Gå til innhold

Ex mil. "Svibrent"


Anbefalte innlegg

Blinklysreleet får strøm inn på ene stikkeren med tenning på.

Releet vil ikke blinke før det blir jordet på en av de andre stikkerene.

Dvs.når du setter blinklysbryter i "på"stilling til en av sidene.

Jordingen går via pærene,21w+21w(+4w), så full jord/kortslutning blir det ikke.

Forskjell i blinkefrekvens mellom sidene skyldes svært ofte forskjell i wattstyrken/belastningen.

 

Varselblinkreleet har konstant pluss.

Varselblinkreleet aktiveres på samme måte som blinklysreleet.

Det styres av en multifunksjonsbryter som bryter kontakten et sted mellom tenning +/blinklysreleet/blinklysbryter eller blinklysene når aktivert.

Den kobler da samtidig varselblinkreleet sammen med blinklys på begge sider av bilen og alle 4(6) virker-

 

Dette er en enkel forklaring på virkningsmåten blinklys alene eller sammen med varselblinklys kan virke.

Litt for lenge siden jeg skrudde på dette så jeg kan ikke være mer spesifikk.

Blinkreleer har jeg sett alt fra 2 til 7 stikkere på avhengig av hvordan ting er koblet evt releet dekker både varsel og blinkfunksjon i ett.Noen nyere unevnelige biler har helt sikkert ennå flere stikkere.

Har med vilje ikke nevnt hvordan varsellyset for blinklys i dashbord er koblet da det er endel forskjellige versjoner der.

 

( ) er sideblinklys.Påbudt en gang rundt 1970 hvis jeg husker riktig.

 

Puh.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må jeg nok sette meg i bilen og lese og studere, og skrive masse til meg det går ikke, I am learning by doing ;)

 

Men takk for forklaringen, for en med alle hjernecellene i behold så er det nok forstålig. Men relet vedsidenav blinklysrele, hva er det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Ja, nå er je lei!

Fikk ordnet blinklys og horn (feilen: blush Skal bli mer ydmyk).

 

Men, satte på slik gummi pads på pedaler, og når jeg vrei på tenningslås da, var alt dødt, ALT. Tenkte først jording/batteripol, men neida, feilsøkte meg fram til at det var ledningen mellom apermeter og tenning, la skjøta inn en bit på ampermeter og til der strøm går inn på tenningslås (hvit kabel). Men da virka jo selvfølgelig ikke blinklys/nødblink. Kjørte strøm inn på kabelen jeg kappa ved tenningslås, satt den vedsiden av polen med + inn på tenningslås. Da kom denne lyden. Se vidio, er blinklysrele daua igjen nå da???

 

 

Alle tips mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrivd hav jeg har gjort.

Brudd i ledning fra ampermeter til tenning, og en hvit ledning derfra til tenningslås er alt som er gjort, ellers er det et originalt ledningsnett. Og ledningoppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min logikk skjønner iallefall ikkenoe av dette.

Tipper på at feilen ligger i rele. Kan jo ikke være noe annet etter det jeg skjønner. Jeg har jo bare trekt en løs ledning fra et sted til et annet, som orginalt :mellow:

 

Jeg liker ikke Lucas..... The king of no indicator assembly. exclexcl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg koblingsskjema med farger på ledningene fra batteriet og fram til enhetene.

Mål deg fram med prøvelampe at du har strøm til de forskjellige punktene.

 

Hold også ekstra fokus på at alt er skikkelig jordet.

Viktig mellom batteri, skjermer, karosseri, ramme osv .

 

Dårlig jording skaper mye trøbbel for gamle Land Rovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jording er sjekka.

Jeg skjønner ikke hvor jeg skal måle hen???

 

Jeg har strøm til ampermeter, men ikke til tenningslås, så trakk jeg hvit ledning mellom de punktene, og da virka ikke blinklys.

Så koblet jeg ledningen jeg kappa ved tenningslås inn der den egentlig satt, sammen med hvit ledning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kritikk mot Lucas, kan trekkes tilbake, men TYSKE Hella... skamme seg.... :angry:

 

Tar en kopi av det arket, og tar med ut, testet blinklys rele jeg tok ut av bilen, det lagde akkurat samme lyd, sånn yhyhyhyhyhyhyhyhyhyhyhy-lyd av noe slag..

Sist gang jeg bytta ut det, så virka det jo, en periode... Hmm...

 

Vanskelig bil altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...