Gå til innhold

Brages Range Rover p38. Expedition når?


Brage

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Har ikke fått brukt bilen så mye i det siste :( , så savnet har vært stort.

 

Akkurat ferdig med motor skiftet, så takket EAS kompressoren for seg, mulig en konsekvens av at bilen har stått lenge, men jeg har forsåvidt ventet litt på det. Den har jo fungert helt prikkfritt i snart 10 år som jeg har hatt bilen + forrige eier?, så var egentlig mer enn fornøyd med det.

 

Den ble skiftet i dag, så da ble det igjen en test runde med orntlig god følelse :) .

 

Kompressoren ble kjøpt fra Lrdirect som OE part i Bearmach eske, betalte litt ekstra for det. det var ikke den billigste for å si det sånn. Den nye viste seg å være 100% identisk merket som den som stod i bilen, så jeg antar jeg gjorde ett klok valg. Den brukte ikke lang tid på og blåse opp bilen.

 

Skiftet gult rele samtidlig til den kompressoren og til varme viftene. Ene varme vifte releet viste seg å være nokså brunt på ene siden.

 

Tenker å skifte ene varme viften på førersiden, men jeg får ikke noe feilmelding når jeg kjører Hevac diagnose. Men har liksom en følelse av at den viften ikke snurrer. Så burde jeg fått feilmelding om det er slik?

 

Har allerede kjøpt inn en ny, og den gjør jo ingen nytte liggende i pappesken sin -_- .. men er litt mett på skruing akkurat for øyeblikket :P

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen.

 

Var på PKK med bilen og fikk en 2`er feil på rust på ett av bremserørene til bakhjul. Det lange til høyre bakhjul.Så da var det bare å hive seg rundt å få skiftet dette.

Jeg har skiftet det lange til venstre bakhjul for noen år siden. Så helt ukjent er det jo ikke.

Tenkte å vise litt hva som må til, hvis det er noen der ute som ikke har gjort det ennå, for det må gjøres på ett tidspunkt siden Land Rover har valgt stålrør som jo ruster godt :) .

 

Bilen må jo opp, og du må ha av begge hjulene på Høyre side. I tillegg må skvettlapp av foran, og innerskjerm både foran og bak.

Her er det gjort:gallery_3792_537_5144095.jpg

 

Du bør ( må ) løsne luft tanken fra festet sitt, ( 3 bolter ), så kan den legges pent til side uten å koble fra luftslangen.

 

For å skifte hele bremse rørlinjen fra torpedovegg til R/H bakhjul, trenger du dette:

 

Rør og nipler, biltema kobber/nikkel rør og 10mm med 1 mm stigning nippler som vist her.

gallery_3792_537_24735.jpg

Også bruker jeg en enkel rørbøye tang ( glemte å ta bilde av den ), også ett slikt rørflense kit som vist her:

gallery_3792_537_3224459.jpg

 

Som Dere ser oppe i kittet, har jeg laget en liten nippel med en kort rørbit som er flatklemt i enden, denne bruker jeg der jeg kobler av røret jeg skal skifte for å ikke tømme bremsevæskebeholderen mens jeg holder på.

 

Sånn:

gallery_3792_537_604126.jpg

( Beklager litt dårlig fokus ) men der er altså det gamle røret koblet av ved torpedovegg skjøten, og blind røret montert.

 

Så kobler man av i bak enden, slik:

gallery_3792_537_1647769.jpg

 

Nå er det bare å kneppe røret ut av klipsene sine, og trekke det ut ( bakover )

 

De gamle rørene på gulvet, ( skiftet det lille S røret også når jeg først holdt på )

gallery_3792_537_562733.jpg

 

Fortsetter i del 2 av denne posten, fikk ikke ha så mange bilder ;) .

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserør skifte på min RRp38 del 2

 

Les del 1 først, så det blir litt logisk blush .

 

Altså, Jeg pleier å kopiere så mye jeg klarer av røret mens det er ute, men noe må nok bare formes på plass under monteringen.

