SimenMS Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg bare digger din P38 Riktig farge har den også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 9. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2016 Har ikke fått brukt bilen så mye i det siste , så savnet har vært stort. Akkurat ferdig med motor skiftet, så takket EAS kompressoren for seg, mulig en konsekvens av at bilen har stått lenge, men jeg har forsåvidt ventet litt på det. Den har jo fungert helt prikkfritt i snart 10 år som jeg har hatt bilen + forrige eier?, så var egentlig mer enn fornøyd med det. Den ble skiftet i dag, så da ble det igjen en test runde med orntlig god følelse . Kompressoren ble kjøpt fra Lrdirect som OE part i Bearmach eske, betalte litt ekstra for det. det var ikke den billigste for å si det sånn. Den nye viste seg å være 100% identisk merket som den som stod i bilen, så jeg antar jeg gjorde ett klok valg. Den brukte ikke lang tid på og blåse opp bilen. Skiftet gult rele samtidlig til den kompressoren og til varme viftene. Ene varme vifte releet viste seg å være nokså brunt på ene siden. Tenker å skifte ene varme viften på førersiden, men jeg får ikke noe feilmelding når jeg kjører Hevac diagnose. Men har liksom en følelse av at den viften ikke snurrer. Så burde jeg fått feilmelding om det er slik? Har allerede kjøpt inn en ny, og den gjør jo ingen nytte liggende i pappesken sin .. men er litt mett på skruing akkurat for øyeblikket Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Flink gutt! Blir gøy å høre åtter'n male som en katt. Teste den litt på Grenland første helgen etter nyttår, kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Feil på vifte vil gi en feilkode. Antar at det også vil gi boksymbol, fordi det er eneste feilkoden lagret hos min HEVAC.. Du skifter den på ti min. Så er ikke rare skruinga sammenlignet med det motorskifte du akkurat har gjort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 10. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2016 Du skifter den på ti min. Så er ikke rare skruinga Ja, jeg så det skiftet på en youtube video, ser jo enkelt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 8. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2017 Hei igjen. Var på PKK med bilen og fikk en 2`er feil på rust på ett av bremserørene til bakhjul. Det lange til høyre bakhjul.Så da var det bare å hive seg rundt å få skiftet dette. Jeg har skiftet det lange til venstre bakhjul for noen år siden. Så helt ukjent er det jo ikke. Tenkte å vise litt hva som må til, hvis det er noen der ute som ikke har gjort det ennå, for det må gjøres på ett tidspunkt siden Land Rover har valgt stålrør som jo ruster godt . Bilen må jo opp, og du må ha av begge hjulene på Høyre side. I tillegg må skvettlapp av foran, og innerskjerm både foran og bak. Her er det gjort: Du bør ( må ) løsne luft tanken fra festet sitt, ( 3 bolter ), så kan den legges pent til side uten å koble fra luftslangen. For å skifte hele bremse rørlinjen fra torpedovegg til R/H bakhjul, trenger du dette: Rør og nipler, biltema kobber/nikkel rør og 10mm med 1 mm stigning nippler som vist her. Også bruker jeg en enkel rørbøye tang ( glemte å ta bilde av den ), også ett slikt rørflense kit som vist her: Som Dere ser oppe i kittet, har jeg laget en liten nippel med en kort rørbit som er flatklemt i enden, denne bruker jeg der jeg kobler av røret jeg skal skifte for å ikke tømme bremsevæskebeholderen mens jeg holder på. Sånn: ( Beklager litt dårlig fokus ) men der er altså det gamle røret koblet av ved torpedovegg skjøten, og blind røret montert. Så kobler man av i bak enden, slik: Nå er det bare å kneppe røret ut av klipsene sine, og trekke det ut ( bakover ) De gamle rørene på gulvet, ( skiftet det lille S røret også når jeg først holdt på ) Fortsetter i del 2 av denne posten, fikk ikke ha så mange bilder . Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 8. