Gå til innhold

Brages Range Rover p38. Expedition når?


Brage

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Da var lyktebeskyttere foran endelig på plass. De var meget vanskelig å få tak i nå, da de ikke produseres lengere.

 

Bildet under viser den nye fronten, Jeg ble riktig fornøyd:)

 

 

Jeg lakkerte de lyktebeskytterne, grillen og stripene under lyktene med en sort matt to komponent plast maling for å unngå den evige falmingen.  

 

Mvh Brage

 

 

2018-08-28 19.43.28.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, motom skrev:

Andre har dratt på ekspedisjon med mindre stæsj på bilen ;)

 

Ser bra ut! Når drar du... ;)

Hver dag er jo en liten mini ekspedisjon i denne:D På bildet besøkte vi festningen på Kongsvinger ( som en kjenner kanskje ser ), den er jo åpnet for allmenheten akkurat som Oscarsborg.

Stæsj er moro, det er jo det som er med å forandrer bilholdet til en hobby... ikke sant.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smellkul bil. Sagt før også, men montasjen av vinsjen på denne bilen er en av de bedre JEG har sett. 

Fet takgrind og utstyr forøvrig! (Jeg har ei takgrind som egentlig er til Freelander. Skulle ikke forundre meg om den også smetter mellom railsa på P38...hmmm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, telindnor skrev:

 (Jeg har ei takgrind som egentlig er til Freelander. Skulle ikke forundre meg om den også smetter mellom railsa på P38...hmmm)

 

Målet mellom de originale railsa er ca 106-107 cm, Jeg tror nok den Safety Device grinda til Freelander er litt bredere.

 

Jeg har brukt en Smittybilt Defender takgrind ( bredde 105 cm ), med modifisert innfestning. Laget for Jeep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Brage skrev:

 

Målet mellom de originale railsa er ca 106-107 cm, Jeg tror nok den Safety Device grinda til Freelander er litt bredere.

 

Jeg har brukt en Smittybilt Defender takgrind ( bredde 105 cm ), med modifisert innfestning. Laget for Jeep. 

 

Ganske mye detektivarbeid bak det valget formoder jeg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, telindnor skrev:

 

Ganske mye detektivarbeid bak det valget formoder jeg :)

 

 

Ja, jeg leitet en del;) . Målene opprinnelig oppgitt i US Feet, også er du jo ikke 100% sikker på om det er utvendig eller innvendige mål, og hvor nøyaktig de er. Også er jo selvfølgelig pris og ikke minst pris på frakt vesentlig.

 

Her hjemme skal Nomax (i  Drammen ) være forhandler av merket Smittybilt. 


















 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

 Hadde to av dem foran fangeren vært egnet som langlys synes du eller sprer de lyset veldig?

 

Hvis man tar bort det løse dekselet foran så er de 100% spot, nå ( med dekselet på )så spres 30 watt av de 90 watt som hver lykt er. Jeg bruker de i tillegg til langlys når det ikke er så mye møtende trafikk. De lyser opp noe voldsomt.

Hver lykt har da 18 stk 5 watts Cree led, er kjøpt på ebay, var også ett fint lite CE klistremerke på hver lykt ( som nok har null praktisk verdi:) )

 

I tillegg må man ha ett ledningsnett med nok kvadrat og sikringer og rele med tilstrekkelig kapasitet til å dra  ( som her i mitt tilfelle ) 360 watt.

 

Så ja du kan fint bruke ett par slike som supplement til Langlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Her sitter vi og koser oss i en connolly skin salong på vei inn i ukjent terreng, spennende og utrolig komfortabelt. Range Rover p38, den perfekte kombinasjon av komfort og offroad fremkommelighet:)

2018-09-30 16.30.20.jpg

 

Connolly skin seter :

"Connolly Leather Limited was a British company that supplied highly finished leather primarily to car manufacturers, founded in 1878. The term is also used to describe the particular brand of leather itself, when fitted in a car interior.

Connolly supplied most of the leather for the British car industry, including but not limited to Aston Martin & Lagonda, Rolls-Royce & Bentley, Jaguar & Daimler, and Rover cars including its Land Rover and Range Rover vehicles as well as some MG and Mini models during the Rover Group era."

