jermundpr Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 (endret) Sitter å grubler på hvordan jeg skal få mer varme i Defenderen min med TD5.. Nå sliter den veldig med å holde seg driftsvarm, stort sett bare varm i bakker eller når det går i 80 på flatmark. Kommer jeg til en nedoverbakke stuper tempmåleren under det blå tvert. Om noen uker skal jeg bytte termostat og radiator, håper dette hjelper, men har egentlig ikke helt trua på det.. Finnes det noe vettugt å få kjøpt som forbedrer det originale apparatet i bilen? Synes det blåser bra med luft, men det er ikke noe varme på lufta.. Finnes det større registre som passer til det originale opplegget, eller må jeg tukle til noe rart selv? Andre gode tips for å få motoren til å holde seg driftsvarm om vinteren? papplate foran radiatoren hjelper egentlig svært lite.. Endret 8. november 2016 av jermundpr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Svaret er egentlig D2 Eller P38, den blåser varmt som en blåselampe, nær sagt uansett...... Jeg ville vurdert en webasto luftvarmer baki kassa, om jeg var deg.... de blåser dritvarmt, helt uavhengig av bilens varmeapparat.... Handla akkurat en 24V utgave, ga ikke mange kronene. 3,5KW.. men trenger vel en omformer fra 12 til 24v i tillegg da, til bilbruk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Har du forsøkt å kjøre varmt vann med oppvaskmaskin tabletter i registeret i varmeapparatet? Har lest at det skal gjøre underverker med sirkulasjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 8. november 2016 Forfatter Del Skrevet 8. november 2016 D2 er i en annen dimmensjon av varme ja Skal få tak i plexiglass for å stenge av bak skilleveggen, burde hjelpe litt det også.. I og med at kjølesystemet blir tømt når jeg skal bytte radiator så bør jeg nok ta ut varmeregisteret å kjøre en skikkelig rens der, bør jo hjelpe litt når den er kjørt 448K km Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Har bygget vår Td5 2004 om til ROW (Rest Of the World) kjølesystem - på tur fra Sogn til Bergen i helgen så fulgte jeg motortemperaturen på Nanocom - og den lå jevt på 90 - 95 grader med utetemperatur rundt 0. Har montert stort register i varmeapparatet fra Allisport (Andrew Graham) og også stor radiator fra samme + Kenlowe elektrisk vifte. Gir såpass varme at jeg ikke måtte ta meg tid til å få Webastoen til å fungere igjen sist vinter ;-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 8. november 2016 Forfatter Del Skrevet 8. november 2016 Har du noen link til det registeret? elektrisk vifte burde jeg vel også hatt kanskje, men liker liksom simple mekaniske ting som virker når man trenger det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 skikkelig termostat er vel det som best holder temperaturen riktig.ny radiator hjelper vel bare hvis motoren blir for varm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 8. november 2016 Forfatter Del Skrevet 8. november 2016 Ja vet det, men radiatoren er pill råtten så jeg tar den samtidig. Ser ut til at det er mye greiere å komme til termostaten med radiatoren ute Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Denne bilen var ikke så kald da jeg hadde den Jermund. Vil tro at en ny termostat kan hjelpe på motortempen. Varmeapparatregisteret på Defender derimot, er altfor dårlig. Det skal være plass til et større register, men jeg tror heller jeg hadde gått for et ekstra apparat. Du får noen som er ganske flate, som du kan sette under cubbyboksen. Jeg hadde det på en 90, og det fungerte veldig bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skotten Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Snakk med denne gjengen og få noen tips. De har erfaring fra ulike LR-biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Webasto gjør også at du holder varmen under kjøring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 Webasto koster litt for mye synes jeg. Vil gjerne prøve å se om jeg klarer å få det varmt nok uten webasto Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Par tusenlapper for en pent brukt webasto bare Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Radiatortrekk og/eller fjerne viskosevifta er to gratis trix. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Har du noen link til det registeret? elektrisk vifte burde jeg vel også hatt kanskje, men liker liksom simple mekaniske ting som virker når man trenger det http://www.allisport.com/product-category/performance-products/heater-matrix/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 9. november 2016 Forfatter Del Skrevet 9. november 2016 Vet du hvilken av de typene som er riktig for venstrestyrt 2001 defender? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JarleAa Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Kommer nok til å kjøpe det større varmeregisteret fra Alisport, men er det noen som vet om det er mulig å ta ut heater-boxen uten å ta ut Webastoen først? Og er det noen norske forhandlere som har Alisport-deler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Flott med større register, men det skaffer ikke nok luft til å få varmen bakover i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JarleAa Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 (endret) Nei, ser den. Det er igrunn to problemer ifm varmeapparat. Det ene er dugg på vinduene, og kapasitet til å holde dette i sjakk med driftsvarm motor. Det andre er å holde kabinen slik at man slipper å ha varmedress på i bilen når det næmer seg frysepunktet ute. Hos meg er det ikke særlig varm luft som kommer i dysene selv om Nanocomen viser vanntemp på 85°C. Det kommer ikke særlig mye luft i det hele tatt, så det må nok flere oppgraderinger til enn bare å hente ut mer varme fra vannet. Har såkalte defendervent installert, uten at jeg er særlig imponert over evnen til å få vekk duggen på siderutene. Blir nok et ekstra varmeapparat under cubbyboks også på sikt. Endret 14. november 2016 av JarleAa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Det er for lite hull for gjennomstrømningen av lufta fra varmeapparatet og gjennom torpedoveggen. Sammen hull som rattstammen til en RHD defenderen ville hatt. Jeg skar opp min til dobbelt størrelse. Fikk da MYE mer luft inn i bilen. Samtidig hjelper det også å tette høyttalerhullene i originaldash'n om man har den AC-dash'n skudd utenpå slik jeg hadde. Der lekker det mye luft inni.... Gjør du dette + varmeregisteret fra allisport trenger du ikke montere hverken apparat nr.2 eller webasto. Men en liten sirkulasjonspumpe på den indre kjølekretsen kan være greit.. Min gamle td5 blåste alltid varmt - uansett hvor mange blå det var. Så mulig du har en litt svak termostat også. Men jeg kjørte også med papplate da det var -25 kalde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Min prioritering ville vært sånn. Sjekk ventilen som stenger vanngjennomstrømmingen. Få noen til å bevege hendelen mellom varmt og kaldt inni bilen, da ser du hvor ventilen er ved varmapparatet. Trekk i spjeldet for å kontrollere at den er helt åpen. Plukk ut hele varmapparatet og sag ut større åpning i torpedoveggen. Hullet er for lite. Monter apparat bak eller under cubbyboksen Fremdeles lite varme, monter dtørre register. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 en ting til å sjekke - jeg hadde samme problem som jeg akkurat fikset på min '99 TD5. Her hadde skumgummien som orginalt er montert på spjeldene inne i varmeapparatboksen løsnet, og lå og tettet registeret. MYE bedre varme etter at jeg fikk fikset den detaljen. Verdt å sjekke, da det ikke koster noe, kun arbeide. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Kommer nok til å kjøpe det større varmeregisteret fra Alisport, men er det noen som vet om det er mulig å ta ut heater-boxen uten å ta ut Webastoen først? Og er det noen norske forhandlere som har Alisport-deler? Er litt arbeid med å plukke alt ut - skifte - sette sammen og få alt tilbake på plass igjen. Men ikke spesielt komplisert - har gjort det et par ganger.. Kontakt Andrew Graham (eier av Allisport) på andrew@allisport.com , litt treg og av og til litt sær - men jeg har alltid kommet godt ut av det med han. Ikke sikkert at det hjelper - men han husker meg så du kan jo referere til meg. Når du først har alt ute så sjekk ulike pakninger (også nevnt av andre) sjekk + utvid også åpninger mellom varmeapparat og fordeling inne i kupeen. Der er innsnevringer som reduserer luftstrømmen kraftig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lervaag Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Min prioritering ville vært sånn. Sjekk ventilen som stenger vanngjennomstrømmingen. Få noen til å bevege hendelen mellom varmt og kaldt inni bilen, da ser du hvor ventilen er ved varmapparatet. Trekk i spjeldet for å kontrollere at den er helt åpen. Plukk ut hele varmapparatet og sag ut større åpning i torpedoveggen. Hullet er for lite. Monter apparat bak eller under cubbyboksen Fremdeles lite varme, monter dtørre register. dette er løsningen pluss borre hull i topedoveggen 50mm like foran girspaken til høgre montere støvsugerslange bakover i en boks under chubbyboksa,ligg på forumet .... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JarleAa Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Mange gode tips her! Setter stor pris på dette forumet! Men er det noen som har Webasto og har tatt ut Heater-boxen? Må Webasto ut? Og finnes det en link til trixet med støvsugerslangen og utblåsing under cubbybox? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.