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2017 Bremserør skifte på min RRp38 del 2 Les del 1 først, så det blir litt logisk . Altså, Jeg pleier å kopiere så mye jeg klarer av røret mens det er ute, men noe må nok bare formes på plass under monteringen. Så her er rørene på plass, skjøten fremme blir tilkoblet helt til sist. Framdelen: Over luft tanken: Oppover mot hjulbuen bak: Tilkoblingen av det lange røret over rammen bak: Det korte S røret koblet oppe: Og S rørets nedre kobling: S- røret, der brukte jeg faktisk ett ferdig rør jeg hadde liggende kjøpt inn til en Fiat en gang for 10-12 år siden, kobber / nikkel det også, og like fint etter alle årene . Til sist kobler jeg bort den blind rør nippelen og kobler på det nye røret til original skjøten ved torpedoveggen. Som vist her: Etter rørene er koblet sammen lufter jeg systemet med en slik trykksatt proff bremselufter, siden jeg brukte den blende rør nippelen trenger jeg bare å lufte begge bakhjulene, enkelt og greit Så da er bilen klar til etterkontroll av den ene 2`er feilen jeg fikk - Laaangt på overtid, men det skyldes motorskiftet jeg gjorde, kunne ikke dra på PKK før motoren var innkjørt. Sånn ser bilen ut med hjul som er helt på 5% limiten. Nokian Hakka 8 - 265X60R18, ser orntli pinglete ut men måtte ha hjul som jeg kan møte på PKK med. Blir ikke helt riktig med snorkel heller, når hjulene ikke står i stil . Men de sitter orntli godt på veien, og det er vel viktigst. ( dog blir det noe spennende på 16 tommere neste vinter sesong ) Håper dette bremse "røret" kan være til nytte for noen. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Bra jobbet ☺ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Fin P38. Og meget opplysende tråd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Meget flott P38! Skikkelig tøff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faah Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Flott oppskrift! God jobb? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 8. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2017 Da var PKK godkjent . Det er sånn god følelse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Aha det er sånn det skal legges det bremserøret ja Tusen takk Jeg tror jeg må rette opp litt på egen, da røret går på kryss og tvers, til og med langs ramma på fører siden Gratulerer med godkjent Periodisk Kjøretøy Kontroll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Gratulerer med godkjent PKK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter72 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Gratulerer Brage Kan du ikke fortelle litt om den nye motoren din i samme slengen. Er du fornøyd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 8. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Kan du ikke fortelle litt om den nye motoren din i samme slengen. Er du fornøyd? Kjempe fornøyd Motoren virker veldig bra nå, Jeg måtte fjerne disse Rhoads løfterne som jeg beskrev i starten av tråden, da de var av dårlig kvalitet. Havarerte en løfter i 2 forskjellige sett, den siste tok med seg en kamlube. Da var det slutt på uorginalt, og jeg monterte OEM ( genuine )løftere og original kam. Dette skjedde i løpet av de første driftstimene. ( Rhoads løftere var ett feilkjøp, passer nok bedre i street V8 motorer som tar ut 7-800Hk og opp har jeg tenkt ) Etter dette har jeg jo kjørt noen tusen km og den fungerer utmerket, bruker ikke olje og er blitt økonomisk i driften. 1,5 til 2 liter gass på mila gir en grei hverdags kjøre pris ( 10-13 kr mila ). Kjørte de første 1000 km kun på bensin og mineralsk olje, da det er anbefalt. Det er som sagt topphat sylinderforinger i denne motoren med høykomp stempler, så den virker sprek og god. Hurtig respons. Ikke minst er jo kjernen til havari eliminert med disse syliderforingene. Har god tro på at dette er en motor som kan gi meg nye 300000km. Har akkurat passert 270 000 nå, så må jo nå 600 000km da Nå er det kanskje ikke så mange som er villig til å legge ut for en fabrikk forbedret "ny" motor på en RRp38, men jeg føler det var ett riktig valg. Så er nå resten av denne bilen i nokså god stand, dvs jeg kjenner tilstanden på det meste i denne - det gir en viss kontroll / trygghet. V8tuner UK og V8 developsment er begge velkjente Rover V8 leverandører, så de stoler jeg fullt på Det er jo mye rundt motoren som påvirker motoren. Så jeg kjøpte jo som nevnt også fabrikk nytt frontdeksel med oljepumpe. I løpet av åren har jeg også skiftet alle gir / motor / kjølevann / AC kjølere / heatere, alle slanger og rør i kjølesystemet + forbedret og modifisert