Heltene våre, som sørget for at vi slapp hakekors i hjørnet på vårt fine nasjonalflagg satt også så godt som forholdene lot seg gjøre:wub:

"This leather was also used for the seats in the Supermarine Spitfires used in World War 2"

Bilderesultat for range rover p38 leather seats interior view

:wub:

Mvh Brage

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 30.8.2018 den 12.35, Brage skrev:

 

Målet mellom de originale railsa er ca 106-107 cm, Jeg tror nok den Safety Device grinda til Freelander er litt bredere.

 

Jeg har brukt en Smittybilt Defender takgrind ( bredde 105 cm ), med modifisert innfestning. Laget for Jeep. 

Mye god info i denne tråden! Er nyskjerrig på takgrinda du har. Er det mulig å få mer info om innfestinga i de originale railsa? Er det et art. nr. for Jeep som passer direkte eller trengs modifisering i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SindreB skrev:

Er det mulig å få mer info om innfestinga i de originale railsa?

 

Jeg laget de selv, det er bare noen vinkler som er knekt i sånn i ca 75 grader. Disse vinkelbrakettene er igjen boltet fast på innsiden av rails festene. Hvis du skrur av dekslene på railsa, så ser du hvor det er plass til å borre hull for bolter. 2 stk   6 mm - ( 1/4 )bolter i hver vinkelbrakett. 

Så blir det jo da totalt 6 stk , 3 stk vinkelbrakett på innsiden av hver av railsene.

 

- Kan vel anbefale at disse brakettene  lages av ca 2mm rustfritt stål, jeg brukte noe ca 2mm titan plate jeg hadde tilgjengelig.  

 

Skjønner;)

 

De selger vinkel brakett fester for jeep, men de passer bare nesten - de når liksom ikke ordentlig inn til grinden 

 

Mvh Brage

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ble en liten viktig detalj oppdatering av min Range Rover i dag:)

Fikk montert NLRK metal emblem på grillen og en liten vintervask. 

 

20190116_121023 (2).jpg

 

 

Ble riktig bra synes nå jeg da;)

mvh Brage

 

 

Endret av Brage
Bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 16.1.2019 den 16.56, Brage skrev:

Ble en liten viktig detalj oppdatering av min Range Rover i dag:)

Fikk montert NLRK metal emblem på grillen og en liten vintervask. 

 

20190116_121023 (2).jpg

 

 

Ble riktig bra synes nå jeg da;)

mvh Brage

 

 

Denne var helt utrolig rå :) En av de kuleste jeg har sett ! Roof rack med ekstralys,snorkel,vinsj og lyktebeskytter er jo bare helt kanon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Jeg rundet for litt siden 300 000km, så da ble det i dag utført en solid service 1000km på overtid-_-. Har nå skiftet oljer på begge differ, transfere kasse, autokasse, og motor har nylig fått ny olje og nå også 8 nye plugger. Pollen og luft filter, samt kompressor filter har jeg skiftet for litt siden så de var Ok.

 

Jeg brukte oljer fra Castrol:

Castrol DEX III multivehicle på autokasse og transfere kasse. 

På diffene brukte jeg Castrol syntrax longlife 75w90.

På motor bruker jeg Castrol magnatec 5w40 C3.

 

Denne gangen ble alt kjøpt på Mekonomen på en slik super tilbud lørdag, sparte relativt mye på det:) Så det anbefales å være litt på, når de kjører slike tilbuds greier. 

 

Tok ett slikt Km bilde, litt på overtid siden det passet så dårlig akkurat når jeg passerte de magiske 300 000km , så da ble det 301000km;)

 

Mvh Brage

20190420_181515.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

 

Hei Gutter.

 

Måtte gjøre litt småfiks på bilen her før jul, i den forbindelse laget jeg en liten modifikasjon som er vel verdt å få med seg for de som kjører med lengre vandring på demperne.

