Gå til innhold

Stereo oppgradering 2003 Disco 2


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å oppgradere det originale anlegget, da jeg ønsker litt bedre lyd på det eneste stedet hvor en stakkars småbarnspappa kan spille hva han vil - så høyt han vil...

 

Det er 10 originale høyttalere, inkludert de to høyttalerne i bakluka. Det står ingenting på høyttalerdekslene, så da er det visstnok Philips originalt som står i (?)

 

Jeg tenker at det enkleste alternativet er å bytte ut originalhøyttalerne med noe nyere og bedre, og bruke eksisterende ledningsnett og spiller. Eller lønner det seg å likegodt bytte spiller og trekke nye (bedre?) ledninger også? Hva med ekstern forsterker også, eller er de moderne spillerne kraftige nok?

 

Er det noen som har gjort dette før på D2 og har erfaringer? Kunne gjerne tenkt meg ryggekamera, og det finnes kanskje moderne spillere som har det integrert også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strakk opp nye kabler da jeg hadde D1#1, DAB, TV, ekstern forsterker,m.m.m. jeg ikke husker pris på og 2 høyttalersett til rundt 7-8000 samlet + sub baki, men det spørs jo litt hva som er budsjettet og hva du fikser selv. I dag har jeg DAB+/BT over originalkabling, "høyttaler ut" er koblet fra linjeutgang på spiller (2x RCA - ISO høyttalerplugg og det låter greit. Ekstern DAB+ -antenne og rattstyringsadapter er lurt.

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tema for meg, er jo i akkurat samme situasjon (D2, småunger osv. ) Har riktignok "mancave" i kjelleren med mine gamle rørforsterkere, gyrodeck'en osv. å kose meg med, men blir en del lytting i bilen.

Mitt originalanlegg står det "Harman Kardon" på overalt, skal vel være ok, men jeg er ikke kjempeimponert. Kablingen er syltynn spagetti, også for strøm. Hadde jeg hatt mage og budsjett til det ville jeg byttet ut originalforsterkeren, men hos meg er det oppgradering av spiller ("head unit") som står øverst på programmet. En tidligere eier har montert en Pioneer Avic x1r, som da den var ny sikkert var den våte drømmen for mange, 7" touch skjerm, navigasjon, ryggekamera inngang, dvd spiller med utganger til monitorer, ipod inngang (som jeg bruker til bluetooth med adapter) m.m. Nå, i 2016, er den litt latterlig, bråker fælt, latterlig "desktop" på skjermen, ingen telefonintegrering.

Min plan for det er å installere en 7" android tablett istedet for spiller. Dette er tab'en jeg har kjøpt, prøvemontert i bilen min med litt dobbeltsidig tape:

20160819_195622.jpg

For å koble meg til det originale anlegget, det vil si forsterkeren under førersetet, har jeg bestilt en slik:


http://www.dualav.com/mobileaudio/dseq505bt.php

 

Ryggekameraet mitt kobler jeg til emd en wifi greie fra ebay.

En uløst utfordring er å få til rattstyring av tab'en, men tror det skal være mulig. Hvis noen har tips blir jeg glad.

Hvis man bytter ut originalforsterker tror jeg det er flere muligheter for å koble en tab eller ipad rett på.
Jeg har også planer om å prøve koble tab'en til denne equalizer-tingen med en dac, får spilt av hi-res filer
fra tab'en via usb og dac'en i hjemmeanlegget. så det samme skal fungere i bilen. Bluetooth streaming er
greit, men ikke godt nok tror jeg for skikkelig godlyd.

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Android 5.1.1 her. Ser ikke bildet her heller, ikke i fullversjon heller.
Klarer ikke å legge inn bilder i svaret heller fra mobil. Og det er rart, for det bruker å gå fint i fullversjon

 

Edit: Får ikke legge til bilder i fra PC (win10) heller

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brettet er 7", et billig Lenovo tab 7 a2, tror jeg fikk det for 4-500,-. Tipper alle 7" brett passer like fint.

 

Til lading kjøper jeg en kabel med transformator på ebay, 12v +- ledning som jeg kobler til iso kontakt, jord og tenningsstrøm. I andre enden av kabelen har en vanlig usb hunn kontakt (med tanke på å koble til en hub senere) som jeg setter ladekabel i. Lager et lite hull i dashbordetnede til venstre i rammen for usb porten på brettet, tror faktisk ikke det kommer til å synes. Idèen er at brettet lades med tenning på, og at batteriet i tab'en holder liv i det mellom hver gang jeg bruker bilen. Mener det finnes et par forskjellige app'er som legger brettet i "dvale" når det ikke er strøm på kontakten, vekker det igjen når det kommer på strøm.

 

Det store spenningsmomentet knytter seg til om den equalizer/dac/bluetooth enhten jeg tenker å koble brettet til leverer nok strøm ut til å drive den originale forsterkeren. Den skal gi 5v på utgangen ved bluetooth streaming, jeg håper det er nok, men er ikke sikker før jeg har prøvd. Hvis det ikke holder må jeg legge til en forforsterker av noe slag. Equalizeren styres fra nettbrettet via en app.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...