Gå til innhold

Spørsmål: D2- nøling/hopping på høyt turtall ved pådrag


reffortsirK

Anbefalte innlegg

ReffordsirK:

Bytt wastegate modulator.

 

KristianS:

Smør wastegateventilen på turbo. Den kan ha satt seg. Løsne staget fra klokka og ventilen skal gå lett. Smør akslingen og beveg til det går lett.

Selv har jeg løsnet skjoldet over så det bare sitter fast mot manifolden. Da løfter jeg bare opp skjoldet når det trengs vedlikehold der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KristianS 

Det høres slik ut. Sjekket du videoen? 

 Det har vært vanskelig å konkludere noe fram til nå, så løsningen har foreløpig vært å bytte/feilsøke del for del.

Sist holdt jeg en knapp på at injector tettinger. Kun èn av dem hadde hatt lekkasje, men de andre var slitt og like greit å bytte.

 Gjorde også en prøve tur for en tid tilbake med Nanocom på opptak.  Eneste problemet er at jeg ikke finner noe program for avlesing av filen med diagnosen.  

Det er heller ikke ofte jeg gjør slike harde akselerasjoner I det daglige,  men jeg kjenner det plager meg litt og ikke vite hva det er.  Vil jo ha muligheten når jeg trenger den..

Endret av reffortsirK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis wastgate modulatoren krangler, bør du merke det fra ca 2400 og oppover. Den starter å slippe,opp trykk fra ca 2300. Men kan spjeldet, på turboen,  slite med å lukke helt opp når du bikker 3000. Ta av staget til trykk klokka som spjeldet går inn i og smør opp der akslingen for spjeldet går inn inturboen og beveg spjeldet godt frem og tilbake. Koster ingen ting og fort gjort. 

 

Er du sikker på om dysene dine er rett justert på kam justerings skruene. Kammen skal være på topppunkt. Så skrur du ned skruen til den bunner før du skrur tilbake en halv tørn. Fint om noen kan bekrefte om jeg husker rett hvor mye den skal skrues tilbake.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, leiohel skrev:

Hvis wastgate modulatoren krangler, bør du merke det fra ca 2400 og oppover. Den starter å slippe,opp trykk fra ca 2300. Men kan spjeldet, på turboen,  slite med å lukke helt opp når du bikker 3000. Ta av staget til trykk klokka som spjeldet går inn i og smør opp der akslingen for spjeldet går inn inturboen og beveg spjeldet godt frem og tilbake. Koster ingen ting og fort gjort. 

 

Er du sikker på om dysene dine er rett justert på kam justerings skruene. Kammen skal være på topppunkt. Så skrur du ned skruen til den bunner før du skrur tilbake en halv tørn. Fint om noen kan bekrefte om jeg husker rett hvor mye den skal skrues tilbake.

 

mvh

leif ove

 

 Den går knall fint helt opp til 3300.  Men hvis jeg tar en kickdown så skjer det som vises på video.  :wacko:

Hvis jeg derimot akselererer rolig og jevnt, så kan jeg fint passere det turtallet og godt over 4000 +

 Skal sjekke spjeld og turbo i helgen. 

 

 Skruene på dysene er som nevnt igår ikke justert. Må opp med topplokket når jeg får den siste riktige kobberskiva. Så tar det da. Men det er ingen banking el.l hvertfall, og heller ingen andre symptomer annet enn en sjelden lugging rundt 1700 rpm. 

Også nevnt tidligere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jentungen sa når "modulatordingsen" gikk hos oss:

Pappa, det virker som den går tregt helt til den kommer opp i 85 km/t. Så går den greit igjen. Dvs når automatkassa gikk i lockup, og turtallet falt til ca 2100 rpm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, KristianS skrev:

En korreksjon; pulsingen er omtrent mellom 2500 og 2800 mulig litt under. Den har dårlig kraft opp til 2500, men det virker som om dette kun er et problem når den er kald.

Skulle nesten tro at modulatoren ikke holder spjeldet på turboen lukket. Da har du ikke mye turbotrykk før du kommer opp i de turtall du skriver. Bytt modulator.

 

Sjekk også kablene som går inn på pluggen til modulatoren. Min var nesten fri for isolasjon etter mange år på veien. Ble ganske sprø turbolading når kablene fikk kontakt med hverandre innimellom. Løste det med litt eltape. 

 

loh

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg 1: Nå er pumpen byttet hvertfall. 

Ble en tysker (VDO) Den burde være mer enn grei nok. Og prisen var også halvparten av original. 

Lufteorosedyrer står og kjører. Skal sjekke over turbo etc. Men håper dette i det minste kurerer startproblemer. 

Gjorde seg greit med LED-strip over bakdøren :D

EA2BB4A4-9F69-4170-A6F0-8D317C87A2B6.jpeg

2C738AD5-B4DC-4DD3-8E79-9049505A38DF.jpeg

C7999BD2-68B1-4CEC-BE83-E67D1C9A03EE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Helt ny Disco 2 eier her. Lykkelig over å ha funnet en skikkelig guttebil. 

Har det samme problemet som beskrevet i denne tråden med "hopping" ved kickdown eller kraftig gasspådrag. Tenker å sjekke denne wastegate saken og smøre opp dette lokket det snakkes om og så får vi se. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå starter den hvertfall som den skal :wub:

Tok en tur på E18 og problemet er fremdeles tilstede. Sjekket wastegate spjeldet, og klokka. Går lett og ledig. 

Solenoiden ble byttet for ikke så lenge siden, men bestiller en ekstra for å teste. 

Skal også få justert dysene en av dagene som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha finlest hele tråden så spør jeg: ha du tatt av alt av slanger mellom intercooler og turbo? Se etter delaminering ved å vri slangene. Mangel på luft vil trolig gi litt uren gange. 

Med et diagnoseapparat vil du kunne lese ut manifoil trykk under kjøring og hvis du fremprovoserer rykninger .

 

loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2017 den 21.35, leiohel skrev:

Uten å ha finlest hele tråden så spør jeg: ha du tatt av alt av slanger mellom intercooler og turbo? Se etter delaminering ved å vri slangene. Mangel på luft vil trolig gi litt uren gange. 

Med et diagnoseapparat vil du kunne lese ut manifoil trykk under kjøring og hvis du fremprovoserer rykninger .

 

loh

 

 

Joda, alle vakuumslanger er byttet. 

Har opptak av diagnose fra tidligere, men ikke funnet noe program for avspilling eller for å se grafer etc. 

Får muligens spørre om å låne det igjen, for å sjekke livefeed av verdier. 

Men skal først prøve å bytte solenoid, justere løftere til dyser, og justere staget mellom klokka og wastegate spjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...