dette, ny viskosevifte og ny ekspansjonstank med lokk kjøpte jeg også ved motorskiftet nå. Så motoren skal ha de beste forutsetninger for å fungere godt. En kupevifte skiftet jeg for ett par uker siden, og 3 AC servomotorer og mere har jeg liggende. Jeg mener jeg har litt bakgrunn for mine uttalelser når jeg sier du kan godt finne en billig RRp38, men noen kroner går det med for å holde den fullt operativ over mange år. På den annen side klarte jeg meg fint uten diagnose i 9 år, noe alle mener er ett must. Har og bruker det nå, men du kommer langt med logikk. Diagnosen sier jo bare hva som er feil, reparerer jo ingenting selv om den kan slette feil koder. sporet litt av oppsummert. Motoren virker veldig bra nå, men må vel passere 10 000km før det er en fasit. Hvis du lurer på noe konkret så bare spør. Mvh Brage Endret 8. februar 2017 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Bra guide, Brage! Og veldig hyggelig at maskinen fungerer som den skal. Det er jo lagt ned noen timer på bytte, mener jeg, så ekstra artig når det (tilsynelatende) fungerer bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 16. mai 2017 Del Skrevet 16. mai 2017 Jeg går stadig tilbake til denne tråden for å lete etter fasit svar, og finner de rett som det er Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 (endret) Ser at med en sånn heading Expedition når?" på denne tråden. Så må det litt stasj til. Så her er en ufornuftig / fornuftig liten cargo modifikasjon. ( er veldig opphengt i at ting ikke skal ligge å slenge i bilen ) Bildene viser en rack med " nødvendig"outdoor equipment, og en litt kjekt å ha startbooster/ reservestrøm kilde. Start boostern er faktisk smart sånn at den kan lades mens du kjører og kan brukes til å drive X- tra kompressor, fryser mm. Og du kan enkelt hjelpe andre/ deg selv med start strøm. Mvh Brage selv fabrikkert design.. Endret 17. mars 2018 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Litt usikker på om jeg skal diskutere noe som helst med deg på neste treff. Men flott montering var det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 2 timer siden, gautes skrev: Litt usikker på om jeg skal diskutere noe som helst med deg på neste treff. Tenkte nå mest på sånn bål og bush.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 4 timer siden, gautes skrev: Litt usikker på om jeg skal diskutere noe som helst med deg på neste treff. På 17.3.2018 den 17.24, Brage skrev: Så må det litt stasj til. Så her er en ufornuftig / fornuftig liten cargo modifikasjon. Ja altså, hvis jeg har sagt eller gjort noe som KAN ha virket provoserende i noen dialog Brage så ber jeg sporenstreks og straks om unnskyldning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 16. august 2018 Forfatter Del Skrevet 16. august 2018 (endret) Det er jo ikke bare skruing litt idyll også. - Siste som er gjort at jeg har satt inn ett slikt Audi helmetall ( kobber / messing ) varme register, tipset da foruten å følge oppskriften som finnes bla på Rangerover.net forumet er at du kan lage ett perfekt lokk til varme registeret ut av ett gammelt originalt register. Du freser bare ut langs inner kanten, og freser bort de originale tilkoblingene, vips så har du ett lokk som passer perfekt. Heater core delenr er eks: 431819031B, HT 399910, 9910, 703323, 2405, 6603195 Ser da slik ut. Skal nok få postet ett bilde fra innsiden av min installasjon om litt. Driver akkurat nå med ett par 3 små oppgraderinger 1. montering av Genuine lyktebeskyttere foran, 2. CB radio montering og 3. Defa med fjernkontroll. Å trekke ledninger gjennom en bil som skal være tett er en liten utfordring, så kommer nok tilbake med noen bilder etter hvert som disse små prosjektene skrider frem. ( om jeg bare husker det underveis da ) Kommer mer.... Mvh Brage Endret 16. august 2018 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sander Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Så utrolig stilig bilen din er! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 18. august 2018 Forfatter Del Skrevet 18. august 2018 Takk for det Sander. Er veldig fornøyd med bilen selv, RRp38 har jo ett tidløst design som holder seg godt som også flere av de andre Lr produktene gjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.