Gå til innhold

EAS problemer p38


MartinM

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nybakt p38 eier; 2000 4.6 Vogue. Bilen er hel og pen og alt virker som det skal med unntak av luftfjæringen. Bilen bruker mange minutter på komme "opp" i normal høyde når den har stått over natta. Dette er vel et klassisk symptom på en lekkasje ett eller annet sted? Jeg har sjekket koblingene til tørker, koblingene på ventilblokka og koblingen til noen av luftbelgene med såpevann uten å finne noen åpenbare feil. Tenkte også å sjekke belgene.

 

Er det noen som har noen tips til videre feilsøking. Har skjønt at ventilblokka også kan være mulig synder. Er det noen måte å finne ut om feilen ligger her?? Kompressoren er nesten helt ny.

 

Når bilen først har kommet opp i høyde virker fjæringen som den skal. Bilen "spretter" raskt opp i høyeste posisjon og reiser seg også fort opp til normal høyde fra access mode. Under vanlig kjøring går kompressoren kun sporadisk. Bilen senker seg også til motorvei høyde.

 

Noen som har noen tips?

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for tips om kompressor, men vil ikke en lekkasje også føre til at kompressoren vil bruke lang tid på å opparbeide nok trykk i systemet?

 

Finnes det forresten noen måte å teste kompressoren på for å sjekke om den fungerer som den skal??

 

Martin

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Mest sannsynlig er det ventilblokken som lekker innvendig, Hvis bilen bare står litt ujevnt, så korrigerer den gjennom natten mot laveste hjørne. Ved lekkasje i blokken vil denne korrigeringen raskt føre til at du ender på bumps stops, fordi ventilene slipper ut noe mere luft en planlagt

( det blir litt som den jule sangen med ett bord som blir til ei fjøl, når føttene bare skulle justeres litt )

 

Ingen krise feil dette, men den blokken er jo litt dyr. utover det er det bare å spraye med litt lekkasje væske for å se om du har noen andre åpenbare lekkasjer.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Brage, men vil bilen også bruke så utrolig lang tid på å komme opp i normal høyde, med en sånn lekkasje? Vi snakker sikker 6 til 7 min hvertfall.

 

Mulig å overhale ventilblokken? Ser det er noen som selger sånne o ring kit. Ny ventilblokk er jo ikke akkurat gratis.

 

Martin

...forresten, når jeg parkerte i ettermiddag slapp den seg helt ned på grunn av at bilen stod litt skjevt. Dette skjedde veldig kjapt.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har lekkasje i ventilblokk og muligens belger/slanger, slik at den står på bumpstops om morgenen. Har ikke tatt tiden, men tror ikke det går to minutter før den er oppe i normalhøyde.

 

Ventilblokken kan sikkert overhales. Du får kjøpt o-ringer på ebay bl.a. Å bytte disse o-ringene er ikke det jeg vil kalle overhaling, mere en liten reparasjon. Men for all del, finn ut om blokken faktisk lekker først. Hos meg ble det faktisk verre av å bytte o-ringer, selv om det ble gjort etter alle kunstens regler. :/

Ny blokk koster litt, men varer garantert lenger enn ut porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Basert på det som skrives heller jeg i retning av kompressor. Forstår det slik at selv med små lekkasjer eller en ventilblokk med lekkasje så vil det ikke ta «votter og vinter» før bilen er på normalhøyde. Bilen min bruker sikkert 7,8 ja kanskje 10 min før den indikerer at riktig høyde er nådd.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge tanken er full, går det rimelig kjapt å heve bilen. Hvis tanken er tom, går det fort 5-10 minutter før kompressoren klarer å fylle opp. Er kompressoren sliten i tillegg, tar det ihvertfall lang tid.

 

Smålekkasjer er din verste fiende når det gjelder EAS. Sjekk alt av slanger, belger, tank, ventilblokk osv grundig. Zalo og vann på sprayflaske er din venn. Bruk bukker under ramma hvis du skal under. Bilen er over to tonn, det er mer enn jeg klarer i benkpress ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta en ekstra titt.sjekket bilen nå og den er ikke nede på bump stops med unntak av ett hjul og det tror jeg kan tilskrives måten bilen står på siden den ikke står helt rett.

