Jump to content
LRforum

EAS problemer p38


Recommended Posts

Harald

 

Du har rett, virker som om jeg har kontroll på EAS problemet ifht det at bilen ikke synker sammen og at den reiser seg raskt opp. Det eneste er som sagt at kompressor virker litt varm og går litt ofte. Jeg har et sånn infrarødt termometer så jeg smale måle temp. Den kan vel bli noe varm, maks temp før den kutter er 120 grader så det at jeg ikke kan holde på den trenger jo ikke å bety at den koker. Kan jo være 45 grader...

 

Jeg skal sjekke litt mer og koble opp et manometer også tenker jeg.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En annen mulighet til trykkfall som jeg glemte i stad, kan jo være gnag på plastrør og dem er flere meter av i systemet og så er det diverse skjøter og T-koblinger på disse som gjerne ligger på oversiden av rammen og noen kan sees rett inn fra bakhjulene og altså oppe på rammen.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal sjekke litt mer. Kompressoren stopper jo så den klarer jo å opparbeide trykk, men den starter ganske umiddelbart igjen. Kan jo tyde på mindre lekkasje som skyldes trykkfall på systemet ett eller annet sted. Når det gjelder slangene, er det ikke en slange til hver belg og en til lufttanken? Trodde ikke det var noen skjøter på disse slangene??

 

martin

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Dette er et must

 

http://www.ebay.co.uk/itm/271823410680?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Da kan du blåse opp belgene uavhengig av kompressor og ventilblokk, synker den da så er det tubing eller belger.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for tipset. Har kjøpt de. Har ingen lekkasje på systemet. Bilen synker ikke ned over natten og jeg registrerer heller ikke noe trykkfall på lufttanken selv med fullt trykk stående mot ventilblokk. Nå har jeg byttet alle fire høydesensorene også uten at det er noe tegn til bedring. Kjøpt en EAS driver modul på eBay for å sjekke om det er denne som gjør at jeg mister trykket ganske kjapt på tanken. Som det fremgår av tråden justerer bilen hyppig høyden når den står stille. Ser av Nanocom at ventilen som styrer venstre bakhjul går åpen/lukket ganske hyppig.

 

Martin

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for tipset. Har kjøpt de. Har ingen lekkasje på systemet. Bilen synker ikke ned over natten og jeg registrerer heller ikke noe trykkfall på lufttanken selv med fullt trykk stående mot ventilblokk. Nå har jeg byttet alle fire høydesensorene også uten at det er noe tegn til bedring. Kjøpt en EAS driver modul på eBay for å sjekke om det er denne som gjør at jeg mister trykket ganske kjapt på tanken. Som det fremgår av tråden justerer bilen hyppig høyden når den står stille. Ser av Nanocom at ventilen som styrer venstre bakhjul går åpen/lukket ganske hyppig.

 

Martin

Link to post
Share on other sites
  • 4 years later...
På 6.11.2016 den 19.58, atlgje skrev:

Et tips er å bypasse auto self leveling, slik at bilen ikkje senker ved tenning av.

Dette gjorde eg for 3 år siden, etter å snubla over ein link som beskrev dette.

Linken finner eg ikkje, men legger ved et bilde av sikringsboksen min.

 

Grunnen til eg gjorde det var at eg mistenkte lekkasje.

Nå holder bilen seg oppe og kompressor har mykje mindre driftstid.

 

Kopi frå rangerovers.net/forum

 

Here is an easy fix- We can prevent the Range Rover waking up and self leveling.

So go buy a spade type add-in fuse holder the same as the fuses used as per F44 from any auto store Next strip and crimp two spade terminials onto the wires on the fuse holder-then Remove Fuse F44 10amp Yellow fuse and insert it into the fuse holder you made up. Next locate fuse box and remove the cover and locate Fuse holder F35 in fuse box under bonnet-There is no fuse in it There isn't in my 1998 se anyway?? This fuse socket is switched on and off with the ignition>>!(position 2 on ignition switch) So thats just what u want

Next -Plug one spade termial from your new fuse holder into the outside posi of F35 ( Thats the side of the fuse holder nearest to mudguard and plug the other end to into F44 -The inside posi towards engine. i have been driving around with this mod for a month now with no problems . I must confess that this was not my idea i found it on the net and thought i wolud share it with everyone , many thanks to selby p38 much appreciated for this mod.

IMG_1165.JPG


 

Hei,

 

Interessant sak. En liten ting bare. I instruksjonsboka står det at F35 ikke er i bruk, men at det sitter en 5A sikring der. Hos meg sitter det en 10A sikring. Og på lokket til sikringsboksen i motorrommet står det at den er til vifte:

 

45FE06C8-FEEE-4344-A6D2-028E7DCC99C9.jpeg
 

Og på plass 44 står det i instruksjonsboka 10A luftfjæring. Mens det på sikringslokket er bilde av en motorlampe med sikring på 30A. Og i sikringsboksen min sitter det en 30A.

 

Ikke vet jeg, men det er vel noe som skurrer her?

Link to post
Share on other sites

@Sfinx det er nok flere varianter av sikringsbokser som er årsak til at det ikke stemmer. 
 

Jeg har koblet ut self leveling ved å legge F29 EAS til en ekstern sikringsholder som er koblet via et rele. Styrestrøm for relé er tatt fra F23 slik at F29 kun har strøm når tenning er på og det er strøm over F23. Fant oppskriften på nett for 4-5 år siden .

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...