Gå til innhold

Privatradio, PR-27, Walkie Talkie, CB eller 11 meter, kjært barn har m


Ragnarz

Anbefalte innlegg

Privatradio lever i beste velgående!

 

Privatradio, PR-27, Walkie Talkie, CB eller 11 meter, kjært barn har mange navn.

 

For noen år siden ble reglene endret slik at det når er tillatt med 4 watt FM, 4 watt AM og 12 watt SSB, dette har revitalisert båndet og båndet har i dag større aktivitet enn på mange år.

 

Særlig på torsdagene kl 20:00 er det stor aktivitet på kanal 15, hvor man holder den såkalte «Torsdagenstesten», da sjekker over 50 stykker inn på kanalen, og mange er de som blir overrasket over at de finner en annen kar med samme interesse rett i nabolaget. Det meste foregår på SSB, men det lyttes også etter FM stasjoner.

 

Lovlige apparater kan kjøpes fra norske forhandlere, men utvalget og prisene er ofte bedre hos svenske og tyske forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Innledningsvis en kommentar til posten fra Ragnarz

Det er absolutt gledelig at det er økende aktivitet på PR/11m båndet.

Den torsdagstreffen det henvises til er mest aktuell på Østlandet / Stor-Oslo. (Mulig andre områder etterhvert også har gjort lignende.)

(Forøvrig er posten et glimrende sitat av det som er lagt ut på diverse radiosider de siste dagene .-)


-----


Til Gaute og andre vitebegjærlige:


SSB (og FM) er en type "modulasjon".


Det korte/praktiske svaret , dvs det en behøver å vite:

FM og SSB er to ulike metoder å overføre informasjonen i talesignalet over et radiosignal.

Med samme effekt gir SSB lengre rekkevidde enn FM.

SSB og FM er ikke kompatible , dvs en SSB/FM radio må settes i FM modus for å snakke med en annen FM stasjon.

FM gir god lydkvalitet innenfor rekkevidden.

SSB krever typisk en del finjustering for å bli tydelig - blir ellers lett donald-stemme.

(Dog enklere på PR-radio/11m da en her opererer med et fåtall faste frekvenser.)



Det litt mindre forkortede svaret:

Modulasjon er fort&kort fortalt måten et informasjonssignal(f.eks tale) formidles/transporteres over (f.eks) et radiosignal/"bærebølge"

-FM gir ca konstant effekt ut uansett om enn modulerer/taler. Ikke effektivt men høy båndbredde og typisk god lydkvalitet.

-AM er den enkleste modulasjonstypen da signalet varierer direkte i takt med tale/modulasjon. Inneholder redundans og bærebølge.

Brukes nå lite til punkt-til-punkt radiokommunikasjon (untatt luftfart).

-SSB er en mer energieffektiv versjon av AM. Single side bånd. Alt untatt ett sidebånd er filtrert bort.

Dvs at utsendt energi benyttes for det informasjonsbærende signalet.

SSB er den analoge modulasjonsformen som er mest utbredt og mest effektiv for langdistanse radiokommunkasjon (som f.eks amatørradio)



Det mer fullstendige svaret:

Se f.eks :





--------


Hilsen

Bjørnsomskrevhovedoppgavenomsignalbehandlingengangiforrigeårtusenogerogsåradioamtørmenstartetmedprradiolengeførdentid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet mitt ble nå bragt tilbake til barndommens opplevelse av å måtte søke etter radioens barnetime på FM istedenfor mellombølgen der den hadde vært, og leksikonets forklaring på fenomenene amplitudemodulasjon og frekvensmodulasjon, tror jeg de het ^_^

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener albrecht ae-serie61xx hadde peak på 15w og min president Jackson er i samme området. Kanskje Velar kan bekrefte output fra president grant?

Jeg har en følelse av at president radioene er enklere å betjene enn mange andre i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God forklaring også på alternativene.

 

Nettopp denne jeg leste i går, fikk jo lyst til å konvertere til SSB med én gang. Det er jo ikke sjelden vi sliter med å høre alle bilene i en kolonne, for eksempel på nattsafarier, landstreff osv.

Men så er det det med utbredelse, da. Det er jo ikke noe hjelp hvis bare en bil i kolonnen har SSB, da hører han jo ingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nettopp denne jeg leste i går, fikk jo lyst til å konvertere til SSB med én gang. Det er jo ikke sjelden vi sliter med å høre alle bilene i en kolonne, for eksempel på nattsafarier, landstreff osv.

Men så er det det med utbredelse, da. Det er jo ikke noe hjelp hvis bare en bil i kolonnen har SSB, da hører han jo ingen!

 

Istedenfor ssb og økt effekt er en skikkelig montert og lang antenne en enkel løsning som fungerer til kolonnekjøring.Antenna skal helst stå midt på taket for best rundstrålende effekt.God jording er og viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg opplever at Bjørn Oles påstand stemmer. Har sjelden problemer med rekkevidden i ei kolonne, mot biler som også har lang pisk med skikkelig montering.

Har sjøl en 120cm Sirio Performer montert på lyktebøylen fremme i høyre hjørne oppe på taket. Antennefoten er jordet ned til godt jordingspunkt på karosseriet.

Radio og antenne er selvfølgelig tunet med SWR-meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...