 

Hvis bilen ikke er helt nede på bump stops betyr vel det at det er trykk på systemet? Bilen burde vel da ikke bruke så lang tid på å heve seg gitt at kompressor fungerer? Heller litt mot denne selv om den er relativt ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en god kikk på trykktanken din, som de skriver over, er den lange tiden du bruker på morgenen relatert til tiden det tar å fylle opp hele tanken + belgene ( for du gjør jo det samtidlig ). Hvis den tanken er neglisjert i lang tid, vil den nok være rimelig rusten.

 

Kompressoren kan nok løse noe, men ikke problemet med at den står på bump stops om morgenen. En ny kompressor vil muligens kunne korte ned tiden noe, - men jeg får inntrykk av at luftfjæringen din fungerer perfekt når først bilen er kommet opp igjen.

 

Ditt problem er altså mest sannsynlig relatert til lekkasje ( intern / ekstern ), ikke til trykk leveransen.

Personlig ville jeg først brukt pengene på ventilblokk( som i ny ) istedenfor kompressor, hvis den er nokså ny.

 

Hvis bilen er nokså ny for deg, er det jo ikke usannsynlig at forrige eier har vært gjennom samme problem stilling og derfor kjøpt ny kompressor for å løse samme problematikk.

 

Bare innspill....

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke bilen står på en flatt underlag vil den drive på å utjevne høydeforskjellene til den mer eller mindre er på bump stops. Underlaget behøver ikke være vannrett. Det kan gjerne være en bratt bakke, bare det er jevn. Sjekk hvorvidt bilen senker seg en gang du parkerer på helt flatt underlag.

 

Intern lekkasje i ventilblokka er ikke uvanlig. Du kan sjekke ved å tre en ballong over eksosen.

 

Uansett kan det være greit med en overhaling. Det er i det minste preventivt vedlikehold. Du får kjøpt alle deler bortsett fra styringen til tre enveisventiler som gjerne er slitt. Det kan føre til at den enkelte ganger ikke sentrerer skikkelig og dermed lekker litt. Overhalingen er egentlig ikke vanskelig men det er viktig at man tetter alle tilkoblinger slik at det ikke kommer noe inn i kanalene, at man rengjør blokka utvendig før man åpner den og at arbeidsplassen og verktøy er rene. http://paulp38a.com/range-rover-p38/eas-valve-block-renew/

 

Dag som driver verksted på Langhus har fått laget slike enveisventilstyringer. (Tegning fra meg) Hvorvidt han har noen igjen vet jeg ikke men han selger dem ikke løst. Det kan være en idé å kontakte han for å få en ferdig overhalt ventilblokk om de som sitter i din er for dårlige.

 

IMG_2273.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Bilen detter ikke helt ned på bump stops, det er fortsatt litt klaring. Jeg er klar over at bilen slipper seg ned hvis den ikke står på helt flatt underlag. I går når jeg parkerte slapp den seg ganske mye ned, mensom sagt står ikke bilen på bump stops etter å ha stått i ca et døgn. Tenker at jeg skal søke litt mer etter lekkasje, blant annet lufttank. Så Sette bilen i høyeste posisjon og la en dør stå åpen så den ikke slipper seg ned på grunn av selvjusteringen.

 

Hvis jeg ikke finner ut noe får jeg kanskje bite i det sure eplet og kjøpe ny ventilblokk, men litt lite keen på å legge ut for den hvis ikke feilen er der. Ikke gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å bypasse auto self leveling, slik at bilen ikkje senker ved tenning av.

Dette gjorde eg for 3 år siden, etter å snubla over ein link som beskrev dette.

Linken finner eg ikkje, men legger ved et bilde av sikringsboksen min.

 

Grunnen til eg gjorde det var at eg mistenkte lekkasje.

Nå holder bilen seg oppe og kompressor har mykje mindre driftstid.

 

Kopi frå rangerovers.net/forum

 

Here is an easy fix- We can prevent the Range Rover waking up and self leveling.

