Gå til innhold

Spørsmål: D2- nøling/hopping på høyt turtall ved pådrag


reffortsirK

Anbefalte innlegg

Oppdaget idag ved en kickdown at bilen plutselig begynte å fuske litt rundt 3500 rpm.
Først fra stillestående og opp i hastighet, kom det mellom andre og 3 gir da jeg nærmet meg 50-60km/t.
Så forsøkte jeg å leke litt med girene på vei hjem.
Hvis jeg tar en kraftig akselerasjon så kommer det rundt 3500 til 4000rpm.
Uavhengig om jeg ligger i andre, tredje eller Drive.
Eneste jeg ikke fikk sjekket på grunn av av 60 sone, var en rolig akselerasjon opp forbi samme rpm.
Da må jeg nok opp på E18.
Har nylig satt i nytt Sports luftfilter, type K&N. Men har vanskelig for å tro at det har noe med det å gjøre.
Har også kjørt en dyserens på forrige tank med diesel.
Har vært mye bykjøring i det siste, så ikke gjort noen harde akselerasjoner opp mot nevnte rpm. Så har ikke noen andre indikasjoner. Ikke merket noe før idag, men det kan ikke ha vært lenge.

Motor går ellers som et sveitsisk urverk, så langt jeg kan merke. Kan det være noe med gir?
Sjekk gjerne video:

trim.AE4B91F2-ACC4-47CD-BB02-8FDFD887BD4F.MOV

Endret av reffortsirK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nja.. Usikker.

Byttet denne i fjor, da jeg hadde problem med å få boost. Men det viste seg å være Mass Air Flow sensor.

Og jeg får greit med turbotrykk. Med det nye filteret, så hører jeg det plystrer friskt. :)

Den har krefter helt fra bunn av også.

 

For meg virker det nesten som den ikke vet helt hva den skal gjøre når den passerer 3500 rpm.

Men igjen er det rart at det hopper sånn når jeg setter den manuelt i 3 gir og akselererer...

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men hvilke dyser snakker vi om? Sikkert dumt spørsmål ?

 

 

TD5 motoren kan få noen feil med årene som kan gi fusking, som dysetetninger (innsprøytningsdysene i topplokket) som må byttes, feil på drivstoffpumpe, diverse givere, olje i kabelnettet til dysene, kabelbrudd, tett dieselfilter (det første jeg ville byttet ved fusking), feil i ECU (tror jeg er sjeldent), slanger til og fra turbo, selve turboen, MFS (kan være feil på den som ble byttet i fjor også) og sikkert andre ting.

 

Første bud er vel å koble opp en dings (f.eks. nanocom) og kjøre en diagnose. Så ville jeg sjekket om du har gjort en tabbe ved siste service/delebytte. Du har byttet luftfilter, fikk du på plass alle slanger og kontakten til sensoren i luftfilteret? Kan filteret ha dårlig gjennomstrømming av noen grunn? Motoren blir ikke ødelagt av at du tester å kjøre i fem minutter uten filteret, på en øde vei. MFS kan sjekkes med nanocom og voltmeter, olje i kabelnettet ved å koble fra rød kontakt på ECU (henger i kassen bak batteriet, ved siden av jekken, løsne skruen og ta den ut) og se etter olje. Se og lukt etter uvanlige ting i motorrommet, diesellukt f,eks. Dysetetninger, feil på drivstoffpumpe og tett dieselfilter kan være vanskelig å feilsøke på annen måte enn å bytte til nye komponenter. Feil på turbo, modlutaoren etc. har jeg ingen erfaring med.

 

Tron

Dysene ligger i toppen.

Du må ha av topplokket på motoren. Det som er skrudd fast altså.

Men da skal du ha fusk hele tiden, ikke bare ved 3500rpm.

 

Hadde fusk ifjor på min men det hjalp å bytte ledningen som ligger over dysene:)

 

Synes dette blir litt upresist, du mener sikkert at man må ha av toppdekselet, som er festet med mange skruer med 8mm hode. Ikke selve topplokket. Å bytte dysetetninger er en ettermiddagsjobb og koster veldig lite i deler.