 

Så her er rørene på plass, skjøten fremme blir tilkoblet helt til sist.

 

Framdelen:

gallery_3792_537_5690531.jpg

 

Over luft tanken:

gallery_3792_537_5240948.jpg

 

Oppover mot hjulbuen bak:

gallery_3792_537_5403733.jpg

 

Tilkoblingen av det lange røret over rammen bak:

gallery_3792_537_2694328.jpg

 

Det korte S røret koblet oppe:

gallery_3792_537_2251711.jpg

 

Og S rørets nedre kobling:

 

gallery_3792_537_4855491.jpg

 

S- røret, der brukte jeg faktisk ett ferdig rør jeg hadde liggende kjøpt inn til en Fiat en gang for 10-12 år siden, kobber / nikkel det også, og like fint etter alle årene :) .

 

Til sist kobler jeg bort den blind rør nippelen og kobler på det nye røret til original skjøten ved torpedoveggen.

Som vist her:

gallery_3792_537_3245644.jpg

 

Etter rørene er koblet sammen lufter jeg systemet med en slik trykksatt proff bremselufter, siden jeg brukte den blende rør nippelen trenger jeg bare å lufte begge bakhjulene, enkelt og greit :)

 

 

Så da er bilen klar til etterkontroll av den ene 2`er feilen jeg fikk - Laaangt på overtid, men det skyldes motorskiftet jeg gjorde, kunne ikke dra på PKK før motoren var innkjørt.

 

Sånn ser bilen ut med hjul som er helt på 5% limiten. Nokian Hakka 8 - 265X60R18, ser orntli pinglete ut ^_^ men måtte ha hjul som jeg kan møte på PKK med.

 

gallery_3792_537_5566459.jpg

 

Blir ikke helt riktig med snorkel heller, når hjulene ikke står i stil :P . Men de sitter orntli godt på veien, og det er vel viktigst.

( dog blir det noe spennende på 16 tommere neste vinter sesong )

 

Håper dette bremse "røret" kan være til nytte for noen.

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :blink: det er sånn det skal legges det bremserøret ja :o:) Tusen takk ;)
Jeg tror jeg må rette opp litt på egen, da røret går på kryss og tvers, til og med langs ramma på fører siden :blink:
Gratulerer med godkjent Periodisk Kjøretøy Kontroll B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke fortelle litt om den nye motoren din i samme slengen.

Er du fornøyd?

 

Kjempe fornøyd :) Motoren virker veldig bra nå, Jeg måtte fjerne disse Rhoads løfterne som jeg beskrev i starten av tråden, da de var av dårlig kvalitet. Havarerte en løfter i 2 forskjellige sett, den siste tok med seg en kamlube. Da var det slutt på uorginalt, og jeg monterte OEM ( genuine )løftere og original kam. Dette skjedde i løpet av de første driftstimene.

 

( Rhoads løftere var ett feilkjøp, passer nok bedre i street V8 motorer som tar ut 7-800Hk og opp har jeg tenkt )

 

Etter dette har jeg jo kjørt noen tusen km og den fungerer utmerket, bruker ikke olje og er blitt økonomisk i driften. 1,5 til 2 liter gass på mila gir en grei hverdags kjøre pris ( 10-13 kr mila ). Kjørte de første 1000 km kun på bensin og mineralsk olje, da det er anbefalt.

 

Det er som sagt topphat sylinderforinger i denne motoren med høykomp stempler, så den virker sprek og god. Hurtig respons. Ikke minst er jo kjernen til havari eliminert med disse syliderforingene. Har god tro på at dette er en motor som kan gi meg nye 300000km. Har akkurat passert 270 000 nå, så må jo nå 600 000km da ;)

 

Nå er det kanskje ikke så mange som er villig til å legge ut for en fabrikk forbedret "ny" motor på en RRp38, men jeg føler det var ett riktig valg. Så er nå resten av denne bilen i nokså god stand, dvs jeg kjenner tilstanden på det meste i denne - det gir en viss kontroll / trygghet.