So go buy a spade type add-in fuse holder the same as the fuses used as per F44 from any auto store Next strip and crimp two spade terminials onto the wires on the fuse holder-then Remove Fuse F44 10amp Yellow fuse and insert it into the fuse holder you made up. Next locate fuse box and remove the cover and locate Fuse holder F35 in fuse box under bonnet-There is no fuse in it There isn't in my 1998 se anyway?? This fuse socket is switched on and off with the ignition>>!(position 2 on ignition switch) So thats just what u want

Next -Plug one spade termial from your new fuse holder into the outside posi of F35 ( Thats the side of the fuse holder nearest to mudguard and plug the other end to into F44 -The inside posi towards engine. i have been driving around with this mod for a month now with no problems . I must confess that this was not my idea i found it on the net and thought i wolud share it with everyone , many thanks to selby p38 much appreciated for this mod.

IMG_1165.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var smart, takk for tipset. Jeg har lest at man kan ta ut et relais under førersete, men dette var nytt og mye enklere. Skal jammen gjøre det så jeg kan få verifisert nærmere om jeg har en lekkasje ett eller annet sted.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I går startet jeg bilen og etter en gooood stund kom den seg endelig opp i normal høyde. Prøvde også å heve bilen til full høyde og denne gangen brukte den ganske lang tid på å komme seg opp, i motsetning til forrige dagen da den hevet seg nokså umiddelbart.

 

Før jeg skrudde av motoren satte jeg bilen i høyeste posisjon med døra på gløtt så den ikke justerer høyden. Jeg har tatt noen mål fra skjermbuen og ned på dekkene for å sjekke om bilen synker. Jeg har ikke rukket å måle hva høyden er før jeg gikk på jobb, men med øyemål ser det ikke ut som høyden har endret seg nevneverdig, om noe i det hele tatt.

 

Kan det være noe annet enn kompressor som da er årsaken til problemet, selv om denne er relativt ny???

 

Martin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan det være noe annet enn kompressor som da er årsaken til problemet, selv om denne er relativt ny???

 

Martin

 

Ja det kan fremdeles være ventilblokken som nevnt tidligere, hvis ventilene henger hver gang den opererer. Slipper den ut mere luft en tiltenkt hver gang, og du kommer inn i en sirkel som ender på bumpstops. Dette vil du ikke se så lett når ventilene ikke opererer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage, takk for svar og engasjement.

 

Skjønner, men bilen min har aldri vært helt nede på bump stops. Hvis den ikke har vært det bør det jo være trykk på "anlegget" sånn at bilen relativt lett kan heve seg igjen når den startes og kompressoren ikke trenger fylle hele anlegget Gitt at kompressoren fungerer som den skal). Eller; er det slik at ventilblokken kan tømme lufttanken og ikke belgene, sånn at det kompressoren faktisk sliter med er å fylle tanken og det derfor tar så uhorvelig lang tid for bilen å løfte seg til rett høyde?

 

Hvis tanken og belgene lever hvert sitt "liv" og bilen nå står på høyeste nivå, da bør vel kompressoren fortsatt jobbe som "en gal" for å fylle tanken hvis det er noe galt med ventilblokken?

 

Martin

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er svaret. Lufta fra tanken går via ventilblokken før den havner i belgene

 

Du kan for eksempel ha problemer med vann i tanken som igjen fryser ventilene nå som det er kaldt. Prevantivt kan du skifte tørker, følge drenerings prosedyre for tanken og skifte innsugsfilteret på kompressoren.

 

Det kan være at det løser problematikken din, selv om det tilsynelatende oppleves som om feilen ligger i ventilblokken.

 

Det tar laaaang tid å fylle en tom trykktank spesiellt nå som det er kaldt, så det trenger ikke ha noe med kapasiteten til kompressoren å gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi snakker nok borti 11 min før bilen er oppe og står. Jeg skal sjekke litt til før jeg eventuelt knuser grisen og kjøper ny ventilblokk. Du skriver at jeg kan ha vann i tanken og at dette kan fryse ventilene. Siden ny blokk ikke er gratis, hva bør jeg gjøre/bytte i samme slengen så denne ikke ødlegges og får et langt og lykkelig liv i bilen???

 

Hvor får jeg kjøpt ventilblokk billigst? Skjønner at det overhalingskit'et ikke løser alle problemer.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...