Gå til innhold

forbedre varmeapparatet i Defender TD5


jermundpr

Anbefalte innlegg

Sitter å grubler på hvordan jeg skal få mer varme i Defenderen min med TD5.. Nå sliter den veldig med å holde seg driftsvarm, stort sett bare varm i bakker eller når det går i 80 på flatmark. Kommer jeg til en nedoverbakke stuper tempmåleren under det blå tvert. <_< Om noen uker skal jeg bytte termostat og radiator, håper dette hjelper, men har egentlig ikke helt trua på det.. Finnes det noe vettugt å få kjøpt som forbedrer det originale apparatet i bilen? Synes det blåser bra med luft, men det er ikke noe varme på lufta.. Finnes det større registre som passer til det originale opplegget, eller må jeg tukle til noe rart selv?

Andre gode tips for å få motoren til å holde seg driftsvarm om vinteren? papplate foran radiatoren hjelper egentlig svært lite.. <_<

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Svaret er egentlig D2 B)

 

Eller P38, den blåser varmt som en blåselampe, nær sagt uansett......

 

Jeg ville vurdert en webasto luftvarmer baki kassa, om jeg var deg.... de blåser dritvarmt, helt uavhengig av bilens varmeapparat....
Handla akkurat en 24V utgave, ga ikke mange kronene. 3,5KW.. men trenger vel en omformer fra 12 til 24v i tillegg da, til bilbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 er i en annen dimmensjon av varme ja :D Skal få tak i plexiglass for å stenge av bak skilleveggen, burde hjelpe litt det også.. I og med at kjølesystemet blir tømt når jeg skal bytte radiator så bør jeg nok ta ut varmeregisteret å kjøre en skikkelig rens der, bør jo hjelpe litt når den er kjørt 448K km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygget vår Td5 2004 om til ROW (Rest Of the World) kjølesystem - på tur fra Sogn til Bergen i helgen så fulgte jeg motortemperaturen på Nanocom - og den lå jevt på 90 - 95 grader med utetemperatur rundt 0. Har montert stort register i varmeapparatet fra Allisport (Andrew Graham) og også stor radiator fra samme + Kenlowe elektrisk vifte. Gir såpass varme at jeg ikke måtte ta meg tid til å få Webastoen til å fungere igjen sist vinter ;-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen var ikke så kald da jeg hadde den Jermund. Vil tro at en ny termostat kan hjelpe på motortempen.

 

Varmeapparatregisteret på Defender derimot, er altfor dårlig. Det skal være plass til et større register, men jeg tror heller jeg hadde gått for et ekstra apparat. Du får noen som er ganske flate, som du kan sette under cubbyboksen. Jeg hadde det på en 90, og det fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å kjøpe det større varmeregisteret fra Alisport, men er det noen som vet om det er mulig å ta ut heater-boxen uten å ta ut Webastoen først?

Og er det noen norske forhandlere som har Alisport-deler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser den. Det er igrunn to problemer ifm varmeapparat. Det ene er dugg på vinduene, og kapasitet til å holde dette i sjakk med driftsvarm motor. Det andre er å holde kabinen slik at man slipper å ha varmedress på i bilen når det næmer seg frysepunktet ute.

Hos meg er det ikke særlig varm luft som kommer i dysene selv om Nanocomen viser vanntemp på 85°C. Det kommer ikke særlig mye luft i det hele tatt, så det må nok flere oppgraderinger til enn bare å hente ut mer varme fra vannet. Har såkalte defendervent installert, uten at jeg er særlig imponert over evnen til å få vekk duggen på siderutene.

Blir nok et ekstra varmeapparat under cubbyboks også på sikt.

Endret av JarleAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lite hull for gjennomstrømningen av lufta fra varmeapparatet og gjennom torpedoveggen. Sammen hull som rattstammen til en RHD defenderen ville hatt.

Jeg skar opp min til dobbelt størrelse. Fikk da MYE mer luft inn i bilen. Samtidig hjelper det også å tette høyttalerhullene i originaldash'n om man har den AC-dash'n skudd utenpå slik jeg hadde. Der lekker det mye luft inni....

 

Gjør du dette + varmeregisteret fra allisport trenger du ikke montere hverken apparat nr.2 eller webasto.

Men en liten sirkulasjonspumpe på den indre kjølekretsen kan være greit.. :)

 

Min gamle td5 blåste alltid varmt - uansett hvor mange blå det var. Så mulig du har en litt svak termostat også. Men jeg kjørte også med papplate da det var -25 kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min prioritering ville vært sånn.

 

Sjekk ventilen som stenger vanngjennomstrømmingen. Få noen til å bevege hendelen mellom varmt og kaldt inni bilen, da ser du hvor ventilen er ved varmapparatet. Trekk i spjeldet for å kontrollere at den er helt åpen.

 

Plukk ut hele varmapparatet og sag ut større åpning i torpedoveggen. Hullet er for lite.

 

Monter apparat bak eller under cubbyboksen

 

Fremdeles lite varme, monter dtørre register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til å sjekke - jeg hadde samme problem som jeg akkurat fikset på min '99 TD5. Her hadde skumgummien som orginalt er montert på spjeldene inne i varmeapparatboksen løsnet, og lå og tettet registeret.

 

MYE bedre varme etter at jeg fikk fikset den detaljen. Verdt å sjekke, da det ikke koster noe, kun arbeide.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å kjøpe det større varmeregisteret fra Alisport, men er det noen som vet om det er mulig å ta ut heater-boxen uten å ta ut Webastoen først?

Og er det noen norske forhandlere som har Alisport-deler?

 

 

Er litt arbeid med å plukke alt ut - skifte - sette sammen og få alt tilbake på plass igjen. Men ikke spesielt komplisert - har gjort det et par ganger..

Kontakt Andrew Graham (eier av Allisport) på andrew@allisport.com , litt treg og av og til litt sær - men jeg har alltid kommet godt ut av det med han. Ikke sikkert at det hjelper - men han husker meg så du kan jo referere til meg.

Når du først har alt ute så sjekk ulike pakninger (også nevnt av andre) sjekk + utvid også åpninger mellom varmeapparat og fordeling inne i kupeen. Der er innsnevringer som reduserer luftstrømmen kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min prioritering ville vært sånn.

 

Sjekk ventilen som stenger vanngjennomstrømmingen. Få noen til å bevege hendelen mellom varmt og kaldt inni bilen, da ser du hvor ventilen er ved varmapparatet. Trekk i spjeldet for å kontrollere at den er helt åpen.

 

Plukk ut hele varmapparatet og sag ut større åpning i torpedoveggen. Hullet er for lite.

 

Monter apparat bak eller under cubbyboksen

 

Fremdeles lite varme, monter dtørre register.

dette er løsningen pluss borre hull i topedoveggen 50mm like foran girspaken til høgre montere støvsugerslange bakover i en boks under chubbyboksa,ligg på forumet ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! Setter stor pris på dette forumet!

Men er det noen som har Webasto og har tatt ut Heater-boxen? Må Webasto ut?

Og finnes det en link til trixet med støvsugerslangen og utblåsing under cubbybox?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...