Gå til innhold

Termostat på L322 3.0 TD


Håkonw

Anbefalte innlegg

Jeg byttet tydeligvis bare den ene termostaten i fjor, gikk da inn via høyre forskjerm. Ble en del skruing men gikk veldig greit, dog bringer det meg inn på et annet spørsmål, hvor mange termostater er det? Og denne ventilen til varmeregisteret hvilken funksjon har den og hvordan oppdager mann evt defektheter ved den og eller den andre termostaten uten at jeg vet hvilken jeg snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare en termostat der ja, har sett igjennom RAVE og ikke funnet annet en en. Men jeg søkte på ebay på "M57 thermostat" og der kom det opp den vanlige termostaten og en til som er beskrevet som oil thermostat. Disse to bestilte jeg da, uten å egentlig sjekke med RAVE.

 

Den ventilen som jeg nevnte tidligere så er den der for å regulere kjøleveskestrømmen inn i de to sonene på varmeregisteret i kupeen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om en 3.0 TD6 her? Hvor sitter denne EGR kjøleren? Noen som har bilde eller diagram over den? Jeg har slitt med at bilen av og til ikke blir helt driftsvarm, selv etter termostatbyttet(var derfor jeg byttet den gamle termostaten), men da kan det jo tenkes at jeg må bytte denne EGR termostaten og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den vil kjøre kjølevann igjennom EGR kjøler hele tiden. Men jeg tenker at så lenge EGR ventilen er lukket så vil det ikke ha noe å si.

Bakdelen med EGR kjøleren til BMW er at den er kjent for å sprekke, sånn at det kommer kjøleveske inn i eksosen. Står mye om det på diverse forum.

Ser for meg da at kjøleveske forsvinner og det lukter kjøleveske av eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om TD6 ja.

 

Vedlagt er et bilde med rød pil som peker på EGR termostat. Denne vil kunne føre til at motoren går kaldere enn den skulle dersom den ikke fungerer som den skal.

 

Den har delenummer PEL000070.

 

 

Mvh

John Magnus

 

IMG_0609.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

http://www.fullfatrr.com/gallery/thumbnails.php?album=380

 

Du kan bruke 2stk 32 mm fastnøkler fra biltema for å fjerne viskosekoblingen..men du må bruke litt vinkelsliper på den nærmest motor for å få den tynnere.

 

Da er termostat skiftet og temperaturmåleren står rett opp i -18, varmen strømmer ut fra varmeapparatet :)

Tok ca 4,5 timer.

 

Tusen takk for tipset og linken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om min bil kan veksle mellom 69 grader og 82 grader på maks, så har jeg et problem?

Har sett de siste dagene har den ligget stortsett stabilt ved 82 grader og da står pilen rett opp, når den er under dette ligger den litt mot venstre sånn ca 10-11... temperaturen har jeg lest av med Hawkeye diagnoseaparatet forøvrig. Noen gode tips å råd?

Jeg byttet forøvrig termostaten for et godt år siden(med en ny kjøpt via øya i vest hos FF).

 

Mvh

 

Svennis

Forresten, skal motoren klare å holde 88 grader selv uten hjelp fra webastoen? Har nemlig tatt ut sikringen fra den, da den ikke tenner normalt og har ikke hatt mulighet til å se på den enda.

 

Mvh

 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger litt på hvor du måler, har ikke målt temperaturen på motoren etter at jeg byttet termostat, men nåla er stabil rett opp. Den faktiske temperaturen i kjølesystemet kan nok variere litt. Jeg kjøpte termostaten hos BMW (var billigere enn både Meca og Mekonomen) og den er merket med 88 grader. Hadde en Alfa Romeo hvor føleren til temperaturmåleren var plassert litt ugunstig i forhold til termostaten, der fikk måleren med seg svingningene når termostaten åpnet og lukket. Motoren skal under kjøring holde driftstemperatur uten hjelp fra Webastoen, i hvert hvis det ikke er fryktelig kaldt i været. Har forøvrig selv koblet vekk Webastoen da den ikke fungerer som den skal. Den prøver å starte hver gang en dør åpnes når det er kaldt, mulig den funksjonen kan programmeres vekk??

 

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet termostat på min i fjor høst, og har fungert bra. Like før jul gikk reima av på tur hjem fra jobb. Tenkte det gikk å lure seg hjem i garasjen uten å kjøre den for varm. Men de siste motbakkene ble for tøffe. Stoppet flere ganger å lot motoren kjøle seg ned, men kunne ikke stoppe midt i svingen før gårdsveien, og da ble den fryktelig varm. Ja ja, det var den toppen tenkte jeg. Satte på ny reim som jeg hadde liggende, ladet batteriet og startet opp. Har brukt bilen hver dag etterpå, og alt er greit unntatt temperaturen som er lav. Såvidt over det blåe.

Så da lurer jeg på: Kan termostaten blitt ødelagt av for høy temperatur? Mistet ikke noe vann, og har ikke etterfylt, så det kan jo ikke være luft i systemet som er problemet. Men hadde normal driftstemperatur før varmkjøring, og alt for lav etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...