 

V8tuner UK og V8 developsment er begge velkjente Rover V8 leverandører, så de stoler jeg fullt på

 

Det er jo mye rundt motoren som påvirker motoren. Så jeg kjøpte jo som nevnt også fabrikk nytt frontdeksel med oljepumpe.

I løpet av åren har jeg også skiftet alle gir / motor / kjølevann / AC kjølere / heatere, alle slanger og rør i kjølesystemet + forbedret og modifisert dette, ny viskosevifte og ny ekspansjonstank med lokk kjøpte jeg også ved motorskiftet nå.

Så motoren skal ha de beste forutsetninger for å fungere godt.

 

En kupevifte skiftet jeg for ett par uker siden, og 3 AC servomotorer og mere har jeg liggende.

 

Jeg mener jeg har litt bakgrunn for mine uttalelser når jeg sier du kan godt finne en billig RRp38, men noen kroner går det med for å holde den fullt operativ over mange år.

 

På den annen side klarte jeg meg fint uten diagnose i 9 år, noe alle mener er ett must. Har og bruker det nå, men du kommer langt med logikk. Diagnosen sier jo bare hva som er feil, reparerer jo ingenting selv om den kan slette feil koder.

 

sporet litt av blush

oppsummert. Motoren virker veldig bra nå, men må vel passere 10 000km før det er en fasit.

 

Hvis du lurer på noe konkret så bare spør.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Ser at med en sånn heading Expedition når?"  på denne tråden:D

 

Så må det litt stasj til. Så her er en ufornuftig / fornuftig liten cargo modifikasjon.

( er veldig opphengt i at ting ikke skal ligge å slenge i bilen )

 

Bildene viser en rack med  " nødvendig:)"outdoor equipment, og en litt kjekt å ha startbooster/ reservestrøm kilde.

Start boostern er faktisk smart sånn at den kan lades mens du kjører og kan brukes til å drive X- tra kompressor, fryser mm. Og du kan enkelt hjelpe andre/ deg selv med start strøm.

 

Mvh Brage

  

 

mars 2018 009.JPG

mars 2018 010.JPG

mars 2018 011.JPG

 

selv fabrikkert design..

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Litt usikker på om jeg skal diskutere noe som helst med deg på neste treff. :P

 

På 17.3.2018 den 17.24, Brage skrev:

 

Så må det litt stasj til. Så her er en ufornuftig / fornuftig liten cargo modifikasjon.

 

mars 2018 010.JPG

 

 

 

Ja altså, hvis jeg har sagt eller gjort noe som KAN ha virket provoserende i noen dialog Brage så ber jeg sporenstreks og straks om unnskyldning :blink:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er jo ikke bare skruing;) litt idyll også.

2018-08-09 20.16.22-2.jpg

 

- Siste som er gjort at jeg har satt inn ett slikt Audi helmetall ( kobber / messing ) varme register, tipset da foruten å følge oppskriften som finnes bla på Rangerover.net forumet er at du kan lage ett perfekt lokk til varme registeret ut av ett gammelt originalt register.

Du freser  bare ut langs inner kanten,  og freser bort de originale tilkoblingene, vips så har du ett lokk som passer perfekt.  

Heater core delenr  er eks: 431819031B, HT 399910, 9910, 703323, 2405, 6603195

 

Ser da slik ut. s-l1600.jpgSkal nok få postet ett bilde fra innsiden av min installasjon om litt.

 

Driver akkurat nå med ett par 3 små oppgraderinger  1.  montering av Genuine lyktebeskyttere foran, 2. CB radio montering og 3. Defa med fjernkontroll. 

Å trekke ledninger gjennom en bil som skal være tett er en liten utfordring, så kommer nok tilbake med noen bilder etter hvert som disse små prosjektene skrider frem.

( om jeg bare husker det underveis da:huh: )

 

Kommer mer....

 

 

Mvh Brage

 

 

 

 

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...