Gå til innhold

EAS problemer p38


MartinM

Anbefalte innlegg

Ja, men jeg har hindret den i å slippe seg ned ved å la døra stå åpen, så det er ikke selvjusteringen av høyde de 5mm stammer fra. Er nok heller at belgene setter seg. De 5mm kan jo stamme fra en lekkasje, men da tenker jeg at den i såfall er så liten at kompressoren hadde taklet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Lekkasje i belg kan du ha. Den lekker mulig i bare en viss posisjon, ofte akkurat i knekken.

Da vil det ofte være tett i offroadmodus, men lekke i lavere høyder.

Såpevann blir din venn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du har en nevneverdig lekkasje. 5 mm fra klokken 16.00 til 21.00 kan være så enkelt som temperatur forskjellen på luften inne i belgene. På 5 timer synker temperaturen nokså mye ( fra varm bil til kald ute temperatur ) , dette påvirker selvfølgelig luften i belgene og dermed høyden på bilen.

Kjøp en ny OEM kompressor. Så slipper du å lure på akkurat det, så kan du demontere og overhale den du har bare for morro skyld.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har sprayet på først og fremst på tilkoblingene. Nå har lekkasjesøkingen vært litt halvhjertet fra min side ettersom bilen ikke har sunket sammen når jeg har latt bilen stå med dør åpen for å hindre at den justerer høyden. Følgelig har jeg konkludert med at jeg ikke har noen lekkasje.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt æsj

 

Ny kompressor i dag, men ser ikke ut til at problemet med fjæringen er løst med det. Nå har ikke bilen stått over natta, men 2-3 minutter før lampa indikerer riktig høyde er vel for lenge når bilen bare har vært parkert 4 timer?

 

Bilen synker ikke sammen når den står med døra åpen og ikke får lov til å selvjustere seg. Dette har jeg testet både i normal og offroad høyde så jeg har vanskelig å tro at det er en lekkasje på belgene. I tillegg er jo ventilblokka helt ny. Har også sjekket koblingen til lufttanken uten å finne noen lekkasje. (Skal skumlegge bilen i morgen for å sjekke for flere potensielle lekkasjer.)

 

Bilen er sen til å heve seg til høyeste nivå når kompressor går. Hvis kompressor stopper spretter den fort opp i riktig høyde. Kompressoren slutter å gå så den klarer jo på et eller annet tidspunkt å generere nok trykk når bilen har gått en stund. Jeg bedriver mest bykjøring så jeg hører jo også at den ikke går hele tiden f.eks

 

Mistanken min går mot en lekkasje et eller annet sted i kobling til lufttanken eller kan det være noe elektronikk som spiller meg et puss?

 

Martin

 

Trippel æsj var at kjerra nektet å starte når jeg var på gjenbruksstasjonen i dag, engine lockout og rekvirering av Viking, heldigvis fikk jeg EKA koden til å virke så ble start før Viking kom......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke om du har lekkasje fra ventilblokka til tanken:
Stikk på Tess og kjøp noen meter med passende slange, de har kliss lik svart slange til salgs der.
Legg den så rett fra ventilblokka og bort på høyre side i motor-rommet, ned og bakover til tanken.
Jeg gjorde dette når jeg fikk lekkasje på den orginale slangen rett over eksosanlegget bak på venstre side av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute med lekkasjespray og gått over samtlige koblinger i motorrom, alle belger og koblingene til disse, koblinger til lufttanken og selve tanken uten å påvise noen lekkasje. Eneste jeg ikke har fått til er å sjekke slangene.

 

Hvis ventilblokk og kompressor er OK, og det ikke er noen lekkasje er det noen andre komponenter som kan spille meg et puss slik at bilen er sen på å komme opp i riktig høyde? Er det noen her på forumet som kjenner til feil med elektronikken som styrer EAS? Kan f. Eks høydesensorene, styringen til ventilblokka eller ecu til luftfjæringen lage krøll?

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jording kan påvirke sensorer. Dårlig jording gir forskjell på varm og kald bil, som gir sensorfeil som ikke nødvendigvis kan måles eller diagnostistiseres, da det ikke er noe galt på selve sensoren..

 

( altså strømtrekk gir annet resultat på potenisalet NULL enn null strømtrekk, om du forstår.. )

Helt vanlig på GW, men da på temperaturinstrumentet.

Funderer på om jeg kan være plaget med det samme på P38....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter bytte av ventilblokk oppdaget jeg nå at det siver litt luft ut fra tilkoblingen trykktank på ventilblokka. Hvis jeg dytter litt på den siver det ut ennå mer luft. Kommer også litt bobler når jeg tester med lekkasjespray på tilkoblingen til fjærene på høyre side.

 

Det er tydelig at ikke slangene tetter helt mot blokka. Hvordan fikser man dette? Sett noen som spisser slangene litt med blyantspisser. Er det mulig at o ringene i ventilblokka har flyttet litt på seg og ikke tetter? Synes ikke slangene på den nye blokka går like langt inn som i den gamle.

 

Tips mottas med takk.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar. Er litt usikker på om den er i inngrep ja.... Det er jo en sånn liten utsparring på slangen og den mener jeg var omtrent "flush" med der slangen går inn i blokka på den gamle. Hvor langt inn skal slangene egentlig gå? Skal det brukes litt makt for å få slangene på plass??

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takker for tips, jeg formulerte meg litt dumt; skjønner at slangen skal være 100% "smooth" der den sitter i blokka. Det jeg mente var at det er en slags utkraging eller en liten buling utover på slangen litt utenfor der den går inn i blokka. Er dette på alle slangene og er originalt så ingen skade. Sikkert ment som et referansepunkt for hvor langt slangen er inne i blokka? Har noen mobilbilder av hvor langt slangene var inne i blokka så da kan jeg sammenligne litt.

 

Skal uansett ta en ny runde på koblingene så dette er 100% tett, så får vi se om denne "duste feilen" løser EAS problemene. Bilen har stått stille hele jula. Har hatt døra på gløtt slik at den ikke justerer seg selv, og den har ikke sunket noe så lekkasje i belger etc er utelukket.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og så på mine tilkoblinger på ventilblokken og der var slik som du beskriver, en liten "buling" ca 1 cm fra tilkoblingskragen. Dette er en original utførelse og er vel ment å holde de fargede kodetapene bedre på plass og ikke et merke for hvor langt plastrøret skal trykkes. Det er også mulig å kappe røret da det er litt å gå på. O-ringen som klemmer på røret kan også være skadd og åpner for lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har fått på plass slangen som lakk på ventilblokka. Bilen indikerer riktig høyde mer eller mindre med en gang etter oppstart. I tillegg synker ikke bilen sammen når den står parkert. Så langt er alt vel, men tør ikke si at problemene er løst ennå.

 

Var ute en tur i lunchen og kjente på kompressor etterpå. Den var så varm at jeg ikke kunne ta på den i mer enn 2 - 3 sek uten å brenne meg. Er dette normalt??

 

(Jeg vil anta at jeg kjørte tilsammen i 30 min med 3 start / stopp. Har ny kompressor så vil nødig ødlegge denne ved å kjøre den for varm. Det skal sies at kompressoren slutter å gå etter en stund så vil anta at den klarer å bygge opp riktig trykk.)

 

Martin

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er klar over det overopphetingsvernet. Var på Tess i dag og kjøpte noen t-stykker så jeg kan få koblet opp et manometer som jeg har kjøpt så jeg kan holde et øye med trykket på tanken og hvor fort trykket synker.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...