Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har feilsøkt bilen min, og funnet ut at den trenger en ny lufttank.

Se denne posten for å lese forhistorien.

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=85316

 

Jeg tenkte å bruke denne posten til å beskrive prosessen med å bytte tanken. Hvis det er noen som har gjort dette før, eller andre som har mer eller mindre relevant informasjon, kom gjerne med den! Alle tips og innspill tas i mot med stor takk!!

 

Jeg finner lite info om bytte av tanken på nett, men det står litt om bytte her. De andre postene jeg har funnet er enda mindre beskrivende.

http://www.disco3.co.uk/forum/topic112360.html

 

 

Tanken selges flere steder

blant annet her (de to første er billigere enn den siste)

Jeg har sendt mail til disse tre nettbutikkene, for å forhøre meg om det er mer enn tanken jeg trenger (slanger, koblinger el.).

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=22395

http://www.island-4x4.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=RQN500070&x=0&y=0

http://www.advancedfactors.co.uk/rqn500070-air-reservoir-tank-replaces-rqn000023-5226-p.asp

 

Jeg rapporterer svarene deres her, så fort jeg får dem.

 

 

 

For de som lurer på hvor tanken sitter, så beskriver denne videoen hvor mye av luftfjæringssystemet sitter (+ litt annet).

https://www.youtube.com/watch?v=79kiOJmtyN0

Endret av donp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke by på helt store utfordringen, annet enn at boltene knekker pga rust.

Er det ikke bare 2 bolter og en slange?

 

Har lenge tenkt på å ta ned min, for en sjekk og eventuelt ta rusten

 

Har en i reserve.

 

Fint det kommer en tråd på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en enkel oppgave.

Bruk rustløser/ penetrerende olje på skruene i minst en uke i forveien.

Påføres en eller to ganger daglig.

Da er det minder sjanse for at skruene knekker.

 

Gi den nye tanken noen gode strøk med lakk og/eller understellsmasse.

Så varer den kanskje litt lenger enn den første.

 

Hev opp til offroad modus og jekk ytterligere opp.

Sett støttebukker under rammen så får du den ikke over deg om uhellet skulle være ute.

 

Litt lirking for å få den gamle ut og ny inn, men det går.

 

Luftslange koblingen kan med fordel også smøres med rustløser eller lignende.

Brukte ikke lange tiden for ett år siden. Husker ikke eksakt tidsforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som stort til jobb Oggioffshore, bortsett fra at det er knotete og trangt, og at ting boltene sikkert kan få litt juling..


Regnet egentlig med det Jarle F, tak for tips! Jeg startet med rustløser da jeg var under med zalosprayen. Bilen er tectylert, så det måtte endel skraping til for å komme under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra de tre firmaene jeg nevnte over i går, men hadde ikke tid til å poste noe før nå. Måtte få fruens bil i stand til PKK, samt sette opp et garasjetelt. Jeg digger at tilhengeren står fri for snø med piggdekkene på, og at jeg får gressklipperen (har litt over gjennomsnittet stor klipper; 160cm klippebredde og 30 hk dieselmotor må det jo være B) ) og ATVene til barna ut av garasjen. Kona derimot mumlet mye om skrotnisse og at garasjeteltet var stort og stygt; og "hvorfor kan du ikke sette skjærene, snøfreser og skuffen til traktoren inn der også". Jeg pratet entusiastisk om tilgjengelighet og praktisk, men jeg tror ikke hun brydde seg stort om det. Bra jeg har stor tomt, så da ser hun ikke Seriebil, traktor eller telt annet enn når hun kjører forbi dem :D

 

Island 4x4 var klart raskest, de har jeg allerede svart på mine oppfølgingsspørsmål. De mente at jeg ikke trengte flere deler. De skrev videre at det ikke er Vat på deler som sendes utenlands. (De mente at eventuelle tilleggsdeler var The two pipes are expensive and I would have to order them from Land Rover. Front pipe £70.00 and rear pipe £42.00). Har sendt ny mail om pris på bolter, og om de har dem.

Parts: 83,33 pund eksl Vat

Shipping to Norway is £30.00

totalt 113,33 pund

 

Deretter svarte Advanced Factors. De hadde en lite utdypende mail ift Vat og frakt, så jeg avventer svar på min oppfølgingsmail. De var det eneste firmaet som mente at jeg kunne trenge nye bolter.

FS108167 BOLT - AIR TANK MOUNTING - 4 NEEDED, price 1,04 pund

Pris på tanken hos dem er 113,56 pund, men den prisen er inkl Vat på 20 % dvs at tanken koster

ca 95 pund eksl Vat

frakt ukjent pr dd.

 

Famous Four skrev at jeg ikke trengte flere deler, og at prisen ble slik (de satt ikke Vat på varer som skal direkteeksporteres). Har sendt ny mail om pris på bolter, og om de har dem.