 

Er enig i at det er lurt å sjekke ledninsnettet først, for olje.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips å sjekke her. Takk.

Det velkjente ledningsnettet er byttet på denne, for ikke lenge siden. Og det er heller ikke noe jeg mistenker, med tanke på symptomene.

Bilen er satt bort i helgen for å fikse lekkasje fra taket. ? (Forhandler som dekker dette under garantien.)

Så skal ta en liten elimineringsrunde i starten av uka.

Synes bare det var så rart at det kun merkes på såpass høyt turtall. 3500-4000 rpm er jo forholdsvis høyt for disse bilene. Har ikke rukket en test på e-18 enda, for å se om jeg i det hele tatt kommer over dette turtallet med moderat aksellerasjon.

Endret av reffortsirK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme oppførsel i min (ved kraftig aksellerasjon og høyt turtall). Ble bedre etter bytte av dyseledningsnettet under toppdelkselet samt rens av ECU kontakt for 2 år siden, men er nok på vei tilbake igjen nå. Skal ta en ECU kontakt rens igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å skrudde på en -05 eller så Def90 på fredag, og kikket litt etter WGM. Der var den ikke. Ser at den finnes i katalogen, men finner på nett at det er et skille rundt -02 på Def, der det skal være WGM etter, men ikke før -02. Eller omvendt.

 

Uansett. Der det ikke er WGM, så er det bare luftslange mellom Wastgate Actuator(eller hva man skal kalle det), og metallrøret som sitter på slangen mellom Turbo og intercooler. Det skal visstnok holde, dvs koble ut hele WGM. Kanskje greit å plugge de løse slangene då det ikke kommer dritt der det skal være rent.

 

Om ikke det er en permanent løsning, så holder den kanskje som en test.

 

Er det WGM som skal sørge for at det ikke blir overboost ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WGM sørger for å blø ut litt av trykket til Wastegate. Så på D2 så vil nok trykket komme litt før, og evt litt høyere alt etter hva styreboksen bestemmer.

 

WGM er ikke montert på noen Defender td5 meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt mye tid til å sjekke dette videre enda, da jeg har holdt på med en del andre oppgraderinger. (Kommer i egen tråd ) :)

Men fikk kjørt en tur på E18 for et par dager siden. I påkjøringsfeltet under kickdown kom samme symptomer. Men vel opp I hastighet, satt jeg den i tredje gir og akselererte rolig opp til over 4000 omdreininger før jeg satt den i Drive igjen. Kunne virke som den nølte bittelitt forbi 35-3700, men ikke i like stor grad som ved kickdown.

Skal se nærmere på dette i løpet av helgen/uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Liten oppdatering her etter en stund.

Så en video på Youtube av en med samme symptomer. Han byttet solenoiden som styrer wastegate, og problemet var løst.

Jeg byttet riktignok min for litt over et år siden, original også. Men tenkte jeg skulle prøve. Så jeg var heldig og fikk låne en av en medforumist her i byen, og kjøpte samtidig nye vakumslanger.

De så faktisk fine ut, men byttet like vel først og forsøkte. Men ingen endring.

Så byttet jeg solenoiden, der også uten særlig endring dessverre.

 

Har byttet tilbake til den "gamle" igjen og kjørt en stund nå. Har ikke hatt mange harde akselerasjoner, men nå i det siste har jeg hatt noen turer på E18, og tatt noen kickdowns og problemet er ikke tilstede!!?? :blink:

Kan ikke forstå hva som forårsaket det.

Jeg var klar for å gå løs på Injektor o-ringer og ledningsnett/ Injector harness. (Noe jeg kommer til å ta uansett)

 

Den kan fortsatt nøle litt ved rundt 1700 rpm når den er kald, men nå har jeg hvertfall ikke opplevd noe fusking ved høyere omdreininger på en stund.

Eneste endringen nylig er at jeg blåste rent luftfilteret (sportsfilter) Som forøvrig var nesten helt rent. Kan ikke tenke meg at dette skulle ha noen påvirkning. Det er også nesten nytt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ut å se på min modulator....og slik er den og har vert slik siden jeg kjøpte bilen. Min fjusker også... og noen ganger så er bilen veldig latt i ti sekunder etter oppstart. Men tilbake til modulatoren... om nå jeg kjøper ny og kobler opp slik det skal være. Hvilken forskjell blir det. Eller om du nå tar en helt frisk motor og kobler vekk modulator, hvilken forskjell vil vi merke?

20170413_153409.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ut å se på min modulator....og slik er den og har vert slik siden jeg kjøpte bilen. Min fjusker også... og noen ganger så er bilen veldig latt i ti sekunder etter oppstart. Men tilbake til modulatoren... om nå jeg kjøper ny og kobler opp slik det skal være. Hvilken forskjell blir det. Eller om du nå tar en helt frisk motor og kobler vekk modulator, hvilken forskjell vil vi merke?

 

Det var litt vanskelig å tyde det bildet der. Men jeg ser hvertfall vakumslangene.

Min er annerledes. wastegate_mod1.jpg

 

Det at den er treg en stund etter oppstart, kjenner jeg igjen fra jeg hadde en gåen Mass Airflow Sensor.

Byttet den, så var problemet løst. Kan være noe annet i ditt tilfelle så klart, men verdt å måle det.

 

Har ikke forsøkt å kjøre uten den modulatoren. Motoren vil nok gå i en slags nødmodus vil jeg tro.

Men det er neppe særlig hensiktsmessig. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har skjønt at dette er feil? men det er ikke enkelt å finne ut av alt.. men det er vel en grunn til at tidligere eier har gjort dette, er vel bare å kjøpe ny og se hva som skjer Har også byttet Mass Airflow Sensor to ganger... ja jeg har kjøpt to stk.. Men da blir bilen helt håpløs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

 Liten oppdatering i saken. 

 

 Nå har det gått en stund og så har jeg i tillegg byttet noen deler underveis. Har hatt problemer  med det jeg nå antar er dieselpumpa i tanken. Har snakket om den tidligere her inne.

Den er bestilt ny, og underveis. 

 

 Men i prosessen har jeg byttet dieselfilter, renset pumpa i tanken,  luftfilter, MAP sensor og MAF sensor, dysetettinger og o-ringer er skiftet. (Dog ikke justert vippearmer.  Skal ta dette på neste runde, da jeg fikk én kobberskive som var feil:huh:)

 Injectorharness er også nytt. Ingen olje i plugg til, eller i kontakt på ECU. 

Neste for tur er pumpa. 

 Etter noen prøver turer, oppdaget jeg igjen denne «kenguru» effekten. 

 Fikk filmet det i dag: 

Td5 fusking

 

Noen tips til rådighet? 

 

Pumpa i tanken viser tegn på å være snart ferdig, hvertfall med den lyden den avgir med bilen igang.  Så den blir byttet en av dagene nå uansett. 

Lurer på om det kan være en link her til at den strupes for diesel ved pådrag?

 

Endret av reffortsirK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, plukker opp tråden litt. Min 2001 D2 TD5 hadde dette problemet for noen år siden og i går kom det igjen (sne/fukt?). Merker det ikke i lav hastighet, og kan aksellerere veldig sakte uten å merke noe pulsing men den har lite kraft. Ved pådrag pulser motoren og bruker lang tid på å aksellerere oppover. Det er helt jevne pulser i nærheten av 3000 opp til 3300 og ned på 1-2 sekunder. Jeg husker ikke hva som var løsningen forrige gang. Siden dette er helt jevne pulser (på min D2) tror jeg ikke det er filter eller pumpe problemer men mistenker mer noe elektronisk. Høres det kjent ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...