Håkonw Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Er det noen som har byttet termostat på L322 3.0 TD og har tips om fremgangsmåte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BearOlav Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 http://www.fullfatrr.com/gallery/thumbnails.php?album=380 Du kan bruke 2stk 32 mm fastnøkler fra biltema for å fjerne viskosekoblingen..men du må bruke litt vinkelsliper på den nærmest motor for å få den tynnere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjetil97dse Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Har samme jobb foran meg. Skal bytte begge termostatene og blir også å bytte ventilen til varmeregisteret. Må bare vente på ny ventil fra e-bay, da den første jeg fikk var ødelagt i transporten/posten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IAS Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Bytta termostat i fjor høst. Kurant jobb, men faktisk ganske mye skruing ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg byttet tydeligvis bare den ene termostaten i fjor, gikk da inn via høyre forskjerm. Ble en del skruing men gikk veldig greit, dog bringer det meg inn på et annet spørsmål, hvor mange termostater er det? Og denne ventilen til varmeregisteret hvilken funksjon har den og hvordan oppdager mann evt defektheter ved den og eller den andre termostaten uten at jeg vet hvilken jeg snakker om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IAS Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Nytt for meg også at det er to termostater. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRoverE6 Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Nytt for meg også. Noen so har et diagram som viser hvor termostat nummer 2 sitter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjetil97dse Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Det er nok bare en termostat der ja, har sett igjennom RAVE og ikke funnet annet en en. Men jeg søkte på ebay på "M57 thermostat" og der kom det opp den vanlige termostaten og en til som er beskrevet som oil thermostat. Disse to bestilte jeg da, uten å egentlig sjekke med RAVE. Den ventilen som jeg nevnte tidligere så er den der for å regulere kjøleveskestrømmen inn i de to sonene på varmeregisteret i kupeen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jmlello Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Der sitter også en termostat på EGR kjøleren. Dersom denne står i åpen posisjon vil det også kunne føre til at motoren går kaldere enn vanlig når det er kaldt vær ute. /JM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Vi snakker om en 3.0 TD6 her? Hvor sitter denne EGR kjøleren? Noen som har bilde eller diagram over den? Jeg har slitt med at bilen av og til ikke blir helt driftsvarm, selv etter termostatbyttet(var derfor jeg byttet den gamle termostaten), men da kan det jo tenkes at jeg må bytte denne EGR termostaten og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Hei igjen. Lurer litt på denne EGR termostaten, hvilke tegn symptom vil denne kunne gi om den er defekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjetil97dse Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Kanskje den vil kjøre kjølevann igjennom EGR kjøler hele tiden. Men jeg tenker at så lenge EGR ventilen er lukket så vil det ikke ha noe å si. Bakdelen med EGR kjøleren til BMW er at den er kjent for å sprekke, sånn at det kommer kjøleveske inn i eksosen. Står mye om det på diverse forum. Ser for meg da at kjøleveske forsvinner og det lukter kjøleveske av eksosen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 hmmm ikke lett dette, ser jo at mange blokker EGR ventilen, om en gjør det, kan en da evt ta bort EGR kjøleren? Eller blir det dårlig stemning av slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jmlello Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Vi snakker om TD6 ja. Vedlagt er et bilde med rød pil som peker på EGR termostat. Denne vil kunne føre til at motoren går kaldere enn den skulle dersom den ikke fungerer som den skal. Den har delenummer PEL000070. Mvh John Magnus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Åpnet min egen bil for å sjekke og kom frem til at det måtte være den ja?? takker og bukker for både tips og bilde? Hvordan legger dere inn bilder forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkonw Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 http://www.fullfatrr.com/gallery/thumbnails.php?album=380 Du kan bruke 2stk 32 mm fastnøkler fra biltema for å fjerne viskosekoblingen..men du må bruke litt vinkelsliper på den nærmest motor for å få den tynnere. Da er termostat skiftet og temperaturmåleren står rett opp i -18, varmen strømmer ut fra varmeapparatet Tok ca 4,5 timer. Tusen takk for tipset og linken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hei igjen godtfolk. Lurer litt på hvilken temperatur motoren/kjølevæsken skal holde når motoren er driftsvarm? Mvh Svennis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkonw Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Skal normalt holde 88 grader. mvh Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Så om min bil kan veksle mellom 69 grader og 82 grader på maks, så har jeg et problem? Har sett de siste dagene har den ligget stortsett stabilt ved 82 grader og da står pilen rett opp, når den er under dette ligger den litt mot venstre sånn ca 10-11... temperaturen har jeg lest av med Hawkeye diagnoseaparatet forøvrig. Noen gode tips å råd? Jeg byttet forøvrig termostaten for et godt år siden(med en ny kjøpt via øya i vest hos FF). Mvh Svennis Forresten, skal motoren klare å holde 88 grader selv uten hjelp fra webastoen? Har nemlig tatt ut sikringen fra den, da den ikke tenner normalt og har ikke hatt mulighet til å se på den enda. Mvh Svennis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkonw Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Avhenger litt på hvor du måler, har ikke målt temperaturen på motoren etter at jeg byttet termostat, men nåla er stabil rett opp. Den faktiske temperaturen i kjølesystemet kan nok variere litt. Jeg kjøpte termostaten hos BMW (var billigere enn både Meca og Mekonomen) og den er merket med 88 grader. Hadde en Alfa Romeo hvor føleren til temperaturmåleren var plassert litt ugunstig i forhold til termostaten, der fikk måleren med seg svingningene når termostaten åpnet og lukket. Motoren skal under kjøring holde driftstemperatur uten hjelp fra Webastoen, i hvert hvis det ikke er fryktelig kaldt i været. Har forøvrig selv koblet vekk Webastoen da den ikke fungerer som den skal. Den prøver å starte hver gang en dør åpnes når det er kaldt, mulig den funksjonen kan programmeres vekk?? Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IAS Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Jeg byttet termostat på min i fjor høst, og har fungert bra. Like før jul gikk reima av på tur hjem fra jobb. Tenkte det gikk å lure seg hjem i garasjen uten å kjøre den for varm. Men de siste motbakkene ble for tøffe. Stoppet flere ganger å lot motoren kjøle seg ned, men kunne ikke stoppe midt i svingen før gårdsveien, og da ble den fryktelig varm. Ja ja, det var den toppen tenkte jeg. Satte på ny reim som jeg hadde liggende, ladet batteriet og startet opp. Har brukt bilen hver dag etterpå, og alt er greit unntatt temperaturen som er lav. Såvidt over det blåe. Så da lurer jeg på: Kan termostaten blitt ødelagt av for høy temperatur? Mistet ikke noe vann, og har ikke etterfylt, så det kan jo ikke være luft i systemet som er problemet. Men hadde normal driftstemperatur før varmkjøring, og alt for lav etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.