Jeg har som kjent Terrafirma +2 inch støtdempere med 4 stegs hardhets justering. Problemet her  (som Sindre også oppdaget ) er at selv med Arnott Gen III luftbelger så risikerer du å rive belgen av fordi akslingen dropper for langt ned. Dette skjedde med en av mine Arnott gen III bakbelger i sommer.

 

Fiksen min er en spesial laget distanse kloss montert under foten på luftfjæringen.  Klossen er laget i 6mm stål og skyves inn i posisjon ved å presse den inn på den originale festekanalen fra framsiden, slik at den omslutter den i framkant. Da trenges kun en enkelt bolt for å låse den i posisjon og det gir mulighet for enkel demontering om behov.

Festet er laget  med en 15 mm framover helning for å begrense den stygge vinkelen belgen får på en løftet bil ved full utfjæring. 

Utover dette er innfestningen helt som original installasjon.  

20191128_052953.jpg

Bak kant er ca 32 mm løft.

20191128_052938.jpg

Framkant ca 17mm løft. anleggsflaten for luftfjæringsfoten er tilnærmet helt lik som original.

 

20191128_052928.jpg

Samme original splint brukes for å feste luftbelgeni denne modifiserte installasjonen.

 

20191128_052918.jpg

 

Dette løser problematikken og bilen kan trygt ha fullt bakke løft med + 2 inch dempere.

 

Skal poste produksjon skissen min , men bildene illustrerer nokså godt synes jeg.

Bare ett godt tips for en mulig løsning for de med RRp38 med løft.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot tips nr 2 for RRp38.

 

Rust på bakre hjulbuer har for meg vært ett tilbakevendende problem, for ett par  3 år tilbake slipte jeg rent disse,  grunnet og lakkerte etter alle kunstens regler.

Vell det holdt jo seg i en tid før det begynte å komme nye bobler i lakken. Problemet er at metallet ligger dobbelt inn i en trang kon som former hjulbuen og du har ikke tilgang til baksiden.

Dermed med 20 års drift i denne saltlaken vi har her så ruster disse fra innsiden.

 

Når jeg slipt dette metall rent denne gangen tenkte jeg at jeg får ofre litt av den elegante estetikken for ett rustfritt ytre. Dermed gikk jeg for sort raptor finish på de bakre hjulbuene med upol syre primer og upol sin 2 komp epoksyprimer som grunning. Ble ikke så dumt synes jeg selv.

 

Men tipset ligger i følgende prevantivt inngrep. På innsiden borres ett strategisk 10mm hull for å få tilgang til det lukkede smale rommet mellom de to platene som former de bakre hjulbuene, så sprøyte det inn store mengder med fluidfilm slik at det forhåpentligvis stopper angrepet fra innsiden.

Deretter settes en biltema plastplugg i hullet og innerskjerm kan monteres igjen.  

 

Beit idet estetiske eplet og gikk for offroad vennlige Raptorlakk på bakre hjulbue flenser: 

20191216_041131.jpg

 

Bor ett 10 mm hull helt oppe i fremre hjørnet i den innvendige platen.

Bruk bor-stopp for å ikke treffe den ytre skjerm platen, det er ikke mye rom mellom disse.

20191216_040452.jpg

 

10 mm hull ferdig, bruk gjerne en kort reamer for å få det helt rundt og ta gradene.

20191216_040700.jpg

 

Bruk så en sprayboks med fluidfilm med dyse slange ( kan kjøpes hos Håkensen Maskin på Skedsmokorset )

Sprøyt en tilstrekkelig mengde inn og prøv å spre det best mulig i alle retninger.

20191216_040652.jpg

 

Deretter har du vært flink å på forhånd kjøpt inn slike karosseri plugger fra Biltema.

Da er det bare å ta en hammer og banke pluggen inn i hullet.

20191216_040754.jpg

 

Sånn blir det.

Så gjør du det samme på den andre hjulbuen og sprer litt godt med Fluid film rundt om inne i hjulbuene.

Før du monterer innerskjermer igjen

20191216_040921.jpg

 

Håper dette i hvert fall holder rusten borte en lengre stund.

Funker nok på Disco 2 også, for de er temmelig likt bygget akkurat der.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...