Parts: 87.50 GBP eksl Vat
Carriage: 21.00 GBP
TOTAL: 108.50 GBP

 

To be continued

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom svaret fra Advanced factors

prisen deres er eksl Vat når de sender til Norge

deler (tank og bolter) 98,10 pund

frakt (DHL economy) 29 pund

sum 127,10 pund

 

127,10 pund = 1336,74 (dagens kronekurs) + mva = 1670,74 kr (pluss tollgebyrer)

 

 

Famous four har også svart.

deler (tank og bolter) 90,82

frakt 21

 

111,82 pund = 1176,04 + mva = 1470,05 kr (pluss tollgebyr)

 

 

Island 4x4 svarte i sted.

deler (tank og bolt): 83,33 pund

frakt 30.00

totalt 113,33 pund = 1191,92 + mva = 1489,90 (pluss tollgebyr)

Island 4x4 og Famous four skiller bare 19,85 kr, så for meg er det likt. Er jo også bare 180,84 kr opp til Advanced factors. Her vil vel erfaring med de tre selskapene slå inn. Er det noen som har gode og/eller dårlige erfaringer med noen av disse tre selskapene? Hvis jeg ikke får noen alarmerende svar (i en eller annen retning), så bestiller jeg fra Island 4x4 i morgen tidlig. To grunner til dette i så tilfelle, jeg har handlet av dem før, og de var de raskeste til å svare. Magefølelse sier Advanced factors som nummer to, siden de var de eneste som tok opp boltene (jeg allerede antok at burde byttes). Famous four kommer sist. Har handlet med dem før uten problemer, men de var tregest til å svare, og hadde lite informative mailer.

To be continued..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltene finner man lokalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har det vært mye jobb i det siste, men fredag gikk jeg endelig av frem til torsdag. Det positive er at demperne mine tydeligvis ikke har selv ett bittelite hull, siger ingenting annet enn nivåreguleringen B)

 

Tok ned tanken på lørdag, det var rimelig enkel skuring. Har allerede funnet ut hovedårsaken til hullet i tanken; nissen(e) som har montert tanken har bare satt inn to av fire bolter. Ikke rart det har blitt vibrasjon!

 

Det eneste som var tricky var at det sitter en liten tapp midt mellom boltene som vender bakover. Den stakk litt for langt ut, så måtte bankes inn noe før tanken skled ned. Jeg sjekket først ut hvor lang slangen som gikk fra kompressoren var, og Land Rover har vært forholdsvis gavmild med lengden. Det gjorde at jeg kunne ta tanken endel ned bak (den henger foran uten boltene, såfremt den ikke senkes for langt bak). Jeg skrudde ut nippelen som går inn i tanken, og tok tanken ned.

 

Rammen hadde også fått litt juling av at tanken hadde vibrert mot den, så vinkelsliperen med stålkopp fikk jobbet litt. Smurte inn med ovatrol x 2 og la deretter et beskyttende lag tektyl over. Polakkene som har tektylert bilen, har ikke akkurat brukt tektylsprøyta og punkt sandblåst alle steder...

 

Etter tre tørkinger, skulle tanken monteres. Dette var nesten lettere å ta den ut. Det eneste man må passe på er at det er en tapp på den enden som peker fremover mot motoren. Denne tappen må bøyes slik at den står 90 grader ift tanken. Det er også en ledningen som dette tankfestet skal under, så det er greit å passe på at den kommer riktig med en gang. På tanken jeg kjøpte fulgte det med ny nippel til slangen fra kompressoren, så den gamle ble byttet ut. Slangen ble montert mens tanken lå på festet foran (og på en passende bukk), og deretter ble tanken lirket inn. Denne gangen ble tanken montert med fire bolter, noe som også var en enkel jobb. Merkelig at forrige montør gjorde en så slett jobb.

 

Startet opp kjerra. Kompressoren gikk i ca 5 minutter, og var deretter stille. kjørte opp demperene til off-road, det gikk på under 4 sekunder (rakk ikke å stoppe stoppeklokken). Ny rekord så lenge jeg har hatt bilen. Gikk over koblingen min med Zalospray; ikke så mye som en liten boble. Jobb vel utført.

 

Siden dette gikk så fort tok jeg et olje og filterskift (Castrol Edge 0w-30 er ikke akkurat billig..). Da jeg skulle ta ned skliplata, fant jeg ut at det manglet to bolter. Skal ikke se bort fra at de som har skrudd på bilen har slitt litt med å telle bolter :angry:

 

Det er vel unødvendig å nevne at skliplaten ble montert med alle åtte boltene, ikke seks slik som sist :P Har endel bilder fra jobben, hvis noen vil ha det til når de eventuelt skal gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Godt at det ordner seg, merkelig med disse proffe bilmekanikerne som vêr så dårlig å telle, har også opplevd det endel ?

 

Flott om du bare legger ut bilder her i posten tenker jeg, du hadde jo en veldig god forklaring men bilder er jo alltid et pluss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja RolfM, ikke første gangen for meg heller dessverre. Drar på jobb på Hardangervidda i morgen, og kommer ikke hjem før mandag. Har tidvis nettdekning, men det er litt vrient å legge ut bilder når jeg står på sleden bak et hundespann. Legger ut bilder til uken, da har jeg fri i 14 dager B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...