Gå til innhold

defendern blir spist opp av mus


bjornebraten

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Var på hyttetur med noen kompiser forrige helg. Der hadde de også droppet åte nå, kun laget bøtter med vippebro på. Det ble 20 mus bare på helgen i to bøtter. De bruker frostvæske oppi.

 

At en mus kan hoppe høyere enn 25 cm kan jeg garantere. Fanget en i en vaskebøtte en gang, og flirte godt da den prøvde å hoppe ut et par ganger. Den satte seg så lavt den kunne, og plutselig spratt den ut av bøtta, gitt! Da lærte jeg også at hull må gjøres ørsmå hvis man ikke skal ha mus gjennom den. Den smatt inn gjennom et hull på snaut 1 cm i diameter. :blink:

 

Mener å ha lest at hull må være 6 mm eller mindre for at ikke mus skal komme gjennom. Imponerende!

 

(De du omtaler, Tom, trenger nok litt større plass. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker salami i fellene. Det lukter de på lang avstand, og smaker tydeligvis godt så lenge det varer.....

 

Ellers er bøttefelle med frostveske en sikker vinner. Frostveska gjør at de får kjemisk lungebetennelse og dør fort, pluss at det konserverer så det ikke begynner å lukte så ille hvis fella må stå en stund uten tilsyn.

 

Det er tydeligvis museår i år, for fangsten er svært god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye einer trenger man for å holde musa unna bilen?

 

Har lurt litt på hvorfor frostvæske er anbefalt i svømmebassenget til musene.

Frostvæske lukter og smaker søtt.Mulig det tiltrekker musene.

Frostvæsken hindrer vannet i å fryse og ren fordamper den heller ikke.

Det er jo mest vinterstid vi har mus innomhus eller innombil.

Svømmeteorien tror jeg ikke noe på.

 

Kva er eigenvekta på frostvæske?

Eigenvekta treng ikkje vere så mykje under 1 så søkk musa tvert. Effekten er den same som saltvatn kontra ferskvatn. Med motsatt forteikn. Olje eller sprit fungerer på same måte, eigenvekt på rundt 0,8 gjev for lite oppdrift til å svømme i for alle dyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt stålbøtter og borret hull høyt oppe og tredd et gjengestag tvers i gjennom. På staget har jeg tredd inn på et plastrør som jeg igjen har satt en splint igjennom. Norwegia skiveost blir festet på splinten. Når musa går på røret og skal ta osten , Roterer røret og svinet havner i 50%vann og 50%frostvæske i bunn av bøtta. Håper ikke krypet klarer å krype opp igjen søkkvåt i pelsen. En plankebit blir datt opp som gangvei opp til bøtta. Blir satt opp når jeg kommer hjem fra nattskiftet.

Endret av bjornebraten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt stålbøtter og borret hull høyt oppe og tredd et gjengestag tvers i gjennom. På staget har jeg tredd inn på et plastrør som jeg igjen har satt en splint igjennom. Norwegia skiveost blir festet på splinten. Når musa går på røret og skal ta osten , Roterer røret og svinet havner i 50%vann og 50%frostvæske i bunn av bøtta. Håper ikke krypet klarer å krype opp igjen søkkvåt i pelsen. En plankebit blir datt opp som gangvei opp til bøtta. Blir satt opp når jeg kommer hjem fra nattskiftet.

Høres som vi bare skal se om du får tatt flere enn på jaktbildet i tråden.

 

(Har du sikret at røret ikke kan flytte seg fram eller tilbake på gjengestaget?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus og rotter er glade i peanøttsmør men det klarer de lett å slikke i seg uten å løse ut fella. Smør derfor peanøttsmør på en spekepølse, brett den dobbelt med smøret inni og kil den fast i utløseren så sliter de med å få tak i smøret uten å løse ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder går gjerne i bånd, eller innenfor gjerder. Katter, derimot, går løse. Du får neppe færre mus i bilen av å ta livet av nabokatten.

Men katter har visstnok ikke smakssensorer for søtt. Jeg skal ikke banne på det, men jeg tviler sterkt på at en katt ville drikke frostvæske. Det ligger i klassen "jeg må se det før jeg tror det". (Mus dyppet i frostvæske er jeg mer usikker på.)

 

ETA til Bjornebraten - vi sprettet champagnen da naboen (og bikkja som pistret i hundegården mot soveromsvinduet vårt mellom 06:30 og 8:00, hver dag mens de var i stallen) flytta.... Det er mange hunder i nabolaget, men bare ett hus med så elendig hundehold. All medfølelse for mistet nattesøvn herfra.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nysgjerrig på ETA-forkortelsen du bruker,Yarnslayer.

Min bruk betyr Estimated Time og Arrival.

 


Nå er jeg nysgjerrig på ETA-forkortelsen du bruker,Yarnslayer.

Min bruk betyr Estimated Time of Arrival.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nysgjerrig på ETA-forkortelsen du bruker,Yarnslayer.

Min bruk betyr Estimated Time og Arrival.

 

 

Nå er jeg nysgjerrig på ETA-forkortelsen du bruker,Yarnslayer.

Min bruk betyr Estimated Time og Arrival.

ETA = Estimated Time of Arrival

eller - i dette tilfellet -

Edited To Add

;)

 

ETA: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=ETA :P

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...