om bilen er tom for gass, selv om motoren er 200grader varm.

 

Logikken til engelske ingeniører er ikke alltid så enkel å forstå. Disse særeghetene, kombinert med en meget teknisk avansert og gammel bil, gir endel utfordringer andre biler, og heller ikke andre LR har.

At kablene går inn i ramma foran som rød og blå,, og kommer ut bak som gul, grønn og hvit, mens det står orange og hvit på koblingsskjema, går liksom an å finne ut av. Værre er det når det er 10 000 kabler til alle mulige formål, der bare halvparten er beskrevet noe sted....

 

Rent mekanisk er jo bilen kurant å skru på. Millimeterbolter, generelt sett god plass, store deler, godt med informasjon på nettet osv er veldig positivt når man forsøker finne utav ting. Alt av problemer er vel stort sett gjennomdokumentert og vel så det er også postivt.

 

Å dra det så langt som at P38 er en enkel bil å holde i orden, og med det mener jeg enkel å skru på, enkel å finne feil på osv blir et feilspor jeg ikke går med på. Egentlig er den på mange måter skrudd sammen som en dame, regelrett uforståelig kompleks, så man må bare forsøke fixe litt her og der, og håpe for det beste... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg abselutt ikke igjen i Joker sine beskrivelser av komplexiteten i bilen, og sammenligner man med de bilene som trådstarter ramser opp ovenfor er den ikke spesielt vanskelig å ha med å gjøre, og deleprisen er nok ganske mye lavere i snitt (uten at jeg har prøvd å gjøre noen direkte sammenligning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker snakker om å framsakke P38 , men det motsatte er å baksnakke ?

 

 

Jeg forsøker å være ærlig, ikke noe annet enn det. Da framstiller man hverken ting mer positivt, eller mer negativt enn det som er tilfellet

Hvor mange her på siden visste at f.eks toppen på P38 DSE; altså med M51 motor ikke kunne planslipes ?

Det gjorde iallefall ikke jeg, og åpenbart heller ikke LR spesialistverkstedet anbefalt av en rekke medlemmer her på siden, som det eneste saliggjørende for en aldrende-LR entusiast ( aldrende biler altså, ikke entusiasten :) )

 

Dette var HELT NY informasjon for meg, igjen, en litt spesiell særegenhet som lett går hus forbi. At det ikke er mulig å planslipe toppen, er ganske sært, faktisk så sært at den eneste 90talls-bilen dette ikke skal utføres på, er Freelander 1, men det har med at man fjerner den herdede overflaten.

 

15137685_10208079554735600_4739896679407180934_o.jpg

 

Nå ligger det i kortene at bilen min har kjørt sådär bra i 6mnd etter toppen ble planet, så noe umiddelbar sjanse for topphavari tror jeg ikke jeg har, men igjen, dette er ikke helt lett å bli klok på.

Når det er sagt, er det eneste jeg har sliti med på bilen min, den TYSKE motoren ;)

Alt av luft, hevac osv osv har egentlig fungert forbløffende bra. Men et godt utgangspukt for noen som ikke har skrudd så mye, det er det rett og slett ikke.

Hvem andre biler har forresten radiator som veksler fra VENSTRE mot HØYRE, og ikke OVENIFRA og NED. Det har jeg faktisk heller aldri sett før, antagelig det strider mot alle logiske fysiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